דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 

פולין מזוריה תעלות באגמים המז'וריים Masurian Canals

 

עוד בתקופות הקדומות ,הבינו התושבים הקדמונים האזוריים ,את האפשריות המסחריות הגלומות ,במעבר סחורות ושינוע שעל פני המים באגמים, למעשה האבירים הטבטונים הגרמניים שהתיישבו באזור ,העלו לראשונה את הרעיון לחבר בין האגמים והים הבלטי ולרשת בתעלות את הקשר בים מצודות ההגנה המערביות שנבנו למניעת פלישות של כוחות זרים.

לצורך זה שיגרו המסטרים של אבירי הטבטונים ,כבר במחצית המאה הארבע עשר מהנדסים לבדוק את ההיתכנות של הפרויקט, ולתכנן את נתיבי התעלות , התוכנית החלה לרקום עור וגידים ליצירת התוכנית המלאה ,במחצית המאה השש עשר בעת כינון השלטון הפרוסי על האזור.

קרטוגרפים ומהנדסים נשלחו לאזור, לבחון את המסלולים וצורת העבודה ,עד שעבודת התכנון נסתיימה במחצית המאה השמונה עשר.

 

שמה הגרמני אלבינגה של העיירה היה Elbingus, העיירה ממוקמת בצפון מרכז פולין עיירה היושבת על גדות נהר Elblag River ובקרבה לנהר נוגוט Nogat River , ודרכו נשפך בשפך נהר הוויסלה בחלקו המזרחי לים הבלטי.

עיר נמל בינונית , הממוקמת 55 קילומטר צפונית מזרחית לגדנסק, ותשעים קילומטר דרומית מערבית לעיר הרוסית קלינינגרד, העיר יושבת בפתח נהר אלבלונג ,המשמש כיובל של נהר הוויסלה, ומשם זורם הנהר ללגונת הוויסלה , כתוצאה מכך התאפשרה בניית נמל בעיר.

זאת עיירה שצמחה מסביב לטירה הטבטונית ,שהוקמה במחצית המאה השלוש עשר וקבלה לאחר מכן זכויות של עיר ריבונית, בסוף המאה השלוש עשר צורפה העיירה לממלכה ההנסינית Hanseatic League ,בסוף המאה השש עשר הפכה לנמל הפרוסי המזרחי בסחר עם אנגליה.

טירת העיר הגנה על היציאה לים והגנה גם על המעבר בנהר הויסלה, עד מלחמת העולם השנייה הייתה העיר הרבה יותר גדולה ממה שהיא כיום, העיר נכבשה בתקופת מלחמת העולם השנייה בידי הגרמנים ,בעת כיבושה במלחמת העולם השנייה נהרסה העיר כמעט כליל בידי הכוחות הסובייטים , לאחר מכן החלו הפולנים לשקם חלקים מהעיר והנמל ,אך שיקום העיר העתיקה המסיבי החל רק בשנות התשעים .

העיירה התקיימה לאורך השנים ,בזכות שיתוף הפעולה ההדוק בין פולנים וגרמנים, אך עיר סבלה מפגיעות גדולות ,בכל פעם ששתי המדינות השכנות נכנסו למלחמת , מאחר ובעיר שלטו הן הפולנים והן הפרוסים ,ניתן לראות אנדרטאות ואטרקציות שהוקמו בתקופת שלטונם בעיר.

כיום משמשת העיר שמספר תושביה מאה עשרים וחמש אלף, כצומת תחבורתי חשוב למסילות הרכבות ולתחבורה ברשת הכבישים שנסללה מחדש, כיום כלכלת העיר בנויה על תיירות ,יצור מכונות כבדות ,טורבינות וחקלאות, בסוף המאה התשע עשר הושלמה חפירת תעלת המים Elblag Canal שאורכה כמאה שישים קילומטר המחברת בין נמל העיר, לבין נמל אוסטרודה הפנימי לכוון דרום , בעירה מתגוררים קרוב למאה חמישים אלף תושבים.

העיר אלבלג נחשבת גם כיום כעיר חשובה בזכות מספנותיה, מבשלות הבירה והתעשייה המתכתית המשגשגת שבה, העיר היא גם מקום בעל היסטוריה רחבה, ואטרקציות תיירותיות רבות, בעיר ניתן למצוא בתי מגורים וכנסיות מאפיינים מימי הביניים , הבנויות מלבנים אדומות .

במרכז הרובע ההיסטורי של העיר, נתבונן בקתדראלת סנט ניקולאה ,למרות שכיום בעקבות השחזור נראה בתים בסגנונות גותי, בארוק ורנסנאס , אך אף אחד איננו מבוגר יותר מחמישים שנה מכוון שרובם נהרסו במלחמת העולם השנייה, מתוך שלל בתיה המשוחזרים של העיר , המרשים ביותר הם שער העיר וכנסיית סנט מרי (שכיום היא גלריה לאמנות).

מזוריה אלבלג השער הראשי לשוק העיר Brama Targowa

השער ממוקם בכיכר Stary Rynek בעיר העתיקה, שער שנבנה בתחילת המאה הארבע עשר כחלק מחומת העיר, השער נחרב מספר פעמים לאורך השנים, במאה השמונה עשר התווסף השעון ומרפסת תצפית למגדל שער שהוקם מחדש בגובה 26 מטר, מזהיר בבדידותו בכיכר וגבוה מעל המבנים הסמוכים אליו, על השער שעון ולידו מספר לוחות מידע לתיירים.

האגדה מספרת על שוליית אופים בשם פייקרצ'יק, שהציל את העיר מפני כיבוש ,כאשר בהתקפה במהלך מלחמות פולין-טהוטוניות , הבחין בכוח התוקף וחתך את כבל השער שצנח וננעל , מאז הוצב פסלו של שוליית האופים פייקרצ'יק מול השער , תמונת השער הונצחה במטבע זיכרון שהוציאה המדינה בשנת 2006.

השער נבנה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה, כמגדל מלבנים אדומות הבנוי מעל לשער, ומעליו גג רעפים אדומות חרוטי , מתחתיו שעון בצבע שחור ומחוגים שניתן במתנה מעיריית המבורג ,בקיר החזית של המגדל מעל לשער, 6 חלונות קעורים ומעליהם חלון רוזטה , מבנה גבוה ומרשים .

מזוריה אלבלג קתדראלת סנט ניקולאה (ניקולאס) St. Nicholas Cathedral

כנסייה הממוקמת ברחוב Mostowa 18 באלבלג , כנסייה שהחל את דרכה במאה השש עשר תחת הכנסייה הפרוטסטנטית ,ובמאה השבע עשר החליפה את ההנהגה לכנסייה אורתודוכסית .

בסוף המאה השמונה עשר נשרפה הקתדראלה, נבנתה מחדש ונפגעה במלחמת העולם השנייה , בשנות התשעים החליטו השלטונות בעיר לשפצה ולשקמה, הכנסייה פתוחה לביקורים בשעות היום פרט לזמני התפילות במיסות ,המיועדות לנוצרים מאמינים.

האזור המקיף את העיר אלבלג, שייך לאזור דלתת הוויסטולה (זולאווי וויסלן) Zulawy Wislane, אזור שטוח בעיקר המשמש למטרות חקלאיות. ממערב לאלבלג ,יש מישורים נרחבים ושדות פתוחים, הנופים הדרומיים הם של הביצות והביצות המקיפות את אגם דרוזנו.

את העיר ומסביבה חוצות מספר תעלות , ניתן לטייל לצד גדותיהן או לטייל על גדות נהר Elblag ,המקושרת לתעלת Miejski ,אשר מחברת את האגמים דרוזנו Druzno ואגם יזיורק Jeziorak לנהר דרווקה Drweca מספר חברות בעיר מפעילות קווי שייט בתעלות ובנהרות כמו החברה המפעילה את השייט בנהר נהר Elblag, בכתובת Wybrzeze Gdanskie 1A.

מזוריה אלבלג תעלת Elblag Canal

תעלה המכונה גם Elblag-Ostroda , תעלה בת 15-0 שנה שמוליכה מהעיר אלבלג לעיר Ostroda , תעלה שאורכה 80 קילומטר, כיום התעלה הארוכה ביותר שבה משתמשים עדיין בפולין לתובלה ושייט, תעלה שמסלול השייט בו מעניין ומהנה .

בעת חפירת התעלה היו הפרשי גובה של כמאה מטר בין הערים והאגמים, שאותו לא יכלו לפתור בפתרון מקטעים עם שערים כרגיל בשיטה המסורתית , אלא נקטו בשיטה מקורית וייחודית ,למעבר בקטע שאורכו כעשרה קילומטר, הפתרון לקטע הייחודי הזה הממוקם בין אגם דרוזנו Druzno לאגם Piniewo מכיוון שהפרשי הגובה היו גדולים מדי, במקום זאת, בנו מערכת מסילות מהמים המעלות את הסירות לקרוניות ,אלו נגררות על פני המסילות שעל גדת התעלה ,עד שהן עוקפות את מקטע הפרשי הגובה ,שם מורדות הסירות באמצעות מסילות שוב באמצעות מסילות לתוך תעלת המים להמשך השייט.

מזוריה העיירה אלבלג Elblag
 
 
 
בניית אתרים - שרקור