דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

אטרקציות חינם בישראל

 

 
 
 
טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 1

כת הטמפלרית הנצה בתחילת המאה ה 17 במדינת וויטנברג בגרמניה , כאשר מאמיניה בחלו בגינוני הטקס ובפאר הבולט בכנסיות, במקום להתייחס למאמינים דלי האמצעים בכת הפרוטסטנטית ,בני הכת הטמפלרית החליטו להתנתק מהכת הפרוטסטנטית ולהקים כת משלהם שדגלה בחזרה למקורות הנוצריים.

הכת הטמפלרית ,שהתבססה על עקרונות הערכים בנצרות הטהורה ,שנבעה מהלב לאהבת הזולת הבסיסית ובחיזוקה, ובאמונה שהמשיח יחזור לארץ ישראל ויש להמתין לביאת המשיח בארץ ישראל,אמונתם זאת והתפלגותם מהכנסייה הפרוטסטנטית ששלטה בגרמניה הביאה לשנאה גוברת לבני הכת הנוצרית החדשה, בדומה מעט לפלג הקראים ביהדות שדוגלים בתנ"ך ככתבו וכלשונו ללא פרשנויות .

מוטיב ההיכל בשם של הטמפלרים (טמפל) ,מייצגת את מוטיב תפיסת העולם של הטמפלרים שהמקדש הרוחני לאל, שוכן בתוך הגוף האישי של המאמין ,כאשר המאמין מחויב לפעול על ערכי תורתו הבסיסים של ישו, בזכות נכונותו של ישו למסירת חיו ,לתיקון ועזרה לאנושות בחמלה , עוד באמונתם הדתית, דמותו של ישו היא דמות אנושית ולא אלוהית ,לכן האדם מוגבל בתפיסת האל.

בהמשך לאמונה הטמפלרית, חזרתו של ישו לעולם (ביאת המשיח), היא אירוע נפשי אישי קיומי שמעבר לחיי אדם,ומכיוון שהאמונה הטמפלרית ,אינה מייחסת קדושה למקום התפילה ,גופו של האדם והקהילה הם המקדש לתפילה , כתחליף לאנשי הכמורה המנהיגים את הכתות הנוצריות על גינוני התלבושות וסממני השלטון , בכת הטמפלרים נבחרים זקני הכת הטמפלרית ,להנהיג את חיי הרוח בקהילה.

 


טמפלרים בארץ ישראל - בני ההיכל 1
 
מבשלת השחר מבשרת ציון (קסטל) 
כתובת : דרך השלום 53 טלפון לתאום ביקור : 052-3594779
במבשלה מכינים מספר סוגי בירה בטעמים שונים ,ניתן להזמין ביקור בהדרכה
במבשלה .
 
בעת הביקור במבשלה ניתן להיחשף לטעמי סוגי הבירות בטעימות ,במבשלה גם נערכות סדנאות בתשלום, סוגי הבירות מהמבשלה,משתתפות בפסטיבלים הנערכים בארץ.
 
מבשלת פפו במושב צלפון
כתובת : התאנה 49 מושב צלפון, טלפון לתאום ביקור : 054-7597159
במבשלה מכינים מספר סוגי בירה בטעמים שונים ,ניתן להזמין ביקור בהדרכה במבשלה,בעת הביקור במבשלה ניתן להיחשף לטעמי סוגי הבירות בטעימות ,במבשלה גם נערכות סדנאות בתשלום, סוגי הבירות מהמבשלה משתתפות בפסטיבלים הנערכים בארץ.

בתקופת הקיץ בתאום ניתן לבקר ביקב ובמבשלה לטעום מהיינות המופקים ביקב, ולהזמין ארוחת בוקר הכוללות גבינות ,לחם ביצור עצמי, פוקצ'יות,מרקים ועוד.
 
 מבשלת שפירא
כתובת : אזור תעשיה שורק ליד הישוב נחם ובית שמש טלפון לתאום ביקור : 02-5612622
במבשלה מכינים מספר סוגי בירה בטעמים שונים,ניתן להזמין ביקור בהדרכה במבשלה הנמשך כשעה ,בעת הביקור במבשלה ניתן להיחשף לטעמיסוגי הבירות בטעימות במבשלה גם נערכות סדנאות בתשלום, סוגי הבירות מהמבשלה משתתפות בפסטיבלים הנערכים בארץ.

מבשלת שריגים
כתובת : מרכז מסחרי, ת.ד. 273, שריגים ( ליאון) טלפון לתאום ביקור : 0545599484
במבשלה מכינים מספר סוגי בירה בטעמים שונים ניתן להזמין ביקור בהדרכה במבשלה .
בעת הביקור במרכז המבקרים דרך הסיור שאורכו כשעה עוברים דרך המבשלה ומתקני היצור, ניתן להיחשף לטעמי סוגי הבירות בטעימות במבשלה גם נערכות סדנאות בתשלום, סוגי הבירות מהמבשלה משתתפות בפסטיבלים הנערכים בארץ.
 
מבשלת ביר - האלה בישוב צפרירים
כתובת : יחידה 25 ישוב צפרירים טלפון לתאום ביקור : 050-5557847
במבשלה מכינים מספר סוגי בירה בטעמים שונים וסוגי ליקרים ,ניתן להזמין ביקור בהדרכה במבשלה .
 
בעת הביקור במבשלה ניתן להיחשף לטעמי סוגי הבירות בטעימות ,ובל נשכח את חופן הפופ קורן,במבשלה גם נערכות סדנאות בתשלום, סוגי הבירות מהמבשלה משתתפות בפסטיבלים הנערכים בארץ.
 

מושב צפרירים מבשלת אביר האלה

יקב בבעלות בת שבע וארם דקל , המפיקים בירות טובות ללגימת הבירות ,ניתן לצרף בעת הטעימות ארוחה הכוללת סלט טרי ,גבינות צאן ,זיתים ,טלפון לתאום 054-7000512 במבשלה מכינים כארבעה סוגי בירה בטעמים שונים ,בתהליך ייצור ,הנמשך כחודש וחצי עד הלגימה, סיורים וטעימות בתאום ובתשלים ,פתוח גם בשבת . 
 
מושב מטע מבשלת הבירה מבשלת מנו

מבשלת בני הזוג מנו ודבי מנו נפתחה במושב מטע בשנים האחרונות ,טלפון לתאום 0544725026 המבשלה פתוחה בימי חמישי, שישי, שבת מהשעה 10:00 עד שעות החשיכה, במבשלה מייצרים ששה סוגי בירות בטעמים ובניחוחות שונים ,כמו סטאוט אירי כהה, אינדיאן פייל אייל, אייל כהה, אייל בהיר ובירת חיטה, כמו כן במקום ניתן לרכוש סוגי גבינות שונים ודבש, או לערוך סעודות בשריות בתאום.

 
 
הרי יהודה יקבים מבשלות בירה
 

המסע במרכבת הדיליז'אנס בדרך בין יפו לירושלים ,נחלקה לשלושה חלקים, שהיוו את חניות הביניים שבדרך. 

תחנת המנוחה הראשונה מכוון יפו  ,הייתה בחאן אל עזאם של עיר המחוז רמלה ,בזמן שארך בין שעתיים לשלוש.   

התחנה השנייה   הייתה תחנת חאן באב אל וואב , לאחר נסיעה שארכה שלוש עד ארבע שעות ,שם עמדו ונחו הנוסעים העגלון ובנקודה זאת הוחלפו הסוסים לקראת העלייה בהרי ירושלים   .  

התחנה השלישית   הייתה בסוף הירידה במוצא תחתית בבית ידלין , ואז לאחר המנוחה החל קטע הסיום של המסע בשער יפו בעיר העתיקה .

יש לזכור כי דרך העפר היוותה מבחן סיבולת לישבנם וגופם של הנוסעים ,יש להוסיף את תנאי הדרך לתקופת החורף, שבהם לפעמים נדרשו הנוסעים ,לדחוף ולסייע לסוסים למשוך את העגלה במעלה ההר בדרך לירושלים . 

שלושת תחנות המנוחה והחאנים בין יפו לירושלים
 
קבוץ להבות הבשן ביקור במיצג ענק של הטבע

עץ ברוש הביצות – טקסודיון דו-טורי בחלק הצפון מזרחי של הקבוץ

העץ ממוקם בלב חורשה וסבך של צמחי בר ושיחים ואפילו עצי תות עמוסי פרי , יש להגיע לחורשה דרך פשפש ברזל בגדר הקבוץ ,הממוקם על כביש ההקף של הקבוץ ,במרחק של מאה מטר לכוון תל להבות, כאשר מהלכים ,בתוך סבך של עצי התות והקנה ,מתגלה עץ ענק גבוה ,בעל גזע רחב ידיים ,שענפיו משתרעים לאורך רב מאוד ויוצרים חופת ענפים רחבה.

בלב רחבה בחורשה ,ניצב העץ שעל מנת להקיפו, נדרשים מספר אנשים לפתוח את ידיהם לאחוז זה בזה ולהקיפו,גזעו מסוקס ויש להישיר מבט למרומים בתקווה לראות איזה שהיא פיסת שמים מבעד לעלוות ענפיו.

קבוץ להבות הבשן ביקור במיצג ענק של הטבע
 
בהאיים ספור היווסדות הדת הבהאית

הסברות להיווצרות הכת הבהאית מפנות אותנו לעיקרי הכת הבאביזידית השיעית, שליקטה כמה יסודות פילוסופיים ואמונות ,מכתות אחרות הקשורות ליסודות של הניגוד בין האור לחושך, תקווה לנושא חופש עולמי והתנגדות למלחמות, הכת הבהאית אספה יסודות אלו לדתה החדשה בעת שהוקמה.

על פי האמונה ,בשנה זאת החלו להתקבץ סביב באב סייד עלי מחמד שיראזי ,שהוסיף לשמו את השם באב מלשון דלת (שער) להכרזתו בעיקרי אמונתו החדשה ,הצטרפו מאמינים נוספים ובינם האחים בני משפחת מירזא, במיוחד האח הגדול ששינה את שמו לבהא אללה מירזא חוסיין-עלי , כאשר נמנו חסידיו כשמונה עשר חסידים ,שכונו אותיות החיים, הם מונו למפיצי הדת ברחבי העולם.

בהכרזתו של בהא אללה מירזא חוסיין-עלי, על הקמת הכת הדתית החדשה וכנביא הפותח תקופה חדשה, באמונה דתית חדשה המבטלת את האמונה האסלאמית הכתובה בקוראן למרות שלא כפר בכתוב בספר התפילה של המוסלמים, הוכרזה עליו מלחמה ורדיפות של השלטון הפרסי.

בהאיים ספור היווסדות הדת הבהאית
 
הגנים הבהאיים המרכז הבהאי שלמרגלות הכרמל הגנים הבהאים

איך להגיע : מאמצע רחוב יפה-נוף בחיפה, נכנסים בשער הכניסה יורדים במדרגות דרך הגנים וסיור במוזילאום עד המושבה הגרמנית .

לביקור יש לתאם ,הגנים פתוחים בכל יום בשעות 09:00-17:00,המקדש פתוח בין השעות 09:00-12:00. הביקור בגנים הוא במסגרת סיור מודרך בלבד , טלפון לתאום  8313131 – 04 , הדרכה ניתנת בתאום ,אך ניתן לטייל עצמאית בגנים.

הגנים הבהאים

בכול המתחם ניתן תשומת לב עיקרית לגנים ולצמחיה על מנת ליצור אסתטיקה הגובלת ביופי נשגב ומיסטיקה אקזוטית צרופה, המשדרת למבקר שלווה, תוך שלוב קישוטים של פסלי טווסים ונשרים, הגן משתלב בהרמוניה עם עונות השנה וחילופי העונות לאורך השנה, אין בגן ובתכולתו קשר ומשמעות דתית.

הגנים הבהאיים המרכז הבהאי שלמרגלות הכרמל הגנים הבהאים
 

גליל סיור בערוץ נחל הירדן ההררי

בנסיעה על כביש 90 לכוון חצור הגלילית ,נוסעים לכוון המפגש עם כביש 91 , הפונה מזרחה לכוון רמת הגולן, אז פונים לכוון גשר בנות יעקב בסיבוב שלפניו בערך כקילומטר לפניו פונים לשביל עפר הנקרא, דרך הירדן ההררית היורד דרומה.

מצדו השמאלי של השביל ,ממוקם מבנה אבן שראה ימים טובים בעבר, המבנה מסמן שרידי מבצר צלבני מהמאה השתיים עשר ,כיום בשמו מצד עטרת, שנבנה על מנת לשמור על המעבר שבירדן מעמק הירדן לכוון רמת הגולן, או על הדרך בין טבריה לדמשק, בעת שחפרו בשרידי המצד ,גילו הארכיאולוגיים בקירות, סדקים תואמים קווי מאר בשני צדדי הסדק ,דבר המלמד כי האזור עבר רעידות אדמה ובנקודת הפיצול של הסדק הקווים חופפים.

מצר עטרת נקרא גם קצר אל עטרה , או בשמותיו הנוספים שסטלה (המבצר הקטן) ,או מעבורות יעקב ,המצדית נבנתה בצורת ריבוע שמסביבה חומה, במרכז המתחם ניתן לראות את שרידי מגדל השמירה והתצפית, בחלקו המזרחי מבחינים בשרידי תחנת קמח , כתוסף להגנת המקום ניתן לראות שרידי חפיר ההגנה בחלקה המערבי של המצד.

כיבושו של המבצר הראשון בימי סלח א דין נכשל, למרות המצור שהטיל על המצד, כוח של כשמונים אבירים וכוח עזר שהגנו על המצד ,הדפו את ההתקפה והמצור, סלח א דין חזר שוב בסוף המאה ה 12 להתקפה נוספת.

בטקטיקת קרב חדשה ,כאשר אנשיו חפרו מתחת לחומת המצודה ,הבעירו את יסודות העץ של החומות ומגדל השמירה , אש זאת גרמה להתמוטטותם, ובמהומה שנוצרה הצליחו אנשיו של סלח א דין לכבוש ולגרש את האבירים, האגדות מספרות כי מפקד המקום הצלבני התאבד מתחת להריסות המגדל, אנשיו של סלח אדין טבחו במגניי המקום ושיחררו אסירים מוסלמים שהיו כלואים במצד .

המשך הסיור בערוץ נחל ירדן ההררי

ממשיכים לכוון שדרת האיקליפטוסים פונים ימינה בפתאומיות – להיזהר , מסלול נהר הירדן ההררי בעל מדרון היורד בסופו ,לאחר כעשרה קילומטר, לגובה של 400 מטר בסופו ,כיוון שקטע הנהר סוער הוא נחשב לאחד הטובים לשייט רפטינג.

יורדים לאט במדרון המתפתל מעל ערוץ נהר הירדן ,פונים בסיבוב החד שמאלה ,כאשר מתבוננים מטה רואים את גשר בנות יעקב וחניון קטן לידו, חולפים מאגר מים כפר הנשיא הנחבא המשתמש בזרימת המים שנאגרו בו בדרכם בחזרה לערוץ הנהר , פעולת צניחת המים במדרון לנהר מתועל ליצור חשמל לקבוץ.

המשך דרך העפר מוליכה דרומה, מנקודה זאת אורכו של השביל שהכינה הקק"ל כתשעה קילומטר לאורך הדרך קיימות נקודות תצפית לנהר השוצף מתחתיו סופו של שביל העפר ביישוב כרכום .

משביל העפר יורדות דרכי עפר אל גדות הנהר, רובם של ההתפצלויות נגישות רק להולכי רגל, בתחילת שביל העפר הירידה הראשונה היא כשלוש מאות מטר מתחילתו , בקטע הזה שהירדן מבצע עיקול נאספות הסירות לאחר הרפטינג ,בתוך מעין אגם קטן הנבלם בידי סכר

הירידה בשביל עפר הבאה לקו המים רגלית היא כארבעה קילומטר דרומית לנקודת ההתחלה, שביל העפר שאנו נוסעים עליו, זאת נקודת פיצול משולשת , העליונה המסומנת בסימון דרכים כחול מוליכה לכפר הנשיא , המסלול בשביל היורד לגדות הנהר מסומנת בסימון דרכים שחור, אך אנחנו ממשיכים בנתיב האמצעי המסומן בסימון דרכים בצבע אדום

בחלק הימני של מסלולנו האדום ,נבחין בשרידי תעלת חפורה ישנה מתחילת שנות החמישים, המדופנת בחלקה בבטון ,תעלה זאת היא שריד לתעלת ההטיה שישראל תכננה על מנת ,כיוון שהיא נחפרה בגובה של עשרות מטרים מעל לגובה פני הים ובדרך תעלה זאת התכוונה ישראל לשלח מים להרי הגליל ,בהטיה תכננו לחסוך את האנרגיה הדרושה להעברת המים בשאיבה מים הכנרת הנמוך יותר .

מפעל ההטיה הזה נגנז, כיוון שהייתה התנגדות רבה להטיה במיוחד משלטונות סוריה, אי לכך נאלצה ישראל להתקפל ולחדול ממפעל זה כיוון שהוא נשק לשטח המפורז, כיוון שהצורך בהזרמת מים לגליל ולשטחי מדינת ישראל גבר, הוקם בשנת 1964 המוביל הארצי.

בנקודה זאת ניצב בעבר גשר ביילי מעל נהר הירדן ההררי ,שהתמוטט וכתוצאה מהחסימה של הגשר שהתמוטט יצר הזרם נתיבים ומעברים חליפיים , שנחרצו בסלע הבזלתי השחור .

דרך העפר המסומנת בסימון דרכים אדום , מסתיימת במושב כרכום, בנקודת ההשקה חוזרים לכביש הסלול בפניה שמאלה, עד שמגיעים לצומת בצורת האות טי, בצומת פונים ימינה לכביש 8277 , ממשיכים לכוון צומת כורזים בעוברנו על פני ורד הגליל , בצומת כורזים פונים דרומה בכביש 90 .

גליל מצד עטרת
 

הפארק העירוני הניצב במרכזה של העיר קריית שמונה שנקראה בעבר קריית יוסף (טרומפלדור) השם שונה על מנת להזכיר את כול שמונת נופלי תל חי בקרבות להגנתה, הפארק ,מושך אליו מטיילים בני היישוב ותיירים , בדרך כלל אנו הטיילים, חולפים על פני העיר ואיננו סרים להתבונן בפינת טבע זאת ,מחוסר ידיעה על מיקומו ויופיו הטבעי פראי.

אל הפארק מגיעים בנסיעה על כביש 90 בתוך העיר כשני קילומטר ומאתים מטר אז פונים ימינה לרחוב ירדן ממשיכים כחצי קילומטר שם בחלק הצפוני של הפארק מול מגרש הכדור רגל המקומי נחנה, הפארק הממוקם לצד הרחובות הירקון ורחוב קרן היסוד, עבר שיקום בשנת 2018 ,לאחר שעבר שריפה , הפרק שוקם בעזרת אנשי שמורות הטבע ואומץ בידי ילדי בית הספר הסמוך .

הכניסה חינם ליד ובמגרש החניה של בית העם שבו חונים ,נתחיל בסיורנו

ליד מגרש החניה ,נבחין במסגד שנבנה בתחילת המאה העשרים בתקופת השלטון העותומאני , מסגד בעבר בעת שהקימו את מחנה הפליטים חלסה והחלו לבנות את שהוסב למוזיאון המתאר את עברה של העיר ותחילת יישוב העולים בעיר שגרו בתחילה.

עוד משמש המוזיאון כיד זכרון לשמונת חללי תל חי ,המוזיאון נפתח בתשלום רק בתאום בימיםם א-ה בין השעות 08:00-12:00 סגור בשבת, לידו מתחם פחונים שנותרו ממחנה העולים חלסה, על שם הישוב הערבי שממנו ברחו תושביו .

על שטחיו של הכפר קמה העיר קריית שמונה , במיצג קיימים שלושה צריפי המגודרים בגדר שנותרו ממחנה העולים חלסה.

הפארק כולל את נחל זהב ואת נביעת מעיין זהב ,המספקים לנחל את מימיו מים אלו ,תוכננו ונאגרו על ידי אנשי מקורות לספק את מימי השתייה לעיר, אלא שמספר תושבי העיר גדלו ולמשתמשים במים הצטרף מפעל המים המינראליים נביעות בשנת 1989.

שימוש מופרז שעבר את כושר נביעת המים גרם לנחל להתייבש ,אי לכך תושבי העיר החלו בשנת 2008 במאבק אדיר על מנת להפסיק להשתמש במים ולהחזיר את הטבע למקורו הטבעי , ולבטל את התוכנית העירונית לבנות בתי מגורים על חלק משטחו .

המאבק נשא פרי ובתחילה רשות המים, החליטה להחזיר חלק מהזרימה בחזרה מהנביעה לנחל היבש , לצמצם את שאיבת המים ולספק מים לעיר קריית שמונה מקידוחים שביצעה באזור עמק החולה .

חברת המים המינראליים נביעות החלה לקבל אף היא את המים מחברת מקורות כתחליף וחדלה לשאוב מהנביעה ,כיום מקבל הנחל את רוב מימיה של הנביעה במעיין הזהב ומקידוחי המים .

ערוץ נחל הזהב העובר במרכז העיר עבר תהליך שיקום ושיפוץ ,דפנות הערוץ דופנו באבני בזלת, הערוץ עצמו נוקה מסחף ולכלוך, אלא שהערוץ עבר בשנת 2012 שריפה שכילתה חורש וצמחיה טבעית ופגעה בבעלי חיים וכנף שחיו בפארק.

מספר גופים ציבוריים וגופי שימור טבע כמו טבע ונוף,רשות הנחלים ועוד ,קמו לשיקום נוסף ובמיוחד יש להעלות לשבח את בית הספר הסמוך דרכא דנצינגר, השיקום כלל פריצת מסלול לאורך גדות הנחל בין הצמחייה , הטבע עזר לשקם את עצמו בצמיחה חדשה ובעלי הכנף וחיות חזרו להתגורר בו.

תהליך שיקום הפארק כלל שיפוץ בריכות מים טבעיות ,ומפלוני המים הצונחים אליהם כולל הגבוה שבהם שגובהו כשני מטר, הטבע חזר להצמיח צמחיית פרא המכונה ג'ונגל ,,הכולל חורשת עצי מילה סוריים ,שלידם ועליהם משתרגים זרועות של שיחי חלבליב יווני ,בחלקו הנמוך של הפארק צומחים צמחי עב קנה שכיח.

אל הפארק ובינות לצמחים חזרו לקנן בעלי כנף וחיות פרא כמו לוטרות ,לטובת המטיילים הקימו בפארק פינות לפיקניקים ,מדשאות ומתקני מנוחה ,בשיקום הגיעו המשקמים לקטע של המפגש בין נחל הזהב ונחל שושן שבו נ יתן לראות שרידי תחנת רוח ישנות.

הסיור הרגלי בביקור בפארק הזהב

אורכו של המסלול המעגלי כשני קילומטר ,תחילתו מול האצטדיון העירוני בקרבה למסגד (המוזיאון) הישן, רוב המסלול עובר לאורך הגדה המערבית של הנחל, לאחר הכניסה לשביל ליד המסגד מגיעים לגשר שאותו חוצים שם חולפים על פני מגרש מתקני ספורט, שלצדו שלושת צריפי הפח שמסביבם גדר המספרים את סיפור מעברת חלסה .

בחלק השמאלי של המסלול באפיק הנחל ממוקמת בריכה טבעית האסורה ברחצה, ליד הברכה שורת עצים המכונים ברוש הביצה, ולידה גן פסלים קטן בהמשך ההליכה השביל מתרחק מעט מגדת הנחל , ממשיכים וחוצים שער קטן בחורש ,ממשיכים ועוברים על מספר גשרים קטנים מעל לפלגים ובין הגדות ממשיכים לאורך השביל המשולט בשלטי הסבר על הצמחייה האופיינית לאזור.

ליד השלט האחרון בשורה יורדים שמאלה לערוץ נחל שושן חוצים אותו ומגיעים למבנה שעליו שלט ,מרכז משאבים לאגסי והרטינג ,עוקפים אותו ורואים מאחוריו שער הצבוע בצבעי צהוב כחול ,עוברים דרכו למגיעים לרחוב קרן היסוד פונים שמאלה לחזרה לאצטדיון המקומי.

קריית שמונה ביקור בפארק הזהב ובמעיין
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור