דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

דרוזים וצ'רקסים בישראל

 
 העדה הדרוזית הנקראים גם בני מערוף- בני החסד  או אל מוחחדון ,שפרושו בעלי אמונת הייחוד - המשתייכת לתת דת שהתפצלה מהדת האסלאמית האיסמאעלית או השיעית במאה האחת עשר, שפתם ערבית הנובעת מניבים סוריים, לאורך ההיסטוריה התיישבו הדרוזים באזורים הררים על מנת להגן על עצמם מפני אויבים, אנשי העדה המונים כיום כמיליון מאמינים,מפוזרים בעיקר בקרב לבנון, סוריה וישראל, חלקם שומר אמונים למשטר הסורי. 
 
 
 

הדרוזים אינם מוסלמים או ערבים !!!!!!!!העדה הדרוזית הנקראים גם בני מערוף - בני החסד, או אל מוחחדון שפרושו בעלי אמונת הייחוד - המשתייכת לתת דת שהתפצלה מהדת האסלאמית האיסמאעלית או השיעית במאה האחת עשר.

בני העדה טוענים כי השם דרוזים נובע משמו של מחמד אבן איסמעיל אל דרזי שהיה מחמשת הנביאים הראשונים (התקופות) שהיה בכלל ממוצא פרסי, ואחד השליחים שהפיצו את הדת במצרים ובאזור הצפון בעת התהוותה , מאמינים חדשים שצורפו בתקופתו כונו דרוז שנבע משמו של הנביא.

שפתם של הדרוזים ערבית הנובעת מניבים סוריים, לאורך ההיסטוריה התיישבו הדרוזים באזורים הררים נידחים, על מנת להגן על עצמם מפני אויבים ובכך יש הטוענים הם הצליחו להישרד למרות הרדיפות שחוו לאמונתם הדתית החדשה שאותה שמרו בקנאות, כדת שעיקריה ותורתה נסתרים .

הדרוזים טוענים כי דתם איננה חדשה, אלה הזדקקות של אמונות פילוסופיות של העולם הקדום, שנלקחו משלושת הדתות העיקריות .

מן היהדות לקחו הדרוזים לדוגמא את עשרת הדיברות, אלא שבפועל הם מכבדים רק תשע מהם, הדיבר הקשור לקדושת השבת ,אינו מבוצע מכיוון שאצל הדרוזים מבחינת האמונה והדת ,אין יום קדוש כמו השבת של היהודים או יום הראשון לנוצרים או יום השישי למוסלמים, יום השבת מבחינת הדרוזים הוא יום מנוחה ואינו יום קדוש.

מכוון שבני העדה הדרוזית ואמונתם בידלו עצמם מיתר שכניהם, בעיקר המוסלמים , שלא היו מוכנים לקבל את התופעה של יצירת דתות חדשות הנוגדות את האסלאם הדתי ,הנובעת בזכות האמונה של הדתות החדשות בנביאים שבאו לאחר יסוד הדת המוסלמית ומוחמד נביאה, כתוצאה מכך סבלו הדרוזים מרדיפות ויחס עוין של שכניהם, לצורך המשך החיים וכנגד הרדיפות יצרו הדרוזיים מייצג כלפי חוץ ,את פתרון החיים הנקרא תקייה .

התקייה שעיקרה החובה בהסתרת האמונה בדתם ,על מנת לשרוד בעת תקופה קשה ורדיפות ,ובעיקר כדי להשתלב חיצונית למראית עין בסביבה (זוכרים היהודים האנוסים) ,ולכן המסורת לנאמנות לשלטון, פרי כורח הסתגלות ותולדת המציאות, דבר שעזר להם להשתלב פוליטית במדינות שהתגוררו בהם.

אנשי העדה הדרוזית מונים כיום ,כשני מיליון ארבע מאות מאמינים, המפוזרים בעיקר בקרב לבנון, סוריה וישראל, חלקם הגרים בגולן ,שומר אמונים למשטר הסורי (עיקרון הנאמנות לאדמה ולשלטון השולט בו).

השליחים שיצאו להפיץ את הדת הדרוזית במאה האחד עשר ,(בעידודו של המלך המצרי פטמי השישי) ולכן קיימת הטענה כי שמוצאם של הדרוזים ממצרים ,במקום שבו התגבשו עיקרי דתם, השליחים פעלו במאה האחד עשר, והפיצו את תורתם באזור קהיר, חלב שבסוריה, וואדי אלתיים בלבנון ,בהרי הכרמל ובאזור העיר צפת.

אל הגולן הגיעו ראשוני שבטי העדה הדרוזית במאות הארבע והחמש עשר , אך ההתבוססות של העדה התרחשה במאה השש עשר כאשר נוצר רצף טריטוריאלי בין השבטים שהתיישבו בדרום לבנון לבין אלו שהתיישבו בהר הדרוזים בסוריה.

אלא שהרדיפות אחריהם בסוריה במאות הקודמות, גרמו להם להתפזר יותר ולהשתקע בגולן ,אך גם הם טמנו ידם בצלחת והתנכלו בראשית ההתיישבות היהודית בצפון.

הדרוזים תקציר סיפור העדה
 

חלקם של בני העדה הדרוזית ,עזרו לגלי העלייה היהודית בהתיישבותם בארץ ישראל ,חלקם התנגד להקמת היישובים היהודיים בארץ ישראל במיוחד בגליל וברמת הגולן והתנגדותם כללה מעשי ביזה ושוד על מנת לגרום ליהודים לעזוב.

בשנים שלפני קום המדינה ועל רקע התנגדות גורפת של כלל האוכלוסייה שגרה בארץ ישראל, מתחת לשלטון המנדטורי (השלטון הבריטי), החלו להירקם יחסי ידידות ואחווה ,בין המתיישבים בישובים היהודיים לבין הדרוזים , בני העדה הושיטו יד לעזרה ונוצרה אחווה ונאמנות בים העמים.

אחווה וקשרים אלו הניבו התנדבות של צעירים דרוזים ללחימה בשלב הקמת המדינה ולאחריה , לאחר דיונים ובהסכמת מנהיגי הדרוזים נחקק חוק גיוס חובה של צעירי הדרוזים בצורה סדורה לכוחות הביטחון של מדינת ישראל.

מדינת ישראל הכּירה בדרוזים כקהילה דתית נפרדת מן הקהילה המוסלמית בשנת 1956 , בשנת 1957 נחקק חוק גיוס חובה לדרוזים בכוחות הביטחון של המדינה, מועצות דתיות דרוזיות הוקמו בשנת 1961, שנה לאחר מכן הוקמו מוסדות בתי הדין הדתיים דרוזים ,משרד החינוך שילב במתכונת הלימוד לבני העדה הדרוזית הכוללת לימוד פרקים על המורשת הדרוזית

בסוף ספטמבר 1967 הוחלט להשביע את טירוני החיילים הדרוזיים בכפר מסעדה שלרגלי החרמון במקום בקבר יתרו שמעל טבריה המקום המסורתי של ההשבעה, מטרת שינוי הטקס הייתה להראות את האחווה שבין הדרוזים שבישראל לבין הדרוזים שברמה .

איני רוצה להיכנס לחוק הלאום החדש ולסיפור הפוליטי ,מה שברור שנגרם קרע עמוק בין היהודים לדרוזים במדינה ,ומוטב שהקיצונים יחזרו למחילות ויניחו למרקם הטוב שנוצר להמשיך ולהתקיים במדינה.

הדרוזים בישראל כיום
 

הצבעים שעל הדגל הדרוזי, קשורים לדמויות המבשרים :

1 . הצבע הירוק קשור לחמזה בן עלי ולנביא שועייב המסמלים את צבעו של הטבע.

2 . הצבע האדום קשור לאלח'דר (אבו אברהים) והנביא אליהו בסימן הלב והאהבה.

3 . הצבע הצהוב לאבו עבדאללה והנביא יעפורי ושורים לצבעה של השמש והחיטה.

4 . הכחול מגיע מהנביא אבו אל חיר ומוקדש לצבע המים והשמים.

5. הצבע הלבן מגיע מבהא אלדין המביע את הטוהר והתקווה לשלום.

הדגל הדרוזי בן חמשת הצבעים
 
רמת הגולן תל חרמונית המכונה תל א-שייח'ה

הדרך לתל חרמונית בנסיעה בין צומת אל רום וצומת הישוב הדרוזי בוקעתא ,על כביש 98 כקילומטר וחצי בחלק הדרום מזרחי של הישוב הדרוזי ,יורדים לכביש המוביל למוצבים שבראש התל, כיוון שהאזור ממוקש להגנה ,יש להימנע מירידה לשטח בדרך לפסגה .

פסגת תל חרמונית (ההר) מעל לאלף ומאתים מטר מעל גובה פני הים, בראשו שתי כיפות ואוכף המפריד בינם, בכיפות אלו ממוקמים משלטים צבאיים , תל חרמונית נחשב השני בגובהו בהר ,מתל חרמונית ניתן להתבונן ,בתל הסמוך תל ורדה הגבוה ממנו ,במדרונות התל המזרחיים קיים מעיין הנובע בעונת הגשמים והשלג, בעבר נהגו לחצוב סקוריה (מה שאנו מכנים בטעות טוף במחצבה לשעבר במדרון הדרומי של התל.

תל חרמונית מכונה בידי הדרוזים תל א-שייח'ה ,על שמה של אשת השייח ,הדרוזים קראו להר חרמון הר השייח ולתל החרמונית בשמה הנקבי תל א-שייח'ה , המהדרין מוסיפים כי ברכת רם הממוקמת בין שני ההרים, שצבע מימיה כחול, כמו העין הכחולה המשמשת למזל בקרב הדרוזים ,אלא שהאגדה מספרת שהאישה בוחנת את צבעה של הבריכה ,ועל פי הצבע יודעת אשת השיח ,האם שמר לה אמונים או בגד בה.

רמת הגולן תל חרמונית המכונה תל א-שייח'ה
 
צפת רעידות האדמה במאה הקודמת

רעידות האדמה הראשונות בעיר המקובלים צפת אירעו בשנת 1747 ולאחריה שתי רעידות אדמה בשנת 1759 שבה נהרגו מאות אנשים, רעידת האדמה הבאה חלה בשנת 1823 ולוותה בביזת הבתים והרכוש של יהודי העיר צפת בידי הפלאחים הבדואים בכפרי הסביבה ביזה רצח ופרעות נוספים עברו על העיר בשנת 1834 באותן פרעות נהרגו יהודים רבים רעידת האדמה הבאה התחוללה בשנת 1837 שגבתה אלפי הרוגים בערים צפת וטבריה רעידת האדמה האחרונה שארעה בעיר צפת ובארץ ישראל הייתה בתאריך 11,7,1927 .

מעט על רעש "האדמה הגדול "בשנת 1837

רעש האדמה הגדול שהתחולל בראשון בינואר 1837 נחשב לאחד החזקים שעברה ארץ ישראל והערים צפת וטבריה,בעיר צפת (עיר המקובלים) נרשמו מעל לאלפים הרוגים שמתו ברעידת אדמה זאת,בעת שכול שכונת היהודים נהרסה כליל,כתוצאה מרעש האדמה התפרצו מחלות ומגיפות בקרב הניצולים בעקבות החלשות העדה היהודית בעיר צפת בשנת 1938 החלו פרעות ,רצח וביזה בידי הפלאחים הדרוזים בעיר וסביבתה ,פועל יוצא של המכות שניחתו על יהודי צפת ,העיר החלה להתרוקן מתושביה היהודים ובכול רחבי העיר צפת נותרו כאלף חמש מאות יהודים.

צפת רעידות האדמה במאה הקודמת
 
רמת הגולן מג'דל שאמס - מגדל השמש

הישוב הדרוזי מג'דל שאמס המתנשא לגובה ממוצע של 1230 מטר ומעלה מעל לגובה פני הים, נחשב לישוב הגבוה בשטחה של מדינת ישראל, מיקומו בצפון רמת הגולן במורדותיו הדרומיים מזרחיים של הרכס החרמון הישראלי, הישוב מג'דל שאמס שמספר תושביו כשמונת אלפים תושבים, מרוחק רק כמה מאות מטרים ממערב גדר המערכת לגבולנו עם סוריה.

שני כבישים מוליכים למג'דל שאמס ,הראשון כביש 98 מהכפרים הדרוזיים מסעדה וברכת רם והכביש השני 989 מגיע מכוון הישובים נווה אטיב  ונמרוד, המשך הדרך מהיישוב מוליכה צפונה לאתר הסקי בחרמון הישראלי.

מעט על היישוב מג'דל שאמס

בתחילת התיישבותם בישוב ,התגוררו בו גם נוצרים ובני העדה העלוואית ,אך הם אינם עוד גרים בכפר, את שמו קיבל הישוב ,משמקבל את קרני השמש הראשונות בזריחה עקב גובהו, בשנת 1974 הוכרז הישוב כמועצה מקומית בישראל ומונו לו 13 חברי מועצה בידי ישראל בראשות סולטאן הייל אבו סאלח שהיה קצין גבוה בצבא הסורי, נחשד בריגול ושישב 23 שנים בכלא הסורי בעוון ריגול לישראל.

רמת הגולן מג'דל שאמס - מגדל השמש
 
רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם

העדה הדרוזית הנקראים גם בני מערוף בני החסד  או אל מוחחדון ,שפרושו בעלי אמונת הייחוד - המשתייכת לתת דת שהתפצלה מהדת האסלאמית האיסמאעלית או השיעית במאה האחת עשר, שפתם ערבית הנובעת מניבים סוריים, לאורך ההיסטוריה התיישבו הדרוזים באזורים הררים על מנת להגן על עצמם מפני אויבים, אנשי העדה המונים כיום כמיליון מאמינים,מפוזרים בעיקר בקרב לבנון, סוריה וישראל, חלקם שומר אמונים למשטר הסורי.

למרות הטענה שמוצאם של הדרוזים ממצרים כיוון ששם התגבשו עיקרי דתם, שעל פי דעתם היא איננה דת חדשה אלה הזדקקות של אמונות פילוסופיות של העולם הקדום שלושת הדתות העיקריות והאמונה בגלגול נשמות, בני העדה מאמינים באל אחד שאיננו יכול להתגלות לבני אנוש רגילים, רק יחידי סגולה שמוגדרים כנביאי אמונה (המבשרים) היכולים לתקשר עם הישות העליונה, ולעזרתו של הנביא מתמנה יועץ סתרים ,המעביר בהכשרה ארוכה את עיקרי הדת של בני העדה.

בני העדה הדרוזית מתחלקים את העדה לשנים אלו שהגיעו מצפון חצי האי ערב הנקראים קייסים ומאלו שהגיעו ממרכז האי ערב הנקראים ימנים , מעיקרי דתם באמונה שהעולם נחלק לשבע תקופות שמתאחד לתקופת אמונה אחת, תקופות שבהם הנהיגו את העדה נביאים שהידועים ביותר הם : משה (מוסא) ויתרו (שועייב), והצמד השני מוחמד וחמזה בן עלי .

רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם
 
רמת הגולן ספורו של הדרוזי סלים שופי

הרבה סיפורי שושו מלויים את חיו של סלים שופי, שהחל את דרכו הביטחונית בגיל 16 מספיק שאציין את אנשי רמי המעלה מהצמרת הפוליטית הביטחונית, שהשתתפו בלוויתו בשנת 2012 בגיל 82 בהשתתפות האלוף דיין וראש השב"כ לשעבר חברו לסיירת דיכטר , על מנת שנבין מעט על פועלו של האדם שחבר למדינת ישראל כאשר עוד קרטעה במעלה הקמתה.

מהמעט שניתן לספר על סלים ,שנולד בכפר מגדל שמס ,כאשר עדיין הייתה תחת ריבונות סורית ,היא פעילותו המבורכת להברחת יהודים מסוריה לישראל ,בין היתר גם השלוב של אומץ ליבו הרב בפעילות ביטחונית שאין לפרטה.

רמת הגולן ספורו של הדרוזי סלים שופי
 
רמת הגולן העננה הסורית שמעל לראשי העדה הדרוזית בכפרי הצפון

פחדם של תושבי ארבעת הכפרים הדרוזים ברמת הגולן ,מפני חזרת השלטון הסורי עליהם, נעוצה בחשש לקרובי בני משפחתם החיים תחת השלטון הסורי כיום, בד בבד עם חששם שיצטרכו למסור דין וחשבון לשלטונות הסוריים במידה ויחזרו לשלוט, על רמת שיתוף הפעולה של בני המשפחה עם השלטון הישראלי .

מכיוון שבזיכרונם מוטבע הדיכוי וחדרי החקירות בשלוב הכלא הסורי ,מתקופת חייהם תחת כנפי המדינה והמודיעין הסורי, מכיוון שהם יודעים כי השלטונות הסורים נכן בזיכרון ויבוא חשבון עם כול אחד ואחד במידה ויחזור לשלוט ברמת הגולן.

הזיכרון של חדרי העינויים והחקירות מונעים מרבים בתושבי הגולן הדרוזים לשתף פעולה או להחזיק תעודות זהות כחולות ישראליות, על פי התפיסה הסורית לכול מעשה יש תגמול, עצם אחזקת בני משפחה מעבר לגבול כבני ערובה (חרב נקמה) לכן מקפידים מרבית הדרוזים ברמת הגולן ,להצהיר על נאמנות לשלטון הסורי.

לפחדם זה מצטרף החשש האישי מפני ההלשנות של חבריהם, שכניהם, בני משפחה מסוכסכים ואפילו מחלוקות בקרב המשפחה הגרעינית ,מעצימים פחדים אלו בהרבה, חייהם האישיים מתנהלים במשנה זהירות במפגש עם השלטון הישראלי ,כאשר מעל מרחפת העננה הסורית האכזרית.

רמת הגולן העננה הסורית שמעל לראשי העדה הדרוזית בכפרי הצפון
 
רמת הגולן הכפר הדרוזי עין קנייא - קניא

הישוב הדרוזי עין קננייא ממוקם בגובה של 800 מטר מעל גובה פני הים,כיום מוכרז כמועצה משנת 1982 ומספר תושביו כאלפים,פרוש של שמו של היישוב מן המלה הערבית ברוש, למרות שבכפר נטועים עצי צפצפה שצורתם כעצי הברוש,יש הקושרים את שמו של הכפר למספרם הרב של תעלות המים בכפר וסביבתו,היישוב עצמו בנוי על מורדות רכס החרמון , על שלוחה שמעל לנחל סער.

על פי המסורת הדרוזית במאקם הנמצא בכפר  קבורה שעבנה  בתו של הנביא הקדוש יתרו (שועייב) ,הנחשבת לקדושה בזכות עצמה, פרנסת תושבי הכפר התבססה בעבר רק על החקלאות,אך כיום מבוססת הכלכלה גם על ענף התיירות והמסעדנות, על עבודת משכילייה , ועובדי ענף הבנייה והתעשייה.

על פי ממצאיי הארכאולוגים שחפרו באזור ,משערים כי תחילת ישוב עין קנייא החל בתקופת הברונזה ועד התקופה הממלוכים שבה חדל לפעול, היישוב הוקם מחדש בסוף המאה השש עשר שבע עשר בעת שהשבטים הדרוזיים הגיעו לאזור בעקבות הרדיפות אחריהם בארצם,בעת הביקור ניתן לראות בכפר שרידי כנסייה קדומה .
 
הגשר הנטוע מעל לנחל סער נקרא כיום גשר הידידות נבנה בידי ישראל לאחר מלחמת ששת הימים ,כיוון שהצבא הסורי הנסוג הרס אותו בסוף המלחמה מפחד שכוחות ישראלים יזרמו דרכו לארצם, גשר שהוקם בהוראת משה דיין שהיה שר הביטחון כיוון שכח חיבר מחדש את הכפר לגולן.
 
מגשר הידידות ניתן לערוך סיור רגלי למפל הרסיסים שקיבל את שמו מכוון שבעת שזרם המים נופל במפל על סלעים הנמצאים בתחתיתו ,מותז הזרם לרסיסי מים קטנים, אורכו של הסיור הרגלי למפל  כקילומטר ,לאורך סימוני השבילים הדרך עולה מהוואדי עד לראשו של המפל היורד מגובה של 23 מטר ,לאחר ה ביקור חוזרים באותה הדרך.
רמת הגולן הכפר הדרוזי עין קנייא - קניא
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור