דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 

שמורות ואטרקציות בדרום

 
 
נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל

הקדמה : נפוליאון במסעו הצבאי שהה בארץ ישראל רק כשלושה חודשים.

נפוליאון הגיע לארץ ישראל על מנת לכבשה ,במסע הכיבוש של מצרים וארץ ישראל בשנים 1798 – 1799     קדמה לכך הכרזתו שבה עקף את השלטון העותומאני ,(כיוון שלא היו סכסוכים בין צרפת לבין המוסלמים והעותומאניים באותה העת),על פי הידוע בהיסטוריה של הקצין הצעיר נפוליאון , בתחילת דרכו כקצין ארטילריה נשלח נפוליאון להדריך את קציני הצבא העותומאני בתותחנות ומהלכי קרב מודרני.

הכרזתו של נפוליאון בטרם יצא למסעו ,כללה שני אלמנטים חשובים,תוך שימוש בהסתרת כוונותיו האישיות , להפוך לקיסר המזרח ולהשתלט על אוצרות המזרח למימון הקמת והגדלת צבאו.

סיבה נוספת לרצונה של צרפת להלחם כנגד השלטון הבריטי שנחשב כאויב העיקרי של צרפת שלאחר המהפכה ,משום שהשלטון המלכותי בבריטניה ,התנגד לרעיונות המהפכה הצרפתית ,ולכן כרת בריתות כנגדם עם מדינות באירופה.

נפוליאון בחן את האפשרויות הצבאיות העומדות בפניו במלחמה כנגד בריטניה ,בעת שבחן את האפשרויות, הבין נפוליאון, כי כוח הצי הצרפתי ,לא יעמוד כנגד כוחו של הצי הבריטי , בבחינת הבנה זאת החליט לפגוע בבטן הרכה של בריטניה ובמושבותיה ,שהיו מקור הכסף הגדול לבריטניה.


נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל
 
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

כיצד לנסוע :

נסיעה לבאר שבע ,משם ממשיכים דרומה ,לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ממשיכים על הכביש לכוון מצפה רמון .
 
אטרקציות תיירותיות וחוות בדרך בין דרום באר שבע - למצפה רמון מהצפון לדרום
 
אטרקציות וחוות בין צומת הנגב לצומת טללים על כביש 40 חוות אמיר מרחק קצר מצומת הנגב שילוט מצד ימין , טלפון לתאום 08-6555140.
 
ישוב שיזף ישוב קהילתי מעורב לדתיים ושאינם ,בצד שמאל של הכביש.
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום
 

שטח הממוקם בחלקו הצפוני של ים המלח לכוון צפון ,המכונה אתר מדבר הירדן ,משתרע על שטח של כעשרה קילומטר מרובע, שבו ניתן למצוא ממצאים , מבנים, כנסיות ,קפלות   לאורות ומנזרים שהוקמו החל מהמאה הרביעית לספירה בעקבות הסגידה חדת הנוצרית .

שטח אדמה זה נחלק לשלושה חלקים : החלק הדרומי אזור מנזר ולאורות דיר חג'לה ,אזור מעין עין חג'לה ומסתיים בחלק הצפוני באתר הטבילה קאסר אל יהוד ובמוסדות הנוצריים שנבנו ליד אתר הטבילה .

חוקרים וטיילים נוצריים בעיקר, שהגיעו לחקור את ים המלח במאות הקודמות ,הקדישו מזמנם גם לחקור את אזור הטבילה ודרומה ממנו ,בהתייחסם לנזירות הסגפנית של נזירי מדבר יהודה ונזירות בחלק הצפוני של ים המלח.

חלקם של המטיילים החוקרים שרטטו מפות ,חלקם הלכו בעקבות סיפורי התנ"ך ,וניסו אף להתאים את הסיפורים לשרידים שנמצאו בשטח ,כשחלק מהממצאים הדמיוניים הסתמכו על מכות החום שספגו מהשמש היוקדת והמחסור במים באזור.

בחלקו הדרומי של אתר הטבילה קאסר אל יהוד ,המכונה גם אל-מע'טס ,לאורכו של דרך העפר שאורכה כקילומטר וחצי ,המוליכה בסופה לשרידי בית הקברות של בית הערבה ושרידי גשר עבדאללה שפוצץ משני צדדיה של הדרך מפוזרים מבני כנסיות ,קפלות, ומנזרים שעברו בשנת 1965 רעידת אדמה שכתוצאה מכך ננטשו .

הבקעה ביקור במנזרי ארץ המנזרים
 
הערבה בדרך לאילת פתח דבר

כאשר אנו חולפים על כביש 90 בדרך הערבה ,בואך לכוון אילת ,אנו מדמים את עצמנו לנהגי מרוץ שאצה להם הדרך, על מנת שהדרך למלון הקריר באילת יגיע מהר, בימי הטרוף הגדול מתקופת  העבר הרחוק ,כאשר המסלול עבר בין תחנות הדלק הפזורות לאורך הכביש ובחנייה בגלידה של יוטבתה ,זמנים אלו חלפו מן העולם.

לידיעתכם ידידי זה אינו סוד ,שבשנים האחרונות השתנתה התמונה במאה שמונים מעלות, עשרות אטרקציות ,מסעדות ובתי קפה נפתחו לאורך דרך הערבה, אין צורך לדהור כמו אדם שכפהו שד ,אלא לעשות זאת את הדרך בלגימות קטנות ,ליהנות משלל האטרקציות לאכול ברמה אירופאית ,חלקם הגדול במחירים שפויים למחירי הארץ,ולדעת שאין להסתפק רק בסנדוויץ בקיוסקים הצמודים לתחנות הדלק,שהוריו יוצריו נעלמים ,או בחומוס שחלפו ימיו ואפילו ליהנות משירותים ,שלא כול תושבי המדינה בדקו את הניקיון החסר שלהם.


הערבה בדרך לאילת פתח דבר
 

איך להגיע בנסיעה בכביש 222, המוליך מצומת משאבים לצומת צאלים,,פונים לכוון קבוץ רביבים,לאתר מגיעים על פי השילוט לאתר ,טלפון לתאום 6562570 - 08

המצפה פתוח ימים א-ה 15.00-9.00, אחרי הצהרים ובערב בתיאום מראש,ערבי שבת וחג 13.00-09.00 ימי שבת וחג 16.00-10.00 הביקור בתשלום כולל סיור,במבנים וצפייה בסרט אור קולי.


   

  


הביקור במצפה רביבים
 
סיור ביער יתיר בדרום הר חברון בשנות השישים החלה הקק"ל לנטוע ולעבד יער יתיר הנחשב לגדול במדינה בגבול מדבר יהודה גודלו של היער כשלושים אלף דונם ,הוא נבנה בזמנו לצרכי הביטחון ומקום להתיישבות יהודים ויער לחופשה ובילוי לאזרחי מדינת ישראל .

סוגים שונים של עצים ניטעו ביער יתיר כמו : אורנים,אלות,חרובים,זייתים,איקליפטוסים וניטעו גם גפנים, חלקות גדולות של עצי אלת הבוטנה (המכונות פיסטוק חלבי) .


סיור ביער יתיר בדרום הר חברון
 
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
קקל הקימה מספר חניוני דרך לאורך דרך הערבה
 בקילומטר  166, חניון שיטה במידבר
בקילומטר 151, חניון נחל עמר
בקילומטר 130
בפארק ספיר -  שולחנות פיקניק מוצלים. חניונים ומתקנים ,
בנוסף קקל הקימה מספר חניוני דרך לאורך הכביש:
חניון חצבה, עין יהב , נחל חיון חניון על שם  אורן ליאור בדרך השלום.
בחניונים  משטחי חנייה, שולחנות פיקניק, סככות צל דמויי עצי שיטה ואשפתונים.
התאמה למוגבלי תנועה: בחניוני הערבה- חלק משולחנות הפיקניק מותאמים.
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
 
מצפה רביבים

איך להגיע בנסיעה בכביש 222, המוליך מצומת משאבים לצומת צאלים,,פונים לכוון קבוץ רביבים,לאתר מגיעים על פי השילוט לאתר.

טלפון לתאום 6562570 - 08

המצפה פתוח  ימים א-ה  15.00-9.00, אחרי הצהרים ובערב בתיאום מראש,ערבי שבת וחג 13.00-09.00 ימי שבת וחג 16.00-10.00

הביקור בתשלום כולל סיור,במבנים וצפייה בסרט אור קולי.

מידע

 

מצפה רביבים ממוקם חצי קילומטר דרומית מהקבוץ, באתר ששופץ התגוררו משנת 1943 עד שנת ,1950 שאז עברה ההתיישבות למקומה הנוכחי,באתר שופצו מבנים המוקפים בחומה, ומוזיאון המשחזר את חיי התושבים במצפה עד העזיבה, כולל המצור במלחמת העצמאות, סביב המצפה חפורות תעלות המגן ועמדות הלוחמים,כמו כן בחצר המצפה עומד מטוס הפרימוס ומטוס הדי סי 9 דקוטה אשר שימש לאספקת מזון, נשק  וציוד בהטסה.

מצפה רביבים
 

כיכר סדום השם השגור בפינו ,איננו בדיוק השם המופיע בתנך והמתאר את המקום, על פי הכתוב בתנ"ך ,השם שניתן למקום היה בקעת הירדן , חלק מחוקרי ים המלח שהגיעו מאירופה ואמרקה, החדורים אמונה ואהבה לסיפורי התנ"ך בספר בראשית ,שחקרו את המקום במאות השנים האחרונות, ניסו לקבוע את מיקומו של האירוע שמסופר בו סיפור סדום ועמורה ,לוט ובנותיו וסיפור ההימלטות מעיר הרשע.

העיר סדום מופיעה בסיפורי התנ"ך כארבעים פעם, והחוקרים כיום נוטים לשער על פי התיאורים בספר התנ"ך, כי סדום ישבה בצפון ים המלח ולא בדרומו , לאחר שהשתרשה הסברה העממית כי סדום שכנה בדרום ים המלח ,תוסיפו לכך את ניצב המלח הנקרא אשת לוט ומערת הקמח שקרסה בחלקה והרי לכם סיפור מקראי בנופח עלילה תנכית שהותאמה לזמננו.

כיכר סדום היא מלחה מדרום לים המלח ,תנאי האקלים הקיצוני של חום ביום וקור בלילה יוצרים תנאי מחייה שאינם קלים לתושבי האזור ,על האזור בעונת החורף יורדים ממטרים שבין 35-50 מילימטר ,המהווים כמות קטנה מאוד לאזור.

בית גידול זה לטבע ולאוכלוסיית החיות ,בשילוב של גבעות חוור הלשון הלבנים ושטחים שטוחים בינם ,הצליח לשמר את עצמו עד תחילת המאה העשרים , למרגלות גבעות ומצוקי החוור הלשון ,נובעים מעיינות השכבה : עין תמר בשמו הערבי עין ערוס, עין הכיכר בשמו הערבי בידה , עין פלוטית (מעיין האהבה).

ים המלח כיכר סדום והמלחה
 
פארק מקורות הירקון בית הבטון
פארק מקורות הירקון בית הבטון
מקורות הירקון ותל אפק הגן הלאומי ירקון מצורף משני חלקים: האחד הוא תל אפק, שנכנסים אליו היא מכביש 483, הכביש המוביל בין פתח-תקווה לראש העין והחלק השני של פארק מקורות הירקון משתרע לצד נחל הירקון והגישה אליו היא מכביש 5 או מכביש 40
 
הכניסה איננה בתשלום כאשר עוקפים את כפר הבפטיסטים מצפונו ,יורדים לכוון מזרח עד למפגש עם ערוץ נחל הירקון הליכה של כחמש מאות מטר, באם פונים דרומה נכנסים לתחום הפארק ואז נדרש לשלם, לאחר המפגש עם הערוץ ממשיכים עוד כחמש מאות מטר עד למפגש עם המבנה היפה שהזמן אוכל בו בכול פה .
 
בית הבטון ששמו הנוסף בית השואבה ,ממוקם על גדות נחל הירקון, בקרבה לכפר הבפטיסטים ,דרומית לכביש חוצה שומרון שמספרו 5 ,שביל ישראל חולף על פניו של המבנה  .
 
בית הבטון הינו מבנה בן שתי קומות שנבנה מבטון מזוין בשנת 1912 כבית משאבות לשאיבת מים מנחל הירקון ואספקת המים לתושבי פתח תקווה, הקמת התחנה הייתה חזונו של בצלאל יפה שהיה חלוץ בנושא רכישת קרקעות בתל אביב וחלוץ בנושא המים .
 
בשנת 1911 חתמה חברת פלשתינה בראשות בצלאל יפה על חוזה עם ועד מתיישביי פתח תקווה לאספקת מים לישוב, לצורך זה הוקם בארץ בפעם הראשונה מבנה שכולו מורכב מבטון , לכן קיבל המבנה את שמו בית הבטון, בתוך המבנה הותקנו מנועי דיזל ומשאבות צנטרפוגיות להפעלת התחנה .
 
בחוזה שחתם בצלאל יפה נקבעה כמות המים שיספק לפרדסנים לאלף חמש מאות דונם בתוך שנתיים  , המחיר שיגבה מהם על פי המרחק של ההזרמה מהתחנה , המחיר נקבע למאה מטר הראשונים ולכול מאה מטר נוספים נקבעה תוספת,לצורך הקמת החברה הפיקה עיריית פתח תקווה אגרות חוב ומכירת מניות בחברת פלשתינה שהוקמה ונאסף סכום של 250,000 פראנקים צרפתיים והבנייה החלה .
 
את המשאבות הפעיל בראשונה מנוע שהופעל בגז וניקנה מיקב ראשון לציון , אך מיד חפש בצלאל מנוע נוסף ,הוא שלח את מכונאי החברה שהביא שני מנועי דיזל משוכללים מגרמניה, הגדול הותקן בבית הבטון והשני נשלח לתחנה נוספת בתל אביב .
 
תקופת מלחמת העולם הראשונה גרמה בישראל למחסור בדלק , ובסך הכול מנועי הדיזל ולפעול בפחם, עצי האיקליפטוס בסביבת התחנה סיפקו את האנרגיה להפעלת התחנה עד סוף מלחמת העולם הראשונה שאז חוברו המנועים שוב להפעלה בדלק.
 
לאחר מותו של בצלאל יפה בשנת 1919 ,במשא ומתן החל רוטנברג פנחס לרכישת התחנה והתחנה והמבנה נמכרו לחברת ירקון ,חברת בת של חברת חשמל ארץ ישראל, עוד טרח רוטנברג להחתים את התושבים בפתח תקווה על מסמך שהמים שישאב ישמשו רק להשקיה ושהוא אינו אחראי על טיב המים, לאחר המכירה החליף רוטנברג את מנועי הדיזל בתחנה למנועים המופעלים בחשמל ואז החלה חברת ירקון להפעיל את המשאבה והיא פעלה עד שנת 1970 .
 
ולסיום לא לשכוח להביא נישנושים ולערוך פיקניק חמוד בין העצים והצמחים.
פארק מקורות הירקון בית הבטון
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור