התחבר

ירושלים שכונת נחלת שבעה אגדת אגודת הבילויים בית יעקב לכו ונלכה

חלוצים וחלוצות בארץ ישראל, מידע כללי, מסלולי סיורים לתיירים ירושלים נחלת שבעה

ראש אגודת הבילויים בארץ ובירושלים היה מיכל פינס,הארגון שנוסד בשנת 1882 ,בזכותם הוקמה המושבה גדרה ,מקווה ישראל,ראשון לציון ועוד, בנוסף הקימו מיכאל פינס וחבריו אליעזר בן יהודה ,ד"ר הרצברג,הרב עזריאל הילדסהיימר בברלין,  את הארגון החשאי " תחיית ישראל" .

שבעה חברים בארגון החשאי " "תחיית ישראל" התקבצו בירושלים ,לאחר הקמת הארגון שמטרותיו בארץ ישראל היו: עבודה עברית בחיי המסחר, החייאת מלאכת הכפים בקרב היהודים ,עבודת האדמה,הקמת בתי חרושת והשלטת השפה העברית בקרב יהודי ארץ ישראל .

חברי הקבוצה עבדו וחיו לאחר עלייתם במקווה ישראל כארבעה חודשים ולנו בפרדסו של אנטון איוב,כאשר נפטר קרל נטר מנהל מקווה ישראל, חוסלה עבודת הבילויים כעבודה עברית במקווה ישראל,חברי קבוצת הבילויים שהתקבצו בירושלים היו : יעקב שרתוק החרט,ולדימיר זאב דובנוב הנגר,נחמן רוזובסקי החרט ,הילל מינץ שמקצועו מסגרות,שמעון בלקינד הנגר ,דבורה סירוט דוד יודלוביץ משחיז הסכינים , יעקב מוגילנסקי – האזרחי , עוזר דב ליפשיץ ,בבדיחות הדעת קרא פינס לארגון הבילויים בירושלים ארגון "שהו" ראשי התיבות של שיבת החרש והמסגר.

בעת ששהו חברי הבילויים הירושלמיים ,בשכונת נחלת שבעה בביתו של לומזר ,חבר הקבוצה החרט יעקב שרתוק ,עבד בבית החרושת חרש זית של משפחת כהן כחרט ,במפעל שהקים הסבא כהן במשך שלוש שנים ,שם יצר קישוטים וכלים מעץ זית ,על חוויותיו אלו כתב מספר כתבות בעיתון הצבי של איתמר בן יהודה .

חלק מאספות ארגון תחיית ישראל וארגון הבילויים נערכו בביתו של מיכל פינס בשכונת נחלת שבעה,בית עם חצר מוקפת חומה,בחצר היו נטועים עצים ואת המים סיפקה באר מי הגשמים, בלילות הקיץ התיישבו הנאספים בגן שבחצר ודנו בעיני ארץ ישראל בעבודה העברית והלשון העברית.

חברי הקבוצה ואנשי הבילויים אספו כספים על מנת לרכוש כלי עבודה בכדי שאנשי הארגון יוכלו לפתוח בתי מלאכה ולעבוד בעבודת כפים שתפרנס את בעלייה, במפגשים אלו היו נאספים גם אנשי ציבור משכילים כמו "יושי" יוסף ריבלין ,"ראוולי " ראובן ריבלין, דוד ילין ויוסף מיוחס .

יחס הרבנים ואנשי הדת בירושלים, כלפי חברי ארגון הבילויים ,היה יחס של שנאה והחרמות לאנשים שאומנם שמרו על אורך חיים דתי מסורתי ,חלקם של חברי הארגון היו בעלי בתי כנסת משלהם כמו :מיכל פינס בשכונת אבן ישראל ,חברי הארגון היו בעלי השכלה דתית נרחבת ואמונה דתית ושמירה על כללי הכשרות המחמירים, שלא פחתו מכלליהם של אנשי הדת שהכריזו כי יש להחרימם מצבור היהודים ,רק משום שעסקו בגאולת הארץ והקמת שכונות שמחוץ לחומות העיר העתיקה.

אנשי קבוצת תחיית ישראל ,לא השכילו להבין את הבדלים השונים ,בפלגי הדת היהודים בירושלים ,שהונהגו בירושלים כמו הזרם הדתי של אנשיי העלייה מבריסק, הזרם של שמואל סלאנט ,הצדוקים או הפרושים ,מבחינתם היה זה אלא בלילה יהודית נטו שהסתתרה מאחורי שנאת חינם בין יהודים ,שהיו מוכנים להגיע לקיצוניות ושנאה ביחסם אחד כלפי חברו היהודי.

אגדה ירושלמית מספרת ,על מנהגו של מיכל פינס להסתובב בחוצות ירושלים ובידו שוט סוסים,או כפי שפינס היה מכנה "שבט כסילים", את שוטו היה אוחז בידו והיה נוהג להצליף באוויר ,משל מכה הוא בזבובים, או שנהג להטמינו בשרוולו, כשנשאל פינס מדוע אחז בידו בשוט ,היה משיב כי השבט נועד להשכלתם של שוטים, החולים במחלת השנאה כלפי יהודים אחרים שאינם שותפים לדעותיהם הדתיות.

אנשי הסניף הירושלמי גרו באחד מחדרי בייתו של הרב לאמזר ( ליב הורוביץ) משבעת מייסדי שכונת נחלת שבעה, חדר האירוח לחברי הקבוצה כלל: שני ספסלי ישיבה שולחן, מחצלות שינה, ארון נישה ומדפים לבגדים, שמדפיו שימשו גם כארון ספרים, בחדר שהיו בו מקום לפרישת ארבעה מחצלות שינה הצטופפו חמישה חברי ארגון, שישנו בלילה בשיטת המחצלת החמה, כיוון שרובם עבדו גם כעיתונאים , מדי שעתיים העירו את אחד הישנים והוא היה יושב ליד השולחן וכותב מאמרים לעיתונו וכך חוזר הדבר בכול שעתיים לישן אחר.

בעת השינה הציבו במרכז החדר כרית אחת, בארבעת פינותיה פרסו מחצלת , כול ישן זכה בפינת כרית ומחצלות השינה יצרו צורת קרני שמש ,לאחר ההשכמה יצאו חברי הקבוצה לעבודה וחזרו לארוחת הצהרים שאותה הכינה דבורה אשתו של אליעזר בן יהודה ,אמו של איתמר בן אבי, לארוחת הצהרים התכנסו חמשת חברי קבוצת הבילויים ואליעזר בן יהודה .

בשעות הערב התכנסו חברי קבוצת הבילויים בבית האוכל של שכונת נחלת שבעה שנקרא "מטבח הפועלים " ,שנקרא גם בית האוכל ( מסבאת) נחלת שבעה , לאחר ששבעו מהארוחה שכללה תה ולחם או כפי שסיפרו חברי הקבוצה לחם ותה,המשיכו לחדרם ואם השיגה ידם מעט מצלצלים הם קנו בהם תפוזים לגוון הארוחות.

בימי החגים היו מתכנסים בחדרם שבשכונת נחלת שבעה ,חברי ארגון הבילויים מהמושבות שבהם בילו בשירה ובהרצאות, לאותו מעמד אף כתב פינס את השיר חושו אחים חושו בערב ליל הסדר היו בני הזוג דבורה ואליעזר בן יהודה היו מזמינים חלק מחברי ארגון הבילויים לסעודת ליל הסדר ואז היו נפגשים למעלה מעשרים בילויים צעירות וצעירים לחגוג את החג, בגמר הסדר היו יוצאים לרחובותיה של השכונה ושרים משירי התקופה.

תודה לדוד יודלביץ בעבור העזרה בעריכת המאמר.

סרטונים

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.