התחבר

נגב גשר המסילה הישן מעל נחל הבשור ליד תל שרוחן

אטרקציות, ארמונות ומבנים היסטוריים, מסלולי טיול, מעיינות אטרקציות תל שורחן
לחיפוש חדש לחצו כאן להזמנת מלון לחצו כאן

אל הגשר ותל שורחן מגיעים בנסיעה על דרך הנוף שסללה הקרן הקיימת לאורך הגדה מערבית של נחל הבשור ,ממשיכים בנסיעה עד אשר הדרך מתחברת לכביש 241, שם פונים ימינה לכוון פארק אשכול על פי הכוונת השילוט ,הכניסה לפארק בתשלום.

פארק אשכול הוקם לזכרו של ראש הממשלה לוי אשכול ,בין השנים 1963-9 , פארק שהוקם בידי הקק"ל ,גודלו כאלף דונם הכולל : חורשות מעיינות, חניונים ודשאים, בעת הביקור ניתן לבקר בנביעת נחל הבשור, בשרידי כנסייה ביזנטית ובשרידי גשר הרכבת הישן שמעל לנחל הבשור.

במהלך השחזור החלקי של הגשר הרכבת האנגלי בשנת 2004 שנבנה מקורות עץ ,ושיפוץ פארק אשכול מסביב למעיינות שבנחל הבשור ,ושימוש במים להשקיית הצמחייה במים מלוחים הנובעים מחלק מהמעיינות, על המסילה והגשר הציבה הקק"ל  קרון רכבת שנתרם בידי רכבת ישראל.

גשר זה הממוקם בצפון הנחל ליד עין הבשור, לאחר שכוחות רכובות ששרתו בצבא הבריטי שנקראו אנז"ק ( חיילים מאוסטרליים ומניו זילנד ), מעבר הבשור נכבש בחודש אפריל 2017 ליד תל שרוחן ,במהלך כיבוש ארץ ישראל מידי השלטון העותומאני .

גשר שתשתיתו עץ שעליו נוצק בטון, הנמצא בקרבה לרצועת עזה ,שבנייתו החלה בחודש יוני 1917 ונחנך בחודש מאי 1918 ,גשר הרכבות  שימש את הצבא הבריטי עד שנת 1927 בקו שנסע בתדירות של 3 פעמים בשבוע מבאר שבע לרפיח, בשנת 2004 שוחזר הגשר ששימש את האנגלים בנסיעה מרפיח לבאר שבע.

כיוון שאוכלוסיית באר שבע ,העיר הגדולה בחלק הדרומי של ארץ ישראל גדלה ובמיוחד בתקופת טרום מלחמת העולם הראשונה ובזמן הלחימה בשנים 1915-17 , גדל מספר תושבי העיר בזכות העובדים הרבים ,שעבדו בתחנת הרכבת ומחסניה ,בשימור מסילת הברזל וגשרי הרכבת, ובעובדים ששרתו בשדה התעופה הסמוך של חיל המשלוח הגרמני ומטוסיו.

במהלך מלחמתו של גנרל אלנבי בדרכו מסיני לכיבוש  ארץ ישראל ,כתוצאה מכישלונו בשתי התקפותיו לכיבוש מערך הגנת העיר עזה ,החליט הגנרל כי יש לכבוש את העיר הלוגיסטית באר שבע ולמוטט את הצבא התורכי במעוזיו בחצי האי סיני ולמנוע ממנו אספקה של מזון וחומרי לחימה ,לצורך זה  גויס חיל המשלוח הרכוב האוסטרלי (אנז"ק) למשימה ולבסוף באוקטובר 1917 הצליחה התקפת הפרשים האוסטרלים לכבוש את הדרך במעבר בנחל הבשור ולכבוש את העיר באר שבע .

בשנת 1917 זכה הגשש והסייר השייח פריח אבו מדין שהיה ראש שבט החנג'ארה, שנחלתו השתרעה לאורך החוף בין עזה לדיר אל בלאח, בכבוד והוקרה מידי הצבא הבריטי ,שהעניק לשייח מדליית כבוד על פועלו במלחמה כנגד התורכיים ,כסייר ומורה דרך לחיילי האנזק האוסטרליים וניו זילנדים, ששרתו בקורפוס של גנרל אלנבי, הבריטים אף מינו אותו בשנים 1922-4 כראש העיר באר שבע וכנציג ופה לשבטי הבדואיים סביב לבאר שבע ודיין ושופט בבית הדין הבדואי.

לאחר כיבוש העיר באר שבע בידי האנגליים , נוצר הרצון הבריטי להשתמש בקו המסילה התורכי לתעבורת רכבות , על כן נאלצו הבריטים להוסיף לאורך קו פסי הרכבת פס נוסף על מנת שיתאים לרוחב הקטרים הבריטיים שהמרווח בין הפסים היה 143.5 סנטימטר, לעומת המרווח ברוחב בין הפסים התורכיים 105 סנטימטר.

קו המסילות ששימש את הבריטיים בין רפיח לאזור שדה תימן של היום , חובר במאי שנת 1918 ,באמצעות השינוי במסילות של הקו התורכי שהוליך לבאר שבע ומשם הוליך הקו לעיר יפו ולהמשך תחנותיו בארץ ישראל וצפונה.

שנת 1926 הייתה שנת בצורת קשה באזור באר שבע ,מכה נוספת הודעת הרכבת באוגוסט 1926 על ביטול הקו רפיח באר שבע שנסגר סופית בסוף יולי 1927 , גרם לשביתה בת יום של הסוחרים ותושבי העיר,באפריל 1927 נערכו בחירות לעיריית העיר ונבחרו חמישה חברי מועצה למועצה.

לאחר ביטול קו הרכבת בין רפיח לבאר שבע ,יצאו סוחרי באר שבע בהפגנה ,ואף שלחו לנציב קובלנה ,שבה טענו כי שינוע השעורים והחיטה מבאר שבע באמצעי תחבורה אחרים הגדילה את מחיר התובלה וכתוצאה מכך הם מפסידים ממון רב, כיוון שהרכבת הובילה כארבעים אלף טון שעורים וכחמשת אלפים טון של חיטה, אומנם הם מודים כי בתחילה השמשת קו הרכבת יניב הפסדים לממשלה אך בהמשך הם צופים רווחים משימוש מוגבר ברכבת.

תחנת הרכבת רפיח לתחנת באר שבע, וליפו שימשה לאורך כעשר שנים ,בשנת 1927 החליטו הבריטים לבטל את מסילת הברזל שהוליכה לשדה תימן , וסללה קו מסילה חדש ישירות מרפיח לבאר שבע ומשם ליפו ,כיוון שהדרישה לקו הייתה מזערית יחסית נסגר הקו בין רפיח לבאר שבע .

תכונות פילטר לוח

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.