התחבר

שווה קריאה

הכתבות האחרונות שפורסמו

ישראל שמואל ובריינה ציזיק סיפורו של יצחק ציזיק

ישראל שמואל ובריינה ציזיק סיפורו של יצחק ציזיק

סיפורו של יצחק צ'יזיק הצעיר בילדים
הצעיר בילדי משפחת צ'יזיק , נולד במושבה סג'רה לאחר שאחיו הגדול עבר ברוך דאג להעביר את המשפחה לסגרה כבן הזקונים למשפחה, בחיו הצעירים הספיק לחיות בסגרה במושבה כנרת ובמנחמיה ,את לימודיו השלים יצחק צ'יזיק בבית ספר בהרצליה וגר אצל אחיו ברוך כמו יתר אחיו , בדיחה משפחתית מספרת שאחיהם הבכור ברוך כאשר גר בהרצליה  ,לקח על עצמו לשלם בעבור השכלתם של אחיו הבנים , לא סיפר לרעייתו שרה בעת חתונתם ורק לאחר תקופה רבה הבינה לאן נעלם חלק ממשכורתו.

בעת לימודיו בהרצליה יצחק שבצעירותו גויס בידי דוד בן גוריון למשימות שונות , החל יצחק ללמד שעורים פרטיים תלמידים אחרים וכך חסך כסף על מנת לעבור ללמוד באוניברסיטה של העיר שיקגו באמריקה , לאחר שסיים את האוניברסיטה בשיקגו הגיע יצחק ללמוד בבריטניה בבית הספר הגבוה לכלכלה בלונדון.

בן גוריון שהבין את חשיבות הכשרת טייסים צעירים לחיל האוויר הישראלי שיוקם בארץ ישראל שכנע את יצחק ללמוד את מקצוע הטיס והתעופה , לצורך זה פנה יצחק לנדבנית אנגליה עשירה שתממן לו את לימודי התעופה כצורך דחוף של העם היהודי,לאחר שלקחה אותו תחת כנפיה ומימנה את לימוד התעופה שלו והכשרתו כטייס, תוך כדי לימודיו הכין מערך כלכלי לחישוב מחירי הטיסה ,הדלק לצורך הקמת חיל אויר יהודי .

בסיום לימודיו כאשר הוכתר כטייס הישראלי הראשון ,נרכש מטוס שנרשם על שמו כמטוס פרטי, הוטס בידיו להצגתו בפני הקונגרס היהודי שהתכנס בפרג ,לאחר הקונגרס העביר את המטוס לארץ ישראל לצורך הכשרת טייסים ישראלים נוספים .
כאשר שב לארץ ישראל הכיר את רעייתו לעתיד אסיה ,ערך לה יצחק טיסת הכרה בשמי הארץ ,הוא חזר ללונדון להגיש את עבודת הגמר ולקבל את תעודתו ככלכלן,כאשר שב לארץ ישראל זומן לנציב העליון שמינה אותו כקצין מחוז נפת טול כרם ומשם הועבר בהמשך לנתניה.

בנתניה התגורר בדירה עם קצינים בריטיים נוספים ,בערבים היה מתיישב לשתות עמם ולשחק קלפים ,עד שיצא שמו כשתיין בקרב חבריו ,שלא הבינו כי בעת שהעסיק את הקצינים הבריטים עשתה ההגנה פעולות שונות כולל העפלה .
שנתיים לאחר שהכיר את אסיה הזמין אותה למסיבה שנערכה בדירה בנתניה ,מסיבה שהתמשכה לצייד ברווזים לילי ,התחיל הרומן האמיתי שהמשיך עד לחתונה , בהמשך יצחק מונה לקצין מחוז העיר ירושלים,לאחר כיבוש יפו במלחמת השחרור מונה כמפקד הצבאי של העיר,מפקד בכיר במשטרה ,מנהל צוות הקמת נמל אילת ומפקד נמל תל אביב.

בעת ששרת כקצין מחוז ירושלים נולדו לו ילדיו שמוליק ועדנא ,את משפחתו וילדיו לקח עמו לתפקידים שמילא בליבריה שבאפריקה ולאחר מכן באמריקה מטעם המדינה, שלושה חודשים לאחר שהגיע לתפקידו בעיר שיקגו באמריקה נפטר יצחק משטף דם במוח, את מותו קבל בצורה קשה בנו שמוליק שלאחר שנים רבות נקבר לאחר מותו לצידו בקריית גת יצחק ציזיק נקבר בעיר קריית גת כאות כבוד של פרנסי העיר להיותו בן מקימי העיר.

תודה לציפורה ציזיק על המידע לעריכת הכתבה  ולכתבת אורית אראל ממעריב.

מאמרים שעשויים לעניין אותך