דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

אשדוד האנדרטה לזכר אוניות המעפילים סטרומה ומפקורה

 

האנדרטה הממוקמת במרכז העיר אשדוד ,בצומת רחוב רוגוזין ושדרות משה דיין ממש ליד הירידה לחוף הקשתות , האנדרטה מברונזה מעשה ידי הפסל ברוך וינד שיצר אותה בשנת 1991, כוללת שלושה לוחות ברונזה ניצבים, ולידם מצד ימין דגם אוניה בעלת תורן הנצבע על בסיס של גלי ים מאבן ,ליד האנדרטה ניצב שלט כחול ובו סיפור העלילה למעפילים בשתי האוניות.

בצדו של אחד הלוחות חרוטה מפת המסלול והנמלים שבהם חלפו האוניות מנמל אגם קונסטנצה שברומניה בדרכם למעבר הבוספורס שבים השחור, על אחד הלוחות חקוקים המשפטים לזכרם של קדושי המעפילים שמצאו את מותם במעמקי הים בידי יד זדונית בדרכם לארץ ישראל.

שלוש אוניות המעפילים ,יצאו באותו היום מנמל קונסטנצה , המורינה עם 308 מעפילים המפקורה עם 394 מעפילים ולבסוף הבולבול עם כארבע מאות ועשרה מעפילים בדרכם לנמלי תורכיה לאחר המעבר המתוכנן במעבר הבוספורס.

   

היציאה החפוזה באותה העת, של שלושת האוניות ,נבעה מהחלטת ממשלת רומניה לבטל את הרישיון להגירת יהודים מהמדינה ,שנבע מהלחץ שנוצר בין גרמניה לרוסים, עקב המלחמה והפיכת הים השחור לאזור מלחמה ,ובכך רצתה ממשלת רומניה להסיר את חסותם ,לגורל היהודים בדרכם על הספינות המפליגות בים השחור.

למעשה בפועל הנפיקה מפקדת הצי הגרמני היתר רק לאוניה מורינה רשות הפלגה במסלול מתואם , מצב לא ברור של אזור לחימה , גרם לכמאה וחמישים יהודים אמידים שרכשו מקומות להפלגה לבטל את רצונם להפליג , ובמקומם עלו על האוניות אנשי תנועת הנוער גרודיניה ,ללא שאלות מיותרות, גורלם של יהודים אלו שנסוגו מרצונם להפליג, התברר מאוחר יותר בעת שנשלחו למחנות ההשמדה ,מה שברור ששני המחנות המפליגים והנמנעים הפסידו.

אל האוניות שהפליגו צורפו אוניות חיל הים הרומני שלוו אותם עד הגבול הימי שבין רומניה לבולגריה,בשלב הזה ,נותקה האוניה מפקורה מאחיותיה המורינה והבולבול ונותרה בודדה בים בדרכה לתורכיה, עקב מצבה הרעועה והמנוע המגמגם ,בשעות הלילה צפה צוללת במרחק קצר מהספינה ושילחה פגזים באוניה שגרמו לטביעתה.

הספינה מפקורה Mefkure ,שפרוש שמה מתורכית האידאל המשותף ברוח ובשאיפה הייתה אוניית מעפילים שנבנתה לאחר מלחמת העולם הראשונה ונרכשה ביד ההגנה בחודשי הקיץ בשנת 1944, ביחד עם שתי אחיותיה ,להעברת יהודים ניצולי שואה מרומניה לתורכיה, בהנחה שמשם יאפשרו הבריטים להעלות את העולים לארץ ישראל.

על סיפונה הועמסו מעל לשלוש מאות מעפילים , שהחלו את השייט בתחילת אוגוסט 1944 אלא שכאשר התקרבה הספינה לנמל תורכי ,עלתה על פני הים צוללת גרמנית ,שהטביעה את האנייה מפקורה בירי מתותחיה , לאחר הטביעה נצלו כחמישה עולים מתוכם שני קצינים בצבא פולין החופשית, ששה ממלחיה התורכים ניצלו בזכות סירת ההצלה היחידה שעליה השתלטו בכוח.

המעפילים שזינקו לים עקב טביעת האוניה ,זכו למנת עופרת ממקלעי הצוללת ,קליעים שהגדילו את מספר האבדות, האוניה בולבול ששטה במרחק מאות מטרים מנקודת ההטבעה דוממה מנועים ועמדה במקומה על מנת שלא תתגלה,מספר אנשים מהאוניה בולבול קפצו אל המים על מנת להציל ניצולים מאוניית המפקורה.

משהסתלקה הצוללת הורדה סירת ההצלה של האוניה בולבול ,באיומי הנוסעים על הקברניט והחלה לשלות מהמים מספר ניצולים ,בין היתר אישה הרה בשם ורה ובעלה ועוד שלושה פצועים, גם הקברניט התורכי וחמשת מלחיו ההאוניה מפקורה עלו על האוניה בולבול שמיהרה להימלט מהמקום.

הספינה סטרומה ספינת שייט נהרות שנבנתה במחצית המאה התשע עשר לשייט בנהר הדנובה, נרכשה בידי ארגון האצ"ל לצורך העברת מעפילים מהנמל ברומניה לאדמת תורכיה, על סיפונה בנמל קונסטנצה הועמסו כשבע מאות ושישים מעפילים ,למרות שיועדה לארבע מאות מעפילים.

בדרכה של הספינה לנמל התורכי איסטנבול שאליו נגררה עקב תקלה במנוע, שם נגוז חלומם לקבל אישור לעלייה לארץ ישראל מידי הבריטים, התורכים שהחליטו לפתור את הבעיה שלהם בנושא, קשרו את האוניה לגוררת , וגררו את האוניה ללב ים מול חופי בולגריה שם נטשו אותם לחסדי שמים, בנקודת הנטישה הוטבעה הספינה בידי צוללת רוסית/

כול הצוות והנוסעים פרט לשני ניצולים שאחד מת בהמשך הלילה ,הניצול השני נמשה בידי דייגים ועלה לארץ ,משום מספרם הגדול של הטובעים ,היא נחשבת לאסון הגדול של מבצע העפלה בטרם הוקמה מדינת ישראל.

 
 
 
בניית אתרים - שרקור