טבריה קברי צדיקים ובתי קברות אחרים

טבריה אנדרטת הטייסים התורכיים

הרצון הפולני המשותף ,לערוך סיור שתחילתו במצבת הטייסים התורכיים ובהמשך להמשיך למעין עין שריר להמשיך בדרך העפר למעין עין תאופיק (עין עקוב ) לבקר במוצב המכונה תותחי נברון,להמשיך דומה על דרך העפר ולחבור לכביש בין צומת חמת גדר ומשם להמשיך ולהשתכשך במימי חמת גדר.

הרצונות והעיניים הגדולות ,שכחו רק את מכת החום הנוראית מעל לארבעים ושתים מעלות שנתקלנו בהם בעת שביקרנו ליד האנדרטה לזכרם של הטייסים התורכיים , אדי החום הנוראיים ,שגרמו לנו על סף העילפון ,רק להישאר ברצון לקפל את רגלינו ולברוח למים של חמי טבריה .

כאשר מגיעים לעיר טבריה מתחילים את הדרך לקברי רבי עקיבא והרמח"ל ברחוב אלחדף,בהמשך הנסיעה פונים ימינה לרחוב אוהל יעקב,ממשיכים בנסיעה ופונים בפנייה שמאלה לרחוב נייברג,ולאחריו פונים בפניה שמאלית לרחוב שמעון דהאן.

משם פונים שמאלה לרחוב החשמונאים,בהמשך הנסיעה ברחוב פונים שמאלה ברחוב טרומפלדור,ובהמשך פנייה ימינה לרחוב הגבורה עד סוף הרחוב ששם רואים שילוט למערת ליד מערת רבי עקיבא נמצא ציון קברו של הרב רבי משה חיים לוצאטו הרמח"ל, לעבודותיו ומחקריו מייחסים התייחסות למוסר, לקבלה, לספרות ולאמונה,כאשר עבודותיו עסקו בספרי הזוהר,בתורתו של האר"י,בעבודה מחקרית ופרשנות משלו.

טבריה קברו של רבי משה חיים לוצאטו - הרמח"ל

משם פונים שמאלה לרחוב החשמונאים,בהמשך הנסיעה ברחוב פונים שמאלה ברחוב טרומפלדור,ובהמשך פנייה ימינה לרחוב הגבורה עד סוף הרחוב ששם רואים שילוט למערת הקבורה של רבי עקיבא והרמח"ל.

על פי המסורת קבור בטבריה רבי עקיבא ,הקבר ממוקם על צלע ההר שמאחורי שכונת קריית משה,בהמשך סיפורה של המסורת החלה העלייה לרגל לקברו בתקופת ימי הביניים,ובמיוחד נהוג על פי המסורת להתכנס ליד קברו אחת לשנה לתפילה בזכות הורדת הגשם,בעקבות ביקורו של האר"י מצפת (רבי יצחק לוריא בביקורו בקבר,הוסיף לקדושת המקום).

טבריה קברו של רבי עקיבא

טבריה תעלומה היסטורית בת מאה שנה בבית הקברות העתיק בטבריה

הקדמה לסיפור ולתעלומה לקברו של מאיר אינגברמן

חוות כנרת

הקק"ל הוקמה בשנת 1901 ,הכשרת הישוב הוקמה בשנת 1909,הקק"ל חרטו על דגלם את הסיסמא  "אדמות אלו שנגאלו ,לא ימכרו לעולם ויישארו לצמיתות בידי הקק"ל,לעומתה חברת הכשרת הישוב החליטה במחשבה לעתיד , כי לא מספיקה העלייה האיכותית של אנשי העליות הראשונות, ולכן נדרשת הכנת תשתית ועזרה ברוח הציונות המתגבשת, כתוצאה מכך החליטו על סיוע כלכלי נוסף שהוענק לקוני החלקות שמכרו.

על פי אגדות משנת  1904 מסופר כי בנק אפ"ק רכש ששת אלפים וחמש מאות דונם מאדמות דלייאקה בעבור ישראל בלקינד להקמת התיישבות קריית ספר, במקום להקים את ההתיישבות חוות ספר הוחלט בבנק אפ " ק והקונה בלקינד להקים חווה לאומית ציונית להכשרת אנשי העלייה השנייה.

טבריה תעלומה היסטורית בת מאה שנה בבית הקברות העתיק בטבריה

מבנה הקבר והישיבה בנוי בחלקה הדרומי של העיר על כביש חוף הכנרת, שילוט והכיפה הכחולה במבנה שבמורדות ההר ,מוליכות בעליית הכביש למגרש החנייה שבפתחו של המתחם.

המסורת המסופרת בגרסותיה השונות

כשם שבכול יהודי מספר דעות ,ישנם מספר גרסאות לאדם הקבור בקבר,חלק טוענים כי במקום קבור התנא רבי מאיר בעל הנס,אחרים טוענים כי בקבר קבור רבי מאיר ,קצין שהיה ראש קבוצת רבנים אשר עלתה מצרפת במאה ה  13.

רבי מאיר בעל הנס ,היה תנא שחיי בארץ ישראל ,לפני אלפים שנה בתקופת המרד הראשון ברומאים,רבי מאיר בעל הנס ,היה חברו של רבי שמעון בר יוחאי,שניהם על פי המסורת היו תלמידיו של רבי עקיבא.

טבריה קברו של רבי מאיר בעל הנס

טבריה קבר הרמב"ם

שמו של רבי משה בן מימון ,כפילוסוף,מדען וחוקר ואיש חזון,היה מפורסם ברחבי העולם ובקרב הדתות בארץ ישראל ובעולם העתיק ,בזכות עבודותיו ופועלו,זכות זאת נשמרה אף כאשר התחוללו פרעות בטבריה בתקופות המאורעות,לא העזו הפורעים לגעת או להרוס את מתחם קבורתו בטבריה .

מתחם קברו של הרמב"ם ממוקם בקרבה למרכזה של טבריה העתיקה,ברחוב השומר 47,שורה של מדרגות , ש מעבריה נטועים שבעה עמודים ועליהם כתובים ,שמות 14 הספרים של חיבורו החשוב ביותר, משנה תורה – המכונה היד החזקה, מלווה את המבקר משער הכניסה אל ליבו של המתחם במעלה הגבעה.

מעל מתחם הקבורה הוקם סורג מתכת גדול,המסמל כתר, לכבוד הכבוד הגדול שרוחשת המסורת היהודית לרמב"ם , הבעיה העיקרית של המבקר החיצוני ,המגיע לכבד את זכרו של הרמב"ם,היא המסחור והעסקנות הדתית ,המתלווה והמשמשת כדבר העיקרי בעיני משרד הדתות ,המחזיק את המקום.

טבריה קבר הרמב"ם

קברי רבי עקיבא והרמחל בעבודה
  קברי רבי עקיבא והרמחל בטבריה

סית סכינה סיפורה של הצדקת המוסלמית - קבר רחל

שמה של הצדקת הגברת הזקנה סכינה, משעשע ומסביר את תופעת קברי הצדיקים , הקבר ממוקם מעל לכביש העולה לבית הקברות הישן של טבריה (מיד כאשר מגיעים בכביש הכניסה לטבריה מהדרום,פונים שמאלה במעלה הכביש מיד לאחר מלון רימונים,חולפים על פני הכניסה לבית הקברות הישן של טבריה,עולים עוד חמישים מטר ,פונים בכביש שמאלה,עוד כחמישים מטר ורואים את השילוט קברה של רחל אשת רבי עקיבא.

מבנה האבן השחור (המוזילאום)בעל הכיפה, שבו היה קברה בעבר של סית סכינה, ניצב בקצהו המערבי הקיצוני ,של שיפולי בבית הקברות המוסלמי בדרומה של העיר, אשר על פי המסורת המוסלמית היא נחשבת כנכדתו של הנביא מוחמד,שגדלה בדמשק שם נפטרה ונקברה בטבריה,כשם שליהודים יש קדושים בעלי ניסים,גם המוסלמים,סברו כי סית סכינה, היא בעלת סגולות מרפא ומחוללת ניסים.

כיום קברה של סית סכינה ,נקרא קבר רחל אשתו של רבי עקיבא ,הספור ממחיש את הצורך העז ,של מאמינים בצדיקים,להוסיף עוד קברי צדיקים לרשימה ,ההולכת וגוברת למקומות שאנשים מאמינים מגיעים על מנת להשתטח על קברם.

סית סכינה סיפורה של הצדקת המוסלמית - קבר רחל

טבריה אנדרטת ההנצחה לבנות שנרצחו באי השלום
אנדרטת ההנצחה לבנות שנרצחו באי השלום
אתר הנצחה כניסה בתשלום .
האתר ממוקם באזור נהריים,בכביש מספר 90 היוצא מצומת צמח דרומה לכוון בית שאן כאשר  עוברים את קיבוץ אשדות יעקב מאוחד ובית אייל, נמצא שלט הכוונה לפניה ימינה  לדרך המובילה מזרחה לנהריים ולאי השלום.

סיורים מודרכים בתאום,הכניסה לגשר הישנה ולאתר נהריים כרוכה בתשלום. לכניסה לשטח הירדני דרושה תעודת זהות.
טלפון לתאום
המקום פתוח בכל השבוע בשעות היום.
מידע
אי השלום ממוקם באחד הצמתים החשובים לזרימת המים מאגם הכנרת דרומה, הוא ממוקם באזור נהריים ליד קבוץ אשדוד יעקב ובחיבור בין הנהרות הירמוך והירדן.

בשנת 1997 פתח חייל ירדני באש על ילדים מבית הספר אמית בבית שמש ורצח שבעת  בנות  הכיתה שסיירה במקום, כארבעה ימים לאחר טו בשבט,הנושא נגע לליבה של אורנה שמעוני והיא הקימה גל עד לזכרם בעזרתה של הקרן הקיימת.

הגלעד כולל אנדרטה ומצבות אשר עליהם חרוטים שמות הנרצחים בתוך גבעת הפרחים שנקטפו,  מסלולי ההליכה עובר בין ערוגות פרחים ,לכוון  שבעת  התלוליות אשר כל אחת קרויה בשמה של נערה שנרצחה, כאשר הדימוי הראשוני של האנדרטה היא של עץ שרוף , באתר נטעו עצים והוא מטופח ושמור.

הילדות נורו ונהרגו בגבעת אי השלום והאנדרטה הוצבה ביחד עם מצפור לכוון אי השלום בחלק המערבי צפוני של מסלול הגשרים הנמצא בשטח ירדני ובחכירה ישראלית ל  75 שנה.

בכל שנה נערך טקס ממלכתי של נטיעות בתחומי האתר בהשתתפות אישיות ממלכתית בטו בשבט ,כמו כן מתקיימת בכל שנה צעדה לזכרם של הבנות שנרצחו, בקרבת מקום בקבוץ אשדות מאוחד ממוקם בית הפעילות הימית באולמות ספורט ובריכות לפעילות משותפת לנכים ולאנשים בריאים לזכרו של בנה של אורנה שיזמה והקימה את אנדרטת הזיכרון לבנות והקימה את המפעל לזכרו של בנה שמת שמונה חודשים לאחר סיום האנדרטה במלחמת לבנון.