דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

כרתים הארמון המינואי קנסוס Palace of Knossos

 

שרידי הארמון ממוקמים כחמשה קילומטר דרומית לעיר הרקליון , הכניסה בתשלום ,האתר פתוח בימי השבוע בין השעות 08:00-19:30 בקיץ בחורף עד השעה 15:00 , הגעה באוטובוס מתחנה שליד הנמל שעליה כתוב KNOSSOS , כמו כן ניתן להגיע במונית או ברכב פרטי , הארמון מרוחק כעשרים דקות נסיעה מהעיר הרקליון, כניסה בתשלום ,בימי ראשון בחודשים נובמבר-סוף מרץ הכניסה חינמית.

עד תחילת המאה העשרים ואחת נחשבה התרבות המינואית כאגדה או מיתוס, זאת מחוסר מידע על שבט האכאים שנחשבים ליוצרי התרבות המינואית, ששמם הוזכר בידי הסופר הומרוס , כחלק מהאנשים שהשתתפו במלחמת טרויה.

תעלומת התרבות המינואית משכה את הארכאולוג היינריך שלימן , לחפש בחורבות העיר טרויה שבתורכיה של היום, בשרידים שחפר נתגלו ממצאים המעידים על תקופת חיי השבט האכאי לאורך חמש מאות שנים.

מכוון שממצאים הראו תקופה ארוכה לחייו של השבט ולתרבותם ,הסיק שולמן כי הם נדדו והותירו עוד ממצאים מחייהם בארצות הים התיכון , ואכן התברר כי העיר קנוסוס שבכרתים היא אחת מהן, הבריטי ארתור אוונס חפר בשרידי העיר ועל כך זכה ממלכתו האנגלייה לתואר סר.

סקרנותו של ארתור אוונס שהיה בנו של סוחר עתיקות , וחובב ארכאולוגיה התעורר בעקבות התבוננות בחותמות מינואיות שנתגלו בידי שולמן בשרידי טרויה, והיו בחלקם בידי סוחר עתיקות אתונאי, בעקבות זאת החל לחפש אוונס ממצאים וחותמות נוספות בשרידי העיר קנוסוס שבכרתים שלדעת החוקרים שימשו ברובם לצרכי המסחר .

בעת שחפר בשרידים של התרבות המינואית גילה הארכאולוג אוונס חותמות מינואיות נוספות ברחבי האי ,חותמות אלו כונו בידי אנשי האי אבני חלב, מכוון שנשים שהניקו תינוקות שנולדו האמינו שבכוחם לעזור להם בפריון חלב להנקה.

מכוון שהאי היה תחת שלטון עותומאני עד סוף המאה התשע עשר נאלץ אוונס הבריטי לעזוב את האי , לאחר שהעות'מאניים עזבו חזר אוונס לאי ורכש את שטח האדמה שעליה ניצבה בעבר העיר קנוסוס ומיד החל בחפירות ארכאולוגיות במקום.

כבר מתחילת החפירות נתגלו לו שרידי ארמון ושרידים שהעידו על קיום תרבות עתיקה שלה נתן את השם תרבות מינואית , לזכרו של המלך האגדי מינוס , אלא שאז התברר לו כי בארמון חיו מעל לעשרים שליטים שנשאו את השם מינוס ,שלפי סברתו השם מינוס מקביל לשם מלך.

התגליות שנתגלו גילו כי התרבות המינואית שימשו ערש לתרבות באירופה ,תקופה קדומה יותר מהתרבות היוונית, תרבות זאת החלה באלף השלישי לפני הספירה ונמשכה עד האלף הראשון שלפני הספירה לפני שנעלמה, בחפירות התברר כי נבנו מספר ארמונות מפוארים שנהרסו ברעידת האדמה שהתחוללה במחצית האלף השנייה שלפני הספירה.

ארמונות אלו שנהרסו נבנו מחדש בגרסאות משופרות וצבעוניות יותר, וכללו מערכות של ניקוז, מעברים הכוללים מדרגות שבין האגפים , על קירות שרידי ארמון קנוסוס, נתגלו ציורי קיר מרהיבים ,שמרביתם מתארים נשים חושניות ,שחלקם לבושות שמלות ובגדים בעיצובים כאילו הוצאו מירחון ווג של האופנה.

הפלא הוא שעד אותה תקופה הוסתר מראה גופם של הנשים והחושניות , המסקנה שהסיק אוונס הייתה כי בתרבות המינואית ,הנשים והמראה שלהם ,קבלה התייחסות וחשיבות רבה יותר , לא פחות מהגברים שבתרבות .

לדעתו חשיבותם של הנשים בממלכה ,כללה מתן שליטה דתית לנשים על מוסדות הדת ,אך גם שהשליטה המשפחתית והדתית, עברה בירושה לנשים ולא לגברי המשפחות והשבט, כלומר ,החשיבות בשבט הייתה ביחסי האם והבת ,בניגוד למקובל בעולם העתיק ,ליחסי אב ובנו .

יש לציין כי המסקנות והמיידע העיקרי לתרבות המינואית ,נבע מפיענוח ציורי הקיר שנתגלו על קירות הארמון, אך למרבה הצער לא הצליחו לפענח את כול הכתב המינואי הנקרא לינאר מהמעט שפוענח לא מצאו חומר תיעודי לתרבות ולסודותיהם של המינואיים.

התרבות המינואית נשארה נעלמת אף בימינו ,וגדולה התעלומה להסתלקותם מדפי ההיסטוריה בפתאומיות שכזאת ,יש הטוענים ,כי פעילות וולקנית בים התיכון ובאיים הסמוכים ,העלימה את התרבות באבחת יד .

על פי האמונה באגדות ,מינוס היה בנם של האלים זאוס ואירופה, בהמשך נשאה אירופה למלך כרתים ,נישואים שהניבו את הבנים מינוס ואחיו סרפדון , לאחר מותו של המלך החלו האחים להתקוטט על הירושה, מינוס קרא לאל הים פוסידון לעזרתו, על מנת שיוכיח את קרבתו לאלוהות ,לצורך זה ביקש מינוס את פוסידון להעלות פר לבן ממעמקי הים.

בהסכם עם פוסידון ,הבטיח מינוס להעלות את הפר הלבן כקורבן לפוסידון ,אלא שמינוס הפר את הבטחתו והחביא את הפר בין עדרי הבקר שלו, כעונש גרם פוסידון לאשתו של מינוס להתאהב בפר ,וכתוצאה מכך נולד לה המפלצת שנקראה מינוטאור, שהוא יצור שמורכב מגוף אדם וראש פר ,מינוס הזועם צווה על המהנדס דדאלוס ,לבנות מבוך שבו יחיה המינוטאור.

האגדה ממשיכה למלחמתו של מינוס בצבא של אתונה ובניצחונו , כתנאי של כניעה הטיל מינוס על אתונה ,לספק שבעה עלמות ושבעה צעירים בכול שנה ,שישמשו כמאכל למינוטאור אלא שההחלטה הנוראית הזאת לאחר מספר שנים, לא מצאה חן בעיניו של תזאוס ,בנו של מלך אתונה , ולכן יצא עם הצעירים לכרתים , ובעת ששהה בארמונו של מינוס, התאהבה בו בתו ,שהעניקה לתזאוס פקעת חוטים ,שיסמן את דרכו במבוך, בעת שנכנס לתוכו על מנת להרוג את המינוטאור .

לאחר שהרג את מפלצת ,ברח תזאוס עם בתו של מינוס אל חוף הים ,במטרה לחזור לאתונה עמה ,אך בעת שנמה הנסיכה בלילה על החוף , נטש אותה תזאוס לאנחות בכרתים ונמלט לאתונה .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור