יער יתיר ודרום הר חברון

סוגים שונים של עצים ניטעו ביער יתיר כמו : אורנים,אלות,חרובים,זייתים,איקליפטוסים וניטעו גם גפנים, חלקות גדולות של עצי אלת הבוטנה (המכונות פיסטוק חלבי) .

סיור ביער יתיר בדרום הר חברון בשנות השישים החלה הקק"ל לנטוע ולעבד יער יתיר הנחשב לגדול במדינה בגבול מדבר יהודה גודלו של היער כשלושים אלף דונם ,הוא נבנה בזמנו לצרכי הביטחון ומקום להתיישבות יהודים ויער לחופשה ובילוי לאזרחי מדינת ישראל .

סיור ביער יתיר בדרום הר חברון

סוסיא חוות הר סיני

איך להגיע כאשר מגיעים לצומת שוקת, יש לפנות לכביש 60 לכיוון הישוב מיתר ומחסום יתיר ולהמשיך לפי השילוט,דרך נוספת להגעה במפגש צומת כביש 31 ותל ערד פונים לכביש 80 ממשיכים בנסיעה בעליה לכוון הר עמשא ויער יתיר, לאחר המעבר במחסום יתיר ממשיכים על פי השילוט, בטיול ניתן לשלב סיור ביער יתיר.

בשנת 1996 החליטו בני משפחת יאיר הי"ד ורעייתו דליה הר סיני ותשעת ילדיהם ,להקים חווה חקלאית בפאתי הישוב סוסיא ליד נחל רחים ,חווה חקלאית שתתנהל על פי השיטות שהיו נהוגות בימי עבר ובשיטות אורגניות , בחווה הוקם עדר צאן, בוסתני פרי,גן ירק ושדות חיטה , כול העבודה הקשה התנהלה בהגשמת ההתמזגות עם הטבע חיים צנועים ולא חומריים וברא ובראשונה אהבת ארץ ישראל.

נסייר בשרידי בית כנסת, שנוסד במאה ה- 4 לספירה והתקיים עד למאה השמינית ,בראש הגבעה ניתן לראות בשרידי מבנה שצורתו ריבוע שעל פי הסברות שימש כמצודה בתקופת שלטון מלכי יהודה ,מסביב למבנה ניתן לראות שרידי מערות ששימשו למגורי התושבים לידם מערכת תעלות מסתור וטרסות ישנות.

בהמשך הדרך מחורבת ענים ,נוסעים בכביש וניתן לעלות למצפור קריות הממוקם בראש שלוחת הר עמשא מעל חורבות קריות , נקודת תצפית לבקעת ערד , למרגלות המצפה, מזרחה, נראים שרידי הדרך הרומית הקדומה שירדה מחברון דרך הר עמשא לערד.

יתיר סיור בחורבת ענים

יקב יתיר
כניסה חופשית סיור  בתשלום  טלפון להזמנה 08-9959090
ממוקם באזור תל ערד לרגלי המצודה העתיקה.

כיצד להגיע  בנסיעה על כביש 31 לכוון העיר ערד וים המלח, יש לפנות כ 12 ק"מ לפני ערד , שמאלה לכביש 80, לאחר נסיעה של שני ק"מ מצידה הימני של הדרך ניצב מבנה היקב.
טלפון לתאום   08-9959090
שעות פתיחה בימים א – ה 10:00-16:00, בימי שישי 10:00-14:00
מידע
יקב קטן שנפתח בשנת 2000,בבעלות יקבי כרמל,היקב זכה במספר מדליות,מחיריו מעט גבוהים,הביקור מלווה בסיור אשר מתאר ומסביר את דרך יצור היין,סוגי הגפנים באזור, מהבציר עד לביקוק,צורת האחסנה עד ההבשלה ,לאחר הסיור וההסברים במעבדה ובחדר החביות, ניתן לערוך מדגם טעימות ליינות המופקים במקום,ניתן לרכוש יינות המיוצרים במקום .
יקב יתיר

לכיש חרבת יתיר
חרבת יתיר
הכניסה חופשית
איך להגיע בנסיעה על כביש 31,מצומת שוקת לערד,עוברים על סימון הכביש הקילומטר 21, ממשיכים 900 מטר,פונים לכוון צפון על פי השילוט לכוון יתיר ושני,בנסיעה עוברים בשולי העייירה הבדואית חורה,מהפניה לאחר כשלושה קילומטר וקצת, פונים לכוון מזרח,ועולים לכוון רכס ענים,נכנסים ליער יתיר,עד הצומת אשר פונים בה ימינה,לכוון מזרח,נסיעה ישר תוביל לבית היערן,לאחר 700 מטר בנסיעה לכוון מזרח,ישנה פניה בדרך עפר שמאלה,לפי שלט ההכוונה לחורבות יתיר,לאחר כארבעה קילומטר מגיעים לחורבות יתיר,חונים ומסיירים.
מידע
חרבת יתיר ממוקמת בדרום הר חברון,בחרבה מספר שרידי מבנים הכוללים שרידי שתי כנסיות מתקופת ההתיישבות הביזנטית שבו על פי הממצאים התקיים ישוב נוצרי,יתכן שאחד המבנים שימש כבית כנסת.

מבנה זה פונה לכוון ירושלים,אך גומחת ארון הקודש הצפונית הרוסה,הוא דומה למבנה במעון העתיקה בנגב,על משקופי המבנה ניתן להבחין בסימני חריטה ורוזטות,על קשתות העמודים קיימים מדליוני שריגי גפן,ועמודים האופיינים לפתח ארון הקודש.

הסיור בחורבות מתחיל מהחניה ליד בור המים, עולים לכוון שרידי קבר השיח עתרי ושיח זעבי,לאחר התצפית יורדים לכוון בריכת האגירה הממוקמת מערבית לקבר השייח ,לידה שורת שרידי עמודי כנסייה של הקירות,ושרידי פסיפס מכוסה מהמאה השביעית,המתאר עצי דקל,סמלים, כמו כן נראה כתובת המציינת את שם אמן הפסיפס.