דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

באר שבע אתרים ואטרקציות למשפחה וילדים בסביבה

 

 
 
 
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

כיצד לנסוע :

נסיעה לבאר שבע ,משם ממשיכים דרומה ,לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ממשיכים על הכביש לכוון מצפה רמון .
 
אטרקציות תיירותיות וחוות בדרך בין דרום באר שבע - למצפה רמון מהצפון לדרום
 
אטרקציות וחוות בין צומת הנגב לצומת טללים על כביש 40 חוות אמיר מרחק קצר מצומת הנגב שילוט מצד ימין , טלפון לתאום 08-6555140.
 
ישוב שיזף ישוב קהילתי מעורב לדתיים ושאינם ,בצד שמאל של הכביש.
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום
 

לאחר סיום מכירת אדמות ארד אל סיר בשנים 1926-34  , הציע שייח סלאמה אבן סעיד מהשבט מסעיין אלעזאזמה ומתווכו הסוחר סלימן א- זרבאווי בשנת 1935,למשרדו של יהושוע חנקין בבאר שבע לרכוש את אדמות קאעת מקבולה שפירושו ( האדמה הטובה) שטח בן 35.000 דונם בדרום מערב באר שבע במה שאנו קוראים ביר עסלוג .

 

לאחר שסוכמו פרטי הסכם במשא ומתן למכירת אדמות קאעת מקבולה שפירושו ( האדמה הטובה) ,יצאו לשטח יוהושע חנקין ,חירם דנין,המהנדס זלמן ליפשיץ ,עמינדב אלטשולר ועורך הדין יוסף סטרומה ,לאחר מכן יצא לשטח גם משה סמילנסקי שחלק שבחים לטיב הקרקעות.

 

אז החל המשא ומתן הרציני במשרדו של חנקין בבאר שבע ,למקום הוזמנו שני שייחים נוספים שהיו בעלי חלק מהשטח , מחוץ לשייח סלאמה אבן סעיד מהשבט מסעיין אלעזאמה,המחיר שסוכם ליחידת דונם אחד היה לירה ישראלית וחמש גרוש ,נקבע כי השטח שיימכר בסופו של דבר יהיה בן 25-35 אלף דונם ,עוד באותו היום נחתם החוזה למכירה.

קבוץ רביבים ספור רכישת אדמות ביר עסלוג
 
צומת משאבים פארק גולדה

איך להגיע בנסיעה על כביש 40 ,מהצפון דרך כביש המזרחי של העיר באר שבע בצומת הנוקדים. ממשיכים דרומה לכיוון צומת משאבים, בצומת יש לפנות מערבה צד ימין בכביש מספר 222. הפארק נמצא כקילומטר אחד צפונה מצומת משאבים.

הכניסה בתשלום, טלפון לתאום , 08-6326555-6

שעות פתיחת הפארק: א - שבת 8:00-16:00, בערבי חג 8:00-13:00, בחודשים יולי-אוגוסט בימים ראשון –שישי בשעות  8:00-13:00; ימים ב'-ה' ושבת 18:00-20:30

 

מידע

פארק גולדה מאיר שהוקם לזכרה של ראש ממשלת ישראל הרביעית , הוא מהווה אחד מפארקים שהוכשרו ונושאים את שמם של ראשי ממשלות ישראל כמו :פרק דוד בן גוריון,פארק לוי אשכול,פארק מנחם בגין ופארק יצחק רבין , מיקום פארק גולדה נקבע , כתזכורת וזיכרון לתקופת שבה בלתה רבות בקיבוץ רביבים שבתה הייתה בין מייסדיה ,זקני הקבוץ מתארים את המקום כביתה השני של גולדה .

צומת משאבים פארק גולדה
 

היער ממוקם בנגב הצפוני הכניסה חופשית ,בנסיעה על כביש 40 לכוון העיר באר שבע, חולפים על פני צומת בית השקמה לאחר למעלה משנים וחצי קילומטר, מגיעים לצומת הקיבוצים דביר וקבוץ להב, ממשיכים שמאלה על כביש 325 נוסעים עליו כשני קילומטר ופונים שוב שמאלה ,הכניסה ליער לאחר שחולפים על פני הכניסה לקבוץ דביר .

  האטרקציות המיוחדות ביער הממוקם מצפון ליער להב הם: דרך נוף נחל שקמה, חורבות מגדלית וזעק, כאשר נוסעים לתוך היער נמצא במרכזו חניון לפיקניקים, שהוכשר והוקם בעזרת תרומה של חברת טבע, בחניון שולחנות וספסלים, מתקנים לילדים, ברזיות, מתקני הצללה ומקום לצליית מזון, מתוך החניון, קיים שביל שאינו ארוך המוליך לחורבות הארכאולוגיות של חרבת מגדלית וזעק.

באתר מגדלית נבחין במערת מגורים המשויכת לתקופה הביזנטית, בור מים , בור אגירה למי גשמים מטויחת ואבנים ששימשו לבניה של מבנים הן מחוץ למערה והן בתוכה ,המערה עצמה מחולקת למגורי אדם ולמגורי חיות הבית ,מסביב קיימת גדר ששימשה כגדרה לצאן.

כאשר ממשיכים בכביש של יער דבירה מהחניון כשלושה קילומטר (עביר חלקי) לחורבת זעק ובאר קנז שבנחל שומריה , לאורך הדרך נטיעות חדשות   ,בעונת החורף נכרת פריחת פרחי בר כמו כלניות ודבורניות .

נגב יער דבירה
 
יער להב החניונים והאתרים 1

הכניסה חינם

איך להגיע היער ניתן להיכנס ליער בשלוש אפשרויות , היער ממוקם באזור הקיבוצים להב ודביר .

דרך אחת כאשר נוסעים בכביש 40 לכוון באר שבע, חולפים כעל פני צומת בית קמה מודדים כשנים וחצי קילומטר ומגיעים לכביש מספר 3255 המוליך לקיבוצים להב ודביר , ממשיכים ועוברים את הכניסה לקבוץ דביר ונכנסים לכביש בין הסימון 8-9 המוליך ליער

 

דרך שנייה היא לנסוע מצומת להבים לצומת שוקת על כביש 31 , לשים לב לסימוני הקילומטר 10 – 11, להיכנס בכביש המוליך לקבוץ שומריה היוצא מהצומת .

 

כאשר מגיעים לחניון הראשי בשביל העפר הראשי של היער , מגיעים למגדל התצפית, שממנו יוצאים ממנו מספר מסלולים משולטים מעגליים לטיולים או כמסלולים לרכיבת אופניים שהוכשרו בידי הקקל , ברמות קושי שונות מהקל לכבד , מסלול של כעשרים וחמישה קילומטר של ירידות בשיפוע מתון, כששה קילומטר של מסלול עם ירידות בדרגות שיפוע ומעבר בין סלעים ברמת מעבר בינונית והחלק הקצר אך הקשה לבעלי תכונות של עיזים ואיילים, לאורך המסלולים בחלקם ממוקמות נקודות מים לשתייה.

יער להב החניונים והאתרים 1
 
נחל הבשור גשר הצינורות שמעל

בנסיעה על כביש 222 העובר מצומת גבולות לכוון דרום ,חולפים על פני קבוץ גבולות ולאחר כשלושה קילומטר פונים שמאלה לדרך נוף נחל הבשור הכוללת את שני מצפורי המאגרים.

בתחילת 2014 נחנך כשני קילומטר צפונית לגשר החבלים ,גשר חדש הנקרא גשר הצינורות (צינורות מוליכי המים מעל לנחל הבשור) ,הגשר המחבר בין שתי גדות נחל הבשור ובמרכזו מרפסת נוף המשמשת כנקודת תצפית בעת זרימת המים הרבים בעת השיטפונות ,מהמרפסת ניתן לצפות (ללא נדנוד וטלטול כמו בגשר החבלים הסמוך) גם בצמחיה הגדלה בנחל ובגדותיו, גשר הצינורות משמש לאחר פתיחתו את הולכי רגל ורוכבי אופנים .

בנוסף למרפסת שבמרכז גשר הצינורות ,הקימה הקק"ל שני מצפים לצפייה, במצפה התחתון ממש מעל משאבות שאיבת המים למאגרים ,תצפית זאת מאפשרת צפייה למאגר הראשון (מאגר הבשור) שאליו מגיעים המים מהסכר בתעלה (האגם) .

נחל הבשור גשר הצינורות שמעל
 
נחל הבשור גשר החבלים מעל לנחל והבתרונות

בנסיעה בכביש מספר 34 לכוון צומת שער הנגב ומשם פונים על פי השלטים לכוון הקיבוצים סעד ומפלסים בכביש מספר 232 שבו נוסעים כשמונה קילומטר עד שמגיעים לצומת סעד,משם ממשיכים בפניה ימינה בהמשכו של כביש 232 , בדרכנו נעבור בצומת רעים ועל פני חניון רעים ,עד שמגיעים לצומת גמה ,ממשיכים בכביש לאחר הצומת לאורך של כשמונה קילומטר עד לצומת מעון ופונים בה לכביש 241 בין אופקים לצומת מעון ,מצומת מעון ממשיכים לצומת אורים בכביש 234 ,חוצים את גשר צאלים ,בהמשך הנסיעה של כארבעה קילומטר וחצי קיים שלט המפנה אותנו לדרך עפר ספק אספלט רדוד ולשמורת נחל הבשור , ממשיכים על דרך העפר פחות מקילומטר וחונים במגרש החניה מהאספלט לפני גשר החבלים.

גשר החבלים (הבנוי מחבלי פלדה) שנמתח בידי הקק"ל ,מדרכי ההליכה בגשר בין חבלי הפלדה המתוחים מעל לנחל ,עשויים מלוחות עץ , אורכו של הגשר כשמונים מטר,בעת המעבר מעל לגשר התלוי,ניתן לראות בצמחיית הקנה הניזונים ממקווי המים ואגמיות שחורות השטות להנאתן ונהנות מנביעת בריכת המים הקיימת לאורך כול השנה.

נחל הבשור גשר החבלים מעל לנחל והבתרונות
 
באר שבע תל שבע פארק לאומי

הכניסה בתשלום

איך להגיע בניעה לכוון באר שבע נוסעים לצומת להבים,בצומת פונים מזרחה לצומת שוקת כביש 31,נפנה לכוון הישוב עומר,לאחר שעוברים את עומר כשני קילומטר,מצד ימין מתנוססת אנדרטת חטיבת הנגב,נפנה שמאלה וניסע על פי השילוט ,לגן הלאומי תל  באר שבע, חונים ומתחילים לסייר.

 

טלפון לתאום 08-6467286

הפארק פתוח  בשעות 08:00-16:00 , אך סגור בלילה.

 

תל שבע המקראית ממוקמת על גבעה שגובה 300 מטר, בצפון מזרח מהעיר באר שבע,ומהווה נקודה שולטת אסטרטגית לעוברים באזור.

באר שבע תל שבע פארק לאומי
 
באר שבע אנדרטת חטיבת הנגב והאנדרטה לחיילי גדוד הקומנדו הצרפתי

הבושה והעלבון כלפי ערך חיי אדם ,המשולבת באטימות מפקדים בדרג הגבוה ,נגלתה לי בביקורי האחרון במחצית מאי 2014,באנדרטת הנגב בסמוך לבאר שבע ,סיפור הזנחת הכוח הלוחם בקרב תל תמילה ,פילח את ליבי מחדש ,בעת שנחשפתי לסיפורם של חיילים גיבורים אלו (אנשי הקומנדו הצרפתי בקרב על תל תמילה) .

בעת שחיילי הקומנדו הצרפתי ,נלחמו על חייהם והכוח העיקרי עמד מנגד, (התירוץ הצהלי שלא פתחו מעבר בשדה המוקשים לאורך כול הלילה ובשעות היום) ולכן כוח השריון מאחור שהיה אמור לחבור לחיילים הצרפתיים במוצב הצפוני שנכבש נתקע במקומו .

סיפור זה של הכוח שבושש להגיע ,הזכיר לי את הקרב בסולטאן יעקב במלחמת לבנון ,שבו ניצבו שתי אוגדות טנקים מחוץ לאזור הלחימה בהמתנה ושתו קפה ,בעת שאנשי הגדוד הקיזו את דמם.


באר שבע אנדרטת חטיבת הנגב והאנדרטה לחיילי גדוד הקומנדו הצרפתי
 

כפר דרום שמיקומו בקרבה לאשדוד ,כארבע דקות נסיעה מצומת דרום   מערבה, שכיום הוא מושב שיתופי השייך לתנועת הפועל המזרחי ,ישוב שהוקם בשנת 1949 לחיים שיתנהלו על פי עקרונות הקיבוץ הדתי ,ישוב שקבל בתחילה את השם "קבוצת נתיבות ",בהרכב של שני גרעיני התיישבות שנוסדו בשנת 1948 שכללה : גרעין נתיבות כפר דרום שהורכב מלוחמי כפר דרום במלחמת העצמאות, וגרעין מורשה חברי ארגון המזרחי שהגיעו מחיבור של חברים מאמריקה ומאפריקה.

חברי הגרעינים עברו הכשרה חקלאית בקבוץ יבנה ,ולאחר מכן עלו הגרעינים על הקרקע בתחילת 1949 , לאחר שהמתיישבים בקיבוץ החלו לעבד את האדמה ,התברר להם שהיא איננה מתאימה להמשך ההתיישבות ולכן הוחלט להעביר את מיקום נקודת הישוב למקום חדש, בשלב הזה צורף גרעין עולים יהודים מתורכיה וממצרים, אך מצבו הכלכלי לא התרומם ולכן נאלץ היישוב להסתמך על כספים מהסוכנות לקיומו.

בנקודה החדשה של ההתיישבות נמסר לקבוץ שטח של כשלושת אלפים דונם קרקע המתאימה לעיבוד חקלאי ולגידולים, לשטחים אלו ניתנה אספקה טובה של מים, בתחילה על אדמות אלו גודלו גידולים חקלאיים, במשק הוקם ענף החיי שכלל לולים ורפת שפעלה עד שנת 1966 וחוסלה אז.

מטעמים אידאולוגיים וצורת אורך חיים שונה, נפרדו שני הגרעינים וגרעין מורשה נטש את הישוב החדש ,ופנו להתיישבות במקום אחר, הנותרים ביישוב החליפו את שמו לכפר דרום , אך שם זה הוחלף בהמשך לבני דרום .

קבוץ בני דרום ומרכז הביקורים כד בני דרום
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור