דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 

ישראל מנזרים וכנסיות בירושלים ובשכונותיה

 
 
 
מנזר רטיסבון ברחוב הנגיד בירושלים 1

מנזר רטיסבון ברחוב הנגיד 26 בירושלים

 

המנזר ממוקם בסוף  רחוב שמואל הנגיד  ליד בית הכנסת ישורון .

הקדמה

הבעלות על האדמה והמתחם שעליו קם מנזר רטיסבון ברחוב הנגיד ,היו שייכים לכנסייה היוונית אורתודוכסית הלבנה ( הרוסית) , בשנת 1876 נרכש השטח מידם ,בידי האחים המומרים הצרפתיים לבית רטיסבון.

 

משפחת רטיסבון מחבל הארץ אלזס הצרפתי על גבול הגרמני, למשפחה היו עשרה ילדים, האח הגדול תאודור רטיסבון היה הראשון שהתנצר והפך לאיש כמורה ואף תפס משרה גבוהה בכנסייה הצרפתית , אבי המשפחה היהודי היה מצאצאי שר הכספים במלוכה הצרפתית לפני שנפלה.

 

אחיו הצעיר אלפונס רטיסבון אתאיסט ידוע  ,לאחר שסיים את לימודי עריכת הדין ,התארס והתכונן לנישואיו אלא שגילה של ארוסתו היה צעיר, החליט להמתין לנישואים ולבקר בעיר רומא , שם פגש חבר ללימודים ואת אחיו הכומר, בעת שערכו סיורים בעיר הקניט אלפונס את האמונה הנוצרית וסנט באח הכומר שהתלווה אליהם בסיורים.

 

מנזר רטיסבון ברחוב הנגיד בירושלים 1
 
מנזר סן סימון
יש הטוענים כי שמו של המנזר הוענק לו על שמו של היהודי שמעון שנחשב על פי האמונה כיהודי הראשון בספר לוקס ,שהכיר בכוח משיחותו של ישו עוד כאשר היה צעיר,עוד ממשיכה המסורת הנוצרית לספר כי במקום הקמת המנזר ניצב ביתו של שמעון ואף קברו נמצא במקום והוא מוצג במתחם המנזר.
 
על פי המסורת הנוצרית, את המבנה הקים נזיר בשם אברהמיוס בשנת 1859 על שרידי קבר שמעון, יש הטוענים כי גם על שרידי מנזר קדום יותר,כעשרים שנה לקח לנזיר לבנות את המנזר והגנן ובשנת 1879 נפתח המנזר בידי הפטריאך הנוצרי איארותיאוס , מעבר לשרידיו של קברו של שמעון על פי האמונה והממצאים משנת 1912 בידי החוקר הגרמני הנסלר ,   עוד שרידי מערות קבורה של יהודים מהמאה הראשונה לפני הספירה,במערות נתגלו שמות כהנים הידועים בהיסטוריה היהודית כולל גלוקסמאות קבורה.
 
בשנת 1890 הושלם מבנה בית הפטריאך לצידו של מבנה המנזר כאשר סמטה מפרידה בינהם,בביתו של הפטריאך ובאכסניה שנבנתה גרו צליינים נוצריים יוונים אורתודוכסים ,בתקופת המנדט הושכרו הדירות לדיירים שונים בינהם המשורר שאול טשרניחובסקי עד מותו בשנת 1943 , כיום המבנה השרוף כפי שהוא מכונה משמש את ארגון ילין לילדים נדרשי טיפול מיוחד.
 
 
מנזר סן סימון
 
העיר העתיקה גן הקבר או הגלגותא קַלְוָורְיָה הגולגולת .

פתוח בימי שני-שבת בשעות  12:00-9:00, 17:30-14:00 ,טלפון לתאום 02-6272745

כניסה חופשית.

 

גן הקבר נחשב בעבור המאמינים הפרוטסטנטים כמקום קדוש מהמעלה הראשונה,כשם שכנסיית הקבר משמשת את הזרם הקתולי אורתודוכסי כמקום קדוש, על פי האמונה הצרופה בנצרות,גן הקבר משמש חלופה ראויה לכנסיית הקבר בזכות האמונה כי שמש לצליבת ישו ומקום קבורתו .

את הסיור מתחילים באזור שער שכם ונכנסים לרחוב שכם הניצב ממול ,חולפים מימין על פני אכסניית פטרוס, ובסמטה הצרה מאחורי חומת האכסניה הנקראת רחוב  קונרד שיק ושלט הכוונה לגן הקבר, הביקור חופשי לבודדים ,אך באם רוצים הדרכה יש תשלום קטן להדרכה של מדריכים ממוצא אנגלי וגם ,בשפה העברית בשטח הגן המעוצב כיום כגן אנגלי.

העיר העתיקה גן הקבר או הגלגותא קַלְוָורְיָה הגולגולת .
 
העיר העתיקה מנזר כנסיית סנט אטיין סטפנוס

רחוב דרך שכם מספר 6,ממול לשער שכם.

סוד קטן אגלה לכם ,מגג הכנסייה ,נשקף אחד מהנופים היותר טובים ,מעל לגגות העיר ירושלים ב  360 מעלות, הביקור במערות אינו קל לכניסה ,נדרש תאום ובקשה לסיור.

כאשר מתבוננים במבנה ובמתחם ,שנבנה בתקופה הביזנטית, בידי הבישוף של ירושלים לזכרו של הקדוש סטפנוס  אטיין ,אי אפשר שלא להתפעל , המנזר כנסייה נבנתה במקום שעל פי האמונה הומת בסקילה בידי יהודים ,לאחר שביזה וקילל את היושב במרומים ולעג לבית המקדש ובכך פגע באמונה היהודית.

בספרי ההיסטוריה והאגדות דווקא לכנסייה הזאת הועברו אוצרות בית המקדש לרומא וחזרו לקונסטנטינופול כאשר הפכה לבירתה של הקיסרות הנוצרית,ומשם בעזרת הקיסרית אאודוקיה שבנתה את המנזר בשנת 440 לספירה ,באזור שער שכם וביקרה בכנסיה מנזר לאחר שהושלמה בנייתו ,עם חלק מהאוצרות של בית המקדש.

העיר העתיקה מנזר כנסיית סנט אטיין סטפנוס
 
קתדראלת סנט גורג האנגליקנית

דרך שכם 20 מול שער שכם

שעות הביקור שני-שבת בשעות 09:00-16:00 , טלפון לתאום 02-6283261 .

 

בעת שנחתם הסכם מלכותי בין המעצמה הפרוסית למעצמה הבריטית בשנת 1841 בשלוב נשואי כדאיות בין חצרות המלך והקיסר , נסללה הדרך בהקמת שותפות בישופית של מסדרים לותרניים ואנגליקאניים בישראל, באמצעות שליחת בישוף לכול אחד משני הזרמים, יש לזכור את הקשרים של הממלכה העותומאנית לממלכה הקיסרית הפרוסית.

הבישופות המשותפת החלה בשיפוץ,שדרוג ובניית כנסיות ,בתי חולים ומרכזים בעלי אופי נוצרי מיסיונרי בישראל, אנו יודעים כי הכנסייה האנגליקנית פעלה ביתר שאת להמרת דתם של תושבי הארץ המוסלמים והיהודים , אך דרכם לא צלחה במיוחד אי לכך שינתה כיוון מעט ופנתה לזרמים הנוצריים בארץ במטרה למשוך מאמינים לזרם האנגליקני כקהילה מקומית ישראלית.

קתדראלת סנט גורג האנגליקנית
 
ירושלים העתיקה כנסיית סנטה מריה של האבירים הגרמניים

הביקור בגינה הארכיאולוגיות אינה כרוכה בתשלום

הכנסייה המכונה גם האכסניה הגרמנית או בית החולים הגרמני ,משום שבמתחם ניצבו שלושתם על השטח,  שרידיה של הכנסייה / אכסניה ממוקמים ברובע היהודי ברחוב משגב לדך ,מול ישיבת היכל וואהל , משמאלה המדרגות במעלה רבי יהודה הלוי  היורדות לכותל המערבי ,מימינה מרפסת תצפית מעל לרחבת הכותל,ממש מתחתיה חפירות רחוב הקרדו המזרחי ומקום הקמת המוזיאון הארכיאולוגי החדש שיקום .

בספרות ההיסטורית הישנה ,ניתן ללמוד כי היה שוני של תרבויות למסדרי האבירים השונים הן הסיעות הגדולות והן הסיעות הקטנות ,שיצאו לכוון ארץ ישראל,בראש כול משלחת כזאת ניצבו בני אצולה ממדינות שונות שאמנם חברו לרעיון הנוצרי לשלוט בארץ ישראל,אך כול אחד משך את היריעה לכוון כוונתו של מנהיג הארץ שממנה הגיע, אי לכך לא תמיד הקפידו מובילי סיעות האבירים לקבל את מרות ההנהגה הכוללת והמובילה.

ירושלים העתיקה כנסיית סנטה מריה של האבירים הגרמניים
 

תחילתו של בית החולים באזור מגדל דוד ליד שער יפו,בסוף סמטת המרונים המתחילה ממול למגדל דוד ,המבנה גם שימש צליינים גרמניים עניים ללינה ולקבלת מזון בעת שהייתם בירושלים ,בהמשך דרכו עבר בית החולים למבנה שכיום נקרא בית החולים בקור חולים ברחוב הנביאים פינת רחוב שטראוס.

תחילתו במתכונת בית החולים שנפתח במבנה קיים בשנת 1851,את המבנה מקיפה חצר קטנה ויש בו בור מי איסוף גשמים, לאחר כניסת הבריטים לישראל שימש המבנה כבית מגורים את המושל הבריטי וילהלם טרניאנג ,לאחר שעזב נקנה המקום בידי הכנסייה המרונית ומשמש אותם כפטריארכיה המרונית וכאכסניה לבני הכת המרונית הבאים לבקר במקום הקדושים בירושלים.

המתחם המרוני הנקרא בית מרון , בכתובת רחוב סנט מרק, ירושלים, טלפונים 02-6282158 במתחם קיים בית הארחה ואכסניה ,לעולי הרגל המרונים בירושלים המשלמים מחיר נמוך בעבור האירוח, באכסניה חדרים צנועים ,פשוטים וקטנים בשיטה הבסיסית הפשוטה של לינה וארוחת בוקר ,האכסניה צמודה לכנסייה ומנוהלת בעבודת נזירות מרוניות, המתחם ננעל בשעה 22:0 עד הבוקר ואין אפשרות להיכנס או לצאת בשעות הללו.

 

ירושלים העתיקה הפטריאכיה המרונית
 
סיפור מגרש הרוסים א

הקדמה לכניסת הרוסיים לארץ ישראל

לרכישה של אדמות מתחם מגרש הרוסים קדמה בשנת 1844 ,הגעה של הארכימנדריט הרוסי פורפדיי אוספנסקי מטעם הכנסייה האורתודוכסית הרוסית ,כאשר הוא נושא בכיסו סכום של כשלוש מאות אלף פראנקים זהובים ,בעבור המנזרים האורתודוכסים בארץ ישראל ,ממון רב זה שהביא איפשר לו ,להוריד ממעמדה את הכנסייה האורתודוכסית היוונית ששלטה בארץ ישראל.

כיוון שהכנסייה האורתודוכסית הרוסית צברה כוח , מיהרו שליטיה של רוסיה להגדיל את המשלחת גם באנשי מנהל חילוניים ,רק לאחר התבססות הכנסייה האורתודוכסית החלו ראשי הכנסייה של המיסיון הפרבוסלאבי בשנת 1857 להגיע גם לארץ ישראל על מנת לרכוש אדמות ולהתבסס כאחותה האורתודוכסית , לצורך זה הפקיד אחיו של הצאר סרגיי ניקולאי בידה כסף לביצוע הפרויקט,לצורך זאת הוקמה בשנת 1880 "החברה הארץ ישראלית (פלשתינאית )הרוסית הפרבוסלאבית הקיסרית " שמטרתה הייתה לבנות אכסניות למגורי צליינים , בהמשך אף המשיכו אנשי הכנסייה לרכוש שטחים ( יש הטוענים כי את האדמה רכשה הכנסייה ממשפחת טאונוס) מחוץ לחומות מגרש הרוסיים ולבנות גם שם מבני מגורים ומסחר , בתחילה נקרא המתחם ירושלים החדשה (נבוי ירוסלמה ) הערבים קראו לה מוסקובייה .  

 

סיפור מגרש הרוסים א
 
ירושלים בית הקונפדרציה הספרדית (בית עבדאללה)

המבנה נמצא בסוף רחוב התקווה בימין משה , בינו לבין ברכת הסולטאן .

בתחילת המאה התשע עשר נרכש שטח האדמה מידי הכנסייה האורתודוכסית היוונית, בידי ערבי עשיר שבנה את ביתו אשר קרא לו בית עבדאללה, יסודות הבית היו מעל למנזר שנקרא "מנזר סנט גורג הקדוש" , ביתו שסגנון בנייתו היה מקובל על אנשים ערביים עשירים שבנו את בתיהם מעל לבוסתנים של שדות חקלאיים מסביב למבנה המגורים ושבם שתלו ירקות ועצי פרי סגנון בניה זה מחוץ לחומות העיר העתיקה זה נקרא קס'ר ,בתים ובוסתנים אלו שימשו את העשירים בעיקר בימי האביב והקיץ למגורים, בעת שנבנה המבנה נמצאו תגליות ארכאולוגיות וכלים לאחר זמן תמורת תשלום הורשו הנוצרים לבקר ולראות תגליות אלו במיוחד את שרשרת והתליון של גיאורגוס הקדוש..

בית עבדאללה נבנה על שטח שולט ,כאשר אדמותיו למרגלות ביתו המבוצר מפני כנופיות שודדים בשלהי תקופת המנדט השתלטו כוחות הצבא על המבנה ששימש אותם כנקודה אסטרטגית ושולטת , במהרה מסרו את המבנה לידי הכנופיות הערביות ,שהשתמשו במבנה על מנת לירות ובניסיונות הכיבוש שלהם על שכונת ימין משה ושכונת גורת אל ענב.

ירושלים בית הקונפדרציה הספרדית (בית עבדאללה)
 
מנזר יוחנן המטביל (המכונה קאסר אל יהוד )

המנזר הממוקם בכביש הכניסה לאתר הטבילה ,שזכה גם לכינויים קצר אל יהוד או ארמון היהודים משום היותו מפואר וגדול , מכיוון שעל פי המסורת היהודית בנקודה זאת עבר ארון הברית בדרכו לבית אל בכיבוש הארץ, המנזר נבנה כך משערים במאה החמישית לספירה בתקופה הביזנטית בידי הקיסר אנסטאסיוס הראשון,בתקופת ימיו של הנזיר סבאס ,אך לא בידיו כמנזר הראשון שנבנה ליד אתר הטבילה ,ששימש למגורים גם את הצליינים שהגיעו לאזור.

יש הטוענים כי שמו של המנזר, כמנזר יוחנן המטביל ניתן לו ,גם בזכות ההטבלה לטוהרה והחזרה בתשובה בנהר הירדן, של מאמיניו בישו ובתורה הנוצרית ,על פי המסורת הטבלה כזאת, עבר ישו עצמו בידיו של יוחנן , ולכן קבל יוחנן את השם המטביל.

תוך הידוק אמונתו של יוחנן בתורתו של ישו, קבל יוחנן החלטה, כי המקבל את התורה הנוצרית, צריך להיטבל בטקס הטהרות וחזרה בתשובה במימי נהר הירדן , ובכך החל טקס ההטבלה במסורת הנוצרית כהגשמת קבלתה של הדת החדשה , נקודת ההטבלה שבה החל מנהג הטבילה בצפון ים המלח ,הפכה לנקודת הקדושה השלישית החשובה לנוצרים ברחבי העולם.

מנזר יוחנן המטביל עבר מספר תקופות של הרס בחייו, כולל רעידות האדמה במחצית המאה השלוש עשר ובמחצית המאה העשרים, הותירו ממצאים ארכיאולוגים, שנתגלו בחפירות במאה הקודמת המתארים שרידי מנזר מפואר מוקף חומה, שרידי קשתות לאולם תפילה ואבסיס בחלקו המזרחי, כמו כן נתגלתה שרידיה של באר מים.

מנזר יוחנן המטביל (המכונה קאסר אל יהוד )
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור