ירושלים אטרקציות אתגריות

עין לבן
מעיין עין לבן
כניסה חופשית
איך מגיעים בחלק התחתון של מגרש החניה של גן החיות התנכי במלחה, מקביל לפסי הרכבת ,קיימת דרך עפר לרכבים עד המעיינות,או כרבע שעה הליכה ברגל מגן החיות, יש היורדים  מקריית-מנחם ומעיר גנים.
המקום נשמר בידי חבריו ובני משפחתו של החלל נדב אלעד,קקל, רשות הטבע והגנים,
המעין נובע בטרסת אבן קטנה המרוחקת כחמישים מטר משתי בריכות האגירה,המשמשות לרחצה בימי הקיץ.
המים מגיעים משתי תעלות הולכה מהנביעה עד לבריכות האגירה, עומקם של הבריכות כמטר וחצי.

הנביעה ממוקמת ברכס שמעל לנחל רפאים, שטח המעין והבריכות מוקף בחורש טבעי ועצי פרי, שבחלקם היו שייכים לישוב אל וולגה הערבי אשר נינטש בזמן מלחמת השחרור.
בביקור במקום נבחין בשרידי ישוב יהודי קדום,בורות מים,מערות קבורה ,כוכים אשר שימשו לגידול יונים לאוכל.
עין לבן

מאגר סכר בית זית
הכניסה חופשית
איך מגיעים יורדים מכיבש תל אביב ירושלים ימינה לפני מחלף מוצא,נוסעים לכוון המושב בית זית,במחציצ הדרך ישנה ירידה ימינה ושילוט לסכר,ממשיכים לנסוע מצידו הימני של הכפר בדרך עפר המוליכה לסכר,ניתן להגיע גם מכוון הירידה מעין כרם עד לכיכר בסוף הירידה  ,לפנות ימינה לדרך עפר מימין לכביש הכניסה לבית הספר החקלאי עין כרם.
מידע
סכר בית זית הינו סכר עונתי האוסף אליו מי גשמים באמצאות נחל שורק, מימי הסכר נשאבים במשאבה הנמצאת מאחוריו ,משום שהקרקע אינה עומדת בפני חילחול, ממשיכים המים לזרום בנתיבים תת קרקעים ומגיעים מזרחה עד נחל הפרת במדבר יהודה,ולא כפי שסברו כי יזרום מערבה לכוון הים,
כאשר נודע כי הרעיון לאגור מים נכשל,הוא הושאר כאטרקציה תיירותית לחורף,כיוון שאז מימי המאגר נראים כאגם מלאכותי,אך כיוון שהוא עוצר במעט את זרימת המים לנחל שורק ,מבקשים המתנגדים להסירו.
מסביב לסכר צמחיה וחורשת עצי זית וצמחיה אשר ננטעה במקום לצרכי בילוי והנאה.
עקבות הדינזאורים בבית זית
במרכז הכפר ישנו מגדל התערובת הישן המשמש כנקודה הקרובה למקום העקבות,הוא ממוקם בסמטת הדינזאורים,ממש בתחילת הרחוב,כיוון שהאזור לפני מאה מיליון שנה היה ביצתי ,נטבעו בבוץ עקבות רגליו של דינזאור,אשר התייבשו בעבור השנים ונשארו חקוקים בסלע,אין לצפות ליותר מדי,רואים עקבות כמו של ציפור ענקית, אך האתר נחשב לאטרקציה עולמית.
מאגר סכר בית זית

עיינות תלם
כניסה ללא תשלום
איך להגיע המעיינות ממוקמים בעמק הארזים, לעינות תלם ניתן להגיע בדרך עפר טובה היוצאת מרחוב שורק המוביל למבשרת.
או  מכביש תל-אביב  ירושלים פונים לכיוון בית זית ומוצא וממשיכים ,כמאתיים מטרים, על פי השילוט ,בכביש שעולה למבשרת ציון. מימין רואים מתקן של חברת חשמל  ופונים בכביש שעולה בחדות לידו. ממשיכים על דרך עפר, חוצים את נחל שורק על פני גשר אירי, וממשיכים בעזרת השילוט עד לצומת טי . פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה אל הגן הלאומי.
מידע
בעיינות תלם אשר שימשו להשקיה של שטחי גידול חקלאיים, שלוש מעיינות,שנים ממוקמים בתחום שרידי החווה החקלאית, ומעיין אחד הדרומי בפרדס הסמוך מכוסה על ידי באר מעשה ידי אדם,המעיין הצפוני נמצא סמוך למשאבה של חברת מקורות,והגישה אליו ליד עמוד החשמל הניצב,הנביעה מכוסה בצמחיה  והיא מזרימה את מימיה לבריכת אגירה,המעיין העיקרי במקום מוקף קירות ובוסתן של פירות משבעת המינים.

תעלה תת קרקעית חצובה מובילה את המים מתחת למבנה עד לבריכת אגירה שעומקה כמטר וחצי,ובריכה נוספת גדולה ועמוקה יותר אשר בפינתה הצפונית מזרחית ממוקם בן שתי קומות קטן, ומעל למעיין הראשי בית דו קומתי גדול שלא הושלם,
האזור טופח ונוקה.כיום במקום : נקבה,בית משאבה מתקופת המנדט,שרידי מבנה ערבי חרבה,מספר בוסתנים , במקום נפתח אזור פיקניקים כפארק לאומי.

בתחילת המאה ה19 הוקם במקום ישוב יהודי בשם בית טלמא, הוא ננטש בשנת 1922, נעשה ניסיון שוב להתיישב בידי חמש משפחות במקום אשר נקרא עמק הארזים,אך הוא ננטש בימי המאורעות של 1929,מאז עמד המקום בשיממונו,
כאשר מטפסים במעלה נחל לוז ניתן לראות ,בסך הכל  שבעה מעיינות.

המעיינות הנוספים בנחל לוז והם מעיין עין לוז או עין לוזה ממערב לשביל,100 מטר מדרום לחורבת לוזה על מצוק הגדה המערבית ,מעיין שכבתי שמימיו נאספים  לבריכה ששטחה שני מטר על שני מטר ועומקו חצי מטר,ברצפת הבריכה חצובים שלושה אגנים עגולים אחד מהם בעומק 40 סנטימטר והשניים האחרים רדודים, מי המעיין ממלאים את האגן העמוק ונשפכים לכוון טרסה סמוכה,ומעיין המערה,אשר מימנו במהלך 200 מטר נוספים לכוון צפון מערב,ניתן להגיע לשרידי החווה הרומאית ,מעיין עין פטלים,או בשמו הערבי עין עוליק הקרוב לכפר הערבי בית סוריק.

מעיין קטן שאיננו מסומן במפה הטופוגרפית. מי הנביעה נובעים אל תוך חדר חצוב בסלע שצורתו מרובע 3 על 3 מטר וגובהו מטר וחצי. בערוץ, מתחת למעיין נמצאים שרידי בריכת אגירה עתיקה מרובעת 10 מטר על 10 מטר בעומק של 2 מטר בנקודה הנמוכה ביותר.
עיינות תלם

עין לימון
ידוע גם בשמות ,כעין לימור או עין אל-עומור
כניסה חופשית
איך להגיע נמצא בפאתי הכפר עין רפא בערוץ נחל כסלון,כאשר נוסעים בכפר עין רפא שהכניסה לכפר מצומת עין חמד בכביש מימין לעין חמד,צריך לנסוע בכביש העובר משמאל למסגד. המעיין נמצא אחרי מגרש שיש ראפה, ממזרח לדרך, בכל הפניות פנו ימינה עד שפוגשים דרכי עפר ,  המעיין 10 מטרים מעל המפגש.
מידע
אין שילוט או הכוונה למקום ,הוא אינו מפותח ,במקום ניקבת מים שאורכה כחמש עשר מטר,ותעלת מים חצובה להולכת המים לבריכת האיסוף,התעלה מסתיימת בבריכה בטון, חצובה בגודל של שני מטר על שני מטר,בשטח חשוף,ליד עצי תאנה וחורש ים תיכוני, מעריכים כי הבריכה נחצבה בתקופה הרומאית.

כשבע מאות מטר מעל למעין שנקרא עין עמור,כיום עין לימון, שכן כפר ערבי שתושביו השתמשו במימיו.
עין לימון

עין מסלע - כפר עציון
מעין עין מסלע
בשמו הערבי עין אבו-כלאב
כניסה חופשית אך בתאום בטחוני,
איך להגיע דרך המסומנת בשחור יוצאת מכיכר הכניסה לישובים כפר עציון ובת ציון, עציון מיד לפני הכיכר מפנה שלט חום ,לעין מסלע ולעבר חוות האיילים,המסלול אורכו כשנים וחצי קילומטר, פונים בדרך עפר העוברת בחורשת אורנים,למרגלות הגבעה הצהובה אשר בה ממוקמים משרדי המועצה המקומית של גוש עציון,ממשיכים כ 600 מטר עד לצומת בצורת האות האנגלית טי, פונים שמאלה,ממשיכים כארבע מאות מטר בדרך מעט משובשת אך עבירה,חוצים שער פתוח ופונים ימינה לכוון המעיין,אם נמשיך ישר נגיע לחוות האיילים,לאחר הפנייה ממשיכים במדרון כחמש מאות מטר עד לשער נוסף,ממשיכים בעיקול עוד כמאתיים מטר עד לשער השני,וממשיכים עוד מעט במדרון עד למעיין.
מידע
המעיין נקרא על שם קבוצת מסלע, קבוצה של תנועת השומר הצעיר, שחבריה הקימו ב- 1947 את קיבוץ רבדים הסמוך.
הבריכה בעומק מטר וחצי ,מדורגת מגובה נמוך לגובה של מטר וחצי,מעט חלקלקה לכניסה,אין להגיע לבד למעיין עקב מיקומו ,בדרך כלל בימי שישי ישנם מבקרים במקום.
עין מסלע - כפר עציון

עין הגבורה - עין עריק
כניסה חופשית
איך להגיע בנסיעה מהישוב עלי לכוון הישוב שילה,אחרי שעוברים את הכניסה לעלי כארבע מאות מטר,פונים לדרך עפר שמאלה ולה שלט הכוונה לבית העלמין,  בנקודה הזאת פונים שמאלה  ונוסעים בדרך עפר כחמש דקות, עד למעיין
ניתן לחנות את הרכב ליד בית העלמין וללכת רגלית כרבע שעה עד המעיין.
מידע
בתוך עמק נובע מעיין בתוך מטע עצי זית,העמק מוקף ורק בצד הדרומי שלו ישנו מרווח של שלושים מטר המהווה את הכניסה למעיין.

כיוון שהמעיין היה די נסתר ,התרגלו בעלי חיים בטבע להשתמש במעיין לשתייה,המעיין שוקם לזכרם של אבי ואביטל וולנסקי תושבי עלי שנרצחו בדרכם לביתם, כאשר שוקם המקום נבנו שתי בריכות המהוות את הספרה שמונה ,כבריכה לגדולים ובריכה לפעוטות,מתוך בריכת הפעוטות זורמים יתרת המים להשקיית הצמחיה במקום,ליד המקום מערה ותנור לבנים המשמש את המבקרים להכנת שתיה חמה בשימוש צמחי הבר מהסביבה.
עין הגבורה - עין עריק

עין צובה
מעיין עין צובה
כניסה בתשלום סימלי
עין צובא פתוח משעה 09:00 עד :17:00.
איך להגיע,בדרך עוברים במטעי פרי,הכניסה לדרך ולחנייה עוברת בכניסה אל הקיבוץ,חוצים וממשיכים במעלה הדרך הישנה כמאה מטר עד רחבת החנייה של פארק המעיין,חונים ליד שלט הכתוב לאלון,יורדים בצידו השמאלי של הגדר,ומגיעים לרחבת עץ הזית והאלון הגדולים. הגישה למקום בדרך עפר היוצאת מהחניה
מידע
מערכת נביעות תת קרקעית,המים נובעים בשתי נקבות חצובות באורך 11 מטר, כמו כן ישנם עוד כוכי נביעה,הכול מתנקז לאולם תת קרקעי  המחולק לשני חדרים,עומקה של  רצפת האולם כששה מטר ושטחה כ 40 מטר מרובע,התקרה נתמכת בקשתות היוצאות מקירות תמך,משם ממשיכים המים לאורך תעלה באורך 44 מטר,ונשפכים לבריכת אגירה קטנה וסביל מים.
מן הבריכה ממשיכה אמת מים אל בריכת האיגון התת קרקעית,אשר עומקה כשלושה וחצי מטר ושימשה מאגר מים ואף לשאיבת מים לקיבוץ,המעיין טופל לאורך כל השנים,
מעיין,תושבי קיבוץ צובה הסדירו תאורה במקום ,ובמקום שומר המדריך והפותח את המקום לביקורים,במקום סככה לפיקניקים ואירועים.
במקום מבנה אבן שממנו נובע המעיין,את הביקור מתחילים בירידה לנקבת אמה חצובה אשר אורכה כארבעים וארבעה מטר, אשר מרבית ההליכה בה שפופה, בסיום הנקבה מגיעים למבנה שממנו נובע המעיין,המים זרמו בנקבה לבור המים הענק , הנקבה והבריכה נקיים ומוסדרים,ומאפשרים טבילה נעימה, אך כמו כל דבר טוב הכניסה בתשלום, קיבוץ צובה הדואג לנקיוןושימור האתר גובה כ-5 שקלים לאדם. שווה ביקור עם ילדים.
עין צובה

עין כסלון
המעיין נקרא גם עין שייח אחמד
כניסה חופשית
איך להגיע ניתן להגיע עם הרכב עד המעיין,אך ניתן לחנות ליד הכביש ולחצות את השדה בהליכה קצרה,מצומת אשתאול בעליה לכוון מושב כסלון נוסעים כארבעה קילומטר ושבע מאות מטר,בקצה גדר הבטיחות מצד ימין,יורד שביל,לאחר 400 מטר מצד שמאל המעיין.
לבאים מירושלים נסע מערבה בכביש 395 ממושב גבעת יערים לכיוון המושב כיסלון, ולהמשיך לכוון צומת אשתאול. אחרי הקטע הצר ,נסיעה קצרה,נפנה ימינה ליער הקדושים ונצמד אל השילוט שבמקום.
מידע
שביל להולכי רגל יוביל אותנו למעיין קטן שמימו סגורים במבנה אבן והתצפית ממנו מדהימה.בריכה המוקפת צמחיה,שקטה עומקה כמטר,ליד המעיין מבנה סגור הנקרא בית המעיין, שמצדו האחד שוקת להשקייה,ומצדו השני נקרה שהביאה את המים מן המעיין,כיום המעיין יבש,לידו מספר בורות מים יבשים,בחלקו התחתון אפשר לראות את הצינור ממנו הובלו המים להשקייה.