ים המלח אטרקציות אתגריות

עין גדי מפל החלון המפל היבש
עין גדי מפל החלון המפל היבש
נוסעים על כביש 90 דרומה לאורך ים המלח, וכקילומטר צפונית לקיבוץ עין גדי פונים עם השילוט אל נחל דוד ונחל ערוגות.הכניסה לשמורת עין גדי ובסביבתה.
אפריל-ספטמבר בין 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ בין 08:00-16:00
מידע
למפל היבש ולמפל החלון מגיעים בהליכה בחלקו העליון של נחל דוד  , מפל החלון, שלמרות היותו יבש הוא אחד היפים והמיוחדים בארץ, מפל החלון הנראה כחלון תצפית ,המפל  נמצא במין חדר סגור בתוך הקניון וצופה אל נוף הוואדי וים המלח.

במרכז החדר נמצאת בריכה קטנה עם מים מהגשמים האחרונים מהחלון ניתן לראות את המפלים מתחתיו ואת השפך לים,הדרך אינה קלה לטיפוס.
עין גדי מפל החלון המפל היבש

עין גדי מעלה בני המושבים בשמורת עין-גדי
מעלה בני המושבים נמצא בשמורת עין-גדי
איך להגיע יורדים בכביש ירושלים הבקעה,עד לצומת קלייה,פונים ימינה בכביש לאורך הגדה המערבית של ים המלח בכביש 90, וממשיכים על פי השילוט. כקילומטר לפני קיבוץ עין- גדי ישנה פנייה ושלט המכוון אל שמורת עין-גדי, חניון נחל דויד  ובית-ספר שדה עין גדי.
מידע
השביל מסומן בצבע שחור,כולל טיפוס  ארוך וממושך במעלה לתצפית עין גדי, חניה במצפה עין גדי,ממשיכים על הרכס לאורך כשני קילומטר,וירידה במסלול שיפועי וקשה חלקו עם מדרגות,הסימון מנחל ערוגות הופך לאדום.

מסלול קשה שאורכו בהליכה איטית וזהירה נמשך בין 6-8 שעות ,ללא צל,אין מים,חניון להורדה בתל גורן ליד הכביש המוליך לנחל ערוגות,לאיסוף משאירים רכב בחניון נחל ערוגות.
עין גדי מעלה בני המושבים בשמורת עין-גדי

עין גדי נחל ערוגות והמפל הנסתר
שמורת עין גדי –   08-6584285, בית ספר שדה עין גדי -   08-6584288
נוסעים על כביש 90 דרומה לאורך ים המלח, וכקילומטר צפונית לקיבוץ עין גדי פונים עם השילוט אל נחל דוד ונחל ערוגות.להמשיך  מחניון  הכניסה, עוד  לנסוע 2 קילומטר בערך עם האוטו ,עד שמגיעים לתחילת המסלול ולחניון שבו נחנה את המכונית, ומשם בהליכה כעשרים דקות.
פתוח  אפריל-ספטמבר בין 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ בין 08:00-16:00
מידע
תחילת המסלול מתחילה בשער הכניסה לשמורה,המשך הליכה בחלקו התחתון נחל ערוגות עד למפל הנסתר וחזרה להתחלה ,אורכו של הטיול כשלוש שעות ,בקרקעית  המפל הנסתר ישנה בריכה שניתן לשחות בה לאורך כל השנה  .

ההליכה בנחל ערוגות לפי סימון אדום,שביל שהופך לעליה לא אכזרית,המוקפת צוקים,כדאי לאחר כמה מאות מטר של הליכה לחתוך לתחתית הערוץ שביל כחול ולדשדש במים, ואז לחזור למסלול האדום,ממשיכים בעלייה בשביל האדום, ונתקלים בשילוט המדריך למפל הנסתר בערך קילומטר וקצת מתחילת הכניסה לנחל ערוגות, בנקודה זאת יורדים לאפיק שמאלה, ומיד ימינה ,ובמרחק קצר מתגלה המפל הנסתר ,שמו המפל נובע ממיקומו ,כי אם לא היינו יורדים לאפיק והיינו ממשיכים בשביל האדום לא היינו רואים אותו, ניתן להתרחץ במקום, ולאחר מכן חזרה באותה הדרך.
עין גדי נחל ערוגות והמפל הנסתר

עין גדי מפל שולמית
איך להגיע יורדים בכביש ירושלים הבקעה,עד לצומת קלייה,פונים ימינה בכביש לאורך הגדה המערבית של ים המלח בכביש 90, וממשיכים על פי השילוט. כקילומטר לפני קיבוץ עין- גדי ישנה פנייה ושלט המכוון אל שמורת עין-גדי, חניון נחל דוד ובית-ספר שדה עין גדי, במעלה נחל דוד ,מעל מפל דוד.
מידע
בהליכה לכוון מפל דוד  ,עוצרים נהנים מהמים ומהשתכשכות ,ממשיכים לכוון המקדש הכלקוליתי ,מתצפתים לים המלח ולנוף,מהמקדש הכלכוליתי קיימות שתי אפשרויות להמשך:
או במסלול היורד אל מעיין שולמית.
או המשך למפל דוד ומערת דודים .

ניתן להמשיך ולרדת למערת דודים בהכוונת שלט העץ  ולהמשיך עוד מעט בהמשך הדרך , בדרכנו למערה נתקל בכמה בריכות , מפלים קטנים,ומעינות , ממערת הדודים  ניתן לראות את הנוף המדברי ,לאחר השהות חוזרים בדרך שהגענו.
עין גדי מפל שולמית

עין גדי מפל דוד
כניסה בתשלום, פתוח  אפריל-ספטמבר בין 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ בין 08:00-16:00
שמורת עין גדי –   08-6584285, בית ספר שדה עין גדי -   08-6584288
המסלול מתחיל בכניסה של מרכז המבקרים הראשית בעין גדי ועובר דרך נחל דוד עד למפל דוד הגדול והמרשים  וחזרה לנקודת ההתחלה.
מידע
בהליכה בנחל דוד אשר בערוצו זורמים מים נקיים וקרים בכל השנה,לאורך הדרך מבחינים ביעלים ושפני סלע,מיד לאחר הליכה קצרה מגיעים למפל קטן שגובהו כשלושה מטר ומתחתיו בריכת אגירה טבעית,אשר ניתן לטבול בה.

לאחר הטבילה ממשיכים בין מצוקי הנחל והצמחייה,עד מפל נוסף, ממשיכים עד סוף המסלול ומגיעים למפל דוד שגובהו  34 מטר,אין אפשרות להגיע מתחת לזרם המים  כי הוא תחום,אך מנוחה למרגלותיו בין הצמחייה נותנת פרס למאמץ. אורך המסלול כקילומטר.
עין גדי מפל דוד

עין גדי המקדש הכלקוליתי
נוסעים על כביש 90 דרומה לאורך ים המלח, וכקילומטר צפונית לקיבוץ עין גדי פונים עם השילוט אל נחל דוד ונחל ערוגות, בכניסה הראשית לשמורה פונים בשביל המטפס למעיין עין גדי בהמשך בראש השביל ממוקם מעין שולמית ומעט מעליו המקדש הכלקוליתי  .
מידע
שרידי מקדש בן 5000 אלפים שנה מן  התקופה הכלקוליתית   , אשר שימש על פי הסברות כמקום פולחן לנושא המים,לדוגמא המתקן העגול במרכז האתר,שהדעות חלוקות לגבי שימושו כמתקן פולחן למים או כמזבח,  מאשש אולי סברה זאת, בשטח המקדש ארבעה מבנים נפרדים, שרידי המבנים שנתגלו הם : שער, שער צדדי קטן, מבנה צדדי הנקרא נספחות והיכל מקודש.

כיוון שבחפירות בשטח המקדש לא נמצאו כלי ריהוט וממצאים המאפיינים את המקום ,נראה שהציוד נלקח מהמקום לפני נטישתו,
ממצאים ארכיאולוגיים אשר נתגלו במערת המטמון מדרום הישוב עין גדי ואשר כללו מאות כלי נחושת ושנהב לפולחן המים הקושרים את המקדש והמערה כמקשה אחת על פי הסברה. הכלים שנתגלו נמצאים במוזיאון ישראל.
עין גדי המקדש הכלקוליתי

ים המלח המפל הנסתר של נחל הקדרון
המפל הנסתר של הקדרון
כניסה ללא תשלום
איך להגיע יורדים בכביש ירושלים הבקעה,עד לצומת קלייה,פונים ימינה בכביש לאורך הגדה המערבית של ים המלח בכביש 90, וממשיכים לאורך גדת ים המלח לכוון קבוץ עין גדי ,ממשיכים ומגיעים לאבנת,. מיד לאחר שעוברים מחסום צהל פונים ימינה, לדרך אספלט העולה מערבה. זוהי דרך ללא מוצא כדאי לנסוע  לאט ובזהירות , כ  200- מטר  ואז לחנות את הרכב, ובהליכה קצרה ובזהירות לכוון דרום  , לעבר המצוק.
מידע
מעל המצוק נתגלה נוף האזור , ומפל מים הזורם בעונות טובות לאורך כל השנה, לנחל קדרון נאספים גם מימי השופכין של תושבי השטחים בדרכו לים המלח, ממקום התצפית אין ריחות ואין רואים טוב את הזיהום.
ים המלח המפל הנסתר של נחל הקדרון

ים המלח הר סדום ומערת הקמח
הר סדום ומערת הקמח
אין להגיע נוסעים בכביש 90 לאורך ים המלח דרומה. בין הקילומטרים ה-199 ל-198, יש שלט המסמן את תחילתו של שביל כחול,בנקודה זאת חונים.
מידע
גוש המלח העצום המכיל מלח טהור נקרא הר סדום, הר הממוקם בדרום-מערב ים המלח. פסגתו משקיפה על נופי ים המלח, מדבר יהודה והרי מואב

למעשה ההר הוא תופעה גיאולוגית ייחודית,כתוצאה מתהליך בלייה של מים ורוחות נוצרו מערות ומחילות בהר, מערות אלו הם מרהיבות ביופיין, המערות המפורסמות בהר הם:

שביל הדגים בהר סדום
מדרום להר סדום ,בין הקילומטר 193-194 מוליכה דרך עפר המתאימה גם לאוטובוסים למישור עמיעז הנמצא בצידה המערבי של סדום ,הדרך ממשיכה לנחל פרצים, ביובלו הדרומי, מוליך שביל  אשר הנחל  בזרימתו יצר בחוואר, צורות וקישוטים טבעיים שונים ,בהליכה קצרה ניתן לבקר בהסתייגות בחלק ממערת הקמח, לא לשכוח את הפנסים והמים.

מומלץ לברר בבתי ספר שדה או החברה להגנת הטבע אם ניתן להיכנס למערת הקמח. לאחרונה המערה הייתה סגורה בגלל התמוטטות.

קיים שילוט אל המסלול מכביש  90 מטולה אילת .אורכו של השביל מהכביש לחניון כקילומטר תשע מאות מטר,עד למישור וממשיכים לאורך של ארבעה קילומטר ושלוש מאות מטר עד למזלג הדרכים ,פונים ימינה וממשיכים עוד כקילומטר עד לחניון , הדרך לחניון מסומנת  בסימון אדום חלקי ,מחניון הרכבים  של מישור עמיעז בכניסה לנחל פרצים ולאחד מיובליו יורדים בדרך הניתנת למעבר רכב  לאפיק הנחל וחונים. השביל מוליך למערת הקמח.

המסלול כולל הליכה של 500  מטר בערך בתוך הערוץ של נחל פרצים בחלקו הדרומי פונים מזרחה ,הערוץ מתפתל ודופנותיו מהווים קירות בגבהים של ארבעים מטר המורכבים משכבות של חרסית בגוון אפור,שכבות של גיר לבן ושכבות של גבס נראה שלט מכוון למערה, נבחין בתוך הקיר המזרחי של הנחל בכניסה אל תוך מערת הקמח , המסלול מסומן על יתדות בצבע כחול , כדאי לעקוב אחריהם על מנת לא לאבד את הדרך, ולא לפול לאחד החורים הפתוחים בדרך.

באם מותרת הכניסה למערת הקמח , חשוב לקבל היתר מגוף ממשלתי מוסמך,נכנסים למסלול של כמאתיים מטר נדרש להביא אמצעי תאורה ולהצטייד במים, לאחר המעבר בחלק מהמערה יוצאים בחלק הדרומי של המערה , עולה  בארובה שמאלית במעלה החלקלק עד לחניון קטן ולדרך עפר המסומנת בירוק  וחוזרים כשבע מאות מטר עד לחניון עמיעז ולרכב  .