דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 

הערבה מידע כללי

 
 
הערבה בדרך לאילת פתח דבר

כאשר אנו חולפים על כביש 90 בדרך הערבה ,בואך לכוון אילת ,אנו מדמים את עצמנו לנהגי מרוץ שאצה להם הדרך, על מנת שהדרך למלון הקריר באילת יגיע מהר, בימי הטרוף הגדול מתקופת  העבר הרחוק ,כאשר המסלול עבר בין תחנות הדלק הפזורות לאורך הכביש ובחנייה בגלידה של יוטבתה ,זמנים אלו חלפו מן העולם.

לידיעתכם ידידי זה אינו סוד ,שבשנים האחרונות השתנתה התמונה במאה שמונים מעלות, עשרות אטרקציות ,מסעדות ובתי קפה נפתחו לאורך דרך הערבה, אין צורך לדהור כמו אדם שכפהו שד ,אלא לעשות זאת את הדרך בלגימות קטנות ,ליהנות משלל האטרקציות לאכול ברמה אירופאית ,חלקם הגדול במחירים שפויים למחירי הארץ,ולדעת שאין להסתפק רק בסנדוויץ בקיוסקים הצמודים לתחנות הדלק,שהוריו יוצריו נעלמים ,או בחומוס שחלפו ימיו ואפילו ליהנות משירותים ,שלא כול תושבי המדינה בדקו את הניקיון החסר שלהם.


הערבה בדרך לאילת פתח דבר
 
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
קקל הקימה מספר חניוני דרך לאורך דרך הערבה
 בקילומטר  166, חניון שיטה במידבר
בקילומטר 151, חניון נחל עמר
בקילומטר 130
בפארק ספיר -  שולחנות פיקניק מוצלים. חניונים ומתקנים ,
בנוסף קקל הקימה מספר חניוני דרך לאורך הכביש:
חניון חצבה, עין יהב , נחל חיון חניון על שם  אורן ליאור בדרך השלום.
בחניונים  משטחי חנייה, שולחנות פיקניק, סככות צל דמויי עצי שיטה ואשפתונים.
התאמה למוגבלי תנועה: בחניוני הערבה- חלק משולחנות הפיקניק מותאמים.
חניוני נופש קקל בדרך הערבה לאילת
 
ערבה מרכזי מידע
מרכזי מידע בערבה
מרכז מידע והזמנות  העמק האדום ערבה דרומית
כתובת: מועצה אזורית חבל אילות

טלפון: 08-6326555
פקס: 08-6326996
דואל :    redseadesert@ardom.ardom.co.il
אתר אינטרנט http://www.redseadesert.co.il
שעות פתיחה: בימים א-ה בשעות 09:30-16:00 יום שישי בשעות  ,9:00-13:00 , בשבת סגור
 
          
 
          
ערבה מרכזי מידע
 
בדואים נודדים ואוהלם בנגב

את ביתם מכנים הבדואים בית השערות (בית אל שער) על שם שערות הכבשים והגמלים השזורות ביריעות האוהלים שמהם מורכב האוהל , כיום אין הבדואים בארץ ישראל מייצרים את אוהליהם אלא רוכשים אותם מעבר לירדן שם עדיין שבטי בדואים היודעים את המלאכה .

את האריגים העשויים משערות העיזים והכבשים אורגות הנשים מעדר המשפחה,אך ישנם שבטים שאינם מגדלים צאן , רוכשים את חומרי הגלם משבטים מגדלי מקנה הנקראים מעאזה ,הבדואיים העשירים רוכשים את האוהלים המוכנים מסוחרים העוסקים בממכר אוהלים.

בדרך כלל יהיה גודלו של האוהל המשפחתי כשבעה מטר אורכו ושנים וחצי רוחבו ,בחלקו תעבור מחיצה שתחלק את האוהל לשטח המגורים והבישול ואזור הנשים ,חציו השני של האוהל משמש כסלון לאורחים ולמפגש הגברים ,בחלק זה יוגשו ספלי הקפה והאוכל למתארחים.


בדואים נודדים ואוהלם בנגב
 
ערבה חקלאות ימית ובריכות לגידול דגים

הקדמה (חקלאות ימית בערבה) תודה למו"פ יאיר בערבה למידע 

השילוב של המילה דגים וחום הערבה מעורר מחשבה שאולי החום השפיע על הכותב,אלא שהמציאות הקיימת מוכיחה שהשילוב ניתן לבצוע ,שילובן של מספר מכוני מחקר בארץ לגידול וטיפוח דגים הוליך את ברעיון לשלב הביצוע עוד בשנת 1981 כאשר הוקמה ברכת הדגים הניסויית הראשונה בישוב עין יהב בראשונה בערבה.

חברו לניסוי תנאים מיוחדים הקיימים באזורים מדבריים ששולבו להצלחת הרעיון,כמו מזג האוויר החם הקיים בערבה במשך רוב ימות השנה,קרקע פנויה,מתקנים מחופים לבריכות הדגים שהוקמו בחוות הגידול,שימוש במים מליחים שאינם טובים לגידולים חקלאיים שנשאבו מבארות מים בערבה,המדמים במליחותם את מליחות המים בים,מים מלוחים אלו נטולים מזיקים ומחלות ומיטיבים עם גידול הדגים,שימוש במתקנים סולאריים ליצור חשמל הדרוש להפעלת מערכות גידול כמו חמצן ועוד.

בחממות הגידול מגדלים את הדגים בצפיפות (כיוון שאין סיכון גדול של מחלות)ונהנים מאפשרות של יבול גדול של דגים בשטח קטן (חסכני) רובם של הדגים הם דגי נוי קטנים, או קרפיונים ומושטים צבעוניים הנרכשים לבריכות נוי , חלקם לתצרוכת השווקים למאכל .


ערבה חקלאות ימית ובריכות לגידול דגים
 

כיכר סדום השם השגור בפינו ,איננו בדיוק השם המופיע בתנך והמתאר את המקום, על פי הכתוב בתנ"ך ,השם שניתן למקום היה בקעת הירדן , חלק מחוקרי ים המלח שהגיעו מאירופה ואמרקה, החדורים אמונה ואהבה לסיפורי התנ"ך בספר בראשית ,שחקרו את המקום במאות השנים האחרונות, ניסו לקבוע את מיקומו של האירוע שמסופר בו סיפור סדום ועמורה ,לוט ובנותיו וסיפור ההימלטות מעיר הרשע.

העיר סדום מופיעה בסיפורי התנ"ך כארבעים פעם, והחוקרים כיום נוטים לשער על פי התיאורים בספר התנ"ך, כי סדום ישבה בצפון ים המלח ולא בדרומו , לאחר שהשתרשה הסברה העממית כי סדום שכנה בדרום ים המלח ,תוסיפו לכך את ניצב המלח הנקרא אשת לוט ומערת הקמח שקרסה בחלקה והרי לכם סיפור מקראי בנופח עלילה תנכית שהותאמה לזמננו.

כיכר סדום היא מלחה מדרום לים המלח ,תנאי האקלים הקיצוני של חום ביום וקור בלילה יוצרים תנאי מחייה שאינם קלים לתושבי האזור ,על האזור בעונת החורף יורדים ממטרים שבין 35-50 מילימטר ,המהווים כמות קטנה מאוד לאזור.

בית גידול זה לטבע ולאוכלוסיית החיות ,בשילוב של גבעות חוור הלשון הלבנים ושטחים שטוחים בינם ,הצליח לשמר את עצמו עד תחילת המאה העשרים , למרגלות גבעות ומצוקי החוור הלשון ,נובעים מעיינות השכבה : עין תמר בשמו הערבי עין ערוס, עין הכיכר בשמו הערבי בידה , עין פלוטית (מעיין האהבה).

ים המלח כיכר סדום והמלחה
 
נאות הכיכר עין פלוטית (מעיין האהבה) או המעין הנסתר

בנסיעה על הכביש לאחר הפנייה מהצומת כביש 90 ,לעבר המושבים עין תמר ונאות הכיכר לאחר נסיעה של 4.2 קילומטר מבחינים בצד שמאל בשלט בריכה אופרטיבית ,לאחרי ממשיכים בנסיעה כ 900 מטר ורואים בצדו השמאלי של הכביש , קבוצת עצי דקל וסבך של קנה מצוי ,שם עוצרים בחניון קטן ליד פחים ירוקים ויורדים אל המעיין.

מעיין עין פלוטית קבל את שמו משמה של אחת מבנותיו של לוט, על פי המסורת אחי אברהם המקראי, בסיפור המקראי מספר בראשית המתאר את חורבנה של סדום ,מסופר על פלוטית שדאגה לעניי העיר וחסרי הבית, בני העיר שלא אהבות את פעילותה ,העמידו אותה למשפט שבו דנו אותה למוות על המוקד ,בייאושה זעקה פלוטית לאלוהים לעזרה ,וכתגובה החליט להחריב ולשרוף את סדום והערים סביבה.

מימיו של המעיין צלולים ומעט מלוחים ,ניתן להיכנס לבריכת המעיין לרחצה , עומקה של הבריכה כמטר ,הכניסה והיציאה מהברכה ממוקמת בחלקה הצפוני ,ישנה מדרגה קטנה בפתח הכניסה לבריכה ,האמונה טוענת כי הרוחץ בבריכה או טובל פניו במימיה, תקרב אהבה בין אוהבים ובחירה נכונה בבת הזוג לחיים .

הבריכה נסתרת בין עצי הדקל הפראיים שלידם קנה מצוי ושיחים שונים, לבריכה הוכנסו דגיגים קטנים מסוג נאווית ים המלח בידי תושבי האזור על מנת לשמר את הדג האופייני לאזור (כמו בעין פשחה).

כמאה מטר צפונית לבריכת מעין פלוטית ,לצדו של הדרך לנאות הכיכר, ממוקמת אנדרטת זיכרון לזכרו של קצין הצנחנים סגן ידידיה אליקים אשר ז"ל שנהרג בעת שרות פעיל באזור בשנת 1982.

אין להסתובב בשטח מחוץ לשבילים המסודרים מפחד מוקשים שנסחפים בשיטפונות שמתרחשים באזור בזמן הגשמים בחורף .

נאות הכיכר עין פלוטית (מעיין האהבה) או המעין הנסתר
 
נאות הכיכר אנדרטת חיילי הנח"ל שנספו באסון הצוק

בנסיעה על הכביש לאחר הפנייה מהצומת כביש 90 ,לעבר המושבים עין תמר ונאות הכיכר. כעבור 500 מטר מבחינים מימין, באנדרטת הנספים באסון נאות הכיכר .

ספור אסון צניחת המצוק   

על ההתיישבות המחודשת נאות הכיכר הקרובה לגבול הירדני ,שקמה במחצית שנות 1970,הופקד כוח של הנח"ל שהתגורר מתחת למצוק שבשטח היישוב, עקב החורף וסחף הגשמים התמוטט חלק מהמצוק שכלל שלושה גושי סלע ענקיים, שצנחו על חדר האוכל הצהלי ,שבעברו שימש כחדר האוכל של התיישבות חברת נאות הכיכר . 

התמוטטות שלושת הסלעים על צריף האוכל של חיילי הנח"ל ,ארעה בסוף שנת 1970 ,בעת שקברו תחתיהם, כשלושים וחמישה חיילים בעת ארוחת הצהרים, בהתמוטטות המצוק נהרגו 20 חיילים ואזרח ורבים נפצעו. 

ההסבר המדעי שסיפקו הגיאולוגים שהגיעו לאחר האסון ליישוב , טמון בהרכב הגאולוגי המתקרא חוור הלשון ,שכבת סלעית שגובהה מספר מטרים, המורכבת מחרסית ומסלע גיר החרסית הינה חומר היכול לספוג מים במידה מסוימת, שלאחריה חלה פעולת ניפוח של החרסית, כתוצאה מהניפוח השכבות שמעל לחרסית מתחילות לנוע בחפשם מקום חדש, הסלעים שניצבו מעל לבסיס השכבות שזזו ,אחיזתם התרופפה בשכבה שמתחתיהם והם נותקו וצנחו למטה על גג הצריף. 

סברה שנייה שבחנו הגאולוגים טענה ,שלאחר ייבושה חזרה החרסית למקומה והותירה חלל במקום שהתנפחה מספיגת המים, כתוצאה מכך התרופפה אחיזת הסלעים בבסיסם והתוצאה הסופית הייתה ההידרדרות. 

נאות הכיכר אנדרטת חיילי הנח"ל שנספו באסון הצוק
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור