דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

חיפה והכרמל

 
 
 

תיארוך תחילתה של חיפה מתחיל באגדת אליהו הנביא שברח במאה השלישית לפני הספירה למערת מסתור ,מפחד רדיפת נביאי הבעל, מתחת לסטלה מריס שבמרומי הכרמל,כיום המערה נקראת מנערת אליהו ,ומושכת אליה רבבות לביקור בעקבות קברי צדיקים.

בין יתר האנשים שהגיעו למפרץ והנמל של כפר הדייגים בחיפה ,היו שודדי הים של איי מלטה ,שמצאו בה מקלט ומקום להצטיידות במזון ובמים ,שודדי הים המלטזים כינו את מקום המסתור "מלטה הקטנה".

מעבר להם הותקף נמל חיפה בתדירות בידי שודדי ים,ולכן נאלץ המושל העותומאני לבנות משני צדדי הנמל מגדלי שמירה ,בציורי התקופה ובצילומים ניתן לראות את המגדלים שהוו חלק בסמלה של העיר, מגדלים אלו נהרסו לאורך השנים ואינם עוד עימנו כיום.

בתקופת בית שני גרו בעיר חיפה יהודים ומוסלמים יחדיו , לאורך השנים התבססה פרנסת התושבים משרותי הנמל ומסחר של סחורות שעברו ויוצאו מנמלה,לצידו של הנמל הגדול באותה תקופה נמל עכו הסמוך.


חיפה תולדותיה וסיפורה בקצרה
 
סיפורו של גדוד העבודה העברי

ההכרזה על הקמת ומיסוד הגדוד העברי על שם יוסף טרומפלדור ,נערכה על גבעה ממול לחמי טבריה בשנת 1920,בעת שהתכנסו חלוצים בתקופת סלילת הכביש בין טבריה לצמח,קדמה להכרזה התארגנות שנמשכה כחודש לפני ההכרזה,ביום הזיכרון למלאות ששה חודשים לקרב תל חי ,בכינוס שנערך לאור מדורה בערב הזיכרון ,נתקבצו פועלי הכביש,חברי אגודת השומר,חלוצים ופועלי מושבות הגליל.

בעת הכינוס הכריזו 44 חלוצים וחלוצות על הצטרפותם לגדוד,על מנת ליצר מקום לעבודה עברית,בשיתוף קולקטיבי של חיי הגדוד,בסיום עבודת סלילת הכביש בין טבריה מגדל לטבחה, סוללת העפר למסילת הרכבת בין ראש העין ופתח תקווה, עברו חברי הגדוד למושבה מגדל ,בנקודה זאת הצטרפו עוד חברים והקבוצה מנתה כשלוש מאות חברים בגדוד, בסוף השנה מנה הגדוד כשש מאות חברים.

תקנון מסודר של גדוד העבודה העברי, נחקק באסיפת הגדוד שנערכה במושבה מגדל בשנת 1921 שבו שותפו נציגי שלושת גדודי העבודה בגדוד,בהמשך לאחר תשעה חודשים מייסוד הגדוד בסלילת הכביש בין טבריה לצמח,הוכרזו אבני היסוד ומטרות הגדוד העברי לדרכו,שעיקרם הקמת קומונה של פועלים עבריים לכיבוש העבודה העברית בעיר,במושבות ובכפרים של חלוצים בארץ ישראל ,שתאחד את המצטרפים לעבודה שיתופית וחיי שוויון.

סיפורו של גדוד העבודה העברי
 
נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל

הקדמה : נפוליאון במסעו הצבאי שהה בארץ ישראל רק כשלושה חודשים.

נפוליאון הגיע לארץ ישראל על מנת לכבשה ,במסע הכיבוש של מצרים וארץ ישראל בשנים 1798 – 1799     קדמה לכך הכרזתו שבה עקף את השלטון העותומאני ,(כיוון שלא היו סכסוכים בין צרפת לבין המוסלמים והעותומאניים באותה העת),על פי הידוע בהיסטוריה של הקצין הצעיר נפוליאון , בתחילת דרכו כקצין ארטילריה נשלח נפוליאון להדריך את קציני הצבא העותומאני בתותחנות ומהלכי קרב מודרני.

הכרזתו של נפוליאון בטרם יצא למסעו ,כללה שני אלמנטים חשובים,תוך שימוש בהסתרת כוונותיו האישיות , להפוך לקיסר המזרח ולהשתלט על אוצרות המזרח למימון הקמת והגדלת צבאו.

סיבה נוספת לרצונה של צרפת להלחם כנגד השלטון הבריטי שנחשב כאויב העיקרי של צרפת שלאחר המהפכה ,משום שהשלטון המלכותי בבריטניה ,התנגד לרעיונות המהפכה הצרפתית ,ולכן כרת בריתות כנגדם עם מדינות באירופה.

נפוליאון בחן את האפשרויות הצבאיות העומדות בפניו במלחמה כנגד בריטניה ,בעת שבחן את האפשרויות, הבין נפוליאון, כי כוח הצי הצרפתי ,לא יעמוד כנגד כוחו של הצי הבריטי , בבחינת הבנה זאת החליט לפגוע בבטן הרכה של בריטניה ובמושבותיה ,שהיו מקור הכסף הגדול לבריטניה.


נפוליאון סיפורו בכיבוש ארץ ישראל
 

בתחילת חודש אוקטובר 1898 ערכה משפחת הקיסר הגרמני וילהלם השני ורעייתו אוגוסטה ויקטוריה ,ביקור בממלכה העותומאנית בקונסטנטינופול,בחיפה,ביפו,בירושלים וקינחה את ביקורה בבירות,מטרת נסיעתם ביקור ועלייה לרגל (צליינות) בארץ ישראל ,על מנת להשתתף בחידוש כנסיית הגואל בירושלים העתיקה,בעת ביקורו ביקש לחזות בעיניו במושבות ההתיישבות הנוצרית הטמפלרית בארץ ישראל.

ביקורם בארץ ישראל נמשך עד סוף חודש נובמבר בשנת 1898,לצורך נחיתתם בארץ ישראל בחיפה, החליטו בני המושבה הטמפלרית הגדולה הראשונה בארץ ישראל,להקים מזח שלישי בנמל חיפה בעבורו,שישמש כנקודת נחיתה לסירה ,מספינת הקיטור שהשיטה את הקיסר הגרמני בעת ביקורו.

לצורך הביקור אף הובאו כרכרות חדשות לארץ ישראל,הארץ מתחת השלטון העותומאני אף התמרקה ,לאורך הדרך שופרו הדרכים כמו הדרך בין חיפה ליפו, נסללו קווי טלגרף ,העיר חיפה ,יפו וירושלים לבשו חג,בירושלים הוקם מאהל קיסרי ברחוב הנביאים,נכבדי ערים ניצבו בפתחי הערים ולוו את השיירה המלכותית למעונותיהם ברחובות ההרים בתהלוכות.


ביקור הקיסר וילהלם השני בארץ ישראל
 
בהאיים ספור היווסדות הדת הבהאית

הסברות להיווצרות הכת הבהאית מפנות אותנו לעיקרי הכת הבאביזידית השיעית, שליקטה כמה יסודות פילוסופיים ואמונות ,מכתות אחרות הקשורות ליסודות של הניגוד בין האור לחושך, תקווה לנושא חופש עולמי והתנגדות למלחמות, הכת הבהאית אספה יסודות אלו לדתה החדשה בעת שהוקמה.

על פי האמונה ,בשנה זאת החלו להתקבץ סביב באב סייד עלי מחמד שיראזי ,שהוסיף לשמו את השם באב מלשון דלת (שער) להכרזתו בעיקרי אמונתו החדשה ,הצטרפו מאמינים נוספים ובינם האחים בני משפחת מירזא, במיוחד האח הגדול ששינה את שמו לבהא אללה מירזא חוסיין-עלי , כאשר נמנו חסידיו כשמונה עשר חסידים ,שכונו אותיות החיים, הם מונו למפיצי הדת ברחבי העולם.

בהכרזתו של בהא אללה מירזא חוסיין-עלי, על הקמת הכת הדתית החדשה וכנביא הפותח תקופה חדשה, באמונה דתית חדשה המבטלת את האמונה האסלאמית הכתובה בקוראן למרות שלא כפר בכתוב בספר התפילה של המוסלמים, הוכרזה עליו מלחמה ורדיפות של השלטון הפרסי.

בהאיים ספור היווסדות הדת הבהאית
 
בהאיים התיישבות הבהאית בעמק הירדן בין השנים 1882-1952

הבהאיים שקבלו רשות מהשלטון העותומאני לרכוש אדמות בגליל ובעמק הירדן לאחר שחרור מנהיגם בהא אללה מירזא חוסיין-עלי בשנת 1878 מהמעצר בעיר עכו  רכשו 4 חוות חקלאיות ושטחים בחלק המזרחי של נהר הירדן בשנת 1882 ,על אדמות אלו קמו והתגוררו בהאים בין השנים 1882-1952.

חלקת האדמה הראשונה שנרכשה מהעשיר הערבי עבאס אפנדי תושב לבנון, חווה ששכנה באזור הכפר הערבי סמרה בגדה המזרחית של אגם הכנרת לשיפולי ההרים, אדמה שנרכשה מתרומות של חברי הכת הבהאית, בידי מנהיג הכת בהא אללה מירזא חוסיין-עלי, שמסר את ניהול השטחים שניקנו באזור הירדן, לאחיו הצעיר מירזא מוחמד-קולי לנהלם.
 
בחווה שעל שיטחה היו כארבעים בקתות שבהם גרו הפלאחים האריסים שעבדו את הקרקע החקלאית בהנהגת כ 4-5 מבני כת הבהאיים ,שטחי האדמה חולקו בין הנביא ואחיו, כבר בשנת 1942 ,החל משא ומתן בין הבהאים לבין אנשי הקק"ל ,לרכישת שטח הכפר סמרה על מנת ליצור רצף טריטוריאלי יהודי וגישה יבשתית ,בין עין גב המרוחקת והישובים היהודיים , כיוון שהגישה לעין גב , הייתה רק דרך הים באותה תקופה .
בהאיים התיישבות הבהאית בעמק הירדן בין השנים 1882-1952
 

תודה לפרופסור החוקר יוסי בן ארצי בעזרה לכתיבת מאמר זה

 

הנער גוטליב הצעיר הגיע לארץ ישראל ביחד עם הוריו כאשר מלאו לו אחד עשר שנים,עוד בצעירות ינק מאביו את שורשי האדריכלות והתכנון,כבר מגיל צעיר החל לשרטט לתכנן ולהביע רעיונות שונים הקשורים לבניה,אחת הדוגמאות שנותרו ממכלול עבודותיו היו המפות ששרטט ובמיוחד מפת ההתיישבות של המושבה הגרמנית בחיפה ,שאותה שרטט כבר בגיל שמונה עשר, בטרם יצא ללימודיו האקדמיים בגרמניה.

 

כבר כילד בבית הספר היסודי באמריקה למד אנגלית וגרמנית כשפות אם ,בהמשך לימודיו למד גם את השפות ערבית וצרפתית ודיבר גם תורכית לצורך מגעיו עם השלטון העותומאני לאחר הגיעם לארץ ישראל,למד גוטליב הבן בבית הספר שהקימו הטמפלרים במושבה,שבה חומר הלימוד כלל עבודה מעשית,גוטליב למד מאביו את יסודות האדריכלות,התכנון ההנדסי,מיפוי ורישום , כאשר בגר גוטליב הוא נשלח לגרמניה להמשך לימודיו שם שהה כחמש שנים ולמד בבית ספר לבניה,המשיך לבית ספר להנדסיים וסיים בהצטיינות את הבית ספר הגבוה להנדסה והתמחה באדריכלות.

 

יש הטוענים כי את לימודיו בגרמניה ,מימן אביו מיצירת תחריט על אבן של העיר חיפה שאותה מכר לשלטונות העיר, כאשר חזר הבן גוטליב לביתו בארץ ישראל,הוא נישא למרים בתו של המורה לנגה בשנת 1882 ,לאחר חזרתו נמנה גוטליב כאחד המהנדסים והאדריכלים האזרחיים הבודדים ברחבי ארץ ישראל,בתחילת דרכו בארץ,הוא שימש כיועץ בנייה,מדד ורשם שטחים שיועדו לבנייה ותווי תחבורה,תכנן ובנה את המיסיון הסקוטי בטבריה,תכנן ובנה בתים בחיפה ובנצרת, הוא תכנן ופיקח, בשנת 1887 לבקשתו של רוטשילד,את היקב בראשון לציון .


גוטליב שומאכר מהנדס ,אדריכל,מודד וחוקר ארכיאולוגי (בנו של יעקב שומאכר)
 

הסתדרות הציונית המיישבת בארץ ישראל , החליטה לספק עבודה לגלי העלייה בארץ ישראל, ההסתדרות הבינה כי תעסוקה ומסחר הם חלק מיישוב יהודים בחזרה על אדמתם, כהבנתה שהרעיון הציוני החדש ,אינו יכול להסתמך על כספי החלוקה ויש לספק לצעירים עבודה ,ברוח גל הקדמה שעבר על העולם מתחילת המאה העשרים.

אחד הרעיונות היה לפתח את ענף גידול הטבק וייצור הסיגריות, שכבר קרטע בארץ ישראל מסוף המאה התשע עשר בזכות בודדים ,רעיון פיתוח ענף הטבק הוגבר ביחד עם זרם העלייה השנייה ,אז החלו לצוץ מפעלים ליצור סיגריות ,כאשר את רוב חומר הגלם הצטרכו המפעלים לייבא, אלא שההגמוניה בארץ ישראל, על ענף הטבק והסיגריות ,נשלט בטרם מלחמת העולם הראשונה בידי הצרפתים ביד חברת הרזי קומפני ובעזרת השלטון העותומאני.

לצורך פיתוח הענף פנתה ההסתדרות הציונית למומחים יהודיים בענף הטבק ,על מנת לקבל חוות דעת לרעיון ולאפשרות פיתוח הטבק בארץ ישראל, מומחים אלו שללו את הרעיון בנימוקים כי השלטון העותומאני יצר מונופול וקבע את המיסוי ומכסות הגידול של הטבק בארץ ישראל ולכן יתקל הענף בקשיים בהתפתחותו.

סיגריות בארץ ישראל
 
 
 
 
 
בניית אתרים - שרקור