שמורות ואטרקציות בצפון

נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל

הקדמה : נפוליאון במסעו הצבאי שהה בארץ ישראל רק כשלושה חודשים.

נפוליאון הגיע לארץ ישראל על מנת לכבשה ,במסע הכיבוש של מצרים וארץ ישראל בשנים 1798 – 1799     קדמה לכך הכרזתו שבה עקף את השלטון העותומאני ,(כיוון שלא היו סכסוכים בין צרפת לבין המוסלמים והעותומאניים באותה העת),על פי הידוע בהיסטוריה של הקצין הצעיר נפוליאון , בתחילת דרכו כקצין ארטילריה נשלח נפוליאון להדריך את קציני הצבא העותומאני בתותחנות ומהלכי קרב מודרני.

הכרזתו של נפוליאון בטרם יצא למסעו ,כללה שני אלמנטים חשובים,תוך שימוש בהסתרת כוונותיו האישיות , להפוך לקיסר המזרח ולהשתלט על אוצרות המזרח למימון הקמת והגדלת צבאו.

סיבה נוספת לרצונה של צרפת להלחם כנגד השלטון הבריטי שנחשב כאויב העיקרי של צרפת שלאחר המהפכה משום שהשלטון המלכותי בבריטניה ,התנגד לרעיונות המהפכה הצרפתית ,ולכן כרת בריתות כנגדם עם מדינות באירופה.

נפוליאון בחן את האפשרויות הצבאיות העומדות בפניו במלחמה כנגד בריטניה ,בעת שבחן את האפשרויות, הבין נפוליאון, כי כוח הצי הצרפתי ,לא יעמוד כנגד כוחו של הצי הבריטי , בבחינת הבנה זאת החליט לפגוע בבטן הרכה של בריטניה ובמושבותיה ,שהיו מקור הכסף הגדול לבריטניה.

נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל

גליל סיור בערוץ נחל הירדן ההררי

בנסיעה על כביש 90 לכוון חצור הגלילית ושם במפגש עם כביש 91 הפונה מזרחה לכוון רמת הגולן, פונים לכוון גשר בנות יעקב בסיבוב לפניו ,פונים לשביל עפר הנקראת דרך הירדן ההררית היורד דרומה.

מצידו השמאלי של השביל ממוקם מבנה אבן שראה ימים טובים בעבר,המבנה מסמן שרידי מבצר צלבני כיום בשמו מצד עטרת שנבנה על מנת לשמור על המעבר מעמק הירדן לכוון רמת הגולן, בעת שחפרו בשרידי המצד גילו הארכיאולוגיים בקירות סדקים תואמים קווי מאר בשני צדדי הסדק דבר המלמד כי האזור עבר רעידות אדמה ובנקודת הפיצול של הסדק הקווים חופפים,עוד במצד ,שרידי חומה ,שרידי המגדל ובאר מים סמוכה .

ממשיכים לכוון שדרת האיקליפטוסים פונים ימינה בפתאומיות – להיזהר , מסלול נהר הירדן ההררי ,בעל מדרון היורד בסופו ,לאחר כעשרה קילומטר, לגובה של 400 מטר בסופו ,כיוון שקטע הנהר סוער הוא נחשב לאחד הטובים לשייט רפטינג.

גליל סיור בערוץ נחל הירדן ההררי

צפת סיור בעיר

תחילת הסיור ברחוב ירושלים פינת רחוב האר"י ,נקודת הירידה בית וואהל והכיפה ממול עולים למכללת צפת (בית החולים רוטשילד לשעבר) ממול גן רוטשילד,בית בוסל לשעבר,ממשיכים ברחוב ירושלים לכוון כיכר הדוידקה חולפים על פני מבנה העירייה , בכיכר הדוידקה שירותים עירונים בתשלום,מבקרים בעמדת הפילבוקס למרות שאיננה עגולה,ממשיכים במדרון על סמטת מדרגות עולי הגרדום,עוצרים בהצטלבות עם רחוב חתם סופר,פונים ימנה וממשיכים לאורך רחוב חתם סופר עד כיכר הפחם(כיכר מגינים) .

משם ממשיכים ברחוב בר יוחאי ,לכוון סמטת משיח ,חולפים משמאל על פני סמטת מדרגות ראשונה ,ממשיכים עוד כמאה מטר ועוצרים בתחילת סמטת המשיח הצרה,בסוף סמטת המשיח פונים שמאלה ברחוב סמ' ב' עד הקמרון והבתים,משם חוזרים לכיכר הפחם (המגינים) .

נחל נעמן ביקור בשמורה(שביל נעמן)

לנחל נעמן ולשביל הסיור ניתן להגיע בשתי דרכים :

הכניסה הדרומית בנסיעה בכביש 4 בחלקה הצפוני של קריית ביאליק, פונים לכוון מתחם הקניות ביג לשדרות חן ממשיכים ישר כחצי קילומטר לכוון השוק שם ממשיכים מעט ומגיעים לחניית הרכבים ליד השלט של קק"ל המכריז על שביל נחל נעמן.

לכניסה הצפונית ממשיכים לנסוע על כביש 4 ,אחרי צומת מתחם ביג ,עוד כאלף שש מאות מטר עד לתחנת הדלק טן ,ממשיכים לכוון מזרח עוד כמעט קילומטר עד לחנייה ליד שלט של הקק"ל ,חונים עוברים את השער ומתחילים בסיור.

סיפורו בקצרה של נחל נעמן ,סיור בשביל ההליכה שלאורך גדותיו, ומעבר על   גשרי המתכת שמעליו הצבועים בצבע ירוק.

תחילתו של נחל נעמן בשכונת עין אפק כאשר בהמשך הוא חוצה את עמק זבולון ולבסוך נשפך בחלקה הדרומי של העיר עכו, המים מגיעים והזורמים בנחל בעבר הגיעו מירידת גשם ליובליו נחל אבליים ונחל חילזון שלאחר החורף הופכים שוב לנחלי אכזב.

נחל נעמן ביקור בשמורה(שביל נעמן)

עכו חפיר החומות המזרחיות

החפיר ממוקם בכניסה לחומות העיר העתיקה ושער היבשה מצד צפון מזרח,50 מטר מהגן הקסום בכניסה לעיר העתיקה .

הכניסה ללא תשלום,פתוח בכל שעות היום.

על מנת להגיע לחפיר אין להיכנס לעיר העתיקה אלא, במרחק של בין חמישים למאה מטר , קיימות מדרגות היורדות לחפיר,מדרגות אלו גם יורדות לתעלות המגן הנמצאות למרגלות החומות בחלקם החיצוני.

על פי הממצאים נחפרו תעלות מגן אלו להגנת חומות העיר במאות השמונה עשר והתשע עשר, משערים שתעלות אלו שימשו כהגנה מפני פריצת כוחותיו של נפוליאון ,אשר טוענים כי המקום הקרוב אשר הגיע אליו היה תל עכו ממזרח לעיר.

עכו חפיר החומות המזרחיות

רמת נפתלי שביל הפלמח

איך מגיעים : בנסיעה לאורך כביש מספר 90 המקשר בין המושבה ראש פינה לעיר קריית שמונה נוסעים עד צומת כוח – שילוט קיים, פונים שמאלה ומתחילים לעלות  בכביש 899 הלא הוא כביש הצפון, ממשיכים לכוון צומת ישע והכביש המוליך לקבוץ יפתח ,פונים שמאלה לכוון החניה של המצודה.

לאחר חניית הרכב בחניון, מתחילים לנוע על השביל המרוצף לכוון קבר האחים של 28 הלוחמים שנפלו בשלושת ניסיונות הכיבוש של המצודה, ששה בהתקפה הראשונה,עשרים ושתים חללים בהתקפה השנייה ושנים בהתקפה האחרונה שבה המצודה נפלה בידינו לאחר שחלקם הגדול של הערבים שהיו במצודה ברחו.

רמת נפתלי מצודת הונין

הכניסה חופשית – יש להיזהר כיוון שקיימת סכנת התמוטטות עקב פעולת איתני הטבע לאורך השנים,קיימים מתחמים סגורים בגדר תייל ושלטי אזהרה.

מיקומה של המצודה הצלבנית הונין הוא על רכס רמות נפתלי ,בין שרידי הכפר הערבי הונין שננטש במלחמת השחרור כיום בקרבה למושב מרגליות בגליל העליון , מאה מטר משער הכניסה לישוב מרגליות.

רמת נפתלי עץ הערמונים של אנה פראנק

אנדרטת איתן בלחסן ברעיון התקומה השזורה בשואה

הכניסה חופשית.

דרך ההגעה בנסיעה למושב רמות נפתלי ,פונים שמאלה ,עד הכיכר פונים שוב שמאלה,אחר כך ימינה ברחוב פנימי במחצית הרחוב בצד השמאלי ניצבת אנדרטת התצפית ,ממול ליחידה 36 בית הוריו של איתן בלחסן.

רמת נפתלי עץ הערמונים של אנה פראנק

רמות נפתלי איתן בלחסן האנדרטה לזכרו

אנדרטת איתן בלחסן ברעיון התקומה השזורה בשואה

הכניסה חופשית.

איתן בלחסן ששימש בתפקידו האחרון ,בעת שנהרג כמפקד סיירת צנחנים,לזכרו מול בית הוריו בישוב רמות נפתלי ,הוקמה אנדרטת התצפית המקסימה הזאת הצופה מעל לנופי עמק החולה, והרי הגולן ,האתר והאנדרטה תוכננו בידי רחל בן דוד האדריכלית, בחלקה העליון של האנדרטה ,ניטע עץ זית המואר בלילות בתאורה ומבליט את יופייה של האנדרטה אל מול שמי הליל.

רמות נפתלי איתן בלחסן האנדרטה לזכרו

טבריה הר ברניקי

כניסה להר ברניקי היא בהמשך העלייה של יער שוויץ ,מכוון כביש צומת  לכוון העיר טבריה חולפים על פני הכניסה למושבה כנרת ולחצר כנרת ובפנייה הבאה שמאלה עולים ליד גל האבנים הנקרא גלעד אל רול והשילוט לכוון אכסניית פורייה ותצפית יער שוויץ .

כאשר מגיעים לאכסניית פוריה לוקחים ימינה את הכביש הסלול הצמוד משמאל לאכסניה וממשיכים עד לנקודת התצפיות של יער שוויץ על טבריה ,ים כנרת והרי גולן ממול,ממשיכים בנסיעה עוד כקילומטר וישנה פנייה ימינה לשביל עפר המוליך למצודת וכנסיית ברניקי .

דרך נוספת להגיע ירידה מפורייה עילית לכוון לאכסניית פורייה ואז להמשיך בכביש משמאל לאכסניה לכוון התצפיות והכניסה הצדדית לטבריה עילית, דרך נוספת להגעה דרך תחנת מכבי האש של טבריה עילית לכוון יער שוויץ לאחר מספר דקות יש שילוט שמאלה לדרך העפר להר ברניקי .