דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ירושלים סיורים בעיר העתיקה

 
 
 
העיר העתיקה בית הארחה סנט פאולוס

אכסניית פאולוס ממוקמת בעיר העתיקה ממול לשער שכם ,כניסה בתשלום פעוט,  הכניסה לביקור ממוקמת ברחוב ממול לשער הנקרא דרך שכם מספר 2, שני שערי ברזל בגדר האכסניה, לצלצל באינטרקום לפתיחתם  החלק המיוחד בביקור הוא העלייה במדרגות לגג האכסניה שלוש קומות ,יש גם מעלית לנכים, מגג האכסניה נשקף נוף גגות בתי ירושלים החדשה והעתיקה ב 360 מעלות ,צפייה עד הר הצופים ,הר הזיתים ושיפולי ים המלח.

הקדמה

בעת שהחלו הרעיונות בידי הגופים הנוצריים להתיישב בישראל, וחברו אליהם תנועת הצליינות הנוצרית החלו החלו להתעורר גופים הקשורים לזרמי הכנסיות השונות ולמעצמות, בראשות בתי המלוכה של אנגליה ,גרמניה ורוסיה ,שהיו קשורים בקשרי נישואין בין הממלכות ,מטרתם הייתה לרכוש אדמות ולטפח עליהם מוסדות נוצריים שכבר היו בארץ ישראל .

רכישת האדמות החלה להתבצע ,כאשר הוקמו קונסוליות שונות בארץ ,ברשותם של העותומאניים ששלטו בארץ הקודש, חלק ממניעי הגופים הנוצריים ,שהגיעו במאות השמונה עשר והתשע עשר ,היית מטעמים של המרת דתם של תושבי הארץ היהודים והמוסלמים, הגופים המיסיונרים השתמשו בשיטות שונות ,של קרוב היהודים בעיקר מקרב פשוטי העם הנזקקים והעניים ,הם סיפקו להם מזון וסעד שחסרו להם.

חלק מהמניעים ברכישת האדמות ,היה להקים אכסניות לגלי הצליינים, שהחלו לפקוד את המקומות הקדושים לנצרות בארץ ישראל ,וחלקם בהקמת מוסדות נוצריים להנצחת בני המלוכה בעודם בחיים וכאלה שהלכו לעולמם.

הזרם הקתולי הראשון שהחל לרכוש אדמות בישראל, שייך לבית המלוכה של הצארים ברוסיה ,מה שאנו קוראים הכנסייה היוונית הלבנה, החלק השני שהחל לרכוש אדמות, שייך לזרם הפרוטסטנטי והאנגליקני של בית המלוכה הבריטי, החלק השלישי והאחרון שהחל לרכוש אדמות בישראל קשור לממלכה הקיסרית הפרוסית גרמנית.

השלב הראשון של החדירה המיסיונרית הגרמנית ,קשורה במיזם משותף של נוצרים פרוטסטנטים גרמניים עם כמרים אנגליקניים אנגליים , שהקימו מעיין בית תפילה בסגנון יהודי שנקרא כנסיית המשיח , מיקומה נבחר על הדרך לכותל שבו התפללו היהודים, לאחר שהבינו הכמרים הפרוטסטנטיים הגרמניים ,כי לא צלחה דרכם להמיר את דתם של היהודים בכנסייה זאת הם נטשו את המקום והחלו לרקום תוכניות שונות.

הכנסייה הגרמנית החליטה שהיא פונה לקהל ילדי היהודים ,להמיר את דתם בפתיחת מוסדות חינוך וסעד , הם פתחו את חצר שמידט ברחוב הילל, את בית היתומים הסורי על שם לודוויק שנלר ,הידוע לנו בשמו מחנה שנלר, הטליתא קומי ברחוב המלך ג'ורג ברחבת המשביר לשעבר .

מבנה האבן של האכסניה הגרמנית-קתולית סנט פאולוס, המשלב מרכיבים מסגנונות האדריכלות של מזרח ומערב, נרכש בשנת 1875-7ביחד עם מבנה בית הספר לבנות קתוליות הצמוד ,האכסניה נחנכה בשנת 1910, רכישת האדמה ,נעשתה עקב ביקורו הקרוב של קיסר גרמניה וילהלם השני שצווה לרכוש שטחי אדמה בארץ ישראל בעבור הכנסייה , הברית עם הממשל העותומאני הקלו עליו את רכישות האדמה הללו.

חלקת האדמה שנרכשה בממון רב במטרה להקים עלייה את האכסניה , כיוון שנערכה עליה תחרות כספית לרכישתה אל מול הכנסייה הרוסית ומוסדות יהודיים ,חלק מרכישת האדמה דווקא במיקום הזה, היה עקב קרבת למנזר סנט אטיין וגן הקבר ,הנחשב בעבור המאמינים הפרוטסטנטים ,כמקום קדוש מהמעלה הראשונה, כשם שכנסיית הקבר משמשת את הזרם הקתולי אורתודוכסי כמקום קדוש, על פי האמונה הצרופה בנצרות, גן הקבר משמש חלופה ראויה לכנסיית הקבר בזכות האמונה כי שמש לצליבת ישו ומקום קבורתו.

לאחר ביקורו של הקיסר בארץ ישראל, החלה תנופת בנייה של מוסדות גרמניים בירושלים כמו : כנסיית הדור מציון, אוגוסטה ויקטוריה, כנסיית הגואל ,הקונסוליה הגרמנית ברחוב הנביאים בית ספר אורט של היום, בית החולים הגרמני ,שהיום הוא בית החולים בקור חולים ועוד .

העיר העתיקה בית הארחה סנט פאולוס
 
ירושלים שער שכם באב אל עמוד .

שמו הנוסף היה שער דמשק, שמו של השער באב אל עמוד ניתן לו בזכות העמוד ניצחון רומאי שגובהו היה 22 מטר ,שאבד ברבות הימים ,עמוד זה הוצב ברחבת הכניסה לשער , השימוש בעמוד היה ,למדידת מרחקים לערים ומקומות שונים בממלכה הרומאית.

 

גלגולי השער לאורך התקופות

על פי הידוע ממצאי החפירות הארכיאולוגיות ,את השער הראשון הקים הורדוס במאה הראשונה לספירה על בסיס חפירות שערכו הבריטים בתקופת המנדט , לאחר מכן נבנה השער שוב על השרידים השער בימי בית שני.

 

לאחר הכיבוש הארץ בתקופה הרומאית במאה השנייה לספירה בשנת 133 ,נבנה השער מחדש על השרידים הקדומים, כשער ניצחון שהורכב משלושה קמרונים קשתיים בפקודתו של הקיסר אדריאנוס,מתוכם רק הקמרון המזרחי – שמאלי נותר.

ירושלים שער שכם באב אל עמוד .
 
ירושלים יוחנן משולם היהודי המומר שכונה המומר ממלטה

יוחנן משולם המומר, נחשב לאחד היהודים המומרים הראשונים ,מוצאו להורים שהתיישבו בבריטניה מיוון ,יוחנן נדד במדינות העולם וכאשר שהה בתוניס והתיידד עם מסיונרים, לאחר ביקורו בתוניס עבר לתור את מלטה, בעת ביקורו התיידד עם הכומר סמואל גובט שלימים עבר להתגורר בירושלים וקבל את התואר של הבישוף הפרוטסטנטי הראשון בירושלים.

בעת השהות באי מלטה ובעקבות השפעתו של סמואל גובט ,המיר את דתו היהודית והתנצר והמשיך את מסעותיו עד שנת 1840 שאז עלה לישראל ומעשהו הראשון היה הקמת בית מלון בשנת 1841 באזור שער שכם,בהמשך באזור הרובע הארמני .

ירושלים יוחנן משולם היהודי המומר שכונה המומר ממלטה
 
ירושלים אגדת מערת שמעון הצדיק

תודה לצלם מיכאל יעקובסון, בעבור השימוש בתמונותיהם במאמר .

הקדמה

מיקומה של מערת הקבורה שמעון הצדיק ,בחלקה הצפוני של ירושלים במה שנקרא דרך הר הזיתים שהוא הכביש העולה משכונת שייח גרא'ח לכוון הר הצופים ,בחלקה הצפוני של מה שאנו קוראים המושבה האמריקאנית.

במסורת היהודית העוברת מתקופה לתקופה מספרים זקני העיר כיח במערה קבורים שמעון הצדיק וחלק מתלמידיו,לעומתם אנשי הארכיאולוגיה טוענים כי על פי הממצאים שייכת המערה לתקופה הנוצרית או הביזנטית,עדויות למערה אנו מוצאים בכתב ידו של רבי יעקב השליח שסייר בארץ ישראל במחצית המאה השלוש עשר  וסיפר על מערה שנקראה בידי היהודים כמערת קבורתם של שמעון הצדיק ותלמידיו.

במחצית המאה השבע עשר כתב גם התייר הקראי שמואל בן דוד כי היהודים בירושלים מספרים על מערה שבה בור מים שבה נהגו שמעון הצדיק ורעייתו לטבול, האמונה סיפרה כי במערה זאת נטמנו במותם שמעון הצדיק ורעייתו, כיוון שעל פי המסורת כינו הערבים את המערה "ביר אל יהודייה " כלומר בור הטבילה של היהודייה.

ירושלים אגדת מערת שמעון הצדיק
 
ירושלים העתיקה שער יפו באב אל חליל

השער ממוקם באמצע החומה המערבית של העיר ליד מגדל דוד .

השער נבנה בשנת 1538,שימש דרך מעבר ראשית לעיר העתיקה,והיה היחידי אשר נפתח בלילות לצרכי מעבר מתפללים מבני כל הדתות,השער מוגן בידי בית שער ,שעליו הותקנו אמצעי הגנה נרחבים.

 

בתקופה העותומאנית חשיבות השער עלתה, והפכה ככניסה הראשית לעיר העתיקה ואלפי בני דתות שונים חלפו דרכו כאשר נכנסו בין חומות העיר העתיקה , כיוון שהיו מודעים התורכים לחשיבותו המרכזית ,הם הציבו לעיתים גרדומים בעת ביצוע גזרי דין על מנת להציג מסר מפחיד לתושבים שיזהרו .

ירושלים העתיקה שער יפו באב אל חליל
 
ירושלים סיורים בעיר העתיקה

סיפורו של שלמה זלמן ריבלין, מסוף שנת 1909 ,מתארת חלק  ממרקם היחסים בעיר העתיקה בין המוסלמים ליהודים , תחילתה של האגדה ,בהליכה שעשה שלמה בתחילת רחוב הבאטרק בירושלים העתיקה בערב חג הסוכות , עודו מהלך ורגלו נתקלה בארגז שהניח סוחר ערבי מחוץ לחנותו ברשות הרבים ובצורה בולטת ברחוב הצר.

לאחר שנתקל בארגז ,צנח שלמה ריבלין אפיים ונחבל ברגלו (בארכובותיו על פי דבריו) ,כאשר הארגז נשמט ,הוא פגע בבנו של בעל החנות הסמוכה , עודו סופר שלמה את פגיעותיו מנפילתו ,התנפל עליו אבי הילד והפליא מכותיו בשלמה החבול,כמו שנאמר קבל נדבך נוסף של חבלות,לטענתו נמשכה ההתעללות והמכות עשר דקים (דקות) , למזלו חלפו במקום ,יהודים ספרדיים שחשו לעזרתו , אך הערבי בטירופו ,המשיך להשתולל וצעק למחלצים כאשר איימו במאסרו : אין אל דין יהוד כדין אל חוריה שווה – שפירושיו בשפת היהודים ,לעזאזל דין היהודים ,ודין האשמה גם יחד .

פנו בני המשפחה לתובע המשטרתי בקובלנה ,שעליה השיב התובע , כי רק לאחר אישור הרופא המשטרתי , יוכלו לזמן את המכה למשפט, אלא שכמובן הרופא המשטרתי בושש להגיע, סבל נאנק שלמה ריבלין הפצוע במיטת חוליו והערבי ,המשיך בישיבתו בפתח חנותו באין דין ודיין , שאף את עשן נרגילותו לריאותיו מבין שפתיו השוחקות , במשפט הסיום אומר כי שלמה זלמן ריבלין נותר עם מכותיו לבדו.

ירושלים סיורים בעיר העתיקה
 
העיר העתיקה גן הקבר או הגלגותא קַלְוָורְיָה הגולגולת .

פתוח בימי שני-שבת בשעות  12:00-9:00, 17:30-14:00 ,טלפון לתאום 02-6272745

כניסה חופשית.

 

גן הקבר נחשב בעבור המאמינים הפרוטסטנטים כמקום קדוש מהמעלה הראשונה,כשם שכנסיית הקבר משמשת את הזרם הקתולי אורתודוכסי כמקום קדוש, על פי האמונה הצרופה בנצרות,גן הקבר משמש חלופה ראויה לכנסיית הקבר בזכות האמונה כי שמש לצליבת ישו ומקום קבורתו .

את הסיור מתחילים באזור שער שכם ונכנסים לרחוב שכם הניצב ממול ,חולפים מימין על פני אכסניית פטרוס, ובסמטה הצרה מאחורי חומת האכסניה הנקראת רחוב  קונרד שיק ושלט הכוונה לגן הקבר, הביקור חופשי לבודדים ,אך באם רוצים הדרכה יש תשלום קטן להדרכה של מדריכים ממוצא אנגלי וגם ,בשפה העברית בשטח הגן המעוצב כיום כגן אנגלי.

העיר העתיקה גן הקבר או הגלגותא קַלְוָורְיָה הגולגולת .
 
המושבות האמריקאניות בישראל סיפור תחילתם

תחילת ההתיישבות המיסיונרית האמריקאנית בישראל ,משולבת בחזון בעבודת האדמה והנצרות התנכית הטהורה, הדגם של אנשי המושבות הראשונות מאמריקה ,כללה בעיקר חולי סינדרום ישראל אשר ניזונו מן האמונה בסיפורי התנך והאמונה הדתית במקורות התנך הצטרפו לרעיון השיגעון והאידיאל ,לממש אמונה זאת בהתיישבות בארץ ישראל,והיא החלה כבר בתחילת המאה השמונה עשר ,סוגים שונים של מאמינים נוצריים ,האמינו כי באמצעות התיישבות חקלאית ,ניתן להשפיע על התושבים ולהמיר את דתם לנצרות בזרמיה השונים.

דרך ההגעה היה לרוב כניסה בנמל יפו ,התיישבות בחלקי ישראל כמו אזור ירושלים ותל אביב ,אלא שמיסיונרים אלו שניסו להקים חוות חקלאיות נתקלו בעוינות של תושביה המוסלמים בעיקר הפלחים שלרוב היו בדואים גאים שהתיישבו בארץ, שהתנגדו לכניסת זרים ובייחוד בניסיונם להמיר את דתם.

המושבות האמריקאניות בישראל סיפור תחילתם
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור