דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

רמת הגולן מידע כללי

 
 
אלי כהן סיור בתחנות רמת הגולן בחייו של המרגל הישראלי אלי כהן

תודה למורי הדרך הצפוניים ומדריך הטיולים גיל ברנר על עזרה בהכנת מאמר זה. 

חמישים שנה לאחר מותו של אלי כהן המרגל הישראלי בסוריה ,לאחר שנתיים של עבודה ומחקר ,הוקם מסלול סיור ברמה הסורית ,הנושק למקומות שבהם ביקר אלי כהן בדרכו לצרכי עבודתו. 

מעט על האדם :אלי כהן נולד במצרים בשנת 1924 ובגיל 33 עלה לישראל , בשנות השישים גויס למוסד וקיבל זהות חדשה של איש עסקים ששמו כאמל אמין תאבת ,כפליט סורי שהשתקע בארגנטינה התבסס בה וחזר למולדתו סוריה , לאחר שובו "למולדת", רקם מערכת יחסים חברתית וכלכלית עם צמרת השלטון הפוליטית והצבאית בסוריה כאיש עסקים נדיב תורם ופטריוט לאומני סורי. 

פירות קשריו תורגמו למעל ממאה שדרים של מידע סודי ,שנשלחו למשרדי המוסד בישראל עד שנתפס בשידורו האחרון ,דבר שהביא בסופו של דבר לגזר דין מוות בתליה שבוצע בכיכר אל-מרג'ה בדמשק. 

יוזם הרעיון לפתח מסלול של מקומות שבהם ביקר אלי כהן ברמת הגולן לצורך איסוף המידע בעבור המודיעין הישראלי, נולד במוחו הקודח מדריך הטיולים גיל ברנר ,שחקר את הנושא והחליט להציב שלטים ופסלים ,בחלק מהמקומות במסלול שעיצב לאורך כביש 98 ,המהווה ציר מרכזי העובר בחלק המזרחי של הגבול עם סוריה ,בחלק מהמקומות במסלול ,מוצבים פסלים פרי יצירתו של הפסל יובל לופן. 

אלי כהן סיור בתחנות רמת הגולן בחייו של המרגל הישראלי אלי כהן
 
רמת הגולן קו תילי הגעש

כאשר מרחפים ומתבוננים מעל   לרמה מבחינים שהרמה מחולקת לשמונה שרשראות וולקניות כאשר שלושת הגדולות נמצאות בצפון ובמרכז ואחרות בשאר הרמה, שלושת השרשראות הגדולות פרצו מתוך שני סדקים גדולים שאורכם כשלושים וחמישה קילומטר והמקבילים זו לזאת.

שלושת הבקיעות יצרו בתלים שנוצרו חרוטי לבה ואפר שכוונם מדרום מזרח ופונים לצפון מערב, בשורה המזרחית הקרובה לגבול הסורי נמצאים התילים פראס ,בשנית (חזקה) חרמונית כרמים ותל רם והבריכה, בשורה השנייה נמצאים יוסיפון, שיפון, אביטל, בנטל, בראון ואדום

בחלק הצפוני של רמת הגולן נמצא רצף של תילים (הרים) שנוצרו בפעילות געשית שנוצרו במה שאנו מכנים השבר הסורי אפריקאי ,היווצרות בליטת מזדקרות של לבה כבויה מעל החלק השטוח של רמת הגולן הצפוני ,תילים ( הרים ) המזדקרים כלפי מעלה מכונה אצלנו קו התילים הגעשיים.

גובהם של התילים נע בסביבות 600 מטר מעל לגובה הים כמו תל סאקי לבין הגבוה בתילים הר ורדה שגובהו מעל לאלף מאתים מטר מעל לגובה הים, כאשר אנו מונים את התילים הגבוהים מהצפון לדרום : תל רם, תל כרמים, תל ורדה , תל חרמונית, תל אביטל ותל בנטל במקביל לשרשרת התילים שבשטח הישראלי ,ניצבת שרשרת תילים מקבילה בשטח הרמה שבשטח הסורי של הגבול.

הן הסורים והן הישראלים מבינים את חשיבותם האסטרטגית כמחסום טבעי למעבר מלחמתי וכנקודות הגנה השולטים על שטחה של הרמה השטוחה שבינם, לחוקרי הגאולוגיה מהווים תילים אלו מקור מחקר בניסיון להבין את התופעה הוולקנית געשית שעברה על האזור , ואולי לנסות לבנות תבנית גרפית להתכוננות לפעילות געשית בעתיד באזור.

רמת הגולן קו תילי הגעש
 
רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם

העדה הדרוזית הנקראים גם בני מערוף בני החסד  או אל מוחחדון ,שפרושו בעלי אמונת הייחוד - המשתייכת לתת דת שהתפצלה מהדת האסלאמית האיסמאעלית או השיעית במאה האחת עשר, שפתם ערבית הנובעת מניבים סוריים, לאורך ההיסטוריה התיישבו הדרוזים באזורים הררים על מנת להגן על עצמם מפני אויבים, אנשי העדה המונים כיום כמיליון מאמינים,מפוזרים בעיקר בקרב לבנון, סוריה וישראל, חלקם שומר אמונים למשטר הסורי.

למרות הטענה שמוצאם של הדרוזים ממצרים כיוון ששם התגבשו עיקרי דתם, שעל פי דעתם היא איננה דת חדשה אלה הזדקקות של אמונות פילוסופיות של העולם הקדום שלושת הדתות העיקריות והאמונה בגלגול נשמות, בני העדה מאמינים באל אחד שאיננו יכול להתגלות לבני אנוש רגילים, רק יחידי סגולה שמוגדרים כנביאי אמונה (המבשרים) היכולים לתקשר עם הישות העליונה, ולעזרתו של הנביא מתמנה יועץ סתרים ,המעביר בהכשרה ארוכה את עיקרי הדת של בני העדה.

בני העדה הדרוזית מתחלקים את העדה לשנים אלו שהגיעו מצפון חצי האי ערב הנקראים קייסים ומאלו שהגיעו ממרכז האי ערב הנקראים ימנים , מעיקרי דתם באמונה שהעולם נחלק לשבע תקופות שמתאחד לתקופת אמונה אחת, תקופות שבהם הנהיגו את העדה נביאים שהידועים ביותר הם : משה (מוסא) ויתרו (שועייב), והצמד השני מוחמד וחמזה בן עלי .

רמת הגולן סיפורם בקצרה של הדרוזים ודתם
 
רמת הגולן העננה הסורית שמעל לראשי העדה הדרוזית בכפרי הצפון

פחדם של תושבי ארבעת הכפרים הדרוזים ברמת הגולן ,מפני חזרת השלטון הסורי עליהם, נעוצה בחשש לקרובי בני משפחתם החיים תחת השלטון הסורי כיום, בד בבד עם חששם שיצטרכו למסור דין וחשבון לשלטונות הסוריים במידה ויחזרו לשלוט, על רמת שיתוף הפעולה של בני המשפחה עם השלטון הישראלי .

מכיוון שבזיכרונם מוטבע הדיכוי וחדרי החקירות בשלוב הכלא הסורי ,מתקופת חייהם תחת כנפי המדינה והמודיעין הסורי, מכיוון שהם יודעים כי השלטונות הסורים נכן בזיכרון ויבוא חשבון עם כול אחד ואחד במידה ויחזור לשלוט ברמת הגולן.

הזיכרון של חדרי העינויים והחקירות מונעים מרבים בתושבי הגולן הדרוזים לשתף פעולה או להחזיק תעודות זהות כחולות ישראליות, על פי התפיסה הסורית לכול מעשה יש תגמול, עצם אחזקת בני משפחה מעבר לגבול כבני ערובה (חרב נקמה) לכן מקפידים מרבית הדרוזים ברמת הגולן ,להצהיר על נאמנות לשלטון הסורי.

לפחדם זה מצטרף החשש האישי מפני ההלשנות של חבריהם, שכניהם, בני משפחה מסוכסכים ואפילו מחלוקות בקרב המשפחה הגרעינית ,מעצימים פחדים אלו בהרבה, חייהם האישיים מתנהלים במשנה זהירות במפגש עם השלטון הישראלי ,כאשר מעל מרחפת העננה הסורית האכזרית.

רמת הגולן העננה הסורית שמעל לראשי העדה הדרוזית בכפרי הצפון
 
טבריה ספור תקרית אל-חמה 5.4.1951הקדמה

בעת שהחלה פעולת ייבוש החולה ,החל הצבא הסורי ליזום פעולות של ירי לכוון העובדים,על מנת להמשיך את הפעולות הללו , חדר כוח סורי לשטח המפורז לרכס תל מוטילה לאחר הקרב על כיבושו שבו נהרגו 41 חיילי צה"ל,יומיים לאחר מכן החלה תקרית אל-חמה.

בעת הסכם סייקס-פיקו משנת 1916 , בין הצרפתים לבריטים נקבע כי נהר הליטני לא יהיה בתחומי ארץ ישראל,במחצית 1946 פוצץ גשר הרכבת באזור אל-חמה ,מעשה ששיתק את מעבר הרכבת לתקופה שהוערכה כעשרה חודשים,לאחר מלחמת השחרור בשנות החמישים המשיכו לפקוד את מעיינות המרפא של אל-חמה יהודים וערבים מאזור משולש הגבולות בעת הישיבה במעיינות החמים נשכחה האיבה בזכות הרצון ליהנות מסגולות נביעת המעיינות למרות שהמקום היה על פי הסכמי הפרוז סגור לכניסת אזרחים .

למרות הפרוז  ניתן לזכיין סורי בהסכמת הצדדים, לשימוש וניצול מימי המעיינות, שהקים אוהלי אירוח וטיפול,שיפץ את המרחצאות בנה תשתית שירותיים והחל לארח חולים ונזקקים למימי המרפא משני העמים,כול זאת בהסכם ג'נטלמני, כי במקום לא יתנהלו שיחות פוליטיות,המתארחים לא יישאו נשק ולא יקראו עיתונים יומיים בפתח המרחצאות נמסרו העיתונים והנשק למשמורת עד עזיבת המתארחים,התשלום לאירוח נעשה בכסף ישראלי וסורי (ימות המשיח).


טבריה ספור תקרית אל-חמה 5.4.1951
 
רמת הגולן מג'דל שאמס המרד כנגד השלטון הצרפתי

עקשנות ומרדנות כלפי השלטון המרכזי הצרפתי ,גרם לבני מג'דל שאמס למרוד במחצית שנת 1925 בשלטון הצרפתי, שקבל את שטחים בסוריה ורמת הגולן לאחר ההסכם לחלוקת השטח בין הצרפתים לאנגלים בצפון מדינת ישראל.   

יש הטוענים כי בכדי לחפש את הסיבה למרד כדאי להתבונן בהתחלת אבדן השליטה של מנהיגי העדה ששלטו בחמולות על פי חוקים נוקשים של פאודלים בעלי נחלות שקטעו כול סממן לרצון להדמות לשכניהם העירוניים שהקדמה חלחלה לאורך חייהם ,בתוספת הרצון לשמר את מעמדם כמנהיגים וברצונם של מנהיגי הדת הדרוזית שלחמו ברצונות הצעירים להתבולל. 

מגמות אלו של מרדנות ומאבק דעות בקרב המשפחה הסגורה ,הופיעו גם במבנה החמולה המשפחתית וגרמו לקרעים וחילוקי דעות בן בני המשפחה, עד אז כוחם של העדה הדרוזים באיחודם למרות המבנה השבטי ,בבדלנותם , אומץ לבם כלוחמים, וסתגלנותם לסביבה השלטונית, למרות היותם עקשנים בני עקשנים.  

רמת הגולן מג'דל שאמס המרד כנגד השלטון הצרפתי
 
רמת הגולן הכפר מג'דל שאמס בתקופת המרד הצרפתי

שבטי הדרוזים החליטו לשכוח מהסכסוכים העדתיים והשבטיים והתאחדו מחדש תחת שרביטו של  סולטאן זייד אל-אטרש שהיה בעברו קצין בצבא העותומאני, על מנת למרוד בשלטון הצרפתי ומטרותיו ,שיועדו לקרקר את חוקיהם ודרך חייהם בעדה הסגורה בעלת הדת הייחודית שלהם, למגר את שלטון הנכבדים ואנשי הדת ,תוך עקיפתם ופנייה ישירה לאנשים ועובדי האדמה שבעדה הדרוזית, כשמטרתם לתקוע יתד בכפרים שלמרגלות החרמון הסורי ,מג'דל שאמס והכפר קלעת ג'נדל, להקמת בסיס יציאה למלחמתם בדרוזים בלבנון .  

למרות מספרם הנחות וכלי הנשק הישן שבידיהם ,נתגלו המורדים הדרוזים כלוחמים ללא חת ,עקשנים ואמיצים שהצליחו לפגוע בלוחמים הצרפתים בשתי התקפות שערכו על היישוב רק בפעם השלישית בשנת 1926 ,בעזרת תגבורת משמעותית, הצליח הצבא הצרפתי לכבוש את היישוב, להרסו ולספח את שטחיו למרות שלטונו. 

אלא שהכוח הדרוזי בראש ובראשונה החל את המרד בכפרים הדרוזים שלמרגלות הר החרמון הסורי ,והחל לחדור מבעד לקווים הצרפתים והחל בפעולות קומדו זעירות כנגד הצבא הצרפתי ומסילות הרכבת ולהסתנן לשאר המובלעת הדרוזית בגולן ,שם החלו לכבוש בחזרה אזורים דרוזיים שבשליטת הצרפתיים ,לנוכח התקפות אלו ,החלו הכוחות הצרפתים בנסיגה ,שנמשכה עד שהגיעה תגבורת לכוח הצרפתי שבכפר ראשייה ,ומשם החל הקרב להבסת המורדים הדרוזים ,ההיסטוריונים טוענים שאם הדרוזים היו מצליחים לכבוש את ראשייה המהלך היה גורם לשינוי מהותי בקרבות ובשליטה .

 

הופעת כוח התגבורת הצרפתי בסיוע תותחים ,שהגיע ממושבות הצרפתיות שמעבר לים כמו סנגל ולגיון הזרים ,גרמה לשינוי מחשבתם של שאר התושבים באזור להצטרף למרד, ולאחר הגעתם של התגבורות ,החלו הצרפתים דוחקים את המורדים בחזרה לכוון מג'דל שאמס שאותה כבשו בניסיונם השלישי ,ולאות נקם הרסו את היישוב .

רמת הגולן הכפר מג'דל שאמס בתקופת המרד הצרפתי
 
רמת הגולן הישוב הדרוזי מג'דל שאמס בשנת 2016

לאחר מלחמת ששת הימים החליט השלטון הסורי לשמר את נאמנותם וזיקתם לסוריה של הכפרים הדרוזים שבתחום רמת הגולן הישראלי ובמיוחד לאחר החלת החוק הישראלי בשנת 1981 על רמת הגולן, תוך הסכמה שבשתיקה של מדינת ישראל ,שרצו לשמר את הדרוזים בשקט יחסי בכפריהם .

השלטונות הסורים לצעירי הכפרים הדרוזים שברמת הגולן את האפשרות ללמוד במוסדות השכלה הגבוהה ברחבי סוריה ובעולם הרחב על חשבונה , בהתניה אחת שעל הסטודנטים לסיים בציונים גבוהים.    

ממשלת סוריה התחייבה לרכוש את תוצרת הפירות של חקלאי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן הישראלי ,כאשר הסורים רוכשים במרוכז  את התוצרת החקלאית ,במחיר שלפעמים שילש את מחיר הרכישה לעומת השווקים בישראל, כמו כן אפשרו השלטונות בסוריה ובישראל ,לאפשר העברת כלות דרוזיות לנישואים לדרוזים ישראלים ,מנהג שנגמר לפני שש שנים ,כאשר הכלה האחרונה שהגיעה ,נשארה מספר חודשים וחזרה לסוריה ,יחסים אלו נפגעו מעט בשלב זה של הלחימה בסוריה בשנת 2012.     

רמת הגולן הישוב הדרוזי מג'דל שאמס בשנת 2016
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור