דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

תל אביב אטרקציות חינם

 
 
המושבה האמריקאנית ביפו

יש הקוראים לשכונה השכונה האמריקאנית – הטמפלרית גרמנית – ואלהלה שהגיעה מהמלה הנורדית שפרושה היכל המתים הגיבורים – ממקום שבו מתכנסים וחוגגים.

השכונה ממוקמת בין שכונת פלורנטין של היום לבין העיר יפו , שני רחובות ראשיים בשכונה והם : רחוב אורבך ורחוב בר הופמן הקטן יותר והאנכי והיוצר את סימן הצלב .

המושבה האמריקאנית ביפו
 
תל אביב ספור המכבייה הראשונה בשנת 1932

את האשמה להקמת המכבייה יש לתלות ככתר לראשו של יוסף יקותאלי,אומנם רעיונות של הקמת גוף שירכז את מתעמלים היהודיים בעולם ,שיופיעו בתחרויות לעם היהודי בישראל רעיונות אלו כבר החלו להופיע בעיתונות העברית ברחבי אירופה בתחילת המאה העשרים.

בעת שהתקיימה ועידת מכבי העולמית בצכיה בשנת 1928 , התחיל הרעיון לרקום עור וגידים,הוצאו מספר שמות לאירוע שיציין 1800 שנים לשלטון המכבים והמרד בארץ ישראל לבסוף נבחר השם מכבייה .

אנשי הארגון של מכבי שמו לעצמם מספר גורמים לעריכת המכבייה בישראל, כאשר בראש ובראשונה להציג את הישגיי הספורטאי היהודי בפני העולם,מטרתה השנייה של המכבייה הייתה להכיר לבני הנוער היהודיים את ארץ ישראל ולהפיך בהם את הרצון לעלות למדינתם,לחזק את הזיקה היהודית הלאומית למדינת היהודים.

בתחילת שנת 1932 באישור הממשל המנדטורי ,אושרה התוכנית להקמת האצטדיון בחלקו הדרום מערבי של חצי האי הירקוני,כיום בחלק הצפוני מערבי של נמל תל אביב שהוקם ארבע שנים לאחריו.

תל אביב ספור המכבייה הראשונה בשנת 1932
 
נמל תל אביב ספור ההקמה

תל אביב שהוקמה בשנת 1909 השתמשה בשרותי נמל יפו כמכשיר החמצן לקבלת ומשלוח סחורות,לנמל יפו הגיעו גם אנשי העלייה היהודית והנוצרית,צליינים ותיירים, התמונה שייכת למגדלור העיר שהוקם בשנת 1936 ולעתיקות תל כודידה וכמובן תחנת הכוח רידינג.

אומנם כבר בשנת 1914 החלו רינונים לבנות נמל בתל אביב ,אך מלחמת העולם הראשונה קטעה רעיונות אלו,כאשר הגיעו הבריטים למדינה ,החל שוב הרעיון לנקר בראשי התל אביבים,אך השלטון הבריטי סרב לאשר הקמת נמל עברי בחוף של קצה רחוב אלנבי בתל אביב.

העלייה השנייה והשלישית של היהודים לישראל והרצון לחיות מעבודה עברית ולא להיות נסמכים על כספי ותרומות התמיכה ,גרמו לפלוגות העבודה לכבוש עבודה עברית בחציבה סלילת כבישים ועבודה בנמלים שהיו באותה העת בארץ.

בחופי תל אביב וכמובן בנחל הירקון ,קמו אגודות ספורט ימי על מנת לחנך ולהקנות אהבת ים לצעירים יהודיים,חלק מהמתיישבים היהודים אפילו חשבו להקים נמל חדש ומודרני , בשיתוף עם הערבים להקמת נמל שישרת את האזור ,כצומת מסחר מרכזית בארץ.
 
כאשר מגיעים לביקור בנמל תל אביב ,כדאי לחנות במגרש החניה של תחנת הכוח רידינג, יש לזכור כי הנמל נחלק לשלושה סיפורים הראשון סיפור הקמת הנמל בשנת 1936, המכביה הראשונה שהתקיימה בשנת 1942 בחלקו הצפוני מערבי ,בשרידי מגרש הכדור רגל של ילדי מכבי תל אביב, וממולו סיפורו של יריד המזרח הראשון שנערך בשנת 1946 ואשר ביקרו בו 600,000 איש מכול רחבי העולם והמזרח התיכון ,כאשר אוכלוסיית הארץ היתה בסדר גודל של כשלוש מאות וחמישים אלף איש.
 
הצעתי לחנות במגרש החנייה של תחנת הכוח רידינג , לבקר במגדלור האבן הישן,הממוקם על חורבות כודידה ,לחצות את גשר הברזל ,העובר מעל מוצא נחל הירקון לים עד מזח הבטון ומחסני הנמל הישן,לאחר החציה להביט לאחור לנקודת הזרמת המים החמים בשתי תעלות הבטון בחזרה לים,מתון תחנת הכוח של רידינג .
נמל תל אביב ספור ההקמה
 
תל אביב סיפורו של מגדלור נמל תל אביב

בעת שהקימו את מגדלור תל אביב בשנת 1936 בחלקו הצפוני של חצי האי הירקוני מדרומה של תחנת הכוח רידינג כיום, בעת חפירות יסודות המגדלור נתגלו אבנים וחלקים של שתי מצודות שהגנו על קו החוף מפלישות.

תערוך המצודה הראשונה במאות העשירית והתשיעית לפני הספירה, המבנה היה כחומה שנבנתה מאבני כורכר גדולים עובייה היה כשנים וחצי מטר,שהקיפה חצר עם חדרים שממנו נותרו שרידים של שישה חדרים.

משערים כי מצודה זאת נהרסה בימיו של מלך אשור תגלת פלאסר השלישי שכבש חלקים מארץ פלשת בשנת 732 לפני הספירה, כן נתגלו שרידי קיר מתקופת הכיבוש הפרסי במרחק של כעשרים מטר משרידי חומת המצודה ובנוסף שרידי בריכה עם שרידי פסיפס .

המצודה השנייה נבנתה במאות השמינית שביעית לפני הספירה על יסודות המצודה השנייה שנהרסה,ושימשה גם את היהודים בימי בית ראשון ,להגנת המעגנה לאוניות באזור שפך הירקון ,משפך נחל הירקון שימש הנחל כנתיב שייט לתל קסילה ותל גריסה הסמוכים לשפך.

לצידו של המגדלור מצידו השמאלי ניצב עמוד שיש במרכז המצודה ,המנציח את צליחת נחל הירקון בימי מלחמת העולם הראשונה בידי הגנרל היל כאשר חייליו האוסטרליים מחטיבת 157 חצו בנקודה זאת את המקום לכיבוש העמדות התורכיות מעבר לנהר הירקון בקו שהתבצר בו בחלק הצפוני של הירקון , קיימים עוד שני עמודי זיכרון כאלה אחד במרחק קילומטר מנקודה זאת והשני במרחק שבעה קילומטר באזור אצטדיון רמת גן.

בשנת 1937 כאשר החל רוטנברג להקים את תחנת הכוח ליצור חשמל ברידינג ,ממש לפני שנפתחה התחנה הוקם גשר מעל לשפך הירקון לים,לשימוש רכבים ולמעבר לצפון תל אביב עד שנות השבעים ,כאשר החלו בשיפוץ נמל תל אביב גשר ברזל שעליו אדני עץ זה הוחלף ושופץ כגשר להולכי רגל ורוכבי אופנים .

תל אביב סיפורו של מגדלור נמל תל אביב
 
תל אביב יריד המזרח הראשון בנמל תל אביב

סמלו של יריד המזרח הגמל המעופף עמד שנים רבות בכניסת הרכבים הדרומית של נמל תל אביב בחיבור הכביש מכביש הירקון והנמל,כיום במגרש החניה שנקרא בעבר כיכר פלמר,אלא שלמשמידי ההיסטוריה אצה הדרך וסמל היריד עם הגמל המעופף עפו לדרכם, או שהזיהום התל אביבי גרם לגל להניף את כנפיו ולהתעופף .

הרעיון לתערוכות שבו הוצגו הישגי התעשייה בישראל החלו לנשב עוד בשנת 1923 שבו התקיימה התערוכה הראשונה למען תוצרת ה ארץ, בדירה בשדרות רוטשילד , יוזמי התערוכה הראשונה היו, שלמה יפה, אברהם אידלסון ואלכסנדר עזר, לאחר התערוכה הזאת נערכו תערוכות וירידים נוספים, כאשר בשנים 1925-1929 הם נערכו במתחם של התחנה המרכזית הישנה ,היריד של שנת 1929 נקרא בשם היובל,לרגל מלאות להקמת העיר תל אביב עשרים שנה.

לתערוכה וליריד בשנת 1932 ניתן השם יריד המזרח , ביריד זה ביקרו למעלה משלוש מאות אנשים ,מאנגליה ,ארצות ערב ומישראל , אפילו הוקמה במקום תחנת רדיו ששידרה לתושביה היהודיים של ישראל בשפה העברית ,ארבע שנים בטרם הוקם קול ירושלים בעיר ירושלים.

תל אביב יריד המזרח הראשון בנמל תל אביב
 
תחנת רכבת יפו מתחם מנשיה שערי צדק
בספטמבר 1892 נחנך קו הרכבת בין ירושלים ליפו,בטקס הפתיחה בתחנת יפו היו המושל התורכי ונכבדים רבים , אמנם רישוי להקמת קו הרכבת ניתן כבר בשנת 1888 לידיו של יוסף נבון ביי ושותפיו הירושלמיים הבנקאי ובעל הבנק פרוטיגר   חבר אליהם המהנדס גורג פראנגיה שתכנן את קו המסילה והמבנה , אשר הזדרז למכור לאחר שנה את הזיכיון לחברה צרפתית והיא זאת שהקימה את הקו .
מעט על שותפו של נבון ביי - יוהנס פרוטינגר
אשר עלה לירושלים בשליחות הכת בשנת 1862 , הבנקאי היה שייך לכת שנקראה בעלי מלאכה והייתה תחת השפעת של כומר הכת פרידיריך שפיטלר, על מנת לשמש כסגן מנהל הבנק המיסיונרי שעזר לעסקים בירושלים ללא כוות רווח , אך כיוון שהוא ומנהלו לא הסתדרו נחלק הבנק לשתי מגמות ,את מגמת המסחר המשיך לנהל מנהל הבנק אך את הבנקאות הרגילה ניהל סגנו יוהנס פרוטינגר, לאחר שראה חיל בעסקיו הצליח יוהנס לשלם את חובותיו לאגודה המיסיונרית של שפיטלר השווצרי ורכש את הבנק לעסקיו הפרטיים כבנק פרוטינגר , בשנת 1874 התקבל לעבודה בבנק היהודי יוסף נבון הירושלמי , בזמן קצר חבר נבון למנהל הבנק והפך לשותף בבנק ביחד עם שלום קונסטרום, שני השותפים החדשים החלו להשפיע על פרויטנגר להשקיע בקניית קרקעות בעבור גלי העלייה היהודית לישראל בתחומי ירושלים, כמו כן קנה נבון מהשלטון העותומאני את זיכיון הרכבת לירושלים מנמל יפו ובמימון הבנק סללו את המסילה לירושלים, אך קשיים כלכליים גרמו הפסדים בסלילת קו הרכבת והזיכיון נמכר לחברה צרפתית .

התחנה היפואית הוקמה במתכונת דומה לתחנה הירושלמית, רציף לנוסעים מתחת לסככה נתמכת בעמודי ברזל , אולם המתנה וקופת כרטיסים , ליד התחנה הוקמו מחסני אחסנה , נטעו עצים שמהם נותרו מספר דקלי ושינגטוניה ,פיקוס ועצי תות, בשנת 1902 ,משפחת וילנד הטמפלרים הקימה במקום מתחם משלה כולל בית מגורים,בית חרושת ורציף אחסנה .

אורכה של המסילה שנבנתה הייתה קרוב לשמונים קילומטר,לצורך הקמתה נבנו קרוב למאה שמונים גשרונים,בדרכה עצרה הרכבת בתחנות העיר לוד ורמלה .

תחנת רכבת יפו מתחם מנשיה שערי צדק
 
תל אביב תל כודאדי ושרידי המצודות בצפון נמל תל אביב

בעת שהקימו את מגדלור תל אביב בשנת 1936 בחלקו הצפוני של חצי האי הירקוני מדרומה של תחנת הכוח רידינג כיום, בעת חפירות יסודות המגדלור נתגלו אבנים וחלקים של שתי מצודות שהגנו על קו החוף מפלישות.

תערוך המצודה הראשונה במאות העשירית והתשיעית לפני הספירה, המבנה היה כחומה שנבנתה מאבני כורכר גדולים עובייה היה כשנים וחצי מטר,שהקיפה חצר עם חדרים שממנו נותרו שרידים של שישה חדרים.

משערים כי מצודה זאת נהרסה בימיו של מלך אשור תגלת פלאסר השלישי שכבש חלקים מארץ פלשת בשנת 732 לפני הספירה, כן נתגלו שרידי קיר מתקופת הכיבוש הפרסי במרחק של כעשרים מטר משרידי חומת המצודה ובנוסף שרידי בריכה עם שרידי פסיפס .

תל אביב תל כודאדי ושרידי המצודות בצפון נמל תל אביב
 
תל אביב עמוד הזיכרון של הגנרל היל הבריטי

לצידו של מגדלור נמל תל אביב, מצידו השמאלי ניצב עמוד שיש במרכז המצודה ,המנציח את צליחת נחל הירקון בימי מלחמת העולם הראשונה בידי הגנרל היל כאשר חייליו האוסטרליים מחטיבת 157 חצו בנקודה זאת את המקום לכיבוש העמדות התורכיות מעבר לנהר הירקון בקו שהתבצר בו בחלק הצפוני של הירקון .

קיימים עוד שני עמודי זיכרון כאלה אחד במרחק קילומטר מנקודה זאת והשני במרחק שבעה קילומטר באזור אצטדיון רמת גן.

תל אביב עמוד הזיכרון של הגנרל היל הבריטי
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור