מוצא מעיינות

מוצא רכישת זכויות המים מידי הכפר קולוניה

כיצד נרכשו זכויות המים במוצא מידי הכפר קולוניה הערבי

סיפור זכויות המים של מתיישבי מוצא הראשונים בשנת 1860 כאשר חלקות האדמה להתיישבות נרכשו בידי אביו וחתנו של דוד ילין.

בעת הרכישה של חלקות האדמה במוצא, נרכשו גם זכויות מים תוך רישומם בקושאן ורשום מדויק משנת 1922,  של בעלי הזכויות הערבים והיהודים בשני מעיינות באדמות הכפר הערבי קולוניה, הזכויות נרכשו בשלב הראשון מהמעיין העליון עין אל פוקא ,שבזמנו היה מעיין שופע במיוחד, כיום מעיין סתום שמיקומו היה כמה עשרות מטרים מערבית ממעין מוצא של היום (מקווה הברסלבים ) ,סיפור מעיין זה, קשור לפיצוצו בתקופת מלחמת השחרור ,למרות שמימיו המשיכו לנבוע לתקופה קצרה לאחר הפיצוץ.

זכויות על המעיין העליון בכפר הערבי קולוניה, היו  לשבעה משפחות הערביות וכול אחת מכרה יחידות זכות שאיבה, שחושבו ביחידות של שעה עד מספר שעות לכול משפחה האיכרים היהודים שהתיישבו באזור.

מוצא רכישת זכויות המים מידי הכפר קולוניה

מעיינות בעמק מוצא ממערב למזרח

1.     מעיין המבשר – מעין גוז – מעין אגוז – צמוד אליו ומעט למטה המרכז לאקולוגיה על שם עמנואל מורנו על שם החייל שנהרג במלחמת לבנון השנייה , במערה נעולה שסוכה בחזיתה ומספר נטיעות לידה.

2.     מעין עין ארזה – בשמו הערבי עין א סעפיר  – עין ציפור או הציפורים , המעיין נקרא בשם הזה כיוון שהמים מנביעתו זורמים בזרזיף דק המתאים לשתייה במקורה של הציפור, מעין ציפור הינו היחיד שסומן במפות המנדטוריות, שנים רבות הוא כוסה בשיחי פטל אימתניים ונעלם מן העין לאורך 40 שנה.

3.     המעיין אל פוקא – המעין העליון – כיום מעין סתום , ממוקם מערבית מעין מוצא בכמה עשרות מטרים,למרות שפוצץ בתקופת מלחמת השחרור , המשיכו מימיו לנבוע עד שחדלו, כיום בעת סלילת כביש סבוב מוצא החדש ,נעלם המעיין סופית תחת גלי העפר יהי זכרו ברוך .

מעיינות בעמק מוצא ממערב למזרח

מעין למון - מעיין מוצא – מקוואות הברסלבים

איך מגיעים : כאשר מגיעים מכוון ירושלים מיד לאחר סיבוב מוצא בתחילת העלייה פנייה עם שילוט לבית דוד ילין מעין פניית פרסה ימינה, מיד ליד הפנייה שביל עפר עם שער מוט פתוח לחנות את הרכב לידו , דרך עפר מוליכה לשרידי המעיין , בדרך מתקדמים מאה מטר ומגיעים למעיין לימון - עין מוצא - מרחצאות הברסלבים .

מעין שהיה  עשיר בנביעת מים ואשר שימש בעיקר לאיסוף מים להשקיה ,זכויות שאיבת המים והבעלות היו  לשבע משפחות ערביות בכפר הערבי קולוניה , כאשר קנו היהודים בשנת 1860 את האדמות להקמת מושבת מוצא רכשו המתיישבים החדשים זכויות שאיבת מים .

בעת הרכישה של חלקות האדמה במוצא, נרכשו גם זכויות מים תוך רישומם בקושאן ורשום מדויק משנת 1922, של בעלי הזכויות הערבים והיהודים בשני מעיינות באדמות הכפר הערבי קולוניה, הזכויות נרכשו בשלב הראשון מהמעיין העליון עין אל פוקא ,שבזמנו היה מעיין שופע במיוחד.

מעין למון - מעיין מוצא – מקוואות הברסלבים

מעיין המבשר – מעין ג'וז

או בכינויו מעיין סא"ל עמנואל מורנו על שם החייל שנהרג במלחמת לבנון השנייה .

שמה של הנביעה נקרא על שם עצי האגוז שצמחו מעל לפתח הנביעה , בפועל  הנביעה מתחילה מעבר לכביש באזור קו הבתים ואין אפשרות לראותה כיוון שכיום היא תת קרקעית מימי הנביעה  זורמים בתוואי צינורות שפולסו מתחת לכביש  ומסתיימות במבנה מעוצב באבנים כדוגמת סביל מים לשתייה והוא אכן כזה.

הסביל נבנה  בשנים האחרונות ואליו מוזרמים המים בתחילה ממימי הנביעה המתועלת, מים אלו טובים לשתייה  ,מהסביל מתאספים המים לתוך בריכת אגירה , בגודל מטר וחצי ולאורך כשנים וחצי מטר העשויה  מבטון בידי אדם,  מעל לבריכת האגירה ושביל המדרגות הבודדות היורד את המעיין ישנו צל טבעי הנובע מהצמחייה במקום .

השביל ואזור בריכת האגירה מכוסים בעלוות עצים המדמה מנהרה , לאחר ירידה במספר מדרגות מגיעים למבנה דמוי סביל מים לשתייה שבו מתנקזים המים מצינורות המים מהנביעה בדרכם לבריכת האגירה, מים עודפים מבריכת האגירה ממשיכים לחלקות מושקות בין הטרסות,והיתרה לנחל שורק , קיימות נטיעות חדשות של עצים וצמחים במורד הוואדי וניתן לראותן במורד הנחל בדרכו למפגש עם נחל שורק , על פי עמודי התמך מהעץ אשר נתקעו ליד כול נטיעה .

מעיין המבשר – מעין ג'וז

מעיין אל פוקא – המעין העליון ומשפחת סומך

בעת הביקור בשנת 2011 היה המעין סתום , מיקומו מערבית מעין מוצא בכמה עשרות מטרים,למרות שפוצץ בתקופת מלחמת השחרור , המשיכו מימיו לנבוע עד שחדלו.

איך מגיעים : כאשר מגיעים מכוון ירושלים מיד לאחר סיבוב מוצא בתחילת העליה פנייה עם שילוט לבית דוד ילין מעין פניית פרסה ימינה, מיד ליד הפנייה שביל עפר עם שער מוט פתוח לחנות את הרכב לידו .

שתי דרכי עפר מוליכים לשרידי המעיין , באחת מתקדמים מאה מטר ומגיעים למעין לימון - עין מוצא - מרחצאות הברסלבים , משמאלו מספר מדרגות המוליכות לכביש העפר העליון הצמוד לכביש אחת לתל אביב, פונים ימנה ולאחר כשלושים מטר רואים מימין לשביל ,סבך עצי פטל וג'ונגל עצים טפילים , מסוג איילנטה בלוטית זאת נקודת שרידי מעיין אל פוקא .

מעיין אל פוקא – המעין העליון ומשפחת סומך

מעיין מקלף – עין ניקבה

איך מגיעים :

יורדים מירושלים בנסיעה על כביש מספר אחד, לבאים מירושלים הפנייה לפני גשר מוצא,לכוון מבשרת הדרך הישנה, בצומת הכניסה לבית זית מוצא תחתית , פונים ימינה בכביש הפנימי ולאחר מאה חמישים מטר פונים שמאלה בדרך אספלט סלולה המתחלפת לדרך עפר , מימין בית מקלף .

לבאים מתל אביב הפנייה הראשונה ימינה לאחר גשר מוצא , ממשיכים בכביש הצמוד מתחת לכביש מספר אחת עד המעבר מתחת לגשר ופונים שמאלה בכביש הפנימי , בפניה השלישית ימינה בדרך אספלט סלולה המתחלפת לדרך עפר , מימין בית מקלף , מימין בית מקלף , ממשיכים בדרך העפר ובמזלג פונים ימינה עד לחיבור עם נחל שורק חונים בצד וממשיכים שמאלה במזלג לאחר המעבר של נחל שורק ,פונים שמאלה בדרך עפר לאחר מאה חמישים מטר מגיעים לבריכת אגירה מתחת לעץ מייש ענק שגזעו מפוצל.

מעיין מקלף – עין ניקבה

מעין עין אל תחתה המעיין התחתון בשפתנו – עין גיסר

שמו של המעיין ניתן לו , על שם הגשר מוצא שהוא ממוקם בסביבתו  ,במימיו של המעיין השתמשו להשקיית החלקות החקלאיות בטרסות הסמוכות על פי העדויות ישנם אנשים שטוענים שראו את המעיין יש הטוענים כי הוא סתום ויבש.

המעין ממוקם במתחם המגודר של משפחת קופרשטוק יהושוע , ( לירושלמים ממקימי מועדון בכחוס – סורמלו ) כיום קופר הבן אסי קופר גר במתחם.

משפחת קופר רכשה את השטח מידי הכנסייה היוונית אורתודוכסית שירשו את השטח משני האחים לבית ניקולס ,שהפעילו בשטח בית קפה , עוד במתחם הבית השלם היחידי הערבי וששופץ של משפחת שחדה שנותר מהכפר הערבי קולוניה , על השטח ששופץ , גודר וגדל התווספו מתקני ספורט ונוחות למשפחת קופר, בסביבה בית נוסף שנותר בחלקו הוא בייתו של חוסיין מוכתר הכפר שהיה דודו של עבדאללה אל חוסייני מנהיג הכנופיות הערביות .

מעין עין אל תחתה המעיין התחתון בשפתנו – עין גיסר

מעין עין ארזה – בשמו הערבי עין א סעפיר

באחד הבקרים , התעקש בנו נתנאל שפיגל של רב הישיבה התורנית במבשרת צבי שפיגל שבעברו היה טייס למצוא את פתח המעיין המסומן במפות המנדטוריות ,נתנאל שפיגל חמוש באמונה ומזמרה, הגיע לסבך שיחי הפטל ואכן גילה את פתח מעין ציפור, בעת שחזר נתנאל ממשימתו שרוט וזב דם, יכול היה להכריז כי גילה את המעיין שנעלם,  תלמידיו שהגיעו אחריו במשימת שכבה פרצו את הדרך והשביל בסבך הפטל הנוראי .

הכניסה למעין נמצאת בכביש הישן העולה למבשרת ציון או היורד ממבשרת, הדרך להיכנס לכביש זה , היא כאשר יורדים מכביש מספר אחד, בכניסה למושב בית זית מוצא תחתית, כאשר מגיעים מתל אביב יורדים לאחר סיבוב מוצא בכניסה לבית זית,ממשיכים שמאלה בכביש התחתון הצמוד לכביש אחד העולה לירושלים עד אשר רואים גשר משמאל עוברים מתחתיו ומתחילים לעלות בכביש הישן למבשרת.