התחבר

שווה קריאה

הכתבות האחרונות שפורסמו

טמפלרים בארץ ישראל – בני ההיכל 6

טמפלרים בארץ ישראל – בני ההיכל 6

אגדת הצנחנים הטמפלרים באדמת ארץ ישראל במלחמת העולם השנייה
בעת עליית התנועה הנאצית לשלטון בגרמניה נמצאו למעלה משלוש מאות תומכים פעילים בסניפי התנועה הנאצית שהוקמו במושבות הטמפלריות בארץ ישראל ,חלק גדול מאוכלוסיית הטמפלרים הוותיקים היו רשומים גם כן במשרדי המפלגה הנאצית הארץ ישראלית .
חלק מצעירי הטמפלרים בארץ ישראל, חזרו לגרמניה והצטרפו כחיילים,לצבא הגרמני כחובתם למורשת מדינת הלאום הגרמנית,חלקם אף למחלקה היהודית באס אס,התגובה הבריטית לפעילויות אלו של בני האויב לבריטים ,היו מעצרם במחנות תחת שמירה,חלקם בעיקר הסוחרים הגדולים והיצרנים ,יצאו מהמחנות כמו אסירי יום לעבודתם בליווי משמר בריטי ,וחזרו למחנה בסוף יום העבודה.
מבין 275 הצעירים הטמפלרים ,שהגיעו לגרמניה מהמושבות בארץ ישראל, בשלהי מלחמת העולם השנייה חלקם בשנת 1936 בתהליך של כמה משלוחים,חלקם גויס לצבא הרגיל וחלקם גויס   למחלקת היהודית ומחלקת הביון הגרמני ,מבינם נבחרו למבצע אטלס באוקטובר 1944 החיילים הבאים :
כמפקד נבחר רב סרן קורט וילנד ,בנו של רודולף וילנד , מהמושבה שרונה ,שהיה אחראי על הקטיף והמשלוח של תפוזי הפרדסים של הטמפלרים , לאחר גיוסו למודיעין הגרמני שרת בהמשך ,ביחידת הקומנדו של סא"ל אוטו סקורצני (שחילץ את מוסליני מכילאו),הצנחן קורט וילנד לאחר צניחתו הסתתר במערה באזור ואדי קלט ונתפס במרדף ישב כשלוש שנים בכלא במצרים ,גורש לאוסטרליה ובערוב ימיו חזר לעיר שטוטגרד, ושם נפטר בקרב שארית הקהילה הטמפלרית ,שהתקבצה שם לאחר המלחמה.
ורנר פראנק מהמושבה הטמפלרית בחיפה , שאביו עבד בסוכנות העיתונים בירושלים,פראנק למד בבית הספר הטמפלרי בירושלים ,לאחר סיום לימודיו בשנת 1936 יצא לגרמניה ושרת לאחר גיוסו בצבא הגרמני, לאחר צניחתו הסתתר במערה באזור ואדי קלט ונתפס במרדף ישב כשלוש שנים בכלא במצרים
פרידריך דיינגר שאפר יליד המושבה אלוני אבא , פרידריך למד בבית הספר הטמפלרי במושבה הגרמנית בירושלים,סיים את לימודיו ובשנת 1936 עבר לגרמניה והתגייס לחיל האוויר הגרמני,לאחר הצניחה נמלט והסתתר עד שנתפס ונכלא.
תחילת המבצע בהגעתו של המופתי הירושלמי אל חוסייני ,לאחר שגורש מארץ ישראל לגרמניה,ביחד עם עבדול לטיף וחסן סלאמה ,שעמדו בראש המרד הערבי בפרעות 1929 יחד הציעו את התוכנית להנהגה הנאצית ,לשגר צנחנים ילידי ישראל ,על מנת שיחדרו ויקימו תאי מחתרת בארץ ישראל.
בגרמניה התארגנה הקבוצה לחבורה ,שהוצנחה בתחילת אוקטובר 1944,בחלק הצפוני מזרחי של העיר יריחו ,האגדות והמחקרים נטו בתחילה ,לספר כי מבצעם נועד לפזר רעל במקורות המים בראש העין, על מנת להרעילם ולגרום למות , לתושבים שילגמו מהם כתוצאה מהרעלה.
אגדה זאת נוצרה כתוצאה מפזור אבקה לבנה בעת שנמלטו מהרודפים הבריטים לאחר שנתגלו,ראש הקבוצה בחקירתו ועשרות שנים לאחר מכן טען שהאבקה שהייתה ברשותם יועדה כמו פלפל לבלבל את חוש הריח של הכלבים בעת מרדף באם יתגלו ולא רעל.
מעדויות בכתב של הצנחנים הטמפלים שאומתו בחקירות,בהצלבה מחומרים מודיעיניים שנתגלו בארכיונים של הצבא הגרמני המובס ,ישנם עדויות רבות כיום המאוששות אגדה זאת,נוטים כיום ההיסטוריונים לאושש כי מטרת הצונחים ,במיוחד השילוב בהקמת הקבוצה של טמפלרים ילידי המושבות, עם הערבים חסן סלמה ועבדול לטיף מנהיגי המרד הערבי הייתה להקים תאי ריגול והתססת בקרב הציבור שאינו יהודי בארץ ישראל כנגד הבריטים.
עלילת האגדה של מבצע אטלס,מספרת כי במטוס הגרמני שיצא מיוון לנקודת ההצנחה נשאו עמם חברי ההצנחה ,נשק קל,מכשירי קשר,מפות ,את האבקה הלבנה ,והמרכיב המפורסם ביותר מטען של עשרת אלפים מטבעות זהב למימון פעולותיהם בארץ ישראל.
סיפורם של הקבוצה הצונחת של אנשים שלא היו מאומנים מספיק בצניחה לילית ,נחל כישלון בפועל היה פיזור רב בשטח ההצנחה של הצנחנים,אובדן חלק גדול מציודם בהצנחה ואובדן החלק הגדול ממטבעות הזהב.
מטבעות אלו שנמצאו בידי ילדים רועי צאן באזור ההצנחה והועברו למוכתר השבט שהחל להשתמש בהם בעיר יריחו ,כאשר נתגלו מטבעות אלו ,הם נתנו את קצה המידע לצבא והמודיעין הבריטי להתחיל בחיפוש למציאתם של הצונחים עד שנתפסו ,פרט לחסן סלאמה שנפצע בצניחה ונמלט לכפרו ליד ראש העין,שם קיבל טיפול בפציעתו ,ולאחריה נמלט לבירות וחזר בעת פריצת מלחמת השחרור לאזור לוד ,שם הקים את מפקדתו עד שנהרג.

מאמרים שעשויים לעניין אותך