דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

עכו סיור בגן הבהאיים

 
גן הבאיים  
איך מגיעים בכביש חיפה-נהריה, לנסוע בעוקף עכו, בצומת שומרת שמאלה ,הכניסה הצפונית של עכו,  לכביש צר שמסתיים בשער הגן ,שני קילומטר צפונית לעכו, ממש בסמוך למושב בוסתן הגליל.
הכניסה אינה בתשלום , סיורים מודרכים בתאום
טלפון לתאום 04-6361358, 04-8313131.
הגן פתוח הימים א – ה בשעות 16:00-8:00 בימים שבת וראשון בשעות  12:00-8:00,ההיכל הנקרא גם הקבר אינו פתוח בימים שני-חמישי, אך פתוח לביקור בימים שישי-ראשון,חלק מהגן השייך למגורים ומשרדים סגור לקהל בכל הימים.
מידע  
המקום נודע כמקום קבורתו של הבהאאולה מיסד כת הבהאים העולמית, הוא נולד בשנת 1817 בפרס,נרדף עקב דעותיו ומשנתו הדתית,נכלא,עונה,הוגלה לבגדד,נדד לתורכיה ומשם עבר לעכו כאסיר עותומני ,דעותיו הכתובים בספריו קוראים ליסד עולם ללא גבולות או דתות , ולאיחוד עולמי לשלום, אחוזת קברו שימשה כחווה חקלאית של עבוד אליאס עשיר לבנוני , החווה העותומנית ונרכשה ביד הכת , באחוזה זאת אף גר בשנותיו האחרונות ונקבר בה,מאז משמש המקום לעלייה לרגל למאמיניו ולמבקרים בזכות גניו והמקדש לזכרו .
 
המקדש לזכרו צמוד למבנה לבן ,בעל גג רעפים ותריסים בצבע כחול,אשר בו דר בשנותיו האחרונות,את המבנים מקיפים עצים מדהימים בצורתם מפרידים בין הגנים ותוחמים את שטח הגן מפלישה של מראות מחוץ למקום. פסלי טווסים ונשרים מפוזרים בכל רחבי הגן ,הם גם סמליהם של הבהים, שבילים בצבע היין מובילים במסלול ארוך ומסובב לעבר המקדש התחום במבנה אבן מסוגנן,המקדש מסודר למשעי, נשמעים בו אך ורק ציוצי הציפורים, השיחים גזומים היטב בעיגול ירוק. דשאים משורטטים בקווים ישרים.
 
 יש להמתין למארחת ולכבד את המקום. כאן חובה לחלוץ את הנעליים בכניסה, חשוב לשמור על השקט ובעיקר לכבות פלאפונים. בתוך המקדש תקרה גבוהה עם חלונות גדולים, גינה קטנה וסביבה שביל קטן, שטיחים רכים על הרצפה, על הקירות עבודות אמנות ממתכת, חרס וריקמה. קבר הקדוש נמצא בתוך חדר קטן אפלולי ובו נרות רבים וריח עז של קטורת.
בעת הביקור בקברו של מירזא חוסיין עלי הבהא אללה , חובה לחלוץ את הנעליים בכניסה, חשוב לשמור על השקט ובעיקר לכבות פלאפונים , בתוך המבנה חל איסור לצלם .
 
כאשר חולפים על פני השער עוברים לשביל משברי רעפים אדומות המוליך לשער כניסה ראשי ודלת ראשית למבנה הקבר, כאן פונים ימינה ומקיפים את המבנה מצד ימין, באמצע המבנה נמצאת דלת הכניסה לאורחים ומבקרים ,עולים מספר מדרגות ונכנסים לפרוזדור מקורה.
 
למקדש תקרה גבוהה עם חלונות גדולים, גינה קטנה וסביבה שביל קטן, שטיחים רכים על הרצפה, על הקירות עבודות אמנות ממתכת, חרס ורקמה. קבר הקדוש מירזא חוסיין עלי נמצא בתוך חדר קטן אפלולי שוילון סרוג מכסה את פתחו,לידו מספר חדרי תפילה שעל הרצפה שטיחים , בחלל החצר הפנימית נרות רבים וריח עז של קטורת בשטיחים המונחים בחלל הפנימי נמצאים מתפללים אשר דרים במתחם והמתפללים בספרי תורה .
 
חולצים את הנעלים, מניחים את התיקים ,ומקבלים הסבר קצר למהות הביקור ומעט על תולדות המקום, נכנסים בפרוזדור המקורה בפלסטיק כמו במעבר באוהל, נכנסים למבואה עם מסלול בחצר פנימית המצופה ברצפה ועליה שטיחים יקרים, חולפים על מספר חדרי תפילה מרוצפי שטיחים ומגיעים לחדר עם קטורת ונרות שפתחו מכוסה ברשת , זהו מקום קברו של מירזא חוסיין עלי הבהא אללה , משלימים את הסיבוב והופה החוצה לאפשר לקבוצה הבאה להיכנס .
 
כאשר יוצאים מהמבנה זה הזמן לסייר בגנים מסביב למבנה בצורת מעגל ענק , גנים מעוצבים סימטריים בצורות צמחים שעוצבו כמו כוכבים,ובצורות שונות ביחד עם משטחי דשא ענקיים,לאורך השביל משער מתחם ההיכל מעוצבים כדים אם דמויות של נשים ואנשים עליהם בצורה סימטרית על עמודים משני הצדדים של השביל, כמו כן במרווחים קבועים בינהם בשורה השנייה מנורות ופנסים בסגנון ארמון ורסאי , המשולבים בחלקים מצופי זהב.
 

היווסדות הדת הבהאית

הסברות להיווצרות הכת הבהאית מפנות אותנו לעיקרי הכת הבאביזידית השיעית, שליקטה כמה יסודות פילוסופיים ואמונות ,מכתות אחרות הקשורות ליסודות של הניגוד בין האור לחושך, תקווה לנושא חופש עולמי והתנגדות למלחמות, הכת הבהאית אספה יסודות אלו לדתה החדשה בעת שהוקמה.      

על פי האמונה ,בשנה זאת החלו להתקבץ סביב באב סייד עלי מחמד שיראזי ,שהוסיף לשמו את השם באב מלשון דלת (שער) להכרזתו בעיקרי אמונתו החדשה ,הצטרפו מאמינים נוספים ובינם האחים בני משפחת מירזא, במיוחד האח הגדול ששינה את שמו לבהא אללה מירזא חוסיין-עלי , כאשר נמנו חסידיו כשמונה עשר חסידים ,שכונו אותיות החיים, הם מונו למפיצי הדת ברחבי העולם.

בהכרזתו של בהא אללה מירזא חוסיין-עלי, על הקמת הכת הדתית החדשה וכנביא הפותח תקופה חדשה, באמונה דתית חדשה המבטלת את האמונה האסלאמית הכתובה בקוראן למרות שלא כפר בכתוב בספר התפילה של המוסלמים, הוכרזה עליו מלחמה ורדיפות של השלטון הפרסי.

אביו מירזא עבאס י-נורי של מירזא ,שימש בבית המלוכה הפרסית כיועץ משפחת המלוכה הפרסית,מירזא מוחמד קולי התייתם בצעירותו בעת שאביו נפטר, את הובלת המשפחה וגידול אחיו נטל האח הבוגר מירזא חוסיין-עלי.

בשנת 1844 החל האח הבוגר להתעניין בתורתו של באב סייד עלי מוחמד ,סוחר מהעיר שיראז בן 25 שנה שהחל להפיץ את תורתו, שעיקרי דתו הם אמונה באל אחד ,אשר אמונתו ניזונה בידי שליחים מכל הדתות, עוד הוסיף באב סייד עלי מוחמד והכריז כי הוא נועד להודיע לתושבים ברחבי התבל את זמן התגלותו של האל, לאחר הכרזתו הוסיף לשמו את התואר באב שפרושה בעברית דלת.

לעיקרי הדת נוספו החוקים המאפשרים הצטרפות למאמיני הדת הבהאית ,ללא הבדלי לאום גזע ,מעמד או הבדל בין גברים לנשים, מבחינתו כולם שווים ועליהם לשאוף ליצירת שלום בין אנשים ולבטל את הענישה והקיפוח בקרב עמים ואומות, תוך הבאת הצדק בעבור כול הדתות.

שלטון המלוכה סרב לקבל את אמונת בני הכת הבהאים ולכן החלו מעשי איבה בין המאמינים לשלטונות שגברו , הוא נעצר וישב כתשעה חודשים בכלא שם השלים את משנתו שנקראת הביאן הפרסי ,בעת ששהה בבית האסורים ,הרגו השלטונות את באב סייד עלי מוחמד המייסד של הכת הבהאית בשנת 1850 .

האגדה הנפוצה בקרב המאמינים של הדת הבהאית, כי בעת שעמד בפני כיתת הירי ונורה, כשהתפוגג העשן נעלם באב סייד עלי מוחמד , ונמצא חיי בתאו הוא נכפת שוב הובא לקיר הירי ונורה ושם מצא את מותו, גופתו הושלחה מחוץ לחומות העיר ונמצאה בידי מאמיניו שהעבירו את גופתו, במסע נדודים עד למקום מקדש הבהאים למרגלות הכרמל ושם מעל קברו נבנתה הכיפה המוזהבת המפורסמת.      

שנתיים לאחר מכן נעצר האח המבוגר של משפחת מירזא שנולד בשם סעיד עלי-מוחמד , שנתן לעצמו את השם בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ,על פי האמונה הבהאית, בהיותו בבור האסורים, עברה עליו התגלות שבה הופיעה נערה שטענה שהגיעה מגן עדן ,שהכתירה אותו כהתגלות האל וכשליחו של אלוהים ,(האדם הנבחר) כפי שחזה המייסד באב סייד עלי מוחמד בעיקרי אמונתו בטרם הוצא להורג.

בני משפחתו הפעילו את קשריהם וכספם בקרב השלטונות והאח בהא אללה מירזא חוסיין-עלי , הוצא מבור האסורים והוגלה לבגדד לאחר שכול רכוש המשפחה הוחרם, בעיר בגדד שהה כעשר שנים,כאשר להגשים את רוחניותו הסתובב בדד שנתיים בהרי כורדיסטן בבגדד התקבצו מסביבו תומכים של הדת הבהאית ,שנמלטו אף הם מחוץ לפרס, אחיו מירזא מוחמד קולי , הפך לאחד ממאמיניו הגדולים ועמד לשרתו בכול שעות היממה.

כיוון שמעשיו הגיעו לידיעת המושלים העותומאניים של בגדד, קיבלו הוא וחבר תומכיו בשנת 1863 צו להגיע ולהתייצב באיסטנבול בפני השלטונות, בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ומאמיניו החלו במסע על פי צו הסולטאן .

על הצד הלוגיסטי מונה האח הצעיר מירזא מוחמד קולי , לאחר שהתייצבו באיסטנבול נשלחו חברי הכת לעיר   לאדירנה שעל גבול תורכיה וסוריה, משם נשלחו בשנת 1868 לעיר עכו , לאורך כול הדרך הקשה והנדודים שימש האח הצעיר כמשענת חשובה ולעידוד רוחו של אחיו הגדול מפיץ התורה הבהאית.

בתקופת השלטון העותומאני שימשה העיר עכו ומצודתה כמקום שאליו נשלחו אישים וגורמים פוליטיים שסר חינם בעיני השלטון העותומאני, בזכות אמונתו ואופיו הנוח התחבב בהא אללה מירזא חוסיין-עלי על מושל עכו ולאחר קרוב לעשר שנות בידוד בין חומות מצודת.
 

שלאחריה ניתנה לו האפשרות לצאת ולהסתובב ולהתגורר בחווה החקלאית של האפנדי מוחמד ספאד , בכניסה הצפונית בכפר הערבי מזרעה, מכיוון שמושבו של האפנדי היה בלבנון השכיר את החווה לידי בני הכת הבהאית בארץ ישראל ולמנהיגם בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ששוחרר מכלאו במצודת עכו בשנת 1878.

בחווה החקלאית המושכרת התגורר המנהיג הבהאי עד שעבר לביתו החדש באדמות שרכשו מאמיניו ליד בוסתן הגליל, בחווה החקלאית שרכשו מאמיניו בחלקה הצפון מערבי של העיר, אחוזה חקלאית זאת הייתה רכושו של עבוד אליאס נוצרי עשיר מלבנון.

בביתו החדש בילה בבית המקדש שנבנה עבורו ,בתפילות ובכתיבת משנתו התאולוגית וערך את חוקי הדת בספרו כתאב אקדס (הספר הקדוש ביותר לכת הבהאית) מאז משמש המקום לעלייה לרגל למאמיניו ולמבקרים בזכות גניו והמקדש לזכרו .              

בביתו החדש בילה בבית המקדש שנבנה עבורו ,בתפילות ובכתיבת משנתו התאולוגית וערך את חוקי הדת בספרו כתאב אקדס (הספר הקדוש ביותר לכת הבהאית) מאז משמש המקום לעלייה לרגל למאמיניו ולמבקרים בזכות גניו והמקדש לזכרו .      

כאשר הותר לבהא אללה להסתובב ברחבי הגליל ,הוא הגיע בסיוריו גם למרומי הכרמל והשקיף על הנוף ,את התרשמותו העביר למאמיניו, שלאחר זמן לאחר שרכשו את שטחי האדמה ,שכיום ניצבים עלייה מוסדות הדת המרכזיים של הדת הבהאית ,העיר חיפה הוכרזה במקום המרכזי והאדמיניסטרטיבי והדתי ,של הדת הבהאית ברחבי העולם.

כאשר שוחרר הלחץ של השלטון העותומאניים על  בהא אללה מירזא חוסיין-עלי לאחר הבידוד במצודת עכו, החלו מאמיניו ברשות השלטונות ,בכספים שגויסו מידי מאמיניו, לרכוש אחוזות ואדמות בגליל ושטחי אדמה בבגדה הדרומית מזרחית של הכנרת והירדן על מנת להקים עליהם את מוסדותיהם הדתיים רוחניים.

לאחר 12 שנות שהייה באחוזתו שבעכו ,נפטר הבהא אללה ממחלת הקדחת בשנת 1892,ונקבר במבנה שהוקדש לקברו הידוע בשמו מקדש בהא אללה ,מקום המשמש כבית תפילה לאנשי הכת הבאים לתקופה קצרה לשהייה במוסדות המרכזיים של הדת.

בעת שהייתו באחוזתו שבעכו ,הכריז הבהא אללה שהוא הנביא היחידי של הכת הבהאית ועל מאמיניו, יכולים להיות מבין כול האנשים ללא הבדלי לאום ,גזע ,מעמד או הבדל בין גברים לנשים, מבחינתו כולם שווים ועליהם לשאוף ליצירת שלום בין אנשים ולבטל את הענישה והקיפוח בקרב עמים ואומות.

על פי אמונתו יש לטפח את היופי והאסתטיקה לשמור על ההיגיינה למניעת מחלות ,וכול זאת על מנת ליצור הרמוניה ופתיחות בין בני האנוש, בעיקרי הדת הבהאית ניתנה הרשות למאמיניה להינשא לבני זוג שאינם בני הדת, מימון מוסדות הכת הבהאית ממונים אך ורק מתרומות של חברי הכת הבהאית.

חל איסור לקבל תרומות או כספים מגופים או מוסדות ממשל שבהם נמצאים חברי הכת, המנהל האדמיניסטרטיבי מנוהל בידי עבודת מתנדבים הנמנים על חברי הכת, בחוקי הדת הבהאית אסורה פעילות מיסיונרית .

שפת האספרנטו (שחוברה בידי ד"ר זמנהוף)  ,נקבעה בתחילה בידי הבהא אללה כשפה הבין לאומית של חברי הכת, אלא שהשפה לא תפסה ברחבי העולם והאנגלית הפכה להיות השפה הבין לאומית של חברי הכת הבהאית.

לאחר מותו מינה בהא אללה את בנו עבדול בהא כיורשו והניק לו סמכויות לפרשנות משלו לתורה הבהאית ולטפל במחלוקות בכת על מנת לאחד את חברי הכת הבהאית ואת הקהילה בדבר החשוב שלום בין האנשים.

היורש עבדול בהא

היורש עבדול בהא , העתיק את מקום פעילותו מעכו לאדמות שלמרגלות הר הכרמל שנרכשו על ידו להקמת המרכז הרוחני והאדמיניסטרטיבי העולמי של הכת הבהאית בחיפה , עבדול בהא הבין בראש ובראשונה ,שיש להגדיל את מספר מאמיניו בארץ ישראל ולהקים את מבנה ההתכנסות והתפילה לבני העדה.

אנשי השלטון העותומאני לא אהבו את הרעיון של היורש עבדול בהא , כיוון שחשבו שהבנייה החדשה למרגלות הכרמל תשמש את בני העדה למרד כנגד שלטונם, עבדול בהא נעצר ונכלא כאביו במצודת עכו למשך שמונה שנים.

בעקבות מהפכת הקצינים בצבא התורכי בשנת 1908 שכונתה מהפכת הקצינים הצעירים, שוחרר עבדול בהא מכלאו , שלאחריה חזר לחיפה וחידש את הקמת מבני הדת למרגלות הכרמל, שלוש שנים לאחר מכן יצא במשלחת עם מאמיניו למסע להחדרת הדת הבהאית ברחבי העולם במסע זה שערך ברחבי אירופה ואמריקה נישא לנשותיו הלבנה והשחורה.

במתחם הכת הבהאית הקים את המוזילאום מעל לקברו של הבאב וקברו שלו שהתווסף לאחר שמת בשנת 1921,במוזילאום קבורים גם אחותו ובני משפחתו,לאחר מותו מונה לתפקיד הבהא נכדו שוגי אפנדי רבאני ,לממשיך דרכו וכמנהיג הכת הבהאית ברחבי תבל.

שוגי אפנדי רבאני הנהיג את הכת הבהאית לאורך 36 שנה ,עד מותו בשנת 1957 ,שש שנים לאחר מותו ,התכנסה מועצת חכמי הכת הבהאית ,שהחליטו כי בזאת הסתיימה תקופת המנהיג הבודד המנהיג את הכת, לצורך הנהגת הכת מונתה ועדה הנקראת המוסד המושל.

 

 
 
 
בניית אתרים - שרקור