התחבר

לחיפוש חדש לחצו כאן להזמנת מלון לחצו כאן

חורבות מדרס פארק עדולם
הכניסה חינם
איך מגיעים חורבת מדרס ממוקמת בחלקו האחורי של הישוב צפרירים בפארק עדולם , בנסיעה על כביש 38 מצומת אשתאול לכוון העיר בית שמש, ממשיכים עד צומת האלה ומשם ממשיכים ישר לצומת לי און לשעבר שריגים, משם ממשיכים עוד כשלוש מאות מטר לצומת מצפה משואה,(שילוט לפניה ימינה משואה ) ושילוט פניה שמאלה לחרבת עתרי במרחק חמישה קילומטר,וחרבת מדרס  לאחר קילומטר בנסיעה על כביש סלול המתחלף לאחר מכן לשביל עפר, לאחר מספר מאות מטרים רואים דרך עפר עולה לכוון ימין  ומשמאלה למעלה במחצית הגובה ערמת חפירות ,זאת הנקודה לחניה , לאחריה מתחילים לטפס כחצי קילומטר ונפגשים במערת המסתור הראשונה אשר את פתחה מכסה עץ ועל קירותיה מספר שובכי יונים כמו בקולומבריום.
מידע
הטיול הנו במסלול מעגלי משולט ואורכו כשני קילומטר בסיור מלא לאורך שבילים משולטים והמסומנים בסימון כחול ירוק, המסלול כולל באם רוצים זחילה במערות המסתור ביקור בשרידי מבני מגורים ,בורות מים,ביקור בפירמידת המדרגות הממוקמת בבית הקברות העתיק, ומשמשת כגלעד לקבורים מתחתיה, ביקור בשרידי בית הכנסת ומערת הקבורה הסמוכה  ושיא הביקור צפייה ברצפת הפסיפס בשרידי הכנסייה הביזנטית ,לאחריה ביקור במערת הקולומבריום ( כרגע בשיפוץ )  וחזרה לרכב בשביל היורד.
תחילת המסלול המשולט עדיין בעליה מובילה למערת מסתור הראשונה   ששימשה את היהודים שגרו במקום בזמן מרד בר כוכבא למסתור בשנים 132- 135 לספירה , הכניסה למערה מוסוות בעץ הצומח בפתחה,ביקור וזחילה במערות המסתור מחייבות פנס, המחילות בגובה ארבעים עד שישים סנטימטר ומוליכות לכוון היציאה, זכרו אין אפשרות להתחרט ולחזור.
המשך השביל העולה לכוון הפירמידה עם שילוט עדיין לא פונים לכוון הכנסייה ,מיד בתחילת העלייה לכוון הפירמידה ממוקמת מערת הקבורה שלה כניסה מעניינת מרובעת וגולל  והכוללת שני חדרי קבורה  וגומחות לארונות קבורה ,באחד החדרים מוצבת גלוסקמת קבורה מערה זאת שימשה לקבורה לאורך שנת  השבעים  לספירה  עד לתקופת מרד בר כוכבא בשנים 132 – 135 , מימין לפתח המלבני הנמוך לכניסה ,חדר נוסף שנשאר כמות שהוא ובסופו פתח יציאה .
חוזרים לשביל וממשיכים עד לפירמידה ,מבנה המורכב מאבנים כיום לגובה של כשלושה וחצי מטר אך בעבר משערים שגובהו היה מעל לחמישה מטר, אורך צלעותיו כעשרה מטרים, מבנה זה מכונה הפירמידה ומשמש למטפסים עליו כנקודת תצפית ורגיעה,לדעת החוקרים המבנה שימש כגלעד לאנשים הקבורים במערת הקבורה מתחתיו בשפה היהודית מכונה מבנה כזה נפש בערבית נקראת אל מונטאר שפירושו המצפה.
מנקודה זאת ממשיכים לאורך השביל על פי השילוט לקיר אבנים שמשערים שיהוה בית הכנסת של הישוב ,קשה מעט לתאר את פרטי המבנה , לידו ממוקמת סלע עם גומחה שמשערים שבה הוצבה המנורה בבית הכנסת ,השערה זאת נתמכת במערת הקבורה הסמוכה .
ואיך אפשר בלי לבקר בכנסייה הביזנטית מהמאה ה 5 – 7  לספירה שלידה מערת קבורה,שבה נתגלתה לאחרונה ריצפת פסיפס של ציורי דגים וציפורים ,אשר בתחילה הוחלט לכסותה וכיום מהרהרים להשאיר אותה בתהליך שימור לצפייה בעת הביקור לאורך כול השנה, הכנסייה נבנתה כבזיליקת המורכבת ממבוא רחב בחצר שרוצפה בלוחות אבן וממנה הוליך פרוזדור מעוצב ומעוטר לאולם שבעבר שמונה עמודי שיש עם כותרות מגולפות מיובאים מתורכיה אשר נשאו את הגג, בקצהו של המבנה מבחינים בבימה מוגבהת לשני צדדי הבימה מעברים שרצפתם כוסתה בפסיפס בדוגמאות גאומטריות המשולבות בדוגמאות דגים ובעלי כנף, מאחורי הימה מבחינים בשני חדרים שרצפתם משיש ובחדר השני נתגלה מעבר לאזור קבורה תת קרקעי שכפי הנראה נבזז בעבר, מתחת לכול מבנה הכנסייה , משתרע מתחם תת קרקעי למסתור, המכיל חדרים ,מתקנים לאגירת מים ומערכת מסתור מתקופת בית שני שהכנסייה נבנתה מעליו ,בעת חשיפת המערכת התת קרקעית נתגלו ממצאים,כלים, מנורות ומטבעות מתקופת מרד בר כוכבא.
משערים כי הכנסייה עומדת מעל לכנסייה קדומה יותר ואולי מעל מבנה ציבורי או בית כנסת מימי בית שני ,אך אין אפשרות לאושש תאוריה זאת כי נדרש לפרק את ריצפת הפסיפס ולחפור פנימה, את תאוריית בית הכנסת מבססים מתגלית הכרכובים האופיינית לתקופה, שנמצאו בעת החפירות ואשר נותנות מחשבה שהיה בית כנסת ברובד השלישי למטה.
לאחר הסיור בכנסייה ,ממשיכים בשביל היורד לשביל היציאה  ,ממשיכים למערת הקולומבריום שבו חצובים שובכי היונים לאורך הקירות של המנהרה, יונים אלו שימשו למאכל והבל שלהם שימש לדישון החלקות החקלאיות , בנקודה זאת חוזרים לחניית הרכבים בשביל העפר היורד בין השדות המעובדים .

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.