ניווט

ישראל מנזרים וכנסיות ושרידים ארכאולוגיים

רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם

העדה הדרוזית הנקראים גם בני מערוף בני החסד  או אל מוחחדון ,שפרושו בעלי אמונת הייחוד - המשתייכת לתת דת שהתפצלה מהדת האסלאמית האיסמאעלית או השיעית במאה האחת עשר, שפתם ערבית הנובעת מניבים סוריים, לאורך ההיסטוריה התיישבו הדרוזים באזורים הררים על מנת להגן על עצמם מפני אויבים, אנשי העדה המונים כיום כמיליון מאמינים,מפוזרים בעיקר בקרב לבנון, סוריה וישראל, חלקם שומר אמונים למשטר הסורי.

למרות הטענה שמוצאם של הדרוזים ממצרים כיוון ששם התגבשו עיקרי דתם, שעל פי דעתם היא איננה דת חדשה אלה הזדקקות של אמונות פילוסופיות של העולם הקדום שלושת הדתות העיקריות והאמונה בגלגול נשמות, בני העדה מאמינים באל אחד שאיננו יכול להתגלות לבני אנוש רגילים, רק יחידי סגולה שמוגדרים כנביאי אמונה (המבשרים) היכולים לתקשר עם הישות העליונה, ולעזרתו של הנביא מתמנה יועץ סתרים ,המעביר בהכשרה ארוכה את עיקרי הדת של בני העדה.

בני העדה הדרוזית מתחלקים את העדה לשנים אלו שהגיעו מצפון חצי האי ערב הנקראים קייסים ומאלו שהגיעו ממרכז האי ערב הנקראים ימנים , מעיקרי דתם באמונה שהעולם נחלק לשבע תקופות שמתאחד לתקופת אמונה אחת, תקופות שבהם הנהיגו את העדה נביאים שהידועים ביותר הם : משה (מוסא) ויתרו (שועייב), והצמד השני מוחמד וחמזה בן עלי .

רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם

טל שחר תל בטש הנחשב כתימנה (תמנה) המקראית

הכניסה חופשית ,בנסיעה על כביש 3 שבין צומת נחשון לבין צומת ראם ( מסמיה ) ממול לצומת חולדה ,נכנסים ליישוב טל שחר מצד שמאל של הכביש תחנת דלק, ממשיכים בכביש העולה למושב עד לכיכר וממשיכים עד לשביל הכורכר היוצא מהישוב, ממשיכים על הדרך עד צומת הדרכים הראשון ופונים ימינה (מערב) סימן העצירה עץ השיזף הגדול (גובהו כעשרה מטר) מתחתיו שולחנות וספסלים ורואים את תל בטש .

תל בטש נמצא מדרום ליישוב, בסמוך לנחל שורק ,על גדות הנחל הקימו רשות הניקוז והקק"ל ,פינות מנוחה בצדו המזרחי גשר קשתי מבטון וברזל ,החוצה מעל לנחל והמשמש גם כנקודת תצפית למאגר מי הגשמים הסמוך.

שמו של תל בטש מגיע מהעיר המקראית תמנה ובערבית שמו היה תל א' בטאשי ,עיר יהודית שיושבה בימי המלכים ,העיר המקראית תמנה מופיעה בספר שופטים ,בפרשיית התאהבותו של שמשון בתימנה הפלשתינאית ,לה הוא נישא בהמשך .

שרידי העיר שהייתה מוקפת חומה נתגלו לאחר החפירות בשנות השמונים ,אז התברר כי בפלישה הפרסית לארץ ישראל, בתחילת המאה השביעית שלפני הספירה ,בראשותו של נבוכדנצר נחרב היישוב בתל בטש, יישובו מחדש התבצע בתקופת שיבת ציון .

בהמשך נערכו שוב חפירות בתל בטש שבסופם הוחלט לשקם ולהכשיר את שרידי התגליות הארכאולוגיות לטובת ביקורי משפחות, קבוצות ועוד ,אנשי רשות העתיקות ואנשי רשות הניקוז של לכיש לקחו את הפרויקט על עצמם ,ויצרו מסלול סיור שאורכו כחצי קילומטר בין התגליות הארכאולוגיות .

המסלול שלאורכו הוצבו שלטי הסברה ,המאפשרים להבין ביתר קלות על ההיסטוריה של העיר, הסיור מתחיל במעבר בשרידי שער העיר ,במפעל בבית בד ליצור שמן, שרידי בתי מגורים ושרידי רחוב בעיר הקדומה ,במסלול הותקנה נקודת תצפית מוצלת המאפשרת תצפית נוף .

טל שחר תל בטש הנחשב כתימנה (תמנה) המקראית

מטע חורבת חנות

הכניסה חופשית   בסוף אפריל 2012 הושחת האתר,היה קיים מחסור בכסף לשחזור הפסיפס ,אך נעשה ניסיון בתקופה האחרונה לשקמו.

איך להגיע איך להגיע איך להגיע כאשר מגיעים מהמרכז, נכנסים לכביש המוליך מבית שמש לצומת האלה, פניה שמאלה לכוון קבוץ נתיב הלה, תחנת הלוויינים, ממשיכים בעליה לכוון ירושלים, לאחר העלייה הקשה ,כקילומטר לפני מושב מטע פונים לדרך עפר ומיד בכניסה מבנה הנקרא חרבת חנות ,שרידי בית בד ומבנה של אכסניית דרכים קדומה וחונים.

לבאים מירושלים, עולים לכוון נס הרים בכביש העובר בעין כרם מתחת לבית חולים הדסה עין כרם, עולים את העלייה ובצומת טי פונים שמאלה לכוון בר גיורא, ממשיכים לכוון צומת האלה, כקילומטר לאחר הכניסה למושב מטע, פונים לפי שילוט ימינה ועוצרים, בכניסה מבנה הנקרא חרבת חנות  או בשמה הקדום   חרבת אל חאן   .

בכניסה נבחין בגל אבנים גבוהה שחלק מהארכאולוגים בראשם אלי שנהב ,המייחסים אליו בסבירות מסוימת ,כי זהו גל האבנים המכסה את מקום קבורתו של גוליית ,בזכות עדות של נוסע בחלף על פני המקום במאה השישית לאחר הספירה שציין בכתביו את המקום, בסיפורו טען הנוסע כי ,החולפים על פני המקום נהגו להשליך אבן על הערימה.