שפלת פנימית והרי יהודה יערות פארקים בילוי לילדים

לטרון אנדרטת לעצורי המחתרות במחנות המעצר הבריטיים שבלטרון

הכניסה לאנדרטה חופשית בכול שעות היממה ,הממוקמת בתוך מתחם אנדרטת חללי חטיבת אלכסנדרוני שממול לקבוץ נחשון בקרבת מצודת לטרון ,המתחם פתוח בכול שעות היום וצמוד אליו מתחם לפיקניקים עם ספסלים ושולחנות לפיקניק.

לאחר כקילומטר לעצור ולפנות שמאלה בעקבות שילוט חום, בכביש כורכר עביר למכוניות, לאנדרטת חטיבת אלכסנדרוני וסיפור הקרב לכיבוש משטרת לטרון שכשל ,שבו נפלו כחמישים וארבעה לוחמים, במתחם האנדרטה ממוקמת אנדרטה נוספת המספרת את סיפור מחנות המעצר הבריטיים בלטרון שבהם ישבו בחורינו ונבחרי היישוב , מההגנה ושאר המחתרות.

מחנה המעצר לטרון הוקם והורחב בשנים 1940-2 כמחנה ב ,במסגרת הרחבת מחנות המעצר שהחל באזור הבסיס הצבאי שבסרפנד , מחנה שנחלק לארבעה מחנות משנה

לטרון אנדרטת לעצורי המחתרות במחנות המעצר הבריטיים שבלטרון

לטרון נווה שלום ישוב לחיים משותפת ליהודים, מוסלמים ונוצרים

לישוב המשותף נווה שלום מגיעים בנסיעה על כביש 3 בקטע שבין צומת חטיבה 7 (לטרון) לבין צומת שמשון ,כאשר יורדים מכביש מספר 1 לכוון מוזיאון השריון בלטרון ,ממשיכים לנסוע כארבעה קילומטר ופונים בשילוט ימינה לכוון קבוץ נחשון, מגיעים לשלט עצור ופונים שמאלה מתחת לגשר עד שמגיעים למזלג ,פונים בכביש הימני ומתחילים לנסוע לכוון היישוב נווה שלום.

לאחר כקילומטר ניתן לעצור ולפנות שמאלה בעקבות שילוט חום, בכביש כורכר עביר למכוניות, לאנדרטת חטיבת אלכסנדרוני וסיפור הקרב לכיבוש משטרת לטרון שכשל ,שבו נפלו כחמישים וארבעה לוחמים, במתחם האנדרטה ממוקמת אנדרטה נוספת המספרת את סיפור מחנות המעצר הבריטיים בלטרון שבהם ישבו בחורינו ונבחרי היישוב , מההגנה ושאר המחתרות.

במידה ואנו ממשיכים לישוב נווה שלום ,מיד לאחר הכניסה פונים שמאלה לבית המלון של היישוב ולבתי התושבים ,חוזרים בחזרה לכביש ממשיכים שמאלה לנסוע בעליה ומגיעים לבית הספר של היישוב בצידה השמאלי של הדרך בחלק הגבוה של היישוב.

ממשיכים בדרך כורכר העולה לכוון יער אשתאול ודרך בורמה ,כדאי לעצור והתבונן בשלט העליון שהציבה הקק"ל שעלי נטוו שלושה מסלולים : דרך בורמה ,דרך המשלטים ודרך הישובים לכוון גב ההר בדרך לירושלים, כאשר מתקדמים עוד כמאתיים מטר על הדרך מגיעים למזלג שבו נראה לוח שיש המוטבע בסלע המספר כי זהו היער שניטע לזכרו של אייבי נתן שופר השלום.

לטרון נווה שלום ישוב לחיים משותפת ליהודים, מוסלמים ונוצרים

כפר מנחם יער חרובית תל צופית

בחלק הצפוני של היער ממוקם תל צופית ,אשר ההיסטוריונים חושבים שזאת העיר גת העתיקה, בשנת 2008 הוכשרו שבילי הליכה לעליה, נחסמה הדרך למכוניות, על התל נערכות חפירות ארכאולוגיות משנת 1966,אשר חשפו ממצאים מתקופת הברזל והלאה.

עוד על התל שרידי מבצר צלבני בשם בלאנש גארד ,שפרושו הלבן או הבוהק, אשר היה אחד ממצדיות אשר נבנו להגנה ,המבצר נכבש בתקופה המוסלמית ונהרס, שרידי ארבעת מגדלים נמצאים בתל ,מערכות להובלת מים  למרגלות תל צפית. באתר בריכות לאיגום מים, תעלות הולכת מים מערוץ הנחל, באר אנטליה להשקיית הצאן את, מעינות יפים עם בריכות בצל האקליפטוסים שאפשר לטבול בהן, את התל מסמנת תחנת הכוח ליצור חשמל צפית.

ביער חרובית מספר חניונים :

חניון פארק הלוחם הכולל ברזיות ,שירותיים, מתקנים המותאמים לנכים כולל מתקני הספורט, בחלקת אורן ירושלים, הוכשרו כ-50 פינות פיקניק משפחתיות, המאפשרות חניית רכב צמודה לשולחן הפיקניק.

חניון אבירם ברכה , מצפה דוד קרון קרון, איש כפר מנחם, היה בין השופטים של טוביאנסקי ועד יום מותו טען שהוצאתו של טוביאנסקי למוות היתה מוצדקת.

חניון יהדות בולגריה עם האנדרטה למלך בולגריה שבשואה הציל את יהודי בולגריה אבל הפקיר את יהודי מקדוניה. שביל בטבע סלול, שאורכו קילומטר, השביל מאפשר מעבר עגלות נכים וילדים לסבוב ביער, השביל חולף בין מתקני חקלאות עתיקה, מערות, גתות, ,ליד שרידי גת עתיקה, מערה קרסטית, מדרגות ישנות ובורות מים קדומים, בסיוע אטרקציות המשתמשות באפקטים פיסיקליים וקוליים ואופטיים, להעצמת חווית ,המשולבים ב   6 פסלים דמויי מסכות פרצוף, אותם פיסלה האמנית והפסלת ציפורה גנדלר.

כפר מנחם יער חרובית חניונים ופיקניקים

לטרון אנדרטת חטיבת אלכנדרוני

לטרון אנדרטת חטיבת אלכנדרוני

לטרון יער המגינים בצומת נחשון

תודה לעמית מנדלסון על העזרה בהכנת המאמר ולזקני קבוץ נחשון.,המאמר נכתב באוקטובר 2016

יער המגינים ניטע בשנות השבעים בידי הקק"ל, על מנת להנציח את חללי צה"ל לדורותיו ואנדרטאות מבסיסי צה"ל שנסגרו,החל ממלחמת ההתשה על גדות תעלת סואץ ,מלחמת יום כיפור ומלחמות לאחריהם,שטחו של היער כשלושת אלפים וחמש מאות דונם, מיקומו של היער ליד צומת נחשון שבכביש 3 והחיבור לכביש 44 לכוון העיר רמלה,בשטח שבין צומת נחשון ליישוב כרמי יוסף ומקיף את השטחים החקלאיים של מושב בקוע.

מעבר להיותו יער ייחודי להנצחת חללי הצבא ,שבו מוצבות חורשות מצבות ואנדרטאות ,שניטעו והוצבו לזכרם של לוחמים שנפלו במערכות ישראל הטבע חוגג בו בזכות מרבדי הפרחים ובראשם הרקפות בעונת הפריחה  ,לטובת המבקרים סללה הקק"ל כביש סלול המגיע בסופו למצפה היערנים בקוע ואנדרטה לזכרו של יוסף שרת ,שהיה ראש ממשלת ישראל בעבר,לאורך הדרך הטבעתי מוצבות מצבות ואנדרטאות לנופלים במערכות.

יער המגינים כולל שני מסלולי סיורים טבעתיים היוצאים מהציר המרכזי שהכניסה אליו מכביש 44 כשלושה וחצי קילומטר מצומת נחשון,כניסה נוספת קיימת על כביש 3 מצומת לטרון (צומת חטיבה 7 ) לכוון צומת נחשון הכניסה ממוקמת מאות מטרים מהכניסה לישוב בקוע בשילוט חום המכוון ליער המגינים שבה מוצבת אנדרטת מטוס הנורד לזכר חללי  חטיבת הצנחנים 317 וממש מולה אנדרטת חללי גדוד  השריון 95 והאנדרטה לזכרם של חללי פלוגה ס' (סימור) מגדוד החרמ"ש  113 בחטיבה 217  .

ממסלול האספלט של היער הראשי היוצא מהכניסה הראשית  ,יוצאים מסלולי עפר רובם עבירים לסוגי הרכב, מסלולי אופנים,מסלולי הליכה ופינות מרגוע שבחלקם שולחנות וספסלים המאפשרים למבקרים ומשפחות לערוך פיקניקים, לצערי חלק מהמבקרים ,אינם מכבדים את זכרון החללים והאנדרטאות בהשאירם ליכלוך וטינופת לאחר ביקורם ,כמובן ידי אומני האקדמיה לאומנות הזבל ,מטביעים את חותמם בכתובות וציורי גרפיטי וחבל.
לטרון יער המגינים בצומת נחשון

בילוי משפחתי ביער הרצל בחולדה

הקטנים עלו לרכב ברצון לאחר שהובטח להם יום משובב, יצאנו מאזור מודיעין לכוון צומת לטרון המשכנו לכוון צומת מסמיה או כפי שהיא קרויה כיום צומת ראם, חצינו את צומת נחשון והמשכנו כקילומטר לאחר צומת נחשון , עד לפניה ימינה בצומת חולדה לכוון חולדה ורחובות על כביש 411 ,בהמשכו שילוט מוליך ליער הרצל ולבית הקרוי על שמו .

כאשר חנינו ליד בית הרצל ,נתגלו לנו ולילדים מתחמי פיקניקים ,אולם אירועים בקומת הקרקע ,מסלולי הליכה סיבובים ,מסלולי אופנים, מתקנים וברזיות, והעיקר שקט ,שהופר במצהלות הקטנים.

בשנים האחרונות שופץ המקום בידי הקק"ל והתווסף לו מוזיאון קטן, אולם לתצוגות אור קוליות לתולדות המקום עד העזיבה והמדריך לייעור האזור  .

יער הרצל וחניון חולדה ליד צומת חולדה

אל תל עזקה מגיעים מהצפון והמרכז לכביש 38 אחרי היישוב בית שמש ממשיכים לכוון היישוב זכריה, מגיעים לצומת עזקה שבו נשקף התל, בצומת עזקה פונים ימינה וממשיכים ונבחין בשילוט והכוונה לתל עזקה מצד שמאל (הכניסה הצפונית של פארק בריטניה, ממשיכים בעלייה בכביש עד שמגיעים לחניה בטרם מטפסים בשביל העולה.

גובהו של תל עזקה כשלוש מאות חמישים מטרים מעל גובה פני הים,כאשר עומדים בחלקו הגבוה ניתן לתצפת לנופי האזור ולעמק האלה הסמוך, בעברו שימש התל כמשכן העיר עזקה שחלשה על הדרך מכוון השפלה דרך אזור בית שמש בדרך השיירות לאזור לכיש.

על פי הממצאים ,משוערכת תחילתה של העיר באלף השלישית והשנייה לפני הספירה העיר בוצרה ושלטה פיזית על האזור , בכתובים מופיעה כעיר בממלכת יהודה ,המופיעה העיר בעת המלחמות שניהל יהושוע כנגד הפלישתים ובמלחמה כנגד חמשת מלכי האמורי, וספור קרב דוד וגוליית שבו עמד צבא היהודים אל מול הצבא הפלישתי .

בתקופת ממלכת המלך שאול, תקופה מתמשכת של לחימה בשבטי הפלישתים שנעו מזרחה על מנת לכבוש עוד שטחים ולאחר הקרב אבן העזר שבו הובסו היהודים ונלקח מהם ארון הברית עד שנלקח בחזרה בקרב, בדרכם מזרחה עמדה העיר והצבא של מלך שאול כנגדם.

בטרם נכבשה העיר סוכם על קרב שבין שני לוחמים כשליחים של כול צבא ,אחד כנגד השני הקרב הידוע של דוד אל מול גוליית , שהכריע את הקרב הגדול וגרם לפלישתים לנוס אחרי נפילת גיבורם .

במאה השביעית לפני הספירה נכבשה העיר בידי צבאו של סנחריב ,ובמאה השישית שלפני הספירה נותרה העיר הבצורה לפני חורבן ירושלים , העיר עצמה נפלה בקרב כמאה שנה לאחר מכן והוחרבה שוב בידי מלך בבל נבוכדנצר וגלות בבל.

לאחר חזרת חלק מהיהודים מגלות בבל ,חזרו חלקם והקימו מחדש את העיר , בתקופת השלטון הפרסי בארץ ישראל התפתחה סביבת העיר החקלאות ,שהמשיכה גם בשלטון הרומאי והביזנטי בהמשך.

במאה השישית לספירה נקראה העיר היהודית "בית זכריה " במקום עזקה , כיום ממוקם התל ליד היישוב היהודי שהוקם לאחר קום המדינה זכריה ,לאורך השנים ערכו ארכיאולוגים חפירות בתל ולמרגלותיו והתגלו בו שרידי מבנים ,חומות ומערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא.

כיום בעת הביקור ניתן להתיישב בספסל האבן שבמבואה החדשה ובפינת המנוחה מתחת לעץ בדרך למרומי התל, להביט בדגם התל ולהתעדכן בשעה של היום ,בעזרת שעון שמש הניצב בתל.

פארק בריטניה תל עזקה פארק שפלת יהודה

הרי יהודה שמורת סטף
שמורת סטף
כניסה אינה בתשלום
אזור הרי ירושלים קסטל.
איך מגיעים  מכביש ירושלים תל - אביב   פונים דרומה במחלף הראל וממשיכים דרך מעוז ציון לכיוון קיבוץ צובה  עד לכיכר אחרי קבוץ צובה ומשם על פי השילוט  המפנה לסטף.

מירושלים נוסעים לכוון עין כרם,יורדים בירידה אחרי הר הרצל,יורדים אחרי עין כרם עד הכיכר פונים ימינה ועולים עד לכיכר הבאה העליונה והשילוט לסטף.
טלפון  02-6428462
מידע
מחנים את הרכב ליד בית הקפה ומסעדה של סטף, או יורדים ברכב עד שער הכניסה למעיינות,ממשיכים בשביל היורד עד לעין ביכורה הנובע מתוך נקבה גדולה וארוכה, חצובה בסלע, מומלץ להיכנס כדאי להצטייד בפנס, בפארק 2 מעיינות מים ובריכות שניתן לטבול ולשכשך בהם רגליים .
בסיור במקום עוברים בשרידי בתים של תושביו בעבר,האזור בעבר הרחוק התפרנס מחקלאות וכיום משכירה הקרן הקיימת חלקות לאנשים בטרסות מתחת לבריכות ואשר מגדלים בהם ירקות אורגניים ולשימושם האישי.

עין סטף היה המעיין המרכזי לכפר הערבי שצמח במקום,מימיו נובעים מתוך מערה טבעית,אשר נחצבה בה תעלה להגברת זרימת המים,ניתן לרדת למערה ולזחול בנקרה .

הפארק הצמוד מיועד לפיקניקים , הוא כולל שולחנות,ספסלים,פינות מנוחה ופיקניק,מתקני מנגל ,צמחיה ופינות מוצלות, ברזיות מים, מתקני משחק לילדים.

עין בכורה - עין אל שרקייה,המעין נובע מתוך נקבה ארוכה וגדולה,החצובה בסלע, ניתן להכנס אליה בהליכה ,צריך פנסים,במחצית הדרך יש לעלות מדרגה ובסופה מעין חדר ,לאורך הקירות נוזלים מים ומהקיר האחורי,ניתן להבחין בשרידי זקיפים ונטיפים,מימי הנביעה נאספים בתוך בריכת אגירה אשר משמשת גם לרחצה.בקירות הבריכה גומחות אשר שימשו על פי הסברה כמקום גידול דגים בתוך כדי חרס.

בשיתוף עם הקרן הקיימת ישנם חלקות חקלאיות המושכרות לאנשים אשר מגדלים ירקות בעיבוד אורגני לתצרוכתם.
הרי יהודה שמורת סטף

מעיין המבשר – מעין ג'וז

או בכינויו מעיין סא"ל עמנואל מורנו על שם החייל שנהרג במלחמת לבנון השנייה .

שמה של הנביעה נקרא על שם עצי האגוז שצמחו מעל לפתח הנביעה , בפועל  הנביעה מתחילה מעבר לכביש באזור קו הבתים ואין אפשרות לראותה כיוון שכיום היא תת קרקעית מימי הנביעה  זורמים בתוואי צינורות שפולסו מתחת לכביש  ומסתיימות במבנה מעוצב באבנים כדוגמת סביל מים לשתייה והוא אכן כזה.

הסביל נבנה  בשנים האחרונות ואליו מוזרמים המים בתחילה ממימי הנביעה המתועלת, מים אלו טובים לשתייה  ,מהסביל מתאספים המים לתוך בריכת אגירה , בגודל מטר וחצי ולאורך כשנים וחצי מטר העשויה  מבטון בידי אדם,  מעל לבריכת האגירה ושביל המדרגות הבודדות היורד את המעיין ישנו צל טבעי הנובע מהצמחייה במקום .

השביל ואזור בריכת האגירה מכוסים בעלוות עצים המדמה מנהרה , לאחר ירידה במספר מדרגות מגיעים למבנה דמוי סביל מים לשתייה שבו מתנקזים המים מצינורות המים מהנביעה בדרכם לבריכת האגירה, מים עודפים מבריכת האגירה ממשיכים לחלקות מושקות בין הטרסות,והיתרה לנחל שורק , קיימות נטיעות חדשות של עצים וצמחים במורד הוואדי וניתן לראותן במורד הנחל בדרכו למפגש עם נחל שורק , על פי עמודי התמך מהעץ אשר נתקעו ליד כול נטיעה .