דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
ניווט
 
 

מושבות טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל

 

 
 
 
טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 1

כת הטמפלרית הנצה בתחילת המאה ה 17 במדינת וויטנברג בגרמניה , כאשר מאמיניה בחלו בגינוני הטקס ובפאר הבולט בכנסיות, במקום להתייחס למאמינים דלי האמצעים בכת הפרוטסטנטית ,בני הכת הטמפלרית החליטו להתנתק מהכת הפרוטסטנטית ולהקים כת משלהם שדגלה בחזרה למקורות הנוצריים.

הכת הטמפלרית ,שהתבססה על עקרונות הערכים בנצרות הטהורה ,שנבעה מהלב לאהבת הזולת הבסיסית ובחיזוקה, ובאמונה שהמשיח יחזור לארץ ישראל ויש להמתין לביאת המשיח בארץ ישראל,אמונתם זאת והתפלגותם מהכנסייה הפרוטסטנטית ששלטה בגרמניה הביאה לשנאה גוברת לבני הכת הנוצרית החדשה, בדומה מעט לפלג הקראים ביהדות שדוגלים בתנ"ך ככתבו וכלשונו ללא פרשנויות .

מוטיב ההיכל בשם של הטמפלרים (טמפל) ,מייצגת את מוטיב תפיסת העולם של הטמפלרים שהמקדש הרוחני לאל, שוכן בתוך הגוף האישי של המאמין ,כאשר המאמין מחויב לפעול על ערכי תורתו הבסיסים של ישו, בזכות נכונותו של ישו למסירת חיו ,לתיקון ועזרה לאנושות בחמלה , עוד באמונתם הדתית, דמותו של ישו היא דמות אנושית ולא אלוהית ,לכן האדם מוגבל בתפיסת האל.

בהמשך לאמונה הטמפלרית, חזרתו של ישו לעולם (ביאת המשיח), היא אירוע נפשי אישי קיומי שמעבר לחיי אדם,ומכיוון שהאמונה הטמפלרית ,אינה מייחסת קדושה למקום התפילה ,גופו של האדם והקהילה הם המקדש לתפילה , כתחליף לאנשי הכמורה המנהיגים את הכתות הנוצריות על גינוני התלבושות וסממני השלטון , בכת הטמפלרים נבחרים זקני הכת הטמפלרית ,להנהיג את חיי הרוח בקהילה.

 


טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 1
 

כריסטוף הופמן מנהיגם הרוחני של העדה הטמפלרית ,נחשף לדעותיו של מרתין לותר שיצר זרם הלותרנים החדש בדת הנוצרית,הרעיון הבסיסי שהלותרנים דגלו בו ,האפשרות לדו שיח בין האדם לבין אלוהיו ללא תיווך הכמרים ,במיוחד מאסו המאמינים החדשים בנוהג כתבי המחילה ,שבו מאמין נוצרי ניקה את מצפונו ומעשיו,בזכות תשלום לכנסיה , הגדילו הכמרים ואף מכרו כתבי מחילה לעתיד לבוא ,באפשרם להמשיך לחטוא כי ממילא רכשו המאמינים את המחילה למעשיהם בכסף.

 

זרם ההשכלה ,שנתן את האפשרות לאנשים לקרוא חומרים תיאולוגיים וספרי תנך והמצאת הדפוס ,הפכו את המילה הכתובה לנחלת ההמונים,כתוצאה מכך יכלו האנשים להתרשם ולהבין בעצמם את הכתוב המקורי בספרי הדת ,ללא פרשנויות של אנשי הדת שהחזיקו את ההמונים כבולים לפרשנותם ודעותיהם בנושאי הדת.

 

בתוך הכנסייה הלותרנית הגרמנית ,צצה ועלתה כת חדשה כזרם שהוליך את המאמינים החדשים לרעיונות הנוצריים הטהורים ללא הפרשנויות והמעשים שהובילו אנשי הדת הקונבנציונאליים,לנישה הזאת נכנס הוגה הדעות דוקטור בנגל ,שרעיונותיו השפיעו על נסיך ויטנברג ,בכדי לתת לו חלקת אדמה להקמת חווה חקלאית ,שבה יוכלו מאמיניו ללמוד חקלאות ומלאכה לקראת עליתם לארץ ישראל .


טמפלרים כריסטוף הופמן התיאולוג וממנהיגי הטמפלרים 1815-1885
 
מחנה ברגן בלזן ,ספור החלפת היהודים בגרמניה בטמפלרים בארץ ישראל

הקדמה

בשנת 1942 החליטו השלטונות הנאצים בראשותו של הימלר ,על אסטרטגיה חדשה שבה חלק ממחנה ברגן בלזן, יהפוך למחנה מעבר בעבור יהודיים ברי החלפה, עם מדינות שהחזיקו בנתינים בעלי אזרחות גרמנית ,כאשר בשלב הראשון ניתן הדגש באמצעות משרד החוץ הגרמני ,להחלפת הטמפלרים העצורים בארץ ישראל ,באזרחים יהודיים שיש להם קרובי משפחה בארץ ישראל ,מהמדינות צרפת,הונגריה ורומניה .

בהוראת השלטון הנאצי, נאמר כי יש לפעול להחלפת האזרחים הגרמניים ,בכול האמצעים הדרושים לפעולה זאת , עוד הוסכם ,כי מספר העצורים שיכלאו בחלק של ההחלפה במחנה ברגן בלזן ,יהיה בסדר גודל של כשלושים אלף עצורים , אך הצורר הימלר ,צמצם את המספר לעשרת אלפים ,אגף הכליאה ליהודי ברי ההחלפה נקרא Aufenthaltslager.

טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 2
 

סיפור בקצרה של סבא אליעזר ליפא ליפמן (שרייבר )

השותף של הטמפלרים במאפיית פרנק ובטחנת הקמח ,אליעזר ליפא ליפמן (שרייבר)

אליעזר ליפא ליפמן (שרייבר) נולד בעיר צפת בשנת 1894 כשמלאו לאליעזר ליפא שרייבר (ליפמן)  17 שנה החליט הנער למרוד בדרך החיים המסורתי של היהודים החרדיים בירושלים ,והחליט לצאת אל העולם הגדול שמחוץ לחומות העיר העתיקה על מנת לעבוד וללמוד מקצוע ולא לבזבז את חיו במדרשות וישיבות ירושלים העתיקה .

לאחר שהחליט החלטה זאת ,חיפש הנער ליפא מקום עבודה ונתקבל כשוליה בטחנת הקמח של הטמפלרי מתיאוס פרנק האב ,במושבה הגרמנית ברחוב עמק רפאים 6 בירושלים, אז כבר פעלה טחנת הקמח בעזרת גנראטור שהופעל בקורסין ,שהחליף את הפעלת הטחנה בשימוש בבעלי חיים רתומים ליצול.


טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 3
 

באחד ממושבי הזקנים,בבית המרזח של המושבה שרונה,כעשרים וחמש שנים לאחר הקמתה,בעודם אוחזים בכוס שיכר משובח או בירה מתוצרת המושבה,ישבו וליהגו הזקנים בסיפורי המושבה תקופת יסוד המושבה, כמקום של ביצה ואגמי רפש,מצבה של המושבה היה רע,המתיישבים החדשים לא הכירו את הארץ,לא היו רגילים לתנאי מזג האוויר,מי שתייה טובים לא היו להם,תנאים אלו גרמו לתמותה של שליש מהמתיישבים הטמפלרים,אך רוחם לא נפלה ,הם קדחו בארות נטעו עצים לרוב ,למדו את השפה ועלו והצליחו.

הלגימות התאספו והסיפורים קלחו ,הזקנים הפליגו בשבחי טיבם של הפירות שאין פירות יפים וטעימים יותר ממטעי ופרדסי שרונה,החמאה,הגבינה והחלב נעמו לחיך תושבי הסביבה ויפו,בעלי החיים נראו מטופחים ,אך בעיקר הפליגו ותארו את טעמו המשובח של היין ומחירו שהיה בחצי חינם ממחיר יתר יינות הארץ ,הזקנים התגאו כי אפילו היהודים רכשו יינות מהיקב בשרונה בזכות היין הכשר שהוכן על פי ההכשר.


אגדת זקני שרונה לתחילת הדרך
 

טמפלרים "העברה" החלפת ומכירת אדמות טמפלריות בארץ ישראל- עם הרייך הנאצי

תודה לשמעון שטרן על עזרתו בכתיבת המאמר, תודה לגבריאל א. אלכסנדר על העזרה בהכנת המאמר ,לגנזך המדינה ולארכיון הציוני.

ניסיונות רכישות אדמה ורכוש טמפלרי בארץ ישראל ,בתמורה חילופית לרכוש יהודי בגרמניה ,על פי הרצון הנאצי לעודד יהודים להגירה ,אך להשארת רכושם וכספם הגרמני בגרמניה, או לחלופין במה שאנו קוראים "הסכם שלושת המיליונים",להשתמש בכסף הסגור בבנקים בגרמניה ,שהצטבר במכירת נכסיהם על מנת לרכוש סחורות גרמניות שיוצרו בגרמניה,תוך שימוש בעת התשלום להשתמש בכספם הגרמני ולאחר מכן יכלו להוציא את הסחורה בעת הגירתם מגרמניה.

במחצית שנות השלושים של המאה עשרים ,בעת התחזקות המפלגה הנאצית בגרמניה  וחקיקת חוקי הגזע ,בנוסף להצרת רגליהם של יהודי גרמניה ,במניעת השתתפות בחיי המסחר והלאמת רכושם של היהודים, החלו מנשבות רעיונות של הארגונים היהודיים בגרמניה, להחליף רכוש ונכסים בגרמניה של יהודים ,על מנת להצילם מהלאמות על פי חוקי הגזע החדשים.


טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 4
 
בשנת 1942 החליטו השלטונות הנאצים בראשותו של הימלר ,על אסטרטגיה חדשה שבה חלק ממחנה ברגן בלזן, יהפוך למחנה מעבר בעבור יהודיים ברי החלפה, עם מדינות שהחזיקו בנתינים בעלי אזרחות גרמנית ,כאשר בשלב הראשון ניתן הדגש באמצעות משרד החוץ הגרמני ,להחלפת הטמפלרים העצורים בארץ ישראל ,באזרחים יהודיים שיש להם קרובי משפחה בארץ ישראל ,מהמדינות צרפת,הונגריה ורומניה .
 

בהוראת השלטון הנאצי, נאמר כי יש לפעול להחלפת האזרחים הגרמניים ,בכול האמצעים הדרושים לפעולה זאת , עוד הוסכם ,כי מספר העצורים שיכלאו בחלק של ההחלפה במחנה ברגן בלזן ,יהיה בסדר גודל של כשלושים אלף עצורים , אך הצורר הימלר ,צמצם את המספר לעשרת אלפים ,אגף הכליאה ליהודי ברי ההחלפה נקרא Aufenthaltslager.  

תחילת תהליך המשא ומתן להחלפה

התוכנית למעצר היהודים במחנה ברגן בלזן יצאה אל הדרך במחצית 1943 ,במשלוח הראשון הגיעו למחנה ברגן בלזן כלל מעל לאלפים ושלוש מאות יהודים בעלי אזרחות פולנית,אזרחות פלסטינאית, אזרחות אמריקאנית וחלקם בעלי תעודות מעבר לארצות דרום אמריקה ,בסכום הכללי נערכו חמש פעולות החלפת יהודים בבעלי אזרחות גרמנית ,עד סיום מלחמת העולם השנייה .

ספור החלפת היהודים בגרמניה בטמפלרים בארץ ישראל
 

 באוגוסט 1943 החל מעשה ההונאה הגרמני , ביוני 1943 הובאו למחנה המעצר למוחלפים כאלפים וארבע מאות יהודים יהודים מהערים קרקוב,לבוב וורשה בפולין , מעשה ההונאה התרחש באוקטובר 1943, כאשר הועמסו על הרכבת במחנה ברגן בלזן , מעל ל 1700 יהודים פולניים , מאגף היהודים בעלי התעודות Promesas (תעודות מעבר למדינות בעיקר מדרום אמריקה) מאגף Sonderlagerשלכאורה נשלחו להחלפה בשוויץ , בעת שעצרה הרכבת במחנה הריכוז בירקנאו ,בדרכה לאושוויץ הוברר ליהודים כי הם מובלים להשמדה באושוויץ ולא יועברו לשוויץ.           

בשלב הזה החל מיני מרד קטן ,שבו אחת העצורות התנפלה על חייל גרמני לקחה ממנו את הנשק וירתה בו למוות,בעקבותיה הצטרפו עוד צעירים שחטפו גם נשק ופצעו עוד מספר חיילים גרמניים מהשומרים ,אך מיני מרד זה דוכא מידית במקום נורו עשרות יהודים והשאר הועמסו והועברו לאושוויץ להשמדה שאכן בוצעה ,משלוח נוסף של כארבע מאות יהודים פולנים נשלח אחריהם בתחילת שנת 1944 להשמדה באושוויץ .

יתרת כשלוש מאות האסירים היהודים הפולנים שנותרה באגף Sonderlager , היו ברובם בעלי תעודות סרטיפיקטים לעלייה לארץ ישאל ,כארבעים יהודים בעלי אזרחות אמריקאנית והיתר בעלי סרטיפיקטים לדרום אמריקה, אליהם צורפו מעל ארבע מאות וארבעים עצורים יהודיים שהגיעו מסלוניקי חלקם בעלי נתינות יוונית .

ורשה מעשי ההונאה הגרמניים כנגד היהודים שרוכזו להחלפה
 
 הקדמה

בשנת 1942 החליטו השלטונות הנאצים בראשותו של הימלר ,על אסטרטגיה חדשה שבה חלק ממחנה ברגן בלזן, יהפוך למחנה מעבר בעבור יהודיים ברי החלפה, עם מדינות שהחזיקו בנתינים בעלי אזרחות גרמנית ,כאשר בשלב הראשון ניתן הדגש באמצעות משרד החוץ הגרמני ,להחלפת הטמפלרים העצורים בארץ ישראל ,באזרחים יהודיים שיש להם קרובי משפחה בארץ ישראל ,מהמדינות צרפת,הונגריה ורומניה .

בהוראת השלטון הנאצי, נאמר כי יש לפעול להחלפת האזרחים הגרמניים ,בכול האמצעים הדרושים לפעולה זאת , עוד הוסכם ,כי מספר העצורים שיכלאו בחלק של ההחלפה במחנה ברגן בלזן ,יהיה בסדר גודל של כשלושים אלף עצורים , אך הצורר הימלר ,צמצם את המספר לעשרת אלפים ,אגף הכליאה ליהודי ברי ההחלפה נקרא Aufenthaltslager.


מחנה ברגן בלזן ,ספור החלפת היהודים בגרמניה בטמפלרים בארץ ישראל
 

ההחלפה הקשורה לטמפלרים הגרמניים שנעצרו בארץ ישראל ,קשורה להחלפה שבוצעה ביולי 1944, בין יהודיים שהיו בעלי אישורים כנתינים פלסטינאים ,או שמשפחותיהן היהודיות גרו בארץ ישראל וביקשו מהשלטון הבריטי אישורי עלייה לארץ ישראל ואף לצרפם לרשימת היהודים המוחלפים כנגד הטמפלרים הגרמניים בארץ ישראל.

בעסקה הזאת הועלו על רכבת 222 יהודים כלואים מברגן בלזן ,הוסעו ברכבת לוינה דרך שטח גרמניה וערים גרמניות כמו : ניינמברג,ריגנסבורג,לינץ לוינה  ,שם הועמסו על רכבת עוד 61 יהודים ,שנעצרו ונכלאו במחנה ויטל בצרפת והובאו לרכבת ההחלפה בוינה, משם נסעה הרכבת במסילה היבשתית לבודפשט בהונגריה, משם המשיכה הרכבת לבלגרד לסופיה בבולגריה ומשם לאיסטנבול.

מאיסטנבול המשיכה הרכבת וחצתה את כול תורכיה המשיכה לעיר בירות בלבנון ומשם לתחנתה האחרונה העיר חיפה,בעיר חיפה הורדו היהודים מהרכבת והוסעו למחנה המעצר עתלית , נוסעת אחת ג'נט (לבית דונר ) פויכטונג , קבלה אישור מהשלטון המנדטורי עקב מחלתה ,לעלות על מונית ולנסוע לאשפוז בבית החולים שערי צדק בירושלים.

תהליך ההחלפה עם הטמפלרים בארץ ישראל והסיפור האנושי של גנט פויכטונג
 
 
 
 
 
בניית אתרים - איקומטרייד