דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 

יפו סיפורי נמל והמבנים

יפו המגדלור

המגדלור של יפו הוקם בתקופה העותומאנית בשנת 1865 ,המגדלור הוקם למנוע את האוניות להיפגע מהסלעים הנמצאים בפתחו,לאורך השנים אוניות עגנו מחוץ לנמל ומשם התנהלה התנועה בסירות לרציף הנמלץ

המגדלור פעל בשנים 1865-1966 ,שאז פסק הנמל להיות מקום להובלת סחורות והפך לנמל דייגים ושייט תיירותית,מגדל המגדלור עצמו הוקם על בית שנמצא במדרון הים של העיר העתיקה ביפו, צבאו אדום ולבן,כאשר נסגר הנמל חלקים ממנו הועברו למגדלור שנבנה בנמל אשדוד שהחליף בתפקיד את נמל יפו.


יפו המגדלור
 
יפו אגדת סלע אנדרומדה

תחילתה של האגדה ביוהרה של קסיופיה מלכת אתיופיה, שהכריזה כי היא יותר יפה מהרה

רעייתו של אל הים היווני פוסידון ומבנותיו, התכעס האל פוסידון מהעלבון ומיד שלח סערות והנחית מפלצת על חופה של יפו.

 

המפלצת דרשה הקרבת נערה למענו ,שאם לא כן הוא יהרוס את העיר ,החליט מלך חבש (אתיופיה) ורעייתו קסיופיה השחצנית, להקריב את בתו היחידה אנדרומדה למפלצת ,על מנת שתסיר את איומה על העיר,קשר המושל את בתו על הסלע הבולט בחזית הנמל , עד אשר חלף עבר במקום פרסאוס בנו של זאוס מלך האלים,וחשב לתומו כי זהו פסל.

 

כאשר הרוח נשבה ,הבחין פרסאוס כי הפסל הינו נערה ששערה התנופף ברוח ,שאל פרסאוס מדוע הנערה כבולה בשרשראות לסלע, השיבה לו אנדרומדה וסיפרה את סיפור השחצנות של אמה.


יפו אגדת סלע אנדרומדה
 
יפו אגדת שומר המגדלור

בין ספניה הזקנים של יפו מסופרת האגדה ,בעת לגימת כוסית ליד הטאולה (השולחן)  בגמר יום העבודה במאורות הקלפים,האגדה כרגיל מתחילה ביום סגרירי וסוער ,שבו ישב שומר המגדלור בחדרו המחומם והמוסק, לגם איזה כוס משקה לחימום הקנה,וכמו שסיפרו האגדות כוס יין סחבה את חברותיה הכוסות המלאות ביין , עד שהתבסם השומר ונם במשמרתו.

 

כאשר הקיץ מתרדמת השיכורים,ויצא אל הנמל כהרגלו בבוקר,ראה את דייגי יפו משוטטים לאורך הרציף והסלעים בחיפושם שרידי ומלחים ניצולים מספינה שנטרפה על סלעי הכניסה לנמל.

 

נכלם שומר המגדלור ,והחל רץ אל עבר המגדלור טיפס לראשו ומהכלימה והצער ,השליך את עצמו על הסלעים ממרומי המגדלור,האגדה ממשיכה ומספרת על שבימי סערה וגשם,ניתן לראות הבלחת דמותו של השומר המתייסר והדואג שהמגדלור יפעל ויאיר בלילות על מנת שיסמן לאוניות את מיקום הנמל.


יפו אגדת שומר המגדלור
 

המבנה ממוקם ברחוב סמטת שמעון הבורסקאי 8 ביפו העתיקה.

 

שלוש גרסאות קיימות למיקומו של הבית הנקרא בית שמעון הבורסקאי בארץ ישראל,שעל פי האמונה הנוצרית אירח את פטרוס השליח הקדוש של ישו בדרכו להפצת האמונה הנוצרית,כשם שישנם מספר אמונות וכתות נוצריות ,כך מספר הגרסאות למיקום.

 

על פי הגרסה הארמנית בבית זה התגורר פטרוס השליח, הגרסה השנייה של הפלג הנוצרי פרנסיקאני גורסת כי מיקום הבית של הבורסקאי ,היא הכנסייה של פטרוס הקדוש (טרה סנטה) ליד כיכר קדומים.

 

הגרסה השלישית טוענת כי המבנה נמצא במתחם של הכנסייה הרוסית הלבנה שנבנה באבו כביר בשנת 1870,ובמתחם ביתו של שמעון הבורסקאי , עוד במתחם כנסיית פטרוס הקדוש (טרה סנטה) של הכנסייה הלבנה הרוסית הפרובוסלבית שנבנתה בשנת 1888,על יד הבית נתגלתה מערה שהאגדות מספרות כי בה נקברה טביטא מהנס הידוע ,כאשר נחפר במקום ובמערה חפירות ארכיאולוגיות נתגלו מעל לשלושים קברים השייכים ליהודים.


יפו בית שמעון הבורסקאי
 
ספור גשר שלוש

כאשר הניחו את פסי המסילה בעת ההקמה ,באזור נווה צדק של היום יצרו בקע למעבר הפסים, לימים כאשר עברה משפחת שלוש לשכונת נווה צדק , כעשרים שנה ,לאחר הנחת המסילה בבקע, נהג אהרון שלוש ,לחצות מדי יום בכרכרתו הרתומה לסוסים , את הבקע על מנת להגיע לעסקיו ביפו, באחד מימי החורף כאשר חצה את הבקע ,התהפכה כרכרתו של אהרון שלוש והוא נפצע, שמע זאת המושל התורכי ופקד להקים גשר לכבודו של שלוש, גשר זה קיבל את שמו של שלוש, כאשר הגיעו הבריטיים לישראל והשתמשו בקטרים גבוהים יותר מהקטרים התורכיים, הוגבה הגשר על ידם על מנת לתת מעבר גבוה יותר מעל למסילה הרכבת, בעת שהוקמה המדינה והמסילה חדלה לפעול , פורקו פסי הרכבת , אך הגשר נותר ומתחתיו חניון לרכבים .

מסלול קו הרכבת חצה את תל אביב לאורך רחוב הרצל ,זמן הנסיעה נשאר כשם שהיום כמעט שלוש שעות ויותר , כמו שנשאר עד היום, אגדה ירושלמית מספרת על נהג קטר בנסיעה לירושלים שראה אדם הולך רגלית לצד המסילה בקרבה לירושלים , נהג הקטר ,פנה לאדם ואמר לו ,עלה על הרכבת אני אקח אותך, תשובת הולך הרגל הייתה : תודה אני ממהר לפגישה מוסר השכל רגלית אגיע יותר מהר.

ספור גשר שלוש
 
רכבת הטרזינה בעיר יפו – בלשון העם טארזינה

שיטת רכבת הטרזינה הובאה מגרמניה שבה השתמשו בה במכרות , טרזינה כזאת פעלה במפעל הרעפים של בית היתומים שנלר בירושלים כבר בשנת 1910 ,רכבת הטרזינה הינה רכבת של קרוניות משא פתוחות וקטנות הנעות בעזרת קטר קטן אחד,שנעו על מסילה שרוחבה כשישים סנטימטר בשיטת דקוביל .

בהמשך הוכנסו הטרזינות לפרדסי ההדרים להערכתי בידי הטמפלרים בסוף המאה התשע עשר ותחילת המאה העשרים,בעת שנטעו פרדסים רחבים בשרון (במיוחד במושבות שרונה והמושבה וויהלמה.

לפני תחילת מלחמת העולם הראשונה ,פרקו התורכים קטעי מסילה בין תחנת הרכבת שבין יפו לבין תחנת הרכבת של לוד , בחלק מהפסים השתמשו התורכים לבניית רכבת צרה שבתחילה פעלה לאורך הטיילת של נמל יפו,שנבנתה בידי החברה הצרפתית שבנתה את הקו בין יפו לירושלים,אך הקו נפגע שלוש פעמים ונהרס בידי סערות,אך התורכים לא אפשרו לחברה הצרפתית לבנות מסילת קבע של הקו  .


רכבת הטרזינה בעיר יפו – בלשון העם טארזינה
 
 
 
בניית אתרים - שרקור