באר שבע אתרים ואטרקציות למשפחה וילדים בסביבה

מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

כיצד לנסוע :

נסיעה לבאר שבע ,משם ממשיכים דרומה ,לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ממשיכים על הכביש לכוון מצפה רמון .

אטרקציות תיירותיות וחוות בדרך בין דרום באר שבע - למצפה רמון מהצפון לדרום

אטרקציות וחוות בין צומת הנגב לצומת טללים על כביש 40 חוות אמיר מרחק קצר מצומת הנגב שילוט מצד ימין , טלפון לתאום 08-6555140.

ישוב שיזף ישוב קהילתי מעורב לדתיים ושאינם ,בצד שמאל של הכביש.
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

לאחר סיום מכירת אדמות ארד אל סיר בשנים 1926-34  , הציע שייח סלאמה אבן סעיד מהשבט מסעיין אלעזאזמה ומתווכו הסוחר סלימן א- זרבאווי בשנת 1935,למשרדו של יהושוע חנקין בבאר שבע לרכוש את אדמות קאעת מקבולה שפירושו ( האדמה הטובה) שטח בן 35.000 דונם בדרום מערב באר שבע במה שאנו קוראים ביר עסלוג .

לאחר שסוכמו פרטי הסכם במשא ומתן למכירת אדמות קאעת מקבולה שפירושו ( האדמה הטובה) ,יצאו לשטח יוהושע חנקין ,חירם דנין,המהנדס זלמן ליפשיץ ,עמינדב אלטשולר ועורך הדין יוסף סטרומה ,לאחר מכן יצא לשטח גם משה סמילנסקי שחלק שבחים לטיב הקרקעות.

אז החל המשא ומתן הרציני במשרדו של חנקין בבאר שבע ,למקום הוזמנו שני שייחים נוספים שהיו בעלי חלק מהשטח , מחוץ לשייח סלאמה אבן סעיד מהשבט מסעיין אלעזאמה,המחיר שסוכם ליחידת דונם אחד היה לירה ישראלית וחמש גרוש ,נקבע כי השטח שיימכר בסופו של דבר יהיה בן 25-35 אלף דונם ,עוד באותו היום נחתם החוזה למכירה.

קבוץ רביבים ספור רכישת אדמות ביר עסלוג

צומת משאבים פארק גולדה

איך להגיע בנסיעה על כביש 40 ,מהצפון דרך כביש המזרחי של העיר באר שבע בצומת הנוקדים. ממשיכים דרומה לכיוון צומת משאבים, בצומת יש לפנות מערבה צד ימין בכביש מספר 222. הפארק נמצא כקילומטר אחד צפונה מצומת משאבים.

הכניסה בתשלום, טלפון לתאום , 08-6326555-6

שעות פתיחת הפארק: א - שבת 8:00-16:00, בערבי חג 8:00-13:00, בחודשים יולי-אוגוסט בימים ראשון –שישי בשעות  8:00-13:00; ימים ב'-ה' ושבת 18:00-20:30

מידע

פארק גולדה מאיר שהוקם לזכרה של ראש ממשלת ישראל הרביעית , הוא מהווה אחד מפארקים שהוכשרו ונושאים את שמם של ראשי ממשלות ישראל כמו :פרק דוד בן גוריון,פארק לוי אשכול,פארק מנחם בגין ופארק יצחק רבין , מיקום פארק גולדה נקבע , כתזכורת וזיכרון לתקופת שבה בלתה רבות בקיבוץ רביבים שבתה הייתה בין מייסדיה ,זקני הקבוץ מתארים את המקום כביתה השני של גולדה .

צומת משאבים פארק גולדה

תלמי יוסף שביל הסלט חווה חקלאית אורגנית

טלפון לתאום   053-7106803

האגרונום אורי ורעייתו שולי אלון,הקימו במושב תלמי יוסף שבחבל הבשור, משק חקלאי שתזכיר לנו הבוגרים, את ימי ילדותנו ,כשעוד הייתה חקלאות אמיתית בסיסית, לפני שהקדמה והמיכון והפיתוח הביולוגי, לא הרקיע לספרות הגבוהות של החלל.

לפני שאזכיר את קדרות הבישול (הפוייקה ) בלשון חובבי הטבע והטיול ברחבי המדינה , שרעייתו שולי מרימה לגבהי הגסטרונומיה ,בלא להסתתר מאחורי התואר שף, אוכל מבושל היטב כמו של פעם שניתן לזלול במסעדה הקטנה הצמודה במשק.

תיירות חקלאית כך קוראים לכך כיום,כאשר פורטים על נימי הנוסטלגיה ,ואנו הגדולים מיד מעמיסים את הנכדים (מי צריך את הילדים) על הרכבים ויוצאים לתור בנבכי העבר החקלאי הטבוע בכול אחד מאיתנו,ברייחות ובטעמים ששכחנו, כאשר מגיעים למשק החקלאי מזדוודים במדריך הבקי בנבכי החקלאות ויאללה לדרך.

תלמי יוסף שביל הסלט חווה חקלאית אורגנית

באר שבע תל שבע פארק לאומי

הכניסה בתשלום

איך להגיע בניעה לכוון באר שבע נוסעים לצומת להבים,בצומת פונים מזרחה לצומת שוקת כביש 31,נפנה לכוון הישוב עומר,לאחר שעוברים את עומר כשני קילומטר,מצד ימין מתנוססת אנדרטת חטיבת הנגב,נפנה שמאלה וניסע על פי השילוט ,לגן הלאומי תל  באר שבע, חונים ומתחילים לסייר.

טלפון לתאום 08-6467286

הפארק פתוח  בשעות 08:00-16:00 , אך סגור בלילה.

תל שבע המקראית ממוקמת על גבעה שגובה 300 מטר, בצפון מזרח מהעיר באר שבע,ומהווה נקודה שולטת אסטרטגית לעוברים באזור.

באר שבע תל שבע פארק לאומי

באר שבע אנדרטת חטיבת הנגב והאנדרטה לחיילי גדוד הקומנדו הצרפתי

הבושה והעלבון כלפי ערך חיי אדם ,המשולבת באטימות מפקדים בדרג הגבוה ,נגלתה לי בביקורי האחרון במחצית מאי 2014,באנדרטת הנגב בסמוך לבאר שבע ,סיפור הזנחת הכוח הלוחם בקרב תל תמילה ,פילח את ליבי מחדש ,בעת שנחשפתי לסיפורם של חיילים גיבורים אלו (אנשי הקומנדו הצרפתי בקרב על תל תמילה) .

בעת שחיילי הקומנדו הצרפתי ,נלחמו על חייהם והכוח העיקרי עמד מנגד, (התירוץ הצהלי שלא פתחו מעבר בשדה המוקשים לאורך כול הלילה ובשעות היום) ולכן כוח השריון מאחור שהיה אמור לחבור לחיילים הצרפתיים במוצב הצפוני שנכבש נתקע במקומו .

סיפור זה של הכוח שבושש להגיע ,הזכיר לי את הקרב בסולטאן יעקב במלחמת לבנון ,שבו ניצבו שתי אוגדות טנקים מחוץ לאזור הלחימה בהמתנה ושתו קפה ,בעת שאנשי הגדוד הקיזו את דמם.

באר שבע אנדרטת חטיבת הנגב והאנדרטה לחיילי גדוד הקומנדו הצרפתי

נחל הבשור גשר החבלים מעל לנחל והבתרונות

בנסיעה בכביש מספר 34 לכוון צומת שער הנגב ומשם פונים על פי השלטים לכוון הקיבוצים סעד ומפלסים בכביש מספר 232 שבו נוסעים כשמונה קילומטר עד שמגיעים לצומת סעד,משם ממשיכים בפניה ימינה בהמשכו של כביש 232 , בדרכנו נעבור בצומת רעים ועל פני חניון רעים ,עד שמגיעים לצומת גמה ,ממשיכים בכביש לאחר הצומת לאורך של כשמונה קילומטר עד לצומת מעון ופונים בה לכביש 241 בין אופקים לצומת מעון ,מצומת מעון ממשיכים לצומת אורים בכביש 234 ,חוצים את גשר צאלים ,בהמשך הנסיעה של כארבעה קילומטר וחצי קיים שלט המפנה אותנו לדרך עפר ספק אספלט רדוד ולשמורת נחל הבשור , ממשיכים על דרך העפר פחות מקילומטר וחונים במגרש החניה מהאספלט לפני גשר החבלים.

גשר החבלים (הבנוי מחבלי פלדה) שנמתח בידי הקק"ל ,מדרכי ההליכה בגשר בין חבלי הפלדה המתוחים מעל לנחל ,עשויים מלוחות עץ , אורכו של הגשר כשמונים מטר,בעת המעבר מעל לגשר התלוי,ניתן לראות בצמחיית הקנה הניזונים ממקווי המים ואגמיות שחורות השטות להנאתן ונהנות מנביעת בריכת המים הקיימת לאורך כול השנה.

נחל הבשור גשר הצינורות שמעל

בנסיעה על כביש 222 העובר מצומת גבולות לכוון דרום ,חולפים על פני קבוץ גבולות ולאחר כשלושה קילומטר פונים שמאלה לדרך נוף נחל הבשור הכוללת את שני מצפורי המאגרים.

בתחילת 2014 נחנך כשני קילומטר צפונית לגשר החבלים ,גשר חדש הנקרא גשר הצינורות (צינורות מוליכי המים מעל לנחל הבשור) ,הגשר המחבר בין שתי גדות נחל הבשור ובמרכזו מרפסת נוף המשמשת כנקודת תצפית בעת זרימת המים הרבים בעת השיטפונות ,מהמרפסת ניתן לצפות (ללא נדנוד וטלטול כמו בגשר החבלים הסמוך) גם בצמחיה הגדלה בנחל ובגדותיו, גשר הצינורות משמש לאחר פתיחתו את הולכי רגל ורוכבי אופנים .

בנוסף למרפסת שבמרכז גשר הצינורות ,הקימה הקק"ל שני מצפים לצפייה, במצפה התחתון ממש מעל משאבות שאיבת המים למאגרים ,תצפית זאת מאפשרת צפייה למאגר הראשון (מאגר הבשור) שאליו מגיעים המים מהסכר בתעלה (האגם) .

נחל הבשור גשר הצינורות שמעל

יער להב החניונים והאתרים 1

הכניסה חינם

איך להגיע היער ניתן להיכנס ליער בשלוש אפשרויות , היער ממוקם באזור הקיבוצים להב ודביר .

דרך אחת כאשר נוסעים בכביש 40 לכוון באר שבע, חולפים כעל פני צומת בית קמה מודדים כשנים וחצי קילומטר ומגיעים לכביש מספר 3255 המוליך לקיבוצים להב ודביר , ממשיכים ועוברים את הכניסה לקבוץ דביר ונכנסים לכביש בין הסימון 8-9 המוליך ליער

דרך שנייה היא לנסוע מצומת להבים לצומת שוקת על כביש 31 , לשים לב לסימוני הקילומטר 10 – 11, להיכנס בכביש המוליך לקבוץ שומריה היוצא מהצומת .

כאשר מגיעים לחניון הראשי בשביל העפר הראשי של היער , מגיעים למגדל התצפית, שממנו יוצאים ממנו מספר מסלולים משולטים מעגליים לטיולים או כמסלולים לרכיבת אופניים שהוכשרו בידי הקקל , ברמות קושי שונות מהקל לכבד , מסלול של כעשרים וחמישה קילומטר של ירידות בשיפוע מתון, כששה קילומטר של מסלול עם ירידות בדרגות שיפוע ומעבר בין סלעים ברמת מעבר בינונית והחלק הקצר אך הקשה לבעלי תכונות של עיזים ואיילים, לאורך המסלולים בחלקם ממוקמות נקודות מים לשתייה.

יער להב החניונים והאתרים 1

דרכים להגעה לכלניות : בנסיעה על כביש 232 לצומת איבים ,שם פונים שמאלה  לכביש 334 לכוון הקיבוצים דורות ורוחמה כעבור פחות משלושה קילומטר פונים לכביש צר סלול מצדו הימני ממוטל לחוות השקמים ,של הכביש ולאחר נסיעה של מאה מטר נחנה בחנייה הבטון ששימשה כמנחת ההליקופטרים של חוות שרון, או בנסיעה על כביש 40 לצומת בית קמה ,פונים לכיכר וממשיכים ישר ומשם ימינה לכביש 334 לכוון הקיבוצים דורות ורוחמה עוברים על פניהם כחצי קילומטר ,פונים שמאלה לכביש אספלט צר המוליך למנחת המסוקים ממול לחווה ,שבה השתמש שרון בעת מגוריו בחוות השקמים .

לאחר החניה, מתחיל מסלול הליכה, החוזר מעט לאחור על כביש הסלול ,נכנסים לשביל הליכה שליד גדר החווה ,עוברים את הגדר בשער הבקר ועולים על שביל מורחב ,המוביל אל מרומי הגבעה ,שבעבר התקיים בו יישוב עתיק ,בתקופה שקדמה להקמת בית קברות על התל ,בעת השלטון הערבי במאה השביעית לספירה, לאחר מכן הוקם על התל הכפר הערבי הוג'ה שפעל עד שנת 1948 וכיום הוא גבעת הכלניות.

במרכז גבעת הכלניות ממוקמים קברם של לילי ואריק שרון ,בעת שלילי רעייתו של שרון הייתה על ערש דווי ביקשה להיקבר על גבעת הכלניות, בעלה שרון הצטרף לידה בקברו במחצית ינואר 2014 ,אנא זכרו בית הקברות הוא שטח פרטי ויש לכבדו .

בעונת החורף מתמלא התל והגבעה בפריחת כלניות במשטח מרהיב , מחזה המושך אליו מבקרים בעת שפרחי הכלנית פותחים בפסטיבל הכלנית בחורף .