גליל סיורים ברמת נפתלי ובעמק קדש

רמת נפתלי שביל הפלמח

איך מגיעים : בנסיעה לאורך כביש מספר 90 המקשר בין המושבה ראש פינה לעיר קריית שמונה נוסעים עד צומת כוח – שילוט קיים, פונים שמאלה ומתחילים לעלות  בכביש 899 הלא הוא כביש הצפון, ממשיכים לכוון צומת ישע והכביש המוליך לקבוץ יפתח ,פונים שמאלה לכוון החניה של המצודה.

לאחר חניית הרכב בחניון, מתחילים לנוע על השביל המרוצף לכוון קבר האחים של 28 הלוחמים שנפלו בשלושת ניסיונות הכיבוש של המצודה, ששה בהתקפה הראשונה,עשרים ושתים חללים בהתקפה השנייה ושנים בהתקפה האחרונה שבה המצודה נפלה בידינו לאחר שחלקם הגדול של הערבים שהיו במצודה ברחו.

רמת נפתלי מצודת הונין

הכניסה חופשית – יש להיזהר כיוון שקיימת סכנת התמוטטות עקב פעולת איתני הטבע לאורך השנים,קיימים מתחמים סגורים בגדר תייל ושלטי אזהרה.

מיקומה של המצודה הצלבנית הונין הוא על רכס רמות נפתלי ,בין שרידי הכפר הערבי הונין שננטש במלחמת השחרור כיום בקרבה למושב מרגליות בגליל העליון , מאה מטר משער הכניסה לישוב מרגליות.

רמת נפתלי עץ הערמונים של אנה פראנק

אנדרטת איתן בלחסן ברעיון התקומה השזורה בשואה

הכניסה חופשית.

דרך ההגעה בנסיעה למושב רמות נפתלי ,פונים שמאלה ,עד הכיכר פונים שוב שמאלה,אחר כך ימינה ברחוב פנימי במחצית הרחוב בצד השמאלי ניצבת אנדרטת התצפית ,ממול ליחידה 36 בית הוריו של איתן בלחסן.

רמת נפתלי עץ הערמונים של אנה פראנק

רמות נפתלי איתן בלחסן האנדרטה לזכרו

אנדרטת איתן בלחסן ברעיון התקומה השזורה בשואה

הכניסה חופשית.

איתן בלחסן ששימש בתפקידו האחרון ,בעת שנהרג כמפקד סיירת צנחנים,לזכרו מול בית הוריו בישוב רמות נפתלי ,הוקמה אנדרטת התצפית המקסימה הזאת הצופה מעל לנופי עמק החולה, והרי הגולן ,האתר והאנדרטה תוכננו בידי רחל בן דוד האדריכלית, בחלקה העליון של האנדרטה ,ניטע עץ זית המואר בלילות בתאורה ומבליט את יופייה של האנדרטה אל מול שמי הליל.

רמות נפתלי איתן בלחסן האנדרטה לזכרו

תל קדש המאוזוליאום העתיק

ממוקם  בחלקו הצפוני של תל קדש, לצד כביש 899.

כניסה חופשית

בנסיעה לאורך כביש מספר 90 המקשר בין המושבה ראש פינה לעיר קריית שמונה נוסעים עד צומת כוח – שילוט קיים, פונים שמאלה ומתחילים לעלות  בכביש 899 הלא הוא כביש הצפון, ממשיכים לכוון צומת ישע והכביש המוליך לקבוץ יפתח, בכביש העולה ימינה לא לקיבוץ יש שילוט לכוון חניון האלות לאחר חצי קילומטר, ישנה פניה ימינה לחניית עפר ,עם שילוט ירוק שעליו כתוב תל קדש ובשלט נוסף ירוק שעליו כתוב גן לאומי תל קדש , מעט לפני הפנייה נבחין בחלקיו של תל קדש נפתלי הנחצה בידי הכביש.

תל קדש המאוזוליאום העתיק

גליל דרך נוף הרי נפתלי סיור רכוב

אורכה של דרך הנוף הסלולה (גם לאוטובוסים)בהרי נפתלי שנפתחה בעזרת הקק"ל נע בין 12-15 קילומטר, תלוי את מי שואלים ,הדרך החולפת בין יערות שנפגעו במלחמת לבנון השנייה ושוקמו כוללת עצי כליל החורש, אורנים, ברושים ,עצי שקד, חרוב, אגס סורי ,עצי לבנה, אלון מצוי, אלון תולע ואלה ארצישראלית.

הדרך העוברת למרגלות רכס הרי נפתלי (רכס רמים רמים) הוא רכס צר וארוך הממוקם במזרח הגליל העליון, רכס רמים שרוע משתרע מקרן נפתלי בדרום ועד למשגב עם בצפון.

תחילתו של המסלול בנסיעה על כביש 90 מצפון העיר קריית שמונה, בצומת המפגש של תל חי פונים לכוון מערב על כביש 9977 , ממשיכים לנסוע ,ללא כניסה לכביש תל חי וכפר גלעדי לאחר כקילומטר נסיעה על פי השילוט לעין רועים וסימוני הדרך פונים שמאלה לדרך עפר וחלק מקטעי אספלט לכוון מערב ומשנים לכוון דרום .

בכניסה הזאת שמאזור תל חי וכפר גלעדי ,הדרך חולפת במדרון רכס רמים   ומעל לעיר קריית שמונה, הנסיעה בירידה וסיומה שני קילומטר צפונית לקבוץ יפתח ובין מצודת ישע, כאשר נכנסים מכוון יפתח בדרום על כביש 886 הדרך בעליה , בדרך הנוף מהצפון לדרום נחלוף על פני שלושה חניוני יער ,החניון הראשון הוא חניון עין רועים הנמצא מעט לשני קילומטר מנקודת הירידה לכביש .

לאחר תחילת הנסיעה יוצאת דרך עפר עם שילוט ליער לזכרו של פרנקל , בהמשך לאחר כחצי קילומטר יוצאות מספר דרכי עפר משולטות ,לכוון יערות שניטעו באזור לאחר שהאזור נפגע ונשרף בחלקו במלחמת לבנון השנייה, אנחנו נמשיך ולא נסטה בדרך הישרה והטובה יותר רוב הדרך נסללה, חלק מהדרך הוא נסלל בכורכר קשיח, כך שאין כל בעיה לנסוע לכל אורכה.

גליל דרך נוף הרי נפתלי סיור רכוב

מסלול הטיול מתחיל בחניון החרובים ממנו נרד אל הנחל בעקבות סימון שבילים אדום לאורכו של שביל מסודר ונח להליכה עם עגלות, ומוצל ברובו.

הנחל ובריכת השכשוך

ירידה קצרה מהחניון תביא אותנו אל גדת הנחל שלאורכו נלך עד בריכת שכשוך קטנה ורדודה, שאפשר לעצור בה להתרעננות קצרה עם הילדים ולשבת בצמוד למפל הקטן שזורם לאורך כל השנה, בהמשך המסלול בדרכנו בירידה נעבור ליד סכר בטון ונגיע לקטע המפלון של נחל השופט, שלצידו בריכת מים קטנה. מומלץ לחלוץ נעליים ולהשתכשך במים.

מהבריכה שלאחר המפלון נמשיך לאורך הנחל, נעבור מבנה של תחנת שאיבה ונמשיך במסלול לצד מנהרות בסבך הקנים שאפשר לעבור בהם במעין מבוך חווייתי כמעט כמו בג'ונגל, לטפס בזהירות על עץ שעובר כמו גשר על פני הערוץ היבש ולהיכנס למערה נמוכה שעל התקרה שלה הצטברו נטיפים קטנים .

נחל השופט סיור

היקב שהקים יוסי בן ברק, ממוקם בישוב רמת נפתלי ,טלפון לתאום 052-2660933 או , 052-8456733, 077-3202256 ,בכרמיו נטועים זני הענבים : קברנה ,מרלו ושירז כרמיו של היקב נטועים בבקעת קדש ,בעונת הבציר מייצרים כשלושת אלפים בקבוקי יין מיבול הענבים.

היקב פתוח לביקור לאחר תאום בימי ראשון עד חמישי בשעות 09:00-12:00 ,ביום שישי בשעות  ,בשבת , ניתן לסייר בסיור מודרך בעקבות תהליך יצור היין משלב הבציר והבאת הענבים ליקב ,הכנסתו לחביות להבשלה, עד ביקוקו בבקבוק היין, בעת הסיור ניתן ללגום דגימות ולרכוש יינות בחנות היקב.