דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

קרקוב אטרקציות במסלול המורשת התעשייתית

 
 

הכניסה למוזיאון שינדלר בתשלום ,המוזיאון ממוקם ברחוב Lipowa 4 , המוזיאון פתוח בימי השבוע, בימי שלישי, רביעי, חמישי, שישי בשעות 10:00-18:00 ,ביום שני 10:00-14:00 למעט יום שני הראשון של כל חודש, הכניסה בימי שני בחינם.

מבנה המפעל בעל החזית הלבנה כמו בסרט המפורסם,כולל שני מוזיאונים כאשר החלק העליון ששימש כמשרדי המפעל בתקופת המלחמה ,הפך להיות מוזיאון mhk לזיכרון ליהודי העיר קרקוב ויתר תושביה של העיר בתקופת השלטון הנאצי באזור,תצוגה נוספת כוללת את סיפורו של שינדלר וסיפור המפעל ופועלו למען הפועלים היהודים שהעסיק במפעליו.

בעת הסיור במוזיאון שינדלר,שבעברו היה בית חרושת שנקרא אמליה (אמיליה) ,חוזרים לאחור במנהרת הזמן בזכות מסלול העובר בעזרת צילומים,הסברים במכשיר אודיו ווידאו ,הסיור מראה את חיי היום יום בשימוש שהיה לכרטיסי העובד הנדרש,תעודות המעבר המוחתמות,בסיור בדרך למגורים בגטו ,חדר מגורים טיפוסי שבו גרו העובדים בגטו,שכלל מתחם מחייה לשתי משפחות .

קרקוב מוזיאון מפעל שינדלר לסירים Oskar Schindler’s Factory
 

תחנת הרכבת שבקרקוב הנקראת בפולנית dworzec kolejowy, ממוקמת ברחוב Lubicz Street התחנה נושקת כקילומטר מצפון מזרח לכיכר העיר העתיקה, חלקה של התחנה היא תת קרקעית.

התחנה החדשה נחנכה בשנת 2014, בכתובת ul. Pawia 5b,  התחנה בנויה משלושה מפלסים, שאליהם מוליכות 5 מעליות ומדרגות נעות להבאת הנוסעים ,התחנה מחברת בין רכבת, אוטובוסים וחשמלית .
 
ארבעה שערים לכניסה לתחנה ,אחד מהמבנה הישן שברחוב Lubicz Street, שאליו מגיעים מכוון העיר העתיקה ,הכניסה הראשית ממוקמת בכניסה הצפונית של הקניון Galeria Krakowska , ומיד יורדים למפלסי הנסיעות, כניסה שלישית נמצאת בתחנת האוטובוסים הראשית RDA שברחוב Bosacka ,בכניסה נפרדת המוליכה ישר לקומת הביניים של תחנת הרכבת,הדרך האחרונה להגעה למפלסי הנסיעה ,היא באמצעות מעליות שמורידות את הנוסעים מהחניון למכוניות שבגג התחנה, שבו גם תחנת מוניות.
 
התחנה יכולה להכיל כחמשת אלפים נוסעים בשעה, היוצאים בשנים עשר מסלולים, 28 דלפקי מכירת כרטיסים בתחנה, ארבעה מתחמי אכסון מזוודות , לרשות הנוסעים 12 חנויות ודלפקים, מרכז מידע לתיירים פתוח בין השעות 07:00-21:00 .
קרקוב תחנת הרכבת The railway station
 
 התחנה הנקראת בפולנית Podgorze Power Station,ממוקמת ברחוב Dajwor Street , תחנת הכול ליצור חשמל Podgorze ,הוקמה בתחילת המאה העשרים, ברחוב 4 Nadwislanska Street , במבנה שהוקם במיוחד למטרת תחנת הכוח, למבנה היה ארובה גבוהה ,עד היום מסמלת הארובה את האזור התעשייתי Podgorze , האולם עבר שיפוץ למבנה של תערוכות ,ומוזיאון לזכרו ולעבודת חיו של Tadeusz Kantor ,ובנוסף ישמש האולם כתיאטרון ואולם קונצרטים.
תחנת הכוח של קראקוב The Cracow power station
 

התחנה ממוקמת ברחוב Gazowa Street ורחוב Sw. Wawrzynca Street קומפלקס בתי המלאכה כוללים מספר מבנים, רובם נבנו במאות התשע עשר והעשרים חלקם עדיין בשימוש, האטרקציה המרכזית היא אולם הסדנא של החשמליות, שברחוב Sw. Wawrzynca Street , המשמש כמוזיאון העירוני ,שנחנך בשנת 1998, בתערוכת מוצגיו נוכל להתבונן במנועים ומכונות תעשייתיות ששימשו לפיתוח התחבורה הציבורית בקרקוב, עוד בתצוגות מהמאה התשע עשר, קרוניות חשמליות עתיקים ואוטובוסים ישנים.

המבנה השני בחשיבותו הא המבנה הנקרא old Krakow Gasworks ,שנבנה במחצית המאה התשע עשר ,בידי חברת החשמל הגרמנית קונטיננטל מדסאו ,מפעל ליצור פנסים בתאורת גז, לתאורת הרחובות שפעל בין השנים 1857 – 1968 , בכניסה למפעל ניתן לראות מנורת גז פעילה להדגמה.

קררקוב התחנה ובית המלאכה לחשמליות The tramway depot
 

גן החיות ממוקם  ביער Las Wolski , כעשרה קילומטר מערבית ,מרובע  Stare Miasto

גן החיות פתוח בכול ימי השבוע בחודשים אפריל-אוקטובר בין השעות 09:00-19:00 ובחודשים נובמבר –מרץ בין השעות 09:00-15:00, הכניסה בתשלום.

בחזית הכניסה לגן שער מקומר שמשני צדדיו פילים מפוסלים

מקום קסום לבילוי   משפחה וילדים, גן חיות המוקף ביער המשתרע על שטח גדול, שהוקם בתחילת המאה העשרים, בסוף מלחמת העולם הראשונה, בתצוגות הגן ,כאלף חמש מאות פריטים , הכוללות בעלי כנף כולל עופות אקזוטיים, חתולי בר, קופים, אריות ים ,היפופוטמים ועוד.

קרקוב גן החיות זיאולגי Krakowski Ogrod Zoologiczny
 

המפעל ממוקם בכיכר Sw. Krzyza Square,  בהצטלבות הרחובות sw Marka ורחוב sw. Krzyza , זהו המפעל התעשייתי הראשון שהוקם בקרקוב ,ליצור מכונות חקלאיות ותעשייתיות ,המפעל פעל בין השנים 1856-1888, המבנה הראשי שכן בקומה אחת לידו בנו הבעלים לודוויק זילנייבסקי את ביתם בשנת 1886 שנותר גם הוא.

לודוויק זילנייבסקי הצליח לגייס את הרוזן אדם פוטוצקי לתת לו הלוואה גדולה לתקופת פרעון גדולה, להקמת המפעל ולרכישת האדמה,לאחר בניית המפעל החל לייצר את הציוד לתעשייה והמכונות החקלאיות שאותם החל לייצר מאוחר יותר .
 
במפעל שהקים הותקן מנוע קיטור שסיפק חשמל למכונות החריטה ,הוא בנה שבעה מפוחים לנפחים לחרושת הברזל, נגרייה וארבע עשר סדנאות ליצור מוצרים מברזל במפעל הוקם גם מפעל ליציקת ברזל ,לצורך הייצור הובאו מהנדסים וחרשי ברזל אומנים מגרמניה ,על מנת ללמד את עובדיו ולשפר את טיב העבודה.
מפעל המכונות החקלאיות The Zieleniewski forge
 

המגדל ממוקם ברחוב ul Westerplatte 19 , מבנה ראשי בן שלוש קומות הבנוי מלבנים אדומות וחזית עם מגדל , שנבנה לקראת סוף המאה התשע עשר בעבור מכבי האש של קרקוב, במתחם מכבי האש נבנו גם צריפים למגורי הצוותים ומשרדי מכבי האש, כמו כן נבנו מבנים לאחסנת משאבות המים והציוד, כלי הרכב, רכבי החרום הנלווים, חדר טלגרף וטלפונים, בית ספר לכבאות וסדנאות, לא חלו כמעט שינויים במתחם שהוקף בחומה שבה היו שלושה שערים .

קרקוב מגדל מכבי האש The fire watchtower
 

מבשלת הבירה ממוקמת ברחוב ul Lubicz 13-17 ,היא נוסדה בידי משפחת Rudolf Jenny וחתנם Juliusz John ,במחצית המאה התשע עשר, בתחילת המאה העשרים נרכשה המבשלה בידי הברון Baron Jan Götz-Okocimski ,ששינה את שמה לשמו ,הרוזן הצליח במהרה לפתח את המבשלה ,ולהגדיל את כושר היצור והרווחים. לכדי יצור של 36 אלף חביות בתקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה.

בתקופת המלחמה שבתה המבשלה והמשיכה לייצר בירה לאחריה, כאשר בעליה נפטר בשנת 1931 . המשיך להפעילה בנו עש מלחמת העולם השניה ,לאחריה הלאימה המדינה את המבשלה והיא הפכה למפעל השייך למדינה, ושנוהל בידי מועצת נבחרים עד שנת 2002 שבו השתלטה מבשלת קלסברג על המבשלה וסגרה את הייצור, והמבנה נשאר לסיור במסגרת סיור מורשת של העיר קרקוב.

בשנת 2014 הושלם שיחזור קומפלקס המפעל ומבשלת לוביץ Lubicz Brewery complex והוא נגיש לסיורי מורשת תעשייתית עירונית לזכר המפעל התעשייתי ומיכונו ומכונות היצור, בבחינת ההיבט ההיסטורי כולל השחזור שעברו המבנים, הציוד, המכונות והארובות .

קרקוב מבשלת הבירה Gotz Family Brewery
 

הגשר ממוקם במפגש רחוב Grzegorzecka Street ורחוב Dietla Street העובר מעל לנהר הויסלה כיום מעל רחוב Grzegorzecka , גשר הרכבת העתיק בעיר שנבנה במחצית המאה התשע עשר, בעת שהחליף את גשר העץ שקדם לו , הוא הונח בעת שתעלת המים של נהר הוויסלה התמלאה בבוץ ובעפר, והיה צורך לעבור מעליה בקו הרכבת לכוון גליציה.

זהו גשר דו מסלולי לרכבות שאורכו כמאה מטר, רוחבו כשנים עשר מטר ובגובה שמונה מטר, שנבנה מאבן עם קשתות ומתחתיו מעבר למכוניות, הפעיל אף כיום , צדו המזרחי של הגשר ברחוב Grzegorzecka , והוא חובר לרחוב Dietla .

קרקוב גשר מגדל הברזל למסילת הרכבת The railway flyover
 

גשר שעבר מעל לנהר הווילסלה שתחילתו ברחוב Mostowa Street ,ובצד של אזור Brodzińskiego ורחוב Jozefinska ,בקרבה לגשר Karol שהוקם בתחילת המאה התשע עשר, גשר Podgorski נבנה במחצית המאה התשע עשר ,על פי רצון השליטים האוסטרים ששלטו בעיר.

הגשר עצמו נדרש לחיבור מהיר בין גדות הוויסלה שבעיר קרקוב לבין אזור Podgorze במיוחד לאור התכנון של קשר תחבורתי של קו הרכבת, הגשר הוקם על ארבעה כלונסאות אבן שנתקעו בקרקעית הנהר, וביניהן הוקמו שבע קשתות מעץ  ואדני הגשר היו גם מלוחות עץ.
 
בתחילה החלו העבודות בידי אסירים ,אך הם הוחלפו לעובדים מיומנים שהובאו משלזיה ואליהם צורף מנוע קיטור ,על מנת לעזור בהקמת הגשר.הגשר שנפתח במחצית המאה התשע עשר, נקרא על שם הקיסר האוסטרי Franz Joseph אך הפולנים קראו לו גשר Podgorze , אורכו היה כמאה חמישים מטר ורוחבו כשבעה מטר, הדרך שהובילה אל הגשר נקראה רחוב Mostowa שהוקם להתחברות עם הגשר.
 
הגשר שרת לאורך כשמונים שנה , ושימש כדרך מרכזית ליציאה מהעיר קרקוב , הגשר  נהרס כעשר שנים לאחר מלחמת העולם הראשונה.שימושו המרכזי של הגשר היה מעבר סחורות ואנשים מעל לנהר, אך הוא גם שימש להעברת צינור גז בין גדות הנהר , אל הגשר הוליכה חשמלית שקישרה בין העיר הישנה וכיכר העיר ואל תחנת הרכבת.
קרקוב גשר פודגורסקי Podgorski Bridge
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור