ים המלח פארקים וחניונים

כאשר מגיעים לצומת קליה (ליד תחנת הדלק והמסעדה ) בירידה מכביש ירושלים ים המלח בסוף כביש מספר 1 פונים ימינה לכוון עין פשחה ,נכנסים בפניה השנייה שמאלה בשילוט לחוף הרחצה קליה .

החוף פתוח לרחצה משעות הבוקר 08:00 עד השעה 17:00 תלוי בתנאי מזג האוויר, טלפון לתאום 029942391 , מעבר לשרותיי הרחצה פועלת במקום מסעדת חוף קליה בין השעות 12:00-17:00 טלפון לתאום 02-9400810 טלפון נייד 054-5217348.

חוף הרחצה בקליה מוסדר וממוקם ברצועת ים , יש בו סככות ,דשאים מרחצאות ושירותים בחוף עצמו לאחר הירידה בשביל ,ניתן להתמרח בבוץ השחור בחוף, ניתן להצלות מהשמש על מיטות הפלסטיק הלבנות, לקבל טיפולי ספא ולרכוש מוצרי ים המלח בחנות החוף, ניתן לשבת במשטח התצפית המשקיף על הנוף המדברי ושאריות ים המלח או פשוט לרבוץ בזולות או סתם ליהנות מצל שמעניקה הצמחייה במקום ולמנגל במפלס העליון במקום מתחם קמפינג מסודר .

ים המלח חוף הרחצה קליה החדשה

ים המלח הגן הלאומי קומראן 1
גן לאומי קומראן , פרוש השם צוק הירח .,באגדות מסופר כי כאשר יש ירח מלא ההשתקפות שלו בים המלח היא ביחס של אחד לאחד ,בערבית קמר פרושו ירח ולכן ההשערה כי מהמלה הזאת נובע שמו.

איך להגיע נסיעה קצרה של חמש דקות בלבד מאזור יריחו ומקיבוץ קליה נמצא אתר הקומראן, השילוט מוביל, הכניסה בתשלום, טלפון לתאום 02-9936330,האתר פתוח בכל ימות השבוע בשעות 10:00-18:00.

הרשות לטבע וגנים אפשרה לי להציץ לזן הולך וגדל של ציונות במיטבה ,של אנשים המאמינים בעבודתם לשימור ופיתוח המקום .

מצבת המבקרים במקום מוכיח כי יד הנוצרים על העליונה בביקור באתר ,מעל ל 90% מן המבקרים הם נוצרים בבחינת ביקור חובה, אחוז קטן של מבקרים מוסלמים בעיקר מאינדונזיה ומעט יהודים טורחים לעצור ולבקר במקום המיוחד הזה  וחבל.
ים המלח הגן הלאומי קומראן 1

ים המלח הגן הלאומי קומראן 2
הגילויים האחרונים שנמצאו במקום הם משנת 1996 ונמצאו במקרה עקב שכנוע של ממשלת ישראל לאפשר לבני כת נוצרית שראו חזיונות למציאת ממצאים נדירים ברחבה המרכזית של האתר,וכאשר הובא בולדוזר לחפור ולמצוא ממצאים הוסטו חלק מאבני החומה למעבר הבולדוזר ולידם נמצאו אסטרוגן ,חרס שעליו כיתוב של צוואה של אדם מירושלים ,בקבוק זכוכית אולי לבושם וחותם מימי חזקיהו המלך, הבולדוזר חפר לעומק 30 מטר בור ולא נמצאו ממצאים ,הבור כוסה והם נשלחו מן המקום בלחץ רשות העתיקות.

משערים שחלק מן המטמונים שהיו מוחבאים במדרונות ההרים נשטפו לאורך השנים בידי שיטפונות שנוצרו בגשמים ולקחו עמם את כל מה שנקרא בדרכם.

כל מערכת איסוף המים תעלות איסוף שנחצבו במדרונות ההרים והוזרמו בתעלות לתוך בורות המים ,מערכת התעלות נבנתה תוך תכנון מוקפד והתחשבות בקווי הגובה השונים של מפלסי מים הזורמים ממקורות שונים , מי השיטפונות נאגרו בבורות איסוף ובימים כאשר הייתה זרימת יתר המים הופנו בתעלה איסוף והולכה שנתגלתה לאחרונה לתוך מאגר מים.
ים המלח הגן הלאומי קומראן 2

עין גדי מעלה בני המושבים בשמורת עין-גדי
מעלה בני המושבים נמצא בשמורת עין-גדי
איך להגיע יורדים בכביש ירושלים הבקעה,עד לצומת קלייה,פונים ימינה בכביש לאורך הגדה המערבית של ים המלח בכביש 90, וממשיכים על פי השילוט. כקילומטר לפני קיבוץ עין- גדי ישנה פנייה ושלט המכוון אל שמורת עין-גדי, חניון נחל דויד  ובית-ספר שדה עין גדי.
מידע
השביל מסומן בצבע שחור,כולל טיפוס  ארוך וממושך במעלה לתצפית עין גדי, חניה במצפה עין גדי,ממשיכים על הרכס לאורך כשני קילומטר,וירידה במסלול שיפועי וקשה חלקו עם מדרגות,הסימון מנחל ערוגות הופך לאדום.

מסלול קשה שאורכו בהליכה איטית וזהירה נמשך בין 6-8 שעות ,ללא צל,אין מים,חניון להורדה בתל גורן ליד הכביש המוליך לנחל ערוגות,לאיסוף משאירים רכב בחניון נחל ערוגות.
עין גדי מעלה בני המושבים בשמורת עין-גדי

עין גדי נחל ערוגות והמפל הנסתר
שמורת עין גדי –   08-6584285, בית ספר שדה עין גדי -   08-6584288
נוסעים על כביש 90 דרומה לאורך ים המלח, וכקילומטר צפונית לקיבוץ עין גדי פונים עם השילוט אל נחל דוד ונחל ערוגות.להמשיך  מחניון  הכניסה, עוד  לנסוע 2 קילומטר בערך עם האוטו ,עד שמגיעים לתחילת המסלול ולחניון שבו נחנה את המכונית, ומשם בהליכה כעשרים דקות.
פתוח  אפריל-ספטמבר בין 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ בין 08:00-16:00
מידע
תחילת המסלול מתחילה בשער הכניסה לשמורה,המשך הליכה בחלקו התחתון נחל ערוגות עד למפל הנסתר וחזרה להתחלה ,אורכו של הטיול כשלוש שעות ,בקרקעית  המפל הנסתר ישנה בריכה שניתן לשחות בה לאורך כל השנה  .

ההליכה בנחל ערוגות לפי סימון אדום,שביל שהופך לעליה לא אכזרית,המוקפת צוקים,כדאי לאחר כמה מאות מטר של הליכה לחתוך לתחתית הערוץ שביל כחול ולדשדש במים, ואז לחזור למסלול האדום,ממשיכים בעלייה בשביל האדום, ונתקלים בשילוט המדריך למפל הנסתר בערך קילומטר וקצת מתחילת הכניסה לנחל ערוגות, בנקודה זאת יורדים לאפיק שמאלה, ומיד ימינה ,ובמרחק קצר מתגלה המפל הנסתר ,שמו המפל נובע ממיקומו ,כי אם לא היינו יורדים לאפיק והיינו ממשיכים בשביל האדום לא היינו רואים אותו, ניתן להתרחץ במקום, ולאחר מכן חזרה באותה הדרך.
עין גדי נחל ערוגות והמפל הנסתר

עין גדי מפל שולמית
איך להגיע יורדים בכביש ירושלים הבקעה,עד לצומת קלייה,פונים ימינה בכביש לאורך הגדה המערבית של ים המלח בכביש 90, וממשיכים על פי השילוט. כקילומטר לפני קיבוץ עין- גדי ישנה פנייה ושלט המכוון אל שמורת עין-גדי, חניון נחל דוד ובית-ספר שדה עין גדי, במעלה נחל דוד ,מעל מפל דוד.
מידע
בהליכה לכוון מפל דוד  ,עוצרים נהנים מהמים ומהשתכשכות ,ממשיכים לכוון המקדש הכלקוליתי ,מתצפתים לים המלח ולנוף,מהמקדש הכלכוליתי קיימות שתי אפשרויות להמשך:
או במסלול היורד אל מעיין שולמית.
או המשך למפל דוד ומערת דודים .

ניתן להמשיך ולרדת למערת דודים בהכוונת שלט העץ  ולהמשיך עוד מעט בהמשך הדרך , בדרכנו למערה נתקל בכמה בריכות , מפלים קטנים,ומעינות , ממערת הדודים  ניתן לראות את הנוף המדברי ,לאחר השהות חוזרים בדרך שהגענו.
עין גדי מפל שולמית

עין גדי מפל דוד
כניסה בתשלום, פתוח  אפריל-ספטמבר בין 08:00-17:00, אוקטובר-מרץ בין 08:00-16:00
שמורת עין גדי –   08-6584285, בית ספר שדה עין גדי -   08-6584288
המסלול מתחיל בכניסה של מרכז המבקרים הראשית בעין גדי ועובר דרך נחל דוד עד למפל דוד הגדול והמרשים  וחזרה לנקודת ההתחלה.
מידע
בהליכה בנחל דוד אשר בערוצו זורמים מים נקיים וקרים בכל השנה,לאורך הדרך מבחינים ביעלים ושפני סלע,מיד לאחר הליכה קצרה מגיעים למפל קטן שגובהו כשלושה מטר ומתחתיו בריכת אגירה טבעית,אשר ניתן לטבול בה.

לאחר הטבילה ממשיכים בין מצוקי הנחל והצמחייה,עד מפל נוסף, ממשיכים עד סוף המסלול ומגיעים למפל דוד שגובהו  34 מטר,אין אפשרות להגיע מתחת לזרם המים  כי הוא תחום,אך מנוחה למרגלותיו בין הצמחייה נותנת פרס למאמץ. אורך המסלול כקילומטר.