חוות חפציבה בחוף חדרה

חוות חפציבה הטיול שאסור לפקשש

החווה פתוחה במשך כל ימות השבוע, כולל שבת, עד רדת החשיכה, והכניסה ללא תשלום. אפשר לתאם סיורים מודרכים מיוחדים לקבוצות לא בשבת.

ביום שמש החליטו הקטנים  נכדי כי הם רוצים להשתובב,העמסנו את העגלה וקדימה לחוות חפציבה,לחווה נסענו מכביש החוף בנסיעה לכוון חיפה ,ירדנו במחלף קיסריה,פנינו ימינה ברמזור הראשון ימינה,לאחר 200 מטר פנינו ימינה שוב,פונים ימינה ולא נכנסים לשכונת חפציבה,דרך נוספת להגיע מכביש החוף הישן ,עוברים את חדרה עוברים את אזור התעשייה הישן ולפי שילוט פונים שמאלה לפני הצומת לכביש  קיסריה עפולה.

בשנות התשעים החליטה חברת חשמל לרכוש כשלוש מאות חמישים דונם מאדמות חוות חפציבה, לאחר שהחלה בהקמת תחנת הכוח אורות רבין ממול על חוף הים ,בכדי למנוע יזמות לבניית שכונת מגורים בשטח של החווה, מן הסיבה הפשוטה ,כי החיים בצל ארובותיה הפולטים פסולת וחלקיקים ,בתהליך יצור החשמל בעזרת פחם,יגרמו לאנשים לחלות ביתר שאת ממחלות נשימה זיהומיות.

עוד רעיון ירוק נכלל ברכישת השטח , להשתמש בציוד ששימש את החברה והתכלה הפעולה הראשונה שחברת חשמל ביצעה בשיתוף לגופי השימור בישראל ,היא שיקום המבנים ששרדו בשטח החווה הנטושה,שוקם בית המשאבה ושוקמו המנועים.

עוד פעילות מבורכת של חברת חשמל כללה העסקת מאות מאנשי צדל ,ובהמשך קליטת חלק גדול מהם לפועלים מן המניין מבין האנשים הללו, אנשים אלו שיפצו את תעלות ההשקיה נטעו עצי הדר,יצרו אמפיתיאטרון וסללו את דרך צדל המקיפה את מתקני הלימוד של בית הספר להכשרת עובדי חברת החשמל במקום.

עלינו בעליה הקלה ונכנסנו למתקן ההדרכה של חברת חשמל דרך עמדת השומר,הקטנים צהלו למראה הדשאים ועצי ההדר הפורחים שנתגלו לעינינו, העצירה הראשונה ליד המבנה המרכזי,מנקודה זאת פרצו הקטנים לכוון הדשא בריצת אמוק,נו כמה זמן אפשר להחזיק את העוללים קשורים ובנקודה אחת, כינסנו את העדר ,וקדימה לבית החווה מרכזי  הבנוי שתי קומות,עם מרפסת המזכיר בית חווה ספרדי,ומבנה ההדרכה הצמוד אליו.

בקומה התחתונה נמצא מוזיאון קטן וחדר הרצאות שבו ניתן הסבר לעברה של החווה להיסטוריה ולפעילות של חברת החשמל בשימורה בלוית מצגת אור קולית, אפילו הקטנים נהנו כי להם הסרטון דמה לערוץ לולי מהטלוויזיה, בחדר הסמוך ניתן לצפות באוסף תמונות מתקופת פעילות החווה.

מעט היסטוריה החווה נוסדה בשנת 1906-7 כחווה חקלאית ,כאשר אהרון אייזנברג ממייסדי המושבה רחובות ,רכש מחנקין כחמש מאות דונם בשם אגודתו נטעים,  להקמת חווה חקלאית שנשאה את השם אחוזת קיסריה שבחפצי – בה ,שם זה התקצר לחוות חפצי – בה על פי בקשת אולגה אשתו של חנקין , בשנת 1915 סבלה החווה ומטעייה ממכת הארבה שנחתה על ארץ ישראל .

שמה של החווה ניתן לה בידי אולגה אשתו של חנקין ,על פי המקורות התנכיים שהשתמשו במילים חפצי – בה ,על שמה של אולגה חנקין ,נקראת שכונת גבעת אולגה הסמוכה, החווה החקלאית שימשה לישוב יהודים ובעיקר להכשרת יהודים לעבודה חקלאית בראשית המאה, האדמה לחווה היוו חלק משלושים אלף הדונמים שרכש ביחד עם אגודת חובבי ציון שעלו מאודסה בשנת 1891.

בחווה הוכשרו העולים לעבודה חקלאית,הם נטעו עצי הדר ושתלו גידולים שונים,בחווה ניבנו מבנים למשק חי שכללו אורווה,דיר,רפת ,מבנה מורך ששימש כמחסן וכיום המוזיאון,בחווה נחפרה בריכה אגירה למים שאף שימשה כבריכת רחצה, על גדות נחל חדרה העובר בשוחה ,נבנה גם בית המשאבה לשאיבה מים,לצורך השאיבה הופעל מנוע שהובא למקום ממפעל הבקבוקים בטנטורה,מנוע זה ששופץ מופעל מדי פעם להדגמה .

לרווחת העובדים ובחזונו של אייזנברג לנתק את החווה מטבורה של מושבת חדרה ,נבנו בשנים 1908- 1912 כשמונת הבתים כיוון שהפועלים היו הולכים כשמונה קילומטר בכול יום ממגוריהם במושבה חדרה,בתים אלו שימשו למגורי העובדים,בנוסף נבנה בית חוות מגורים נוסף בן ארבעת חדרים,בתחילת שנות השלושים ננטשה החווה ,מבניה שימשו למחנות הקיץ בתנועות הנוער טרם הקמת המדינה,כשטחי אימונים והכשרה לאנשי ארגון ההגנה.

אולגה אשתו של חנקין ,למדה בצעירותה  רפואה אך הוכשרה כמיילדת, הגיעה לארץ בעקבות אחותה פניה אימו של אבשלום פיינברג מייסד המחתרת נילי,אולגה הובאה לעזור בלידתו של אבשלום, כיום היא קבורה בעמק יזרעאל, בקרבת מקום לחווה ביתה הנטוש בעמק.

החווה פעלה במתכונת זאת עד שנת 1929, שאז הכספים לתפעולה מהגולה שהגיעו מרוכשי מניות החברות בחווה הפסיקו להגיע אחרי מלחמת העולם הראשונה , חלק מעובדיה גויסו בכפייה לצבא התורכי,ציוד החווה הוחרם לטובת צרכי הצבא התורכי ,המיסים הועלו למימון המלחמה עם הבריטים , אהרון אייזנברג מייסד החווה לווה כספים רבים על מנת להצילה אך מצבה הקשה גרם למכירתה של החווה ,עקב דרישת הבנק להעביר את החווה לידיו בתמורה למחיקת כספי ההלוואות שנלקחו לשיקומה ,זכויות החווה הועברו ,לידי  לבנק אופק בלל של היום.

בנק אופק הותיר את האחריות לגידולים בידי קבוצת העובדים שנותרו בחווה,ידו הקמוצה של הבנק בהזרמת תקציבים להמשך הגידולים , גרמה לפועלי החווה שנותרו לעזוב ולהקים בעמק יזרעאל את הקיבוץ חפצי בה ,לזכרה של החווה.

ניסיון מחודש נעשה להשמיש את החווה בשנת 1949 כתחנה ניסיונית לגידול דבורים ליצור דבש, אך ניסיון זה לא עלה יפה ,רק מפעל שאיבת המים המשיך לפעול ואף נבנו במבנה חדרים נוספים,שבאחד מהם הוכנס מנוע דיזל שסיפק מים לשרידי המטעים שנותרו בשטח,במקום אף נחפר קידוח באר נוסף ,אך מפעל המים נעזב כאשר החליטו לנטוש סופית את שרידי המטעים .

הקטנים התעייפו מההיסטוריה והתחלנו את הסיור,בירידה לבית המשאבות על גדות הנחל, השקט שהופר בידי הקטנים הצוהלים הפריע למושב הקורמורנים הגדולים השחורים, אשר חלקם כשלוש מאות עזבו את הנדידה והפכו את המקום לביתם,בנוסף להם נראו שלדגים,אנפות ובירכיות אשר שוחחו בינם על המטרידים הקטנים שאספו נוצות שחורות מן הקרקע.

ליד בית המשאבה ,נתגלו לרווחתנו מבנה השירותים ,המוסד המבורך למבוגרים שבינינו , המשכנו במסלול המעגלי ,בין עצי ההדר שניטעו לשחזור החווה וניתן לקטוף וליהנות מן הפירות חינם אין כסף,עברנו ליד בריכת האגירה שלצערנו הייתה ייבשה וסגורה ,כי הרי אין פנטוז טוב יותר מאשר לשקשק במקור מים ביום חם, מזלי שלא סיפרתי לקטנים כי יש בריכה,  אחרת הקטנה מיד הייתה מחליטה כי כדאי להשיל בגדים וקדימה למים.

על המדשאות מצאנו פינה מוצלת ליד האמפי המיועד ל 15.000 צופים במופע, בלסנו את אשר הבאנו וקדימה לפינות הלא מוכרות של המקום.

כאשר חוזרים אחורה מבית החווה המרכזי ועולים בשדרת רחוב הפועלים בתי העובדים המשוחזרת בסוף מצד ימין נמצא מוזיאון אריזת פרי ההדר,בחזית המבנה המשוחזר מפוזרים כלי אריזה וארגזים הממחישים את עבודת האריזה בשילוב דמויות מספר עובדים  כבובות והלבושים בגדי אותה התקופה,חיבקנו את חיימקה והצטלמנו למזכרת, הקטנה שהוקסמה רצתה לשבת בארגז על מריצת ההובלה,הגדול החל לקטוף תפוזונים סינים מהעצים ליד ונהנה מתוספת הויטמינים.

המשכנו כחמישים מטר עד למוזיאון הפתוח למכונות החקלאיות ששימשו בחווה, והמצפור הצופה לכביש החוף,לתחנת הכוח אורות רבין ולים,מה צריך יותר,הקטנים הוציאו מרץ וחגגו על המכשירים שלהבנתם הם מתקני משחק שונים,כחקלאי לשעבר ניסיתי להסביר את תפקידם ושימושם,לך תסביר לעקשנית הקטנה שניסתה להשחית כדרכה בקודש.

בחלק המערבי של החווה ניתן לעבור מתחת לגשר שמתחת לכביש החוף כביש מספר 2 בהליכה קצרה וליהנות מפארק חדרה , מצורף הקישור