מצפה רמון אטרקציות בסביבה

מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

כיצד לנסוע :

נסיעה לבאר שבע ,משם ממשיכים דרומה ,לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ממשיכים על הכביש לכוון מצפה רמון .

אטרקציות תיירותיות וחוות בדרך בין דרום באר שבע - למצפה רמון מהצפון לדרום

אטרקציות וחוות בין צומת הנגב לצומת טללים על כביש 40 חוות אמיר מרחק קצר מצומת הנגב שילוט מצד ימין , טלפון לתאום 08-6555140.

ישוב שיזף ישוב קהילתי מעורב לדתיים ושאינם ,בצד שמאל של הכביש.
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

מצפה רמון דרך היין מסלול נוסף בחוות בודדים

תחילת הנסיעה ביציאה הדרומית של העיר באר שבע ,מעבר מחווה לחווה מהצפון לדרום נוסעים לכוון צומת הנגב ,בצומת פונים שמאלה לכביש 224 ומשם לכביש 225 המוליך לעיר ירוחם בצומת פונים שמאלה לכביש 224 ומשם ימינה , ממשיכים לאגם ירוחם ,ממול לכביש לירוחם ,לאחר הביקור ממשיכים דרומה לכוון צומת חלוקים .

פארק ירוחם והאגם

הכניסה בחינם.

איך להגיע  בנסיעה מבאר שבע לכוון העיר דימונה, על כביש מספר 25, עד לצומת דימונה,, משם נפנה לכביש 204, נעבור את צומת ירוחם, לכניסה המערבית לירוחם. ונמשיך עם הכביש בהתאם לשילוט עד לפארק ירוחם.

מסביב לחלק העליון של נחל רביבים נטעה הקק"ל יער אורנים ,עצי פרי כולל דקלים המושקים במי קלחין, המקום מיועד לפיקניקים ומנגלים, בשנת 1992 הוקם סכר על ערוצו העילי של נחל רביבים, דבר שיצר את אגם ירוחם , על גדות האגם צמחיית מים, מעין נווה ירוק בסביבה, במשך השנים הוזנח האגם ונצטבר בו לכלוך ועל כן נאסרה הרחצה במקום.

בחורף פארק ירוחם הוא יפה במיוחד ,משום שהוא נמצא בקו הנדידה של עופות המים, שבאים לחורף לכאן, אפשר לנפח סירות מגומי ולשוט באגם או סתם לשבת על הדשא וליהנות מיפי המקום.

מצפה רמון דרך היין מסלול נוסף בחוות בודדים

עין עובדה והשמורה
עין עובדה
הכניסה בתשלום
עין עובדת ממוקמת שלושה קילומטר מערבית משדה בוקר ,המסלול יורד מליד מדרשת שדה בוקר לערוץ הנחל .
השמורה פתוחה בקיץ בשעות 08:00-17:00 בחורף עד השעה 16:00 ,בימי שישי עד השעה 15:00.
טלפון לתאום 6555684 - 08
מידע
מסלול שאורכו כשנים וחצי קילומטר  והכולל סיור בקניון נחל וביקור בשלושה מעיינות שכבה הנמצאים בערוץ נחל צין המעיינות הם עין מור שלידו אלה אטלנטית בת למעלה ממאה וחמישים שנה ,עין עבדת ועין מעריף שמעליו שרדי מבנה מרובע מהתקופה הביזנטית  ששימש כמגדל שמירה ותצפית של הנזירים על חלקותיהם החקלאיות  ,המסלול נחלק לשני חלקים הראשון החלק העליון שבו נדרש לעבור טיפוס בשבילים ,בסולמות ועזרה ביתדות ,עד שער הכניסה העליון והחניה .

לאורך המסלול והמעיינות שבמרבית ימי השנה נובעים מהם מים גדלה צמחייה רבה ועשירה המעניקה למבקר תחושה של ביקור בנווה מדברי דמיוני, בנחל צומחת חורשה של צפצפת הפרת, השביל בסיור חולף ליד מערות נזירים,אשר התגוררו כאן בתקופה הביזנטית.

מסלול ההליכה הוא בחלק התחתון והצר של הערוץ מוליך כלפי מעלה הערוץ הכניסה היא מהשער התחתון , לכוון המעיינות הגבוהות הם מעיינות עין מעריף למרגלות מפל המים שגובהו כחמש עשר מטר ושממנו נשפכים המים לבריכה שעומקה כשמונה מטר בתקופת החורף , מכאן ניתן לחזור לחניה ליד השער התחתון משם לוקחים את הרכב ועולים לשער ולחנייה העליונה בעיקר למרפסת התצפית ליד הכניסה העליונה לכוון הערוץ והמעיינות מגובה של 60 מטר מעל לעין עריף .

ממעין מעריף מתחיל חלקו השני של המסלול של טיפוס בסולמות ושבילים לחלק העליון של הגדה ועצירה לצפיית נוף לערוץ הנחל , ניתן גם לצפות בבעלי חיים המתגוררים באזור והנהנים מהצמחייה והמים המעיינות ומהזרימה בחורף של הנחל בערוץ.

עין עובדה עצמו הוא ממוקם בקטע נחל צין העוזב את רמת עובדת תוך יצירת קניון עמוק וצר בין גדות חצובים בסלע קריטון לבן .

כאשר עושים את שני חלקי המסלול הוא חד כיווני נדרש להכין רכב בחניון ובשער העליון לאיסוף .
עין עובדה והשמורה

העיר הנבטית חלוצה ממוקמת בצפון הנגב באזור שפך נחל הבשור ,בנסיעה על כביש 40 בדרך למצפה רמון , וכשמגיעים לצומת משאבים, כקילומטר צפונה מקיבוץ משאבי שדה, פונים ימינה לכיוון צאלים ורביבים , ובין אבני הסימון לקילומטר 166 ולקילומטר 167, יורדים מהכביש בפניה שמאלה לדרך עפר ,המסומנת בסימון דרכים כחול המובילה את המבקרים לאורך כקילומטר עד למגרש החניה של גן הלאומי חורבת חלוצה.

עיר ששימשה לשיירות הנבטים בדרך הקלאסית למנוחה אחרונה בטרם פנו השיירות לנמל עזה במסלול שאורכו כחמישים קילומטר ,עיר נמל ששימשה כאחת התחנות האחרונות במסע הבשמים והתבלינים, למשלוח הסחורות ליוון העתיקה ולממלכה הרומאית .

עיר שהחלה כאחת מששת ערי הנבטים בערבה במצפה רמון ובנגב הצפוני ששימשו את השיירות הנבטיות בדרך הבשמים שהחלה בפטרה והסתיימה לרוב בנמל עזה , מסלול הליכה שנמשך כחמישה ימים מפרכים והפסקות הן לאנשים והן לחיות העמוסות בסחורה.

העיר חלוצה החלה את פריחתה ומרכזיותה בתקופת הנבטים בין המאה הראשונה לשלישית ולאחריה בתקופת הרומאים והביזנטיים, עד הסוף המאה השישית שביעת ,שאז ננטשה בעת הכיבוש המוסלמי ,בתקופת שיא זוהרה שלטה העיר על כאלף דונם ,שבהם נבנו שכונות מגורים, מבני ציבור ,מקדשים ,מספר כנסיות ביזנטיות ותיאטרון , נטעו כרמים לייצור יין פתחו חקלאות מדברית ואף בנו מחסנים למסחר .

בעיר העתיקה בתקופת המאה הראשונה לשישית ,נחפרו כחמש בארות מים שחלקם אף חודשו בתקופת השלטון המנדטורי ,על מנת לשמש את כוחות הצבא שהתפרשו באזור למניעת מעשי ביזה השתלטות על שטחי אדמה ומרדנות של בדויים בנגב , הרס נוסף ושדידת חומרים ואבנים ממבניה העתיקים נעשה בידי הערבים המוסלמים בתקופה העותומאנית.

השיא לגניבת חומרי הבניין והאבנים הגיע בתקופה המנדטורית ,שבה יישבו הבריטים ערבים בדואיים בכפר אל חלסה,אלו  שלקחו אבני מצבות לבניית בתיהם מבית הכנסת הנבטי שליד העיר , העיר חלוצה הוכרזה בתחילת המאה העשרים ואחת כמקום מורשת לאומית בידי אונסקו .

בקיץ 2018 נערכו חפירות ארכיאולוגית בידי משלחת ארכאולוגית מהעיר קלן שבגרמניה, חפירות שנעשו  בשרידי העיר חלוצה הנבטית , בחפירות אלו נתגלתה כתובת ביוונית  שעליה כתוב חלוצה, זאת העדות  הארכאלוגית הראשונה המציינת את שמה של העיר ,עוד נתגלו בחפירות שרידי בית מרחץ וכנסייה , העיר שנהרסה בפלישה הערבית הראשונה במאה השביעית קבלה את השם הערבי אל חלסה.

מחקר חדש של אוניברסיטת חיפה שפורסם בתחילת שנת 2019 , מחקר שנערך לאורך חמש שנים , משיבה לשאלה ומציג אפשרות שלישית לשאלה מדוע קרסו הערים הביזנטיות ואלו שהוקמו על בסיסם ,במאה השביעית לספירה בעת הכיבוש המוסלמי של ארץ ישראל.

עד פרסום מחקר זה ,ההנחות להעלמות הערים הנבטיות שישבו על דרך הבשמים והתבלינים היו ,כי שינויי מזג האוויר גרמו לנטישה בתוספת הרס הערים עקב התפוררות התלכיד החברתי וכיבושם ,בידי המוסלמים בעת שהארץ נכבשה במאה השביעית אך המחקר טוען כי הערים קרסו בעקבות הקריסה הכלכלית .

המחקר חיפש את בפתרון לשאלה בסינון האשפה שהצטברה בישובים ושלא פונו מהישובים עקב הזנחה המעידה לדעת החוקרים על קריסת השלטון המוניציפאלי של הערים והזנחתם.

אל סיבות אלו צריך להוסיף כי במדינות הצרכניות של התבלינים והבשמים התחוללה מגפת הדבר במאות השישית ,שעקב התמותה הרבה חדלו הצרכנים באירופה לרכוש את הסחורה , דבר שפגע במסחר של הערים שעל דרך הבשמים.

הנגב גן לאומי חלוצה

נגב צפוני דארב אל סולטן ושדה בולבוסים
דארב אל סולטן ושדה בולבוסים
נתיב קדום שעולה מעין יהב שבערבה אל הר הנגב הצפוני. בימים עברו היה זה הנתיב העיקרי שקישר את הערבה ומישור החוף הדרומי, בואכה עזה.אחד מנתיבי הבשמים הנבאטיים, שהורחב ושופר על ידי הטורקים.

כיום משמש  כדרך לג'יפים המתחילה באזור שדה בוקר, יורדת לנחל צין, עוברת ליד עין אורחות  ומסתיימת במפגש נחל מרזבה עם כביש הערבה.

חלק מקטעי הדרכים קשים למעבר שלוחת צלמון  והנהיגה בהם מצריכה מיומנות נהיגה בנהיגת שטח.
נגב צפוני דארב אל סולטן ושדה בולבוסים

צומת משאבים פארק גולדה

איך להגיע בנסיעה על כביש 40 ,מהצפון דרך כביש המזרחי של העיר באר שבע בצומת הנוקדים. ממשיכים דרומה לכיוון צומת משאבים, בצומת יש לפנות מערבה צד ימין בכביש מספר 222. הפארק נמצא כקילומטר אחד צפונה מצומת משאבים.

הכניסה בתשלום, טלפון לתאום , 08-6326555-6

שעות פתיחת הפארק: א - שבת 8:00-16:00, בערבי חג 8:00-13:00, בחודשים יולי-אוגוסט בימים ראשון –שישי בשעות  8:00-13:00; ימים ב'-ה' ושבת 18:00-20:30

מידע

פארק גולדה מאיר שהוקם לזכרה של ראש ממשלת ישראל הרביעית , הוא מהווה אחד מפארקים שהוכשרו ונושאים את שמם של ראשי ממשלות ישראל כמו :פרק דוד בן גוריון,פארק לוי אשכול,פארק מנחם בגין ופארק יצחק רבין , מיקום פארק גולדה נקבע , כתזכורת וזיכרון לתקופת שבה בלתה רבות בקיבוץ רביבים שבתה הייתה בין מייסדיה ,זקני הקבוץ מתארים את המקום כביתה השני של גולדה .

צומת משאבים פארק גולדה

מצפה רמון מסלול טיול לציר צבעי רמון (פארק צבעי המכתש)

בנסיעה על כביש 40 בסימון שבין הקילומטר 86-87 שלושה וחצי מדרום לאתר האטרקציות המנסרה ,בעקבות השילוט לציר צבעי רמון ממשיכים בנסיעה ,הערה חשובה : כאשר מגיעים מכוון הירידה ממצפה רמון למכתש ,אין אפשרות לפנות לשביל העפר המוליך לציר והמסלול, כיוון שכביש 40 הדו צדדי , מסומן בנקודה זאת בקו לבן ,ואין אפשרות לפנות שמאלה .

לכן ממשיכים כקילומטר ומשהו ,לנקודה מימין תחילת דרך אספלט ,שבו מבצעים פניית פרסה וחוזרים בכביש לכוון מצפה רמון ,ומשם לאחר נסיעה בחזרה של כקילומטר ,יורדים לשביל העפר המסומן בשלט כרגע בד לאטרקציה ,לאחר הירידה למסלול עפר כבוש המיועד לאוטובוסים ומכוניות פרטיות לציר צבעי רמון שאורכו לכול אורכו כשבעה קילומטר ,המסומן בסימון דרכים בצבעי כחול לבן מסלול שבו שני אוטובוסים חולפים אחד ליד השני.

אורכו של המסלול הרכוב (מכוון שכך הוא נגיש לבעלי מוגבלויות) בפארק הגאולוגי שישתרע בהמשך על שטח של שלושה דונם מרובע , מסלול שנפתח לאחרונה וירידות בתחנות לצפייה מקרוב כשבעה קילומטר והסיור בו נמשך כשעתיים, המסלול בשמורה עובר על פני שטח המכרה ,המשמש כחלק מהמוזיאון גאולוגי , המאפשר הכרת השכבות המשובצות בין קירות הסלע שבמכתש ובתופעות הטבע המיוחדות לאזור בצבעים סגול, אדום, ורוד, צהוב, ירוק ועוד.

מבצע שיקום המכרה נגב כימיקלים והאזור הנטוש בוצע בידי רשות הטבע והגנים ובידי הקרן לשיקום מחצבות ישנות ברחבי ישראל, במחצבה הישנה ששוקמה ניתן לראות ,עושר של שכבות סלע ותופעות טבע וגיאולוגיות שנחשפו בעת החציבה בעבר , הנגלות לאורך המסלול למסיירים.

מצפה רמון מסלול טיול לציר צבעי רמון (פארק צבעי המכתש)

אתר החולות הצבעוניים במכתש רמון נמצא בנסיעה על כביש 40, כששה וחצי קילומטר על פי השילוט ,לאחר כיכר היציאה ממצפה רמון , כשש מאות מטר לאחר הכניסה לאתר המנסרה ,האתר ממוקם בצידו הימני של כביש 40 ,אתר חינמי רגלי מהחניה הליכה קצרה.

אחרי מאבק ממושך של גופי שמירת הטבע   והידלדלות חומרי הגלם שנחצבו במכרות מכתש רמון ,גיבשה הממשלה בשנים 1990-2000 החלטה סופית האוסרת על המשך שימוש הכרייה בשטחו של המכתש, ההחלטה השנייה הייתה לנסות ולשקם את האקולוגיה והנוף בפצעים שנוצרו מהכרייה.

פארק אבן רוח מים ,הוא אחד הראשונים במלאכת השיקום ,הניצב במרחק של עשרות מטרים על כביש 40 מכוון היישוב מצפה רמון היורד למכתש והמוליך לכוון העיר אילת (תחילתו של כביש 40 בעיר פתח תקווה) ,מומלץ לעצור בדרך וליהנות מבילוי משפחתי או תיירותי שבדרך ,

ממולו לפארק אבן רוח ומים ,מעבר לכביש 40 ,ממוקמת מרפסת תצפית הנשרים ,שבמרכזה מוטבע לוח שיש עם ציורי הנשרים ודברי הסבר ,על גבעה ממול למרפסת ,הוצב פסל בגודל טבעי של נשר להתרשמות .

מצפה רמון פארק אבן רוח מים

איך להגיע בנסיעה בכביש 222, המוליך מצומת משאבים לצומת צאלים,,פונים לכוון קבוץ רביבים,לאתר מגיעים על פי השילוט לאתר.

טלפון לתאום 6562570 - 08

המצפה פתוח  ימים א-ה  15.00-9.00, אחרי הצהרים ובערב בתיאום מראש,ערבי שבת וחג 13.00-09.00 ימי שבת וחג 16.00-10.00

הביקור בתשלום כולל סיור,במבנים וצפייה בסרט אור קולי.

מידע

מצפה רביבים ממוקם חצי קילומטר דרומית מהקבוץ, באתר ששופץ התגוררו משנת 1943 עד שנת 1950 ,שאז עברה ההתיישבות למקומה הנוכחי, באתר שופצו מבנים המוקפים בחומה, ומוזיאון המשחזר את חיי התושבים במצפה עד העזיבה, כולל המצור במלחמת העצמאות, סביב המצפה חפורות תעלות המגן ועמדות הלוחמים,כמו כן בחצר המצפה עומד מטוס הפרימוס אשר שימש לאספקת מזון, נשק  וציוד בהטסה.

מצפה רביבים מוזיאון יוסף וייץ

למעיין עין עקב מגיעים בנסיעה דרומה מבאר שבע, לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ,שלושה קילומטר לאחר הכניסה לקבוץ ,פונים שמאלה בעקבות השילוט לעין עובדת וקברם של משפחת בן גוריון .

ניתן לחנות ליד הבודקה של הכניסה בתשלום לאתר ומשם להתחיל את המסלול הרגלי, עצתי הטובה שלמו לחניון ותמשיכו עוד כקילומטר בירידה ,דבר החוסך את העלייה בסיום הסיור המעגלי, שאורכו כשמונה קילומטר .

כאשר מחליטים לחנות מחוץ לכניסה ליד הקופה , יש למצוא את השביל היורד לנחל צין ומסומן בצבע אדום של סימון דרכים, בסוף הירידה נמצאת החנייה לבעלי הרכבים בנחל צין שממנה יוצא שביל ג'יפים מסומן גם הוא באדום, זאת נקודת ההתחלה לטיפוס לכוון הר הדבשון בשביל המסומן בירוק .

העלייה לדבשון קשה מעט אך אינה ארוכה ,בסיומה של העלייה מתחילים ללכת על הרמה המישורית ,את השביל מלווים צמחי הבר העונתיים, לאחר הליכה של מספר דקות יש סימון שבילים שקוף ,לכוון נקודת תצפית בקצה הצוק ,שממנה ניתן לראות את נחל צין ובמיוחד את מפליו היבשים ,(סטייה קצרה וחמודה) .