דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ישראל שמורות אטרקציות וטבע

 
ים המלח משלחות שחקרו מיפו וממדדו את מפלסו מהמאה ה 19

תופעת ים המלח סקרנה רבים מחוקרי העולם הישן, במאה התשע עשר והעשרים, שפע של תופעות גיאולוגיות ,אקלימיות ,כימיות ,משקעי מלחים ועוד ועוד , התופעות הללו , והרצון לחקור את ים המלח ,שנחשב כבר אז כמקום הכי נמוך בעולם , משך חוקרים שהותירו לעולם לאחר ביקורם בים המלח, את ממצאיהם במפות ומחקרים .

אלא שנגד המסיירים יש הטוענים כי מטרת חלק מהחוקרים ,הייתה לסייר תחת השפעה דתית מיסטית וסיפורי התנ"ך ללא כסות מדעית, עוד נטען כי זמן השהות של החוקרים באזור הייתה קצרה מדי למטרות מחקר מדעי ראוי לאזור, חוקרים אלו ,שרובם לא היו בעלי רקע מחקרי מקצועי ,הוזנו בידי מלוויהם המוסלמים או הנזירים באגדות, אמונות ומידע ,שלא היה בעיקרו מדעי.

חלקם כתבו את סיפוריהם וחוויותיהם כסיפורת ולא כמחקר ,חלקם אף עסקו בוויכוחים פילוסופיים בלהיטות יתר ,במקום לחקור בעובדות המדעיות היבשות, חלק מהמשלחות הראשונות אף יצרו מפות חד מישוריות ,שלא הראו התייחסות להבדלי הגובה ,בין אזור הכנרת בדרכו דרך נהר הירדן לים המלח הנמוך מגובה פני הים.

ים המלח משלחות שחקרו מיפו וממדדו את מפלסו מהמאה ה 19
 
טבריה אגדת מושבת מצפה

חלקת האדמה שנרכשה על אם הדרך מטבריה לנצרת, בעבור בניית המושבה כללה כשלושת אלפים דונם,אדמת טרשים שעיבודה קשה ,ששימשה את המוכרים למרעה צאן ולגידולי תבואה לקמח בשנת 1905 ,לאחר רכישת האדמה עלו כעשרה מתיישבים על הקרקע והחלו לעסוק בחקלאות של גידולי חיטה וענף הרפת לחלב וגבינה .

תנאי המתיישבים היו קשים ביותר ,את חריש האדמה ערכו בעזרת מחרשת עץ הרתומה לשני שוורים , מלאכה זאת הייתה קשה ומפרכת, כיוון שהשטח היה טרשי גדוש שיחי פרא ומלא אבנים שנדרשו לסיקול בטרם נזרעו ,חלקות התבואה היו קטנות משום תנאי השטח, כיוון שאי אפשר היה להכניס לשטח מכשור מתקדם ומודרני לקציר, את הקציר ביצעו מטעמם ובתשלום הפלאחים באזור בעבודה ידנית עם המגל ,אגדו לחבילות והובילו את התבואה לגורן.

תנאי המחייה הקשים הביאו לעזיבה של חלק מהמתיישבים וגם החדשים שהחליפום התייאשו מהתנאי ם הקשים,ולמעשה נחשבה המושבה לענייה מרודה בין תושבי הגליל והעמק,בתקופת מלחמת העולם הראשונה נעזבה המושבה , ונשדדה בידי כוחות הצבא התורכי ,כיוון שהמושבה ניצבה על הדרך מטבריה לכוון נצרת.

טבריה אגדת מושבת מצפה
 
רמת הגולן תל שיפון המכונה בידי הערבים תל אבו-חנזירבנסיעה על כביש 91 חולפים על פני צומת שיפון לכוון צפון, כקילומטר לפני
הכניסה לישוב אורטל שמשמאל לדרך, קיימת פנייה ימינה לכוון הר שיפון והאנדרטה.
תל שיפון נחשב לתל הדרומי מזרחי שבשרשרת הרי הגעש ברמת הגולן, גובהו
של התל 991 מטר מעל גובה פני הים ,הוא ממוקם כקילומטר דרומית לישוב אורטל ,שמו של
התל נגזר מהמילה הערבית תל אבו ח'נזיר כלומר אבי החזיר, אנו הישראלים הענקנו את
השם תל שיפון על שם הצמח שיפון ההרים הגדל רק באזור זה, צמח אב ,שתורבת לתבואת צמח
השיפון המשמש לאפיית לחם.
בעת הנסיעה בכביש הצר העולה לפסגתו של התל מתפצלת הדרך לעלייה לשתי פסגות
כיפות, כאשר הגבוה יותר בגובה 991 מטר והשנייה בגובה 971 מטר, בכיפתו הצפונית ממוקם משלט צבאי ,ובכיפה השנייה מוצב נטוש נוסף,
להמשך תצפית הנוף כדאי לפנות ולהגיע לפסגתו השמאלית ,שממנה נשקף נוף שונה מהתצפית
מהכיפה השנייה, במורדותיו של התל הופעלו בעבר שתי מחצבות של טוף וסקוריה לחקלאות
ולעשיית הבנייה.
למרגלות התל ממוקמת צומת נפח ,שהשולט בה
יכול להמשיך ולפלוש לכוון מרכז הרמה ומשם נפתחת בעבורו הדרך ליישובי שעל גדות אגם הכנרת,
ניסיון להשתלטות כזה ארעה ביום הראשון של מלחמת יום כיפור בידי שתי חטיבות שריון סורי
כאשר הכוח הסורי הגיע לצומת וניסה לכבוש את מחנה אוגדת הגולן בנפח.
רמת הגולן תל שיפון המכונה בידי הערבים תל אבו-חנזיר
 

בנסיעה על כביש 71 ,פונים בצומת השיטה לכביש שמספרו 669. ממשיכים בנסיעה כחמישה קילומטר, לנקודה שבה ניצב השלט החום לכוון גן גורו ולגן השלושה ,פונים ונכנסים לכביש המוליך אליהם ,עד שמגיעים לכיכר שלפני שער גן השלושה (הסחנה) שם פונים לכביש הימני ימינה המקביל לגדר גן השלושה ,המתעקל בהמשך לשמאל עד שמגיעים לחניון פארק המעיינות , בכניסה לפארק נמצאת מבואה, לתאום בטלפון 04-6881427, במבואה יש אגנית מים לשתייה, שירותים וקיוסק קטן לשתייה קלה וחמה ונשנושים.  

חונים בחניה וממשיכים רגלית , בכניסה ניתנת האפשרות לשכור אופניים ,או לסחוב על הגב את הציוד, כמו כן קיים שאטל בתשלום העובר במסלול בין המעיינות, מעלה ומוריד את המבקרים בתשלום, בשמורת המעיינות אין אישור ללינת לילה.

דרך נוספת להגעה היא ,בנסיעה בכביש עפולה בית שאן, בהצטלבות אלפא חפציבה ,פונים לכוון קבוץ לכוון קבוץ ניר דוד, בפניה לקבוץ רשפים, יורדים ימינה למסלול נחל המעיינות , האתר פתוח בכל השבוע בשעות היום ,אין ללון בלילה במקום והכניסה מבוקרת .

הכניסה לעמק המעיינות חופשית ,להליכה ברגל ממחסום הרכב, כאשר החל מקיץ 2010 נאסרה כניסת מכוניות לעמק המעיינות ,הכוללים את עין מודע, עין שוקק עין הטחנה ונחל הקיבוצים ואת מסלול ההליכה במים, של השביל הרטוב ,שנפרץ לזכרו של סרן צביקה קפלן ז"ל .

שעות הכניסה לעמק המעיינות בימים ראשון – חמישי ושבת בקיץ בין השעות 9:00 עד 16:00, ביום שישי עד 15:00, בחודשים יולי – אוגוסט בין השעות 09:00-17:00

בכניסה ניתנת האפשרות לשכור אופניים או לסחוב על הגב את הציוד, או להשתמש בשרות ההסעות גם כדאי לחזור לחניה ,אין אפשרות ללון בשטח הפארק בלילה.

עמק המעיינות מסלול נחל הקיבוצים
 

שתי כניסות בכול קצה ונחל הקיבוצים,לתווי מסלול לעמק המעיינות שלאורך נחל הקיבוצים ,הכניסה הראשונה ,מתחילה במגרש החניה שלידו המבואה הכוללת שירותים ,מי שתיה ,חנות מתנות ומזנון קטן לשתייה קלה וחמה ואפשרות להצטייד במפת השמורה ,נחל הקיבוצים הוא הזרוע השמאלי של הפארק שממנו מתחילים במעיין עין מגדל .

בנסיעה על כביש 71 ,פונים בצומת השיטה לכביש שמספרו 669. ממשיכים בנסיעה כחמישה קילומטר, לנקודה שבה ניצב השלט החום לכוון גן גורו ולגן השלושה ,פונים ונכנסים לכביש המוליך אליהם ,עד שמגיעים לכיכר שלפני שער גן השלושה (הסחנה) שם פונים לכביש הימני ימינה המקביל לגדר גן השלושה ,המתעקל בהמשך לשמאל עד שמגיעים לחניון פארק המעיינות , בכניסה לפארק נמצאת מבואה, לתאום בטלפון 04-6881427, במבואה יש אגנית מים לשתייה, שירותים וקיוסק קטן לשתייה קלה וחמה ונשנושים. 

חונים בחניה וממשיכים רגלית , בכניסה ניתנת האפשרות לשכור אופניים ,או לסחוב על הגב את הציוד, כמו כן קיים שאטל בתשלום העובר במסלול בין המעיינות, מעלה ומוריד את המבקרים בתשלום, בשמורת המעיינות אין אישור ללינת לילה.

מנקודת החניה הזאת ,פונים ימינה לכוון דרום ,והולכים לעין שוקק ואמת המים מינוס מאה עיו שוקק ממשיך בנחל שוקק בכוון מזרח עד תל שוקה.

הכניסה השנייה מתחילה בחניון נחל הקיבוצים ,שממול לתל שוכה ומגדל השמירה שבראשו, אליה מגיעים בנסיעה בכביש עפולה בית שאן, בהצטלבות אלפא חפציבה ,פונים לכוון קבוץ קבוץ ניר דוד, בפניה לקבוץ רשפים, יורדים ימינה למסלול נחל המעיינות , האתר פתוח בכל השבוע בשעות היום ,אין ללון בלילה במקום והכניסה מבוקרת .ממשיכים מזרחה על ציר נחל הקיבוצים .

עמק המעיינות מסלולי הכניסה
 
 
 
בניית אתרים - שרקור