מצפה רמון אטרקציות לילדים ומשפחה

מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

כיצד לנסוע :

נסיעה לבאר שבע ,משם ממשיכים דרומה ,לכוון צומת הנגב בכביש 40 ,ממשם ממשיכים לצומת טללים תוך מעבר בצומת משאבי שדה ,ממשיכים מערבה לכוון צומת חלוקים ,פונים דרומה לכוון שדה בוקר ממשיכים על הכביש לכוון מצפה רמון .

אטרקציות תיירותיות וחוות בדרך בין דרום באר שבע - למצפה רמון מהצפון לדרום

אטרקציות וחוות בין צומת הנגב לצומת טללים על כביש 40 חוות אמיר מרחק קצר מצומת הנגב שילוט מצד ימין , טלפון לתאום 08-6555140.

ישוב שיזף ישוב קהילתי מעורב לדתיים ושאינם ,בצד שמאל של הכביש.
מצפה רמון מסלול אטרקציות וחוות בודדים בדרך מהצפון לדרום

מצפה רמון דרך היין מסלול נוסף בחוות בודדים

תחילת הנסיעה ביציאה הדרומית של העיר באר שבע ,מעבר מחווה לחווה מהצפון לדרום נוסעים לכוון צומת הנגב ,בצומת פונים שמאלה לכביש 224 ומשם לכביש 225 המוליך לעיר ירוחם בצומת פונים שמאלה לכביש 224 ומשם ימינה , ממשיכים לאגם ירוחם ,ממול לכביש לירוחם ,לאחר הביקור ממשיכים דרומה לכוון צומת חלוקים .

פארק ירוחם והאגם

הכניסה בחינם.

איך להגיע  בנסיעה מבאר שבע לכוון העיר דימונה, על כביש מספר 25, עד לצומת דימונה,, משם נפנה לכביש 204, נעבור את צומת ירוחם, לכניסה המערבית לירוחם. ונמשיך עם הכביש בהתאם לשילוט עד לפארק ירוחם.

מסביב לחלק העליון של נחל רביבים נטעה הקק"ל יער אורנים ,עצי פרי כולל דקלים המושקים במי קלחין, המקום מיועד לפיקניקים ומנגלים, בשנת 1992 הוקם סכר על ערוצו העילי של נחל רביבים, דבר שיצר את אגם ירוחם , על גדות האגם צמחיית מים, מעין נווה ירוק בסביבה, במשך השנים הוזנח האגם ונצטבר בו לכלוך ועל כן נאסרה הרחצה במקום.

בחורף פארק ירוחם הוא יפה במיוחד ,משום שהוא נמצא בקו הנדידה של עופות המים, שבאים לחורף לכאן, אפשר לנפח סירות מגומי ולשוט באגם או סתם לשבת על הדשא וליהנות מיפי המקום.

מצפה רמון דרך היין מסלול נוסף בחוות בודדים

צומת משאבים פארק גולדה

איך להגיע בנסיעה על כביש 40 ,מהצפון דרך כביש המזרחי של העיר באר שבע בצומת הנוקדים. ממשיכים דרומה לכיוון צומת משאבים, בצומת יש לפנות מערבה צד ימין בכביש מספר 222. הפארק נמצא כקילומטר אחד צפונה מצומת משאבים.

הכניסה בתשלום, טלפון לתאום , 08-6326555-6

שעות פתיחת הפארק: א - שבת 8:00-16:00, בערבי חג 8:00-13:00, בחודשים יולי-אוגוסט בימים ראשון –שישי בשעות  8:00-13:00; ימים ב'-ה' ושבת 18:00-20:30

מידע

פארק גולדה מאיר שהוקם לזכרה של ראש ממשלת ישראל הרביעית , הוא מהווה אחד מפארקים שהוכשרו ונושאים את שמם של ראשי ממשלות ישראל כמו :פרק דוד בן גוריון,פארק לוי אשכול,פארק מנחם בגין ופארק יצחק רבין , מיקום פארק גולדה נקבע , כתזכורת וזיכרון לתקופת שבה בלתה רבות בקיבוץ רביבים שבתה הייתה בין מייסדיה ,זקני הקבוץ מתארים את המקום כביתה השני של גולדה .

צומת משאבים פארק גולדה

הזעפרן התפרסם וגדל בעיקר בחבל קשמיר שבצפון הודו, קבל את שמו מהמילה הערבית צהוב (אספר) , בלטינית שמו saffron , התבלין הגיע מהודו ומפרס ,בעזרת סוחרים ושבטי הנבטים הסוחרים הנודדים, הוא חצה את יבשת אסיה וארצות ערב והגיע לנמלי ארץ ישראל ומצריים או מכוון אילת או מכוון ירדן ים המלח ולמרכז הארץ ,מן הנמלים נשלח תבלין הזעפרן לרחבי העולם העתיק.

סוחרי התבלין זעפרן שהובא מהודו ואירן, הביאו גם פקעות שגודלו בארצות איטליה, צרפת, ספרד ומרוקו, שנטשו את מלאכת הגידול עקב העבודה הידנית הגדולה הנדרשת בקטיף ובהכנת שערות הזעפרן לאחר הקטיף וכמובן שקילתו והפרדתו

הזעפרן נחשב לאחד מתבליני המזון היקרים בעולם ,השימוש בתבלין הזעפרן נפוץ במאכלים הודיים ובמטבח הפרסי ,קמצוץ ממנו עולה בכסף רב, הפקעות הראשונות הובאו לחווה מתנת המדבר ,לפני למעלה מעשר שנים בידי גבי ורעייתו לילך ממרוקו, פקעות שהוטמנו בערוגות שכוסו בהמשך ביריעות ניילון להגנתם .

תהליך צמיחת עלי הצמח ,שמקיצים בסוף הקיץ מתרדמתם ובהמשך פריחת פרחי הזעפרן הסגולים, מתחיל במחצית חודש נובמבר ותהליך קטיפת הפרחים נמשך כחודש , כאשר הקטיף עצמו נעשה בשעות הבוקר המוקדמות ,כאשר לכול פקעת מחזוריות ,של צמיחת פרחים מחדש מאותה הפקעת ,בתנאי שהפקעת בוגרת .

חוות מתנת המדבר פקעות הזעפרן כרכום

מצפה רמון מסלול טיול לציר צבעי רמון (פארק צבעי המכתש)

בנסיעה על כביש 40 בסימון שבין הקילומטר 86-87 שלושה וחצי מדרום לאתר האטרקציות המנסרה ,בעקבות השילוט לציר צבעי רמון ממשיכים בנסיעה ,הערה חשובה : כאשר מגיעים מכוון הירידה ממצפה רמון למכתש ,אין אפשרות לפנות לשביל העפר המוליך לציר והמסלול, כיוון שכביש 40 הדו צדדי , מסומן בנקודה זאת בקו לבן ,ואין אפשרות לפנות שמאלה .

לכן ממשיכים כקילומטר ומשהו ,לנקודה מימין תחילת דרך אספלט ,שבו מבצעים פניית פרסה וחוזרים בכביש לכוון מצפה רמון ,ומשם לאחר נסיעה בחזרה של כקילומטר ,יורדים לשביל העפר המסומן בשלט כרגע בד לאטרקציה ,לאחר הירידה למסלול עפר כבוש המיועד לאוטובוסים ומכוניות פרטיות לציר צבעי רמון שאורכו לכול אורכו כשבעה קילומטר ,המסומן בסימון דרכים בצבעי כחול לבן מסלול שבו שני אוטובוסים חולפים אחד ליד השני.

אורכו של המסלול הרכוב (מכוון שכך הוא נגיש לבעלי מוגבלויות) בפארק הגאולוגי שישתרע בהמשך על שטח של שלושה דונם מרובע , מסלול שנפתח לאחרונה וירידות בתחנות לצפייה מקרוב כשבעה קילומטר והסיור בו נמשך כשעתיים, המסלול בשמורה עובר על פני שטח המכרה ,המשמש כחלק מהמוזיאון גאולוגי , המאפשר הכרת השכבות המשובצות בין קירות הסלע שבמכתש ובתופעות הטבע המיוחדות לאזור בצבעים סגול, אדום, ורוד, צהוב, ירוק ועוד.

מבצע שיקום המכרה נגב כימיקלים והאזור הנטוש בוצע בידי רשות הטבע והגנים ובידי הקרן לשיקום מחצבות ישנות ברחבי ישראל, במחצבה הישנה ששוקמה ניתן לראות ,עושר של שכבות סלע ותופעות טבע וגיאולוגיות שנחשפו בעת החציבה בעבר , הנגלות לאורך המסלול למסיירים.

מצפה רמון מסלול טיול לציר צבעי רמון (פארק צבעי המכתש)

אתר החולות הצבעוניים במכתש רמון נמצא בנסיעה על כביש 40, כששה וחצי קילומטר על פי השילוט ,לאחר כיכר היציאה ממצפה רמון , כשש מאות מטר לאחר הכניסה לאתר המנסרה ,האתר ממוקם בצידו הימני של כביש 40 ,אתר חינמי רגלי מהחניה הליכה קצרה.

אחרי מאבק ממושך של גופי שמירת הטבע   והידלדלות חומרי הגלם שנחצבו במכרות מכתש רמון ,גיבשה הממשלה בשנים 1990-2000 החלטה סופית האוסרת על המשך שימוש הכרייה בשטחו של המכתש, ההחלטה השנייה הייתה לנסות ולשקם את האקולוגיה והנוף בפצעים שנוצרו מהכרייה.

פארק אבן רוח מים ,הוא אחד הראשונים במלאכת השיקום ,הניצב במרחק של עשרות מטרים על כביש 40 מכוון היישוב מצפה רמון היורד למכתש והמוליך לכוון העיר אילת (תחילתו של כביש 40 בעיר פתח תקווה) ,מומלץ לעצור בדרך וליהנות מבילוי משפחתי או תיירותי שבדרך ,

ממולו לפארק אבן רוח ומים ,מעבר לכביש 40 ,ממוקמת מרפסת תצפית הנשרים ,שבמרכזה מוטבע לוח שיש עם ציורי הנשרים ודברי הסבר ,על גבעה ממול למרפסת ,הוצב פסל בגודל טבעי של נשר להתרשמות .

מצפה רמון פארק אבן רוח מים

מרפסת הניצבת בטיילת המכתש מעל חלל מצוק מכתש רמון , הכוללת רצפת זכוכית המאפשרת לצפות במעמקי המכתש ולנוף לאורכו של המכתש הגדול.

מכתש רמון המצפור התלוי מעל מכתש רמון - מצפור על שם אילזה כץ

מצפה רמון מרכז המבקרים מכתש רמון

לאחר תקופת שיפוצים נפתח מחדש מרכז המבקרים על שמו של אילן רמון בשנת 2013 כהנצחה לאילן רמון שנספה באסון המעבורת קולומביה , הכניסה בתשלום , פתוח בימים ראשון- חמישי ושבת בשעות  8:00-16:00, בימי שישי בשעות  8:00-15:00 כניסה אחרונה למרכז- שעה לפני הסגירה הסיורים במרכז בתיאום מראש בלבד בטלפון 08-6588691.

הרעיון בפתיחת המרכז החדש נבע משילוב הרצון להנציח את פועלו וחיו של אילן רמון ובנו אסף רמון שבחר ללכת בעקבות אביו הטייס,והרצון לערוך הכרות וסיפורו של מכתש רמון הייחודי והגדול בעולם היושב על קצהו של מצוק מכתש רמון והמהווה את שער הכניסה לסיורי עומק במכתשים תוך הצטיידות במידע על תופעותיו ,שביליו והאפשרות לבילוי בין גרגרי החול והסלעים שנותרו מקרקעית הים שכיסה בעבר את המקום.

מרכז המבקרים משלב ונותן חוויה על חושית עם פלאי הטבע ,תוך שילובם ברעיון החיבור בין שמים לקרקע או יותר נכון בין החלל והאדמה באזור, המשולבים בסיפור חייו של האסטרונאוט הראשון של ישראל אילן רמון תוך הצגת חפצים ושרידים מהמעבורת שהתרסקה , יומניו האישיים,חליפת האסטרונאוט וסרטים שצילם מהחלל של האזור מן ההיבט הגיאולוגי והטבע .