קריית שמונה ביקור בפארק הזהב ובמעיין

הפארק העירוני הניצב במרכזה של העיר קריית שמונה שנקראה בעבר קריית יוסף (טרומפלדור) השם שונה על מנת להזכיר את כול שמונת נופלי תל חי בקרבות להגנתה, הפארק ,מושך אליו מטיילים בני היישוב ותיירים , בדרך כלל אנו הטיילים, חולפים על פני העיר ואיננו סרים להתבונן בפינת טבע זאת ,מחוסר ידיעה על מיקומו ויופיו הטבעי פראי.

אל הפארק מגיעים בנסיעה על כביש 90 בתוך העיר כשני קילומטר ומאתים מטר אז פונים ימינה לרחוב ירדן ממשיכים כחצי קילומטר שם בחלק הצפוני של הפארק מול מגרש הכדור רגל המקומי נחנה, הפארק הממוקם לצד הרחובות הירקון ורחוב קרן היסוד, עבר שיקום בשנת 2018 ,לאחר שעבר שריפה , הפרק שוקם בעזרת אנשי שמורות הטבע ואומץ בידי ילדי בית הספר הסמוך .

הכניסה חינם ליד ובמגרש החניה של בית העם שבו חונים ,נתחיל בסיורנו

ליד מגרש החניה ,נבחין במסגד שנבנה בתחילת המאה העשרים בתקופת השלטון העותומאני , מסגד בעבר בעת שהקימו את מחנה הפליטים חלסה והחלו לבנות את שהוסב למוזיאון המתאר את עברה של העיר ותחילת יישוב העולים בעיר שגרו בתחילה.

עוד משמש המוזיאון כיד זכרון לשמונת חללי תל חי ,המוזיאון נפתח בתשלום רק בתאום בימיםם א-ה בין השעות 08:00-12:00 סגור בשבת, לידו מתחם פחונים שנותרו ממחנה העולים חלסה, על שם הישוב הערבי שממנו ברחו תושביו .

על שטחיו של הכפר קמה העיר קריית שמונה , במיצג קיימים שלושה צריפי המגודרים בגדר שנותרו ממחנה העולים חלסה.

הפארק כולל את נחל זהב ואת נביעת מעיין זהב ,המספקים לנחל את מימיו מים אלו ,תוכננו ונאגרו על ידי אנשי מקורות לספק את מימי השתייה לעיר, אלא שמספר תושבי העיר גדלו ולמשתמשים במים הצטרף מפעל המים המינראליים נביעות בשנת 1989.

שימוש מופרז שעבר את כושר נביעת המים גרם לנחל להתייבש ,אי לכך תושבי העיר החלו בשנת 2008 במאבק אדיר על מנת להפסיק להשתמש במים ולהחזיר את הטבע למקורו הטבעי , ולבטל את התוכנית העירונית לבנות בתי מגורים על חלק משטחו .

המאבק נשא פרי ובתחילה רשות המים, החליטה להחזיר חלק מהזרימה בחזרה מהנביעה לנחל היבש , לצמצם את שאיבת המים ולספק מים לעיר קריית שמונה מקידוחים שביצעה באזור עמק החולה .

חברת המים המינראליים נביעות החלה לקבל אף היא את המים מחברת מקורות כתחליף וחדלה לשאוב מהנביעה ,כיום מקבל הנחל את רוב מימיה של הנביעה במעיין הזהב ומקידוחי המים .

ערוץ נחל הזהב העובר במרכז העיר עבר תהליך שיקום ושיפוץ ,דפנות הערוץ דופנו באבני בזלת, הערוץ עצמו נוקה מסחף ולכלוך, אלא שהערוץ עבר בשנת 2012 שריפה שכילתה חורש וצמחיה טבעית ופגעה בבעלי חיים וכנף שחיו בפארק.

מספר גופים ציבוריים וגופי שימור טבע כמו טבע ונוף,רשות הנחלים ועוד ,קמו לשיקום נוסף ובמיוחד יש להעלות לשבח את בית הספר הסמוך דרכא דנצינגר, השיקום כלל פריצת מסלול לאורך גדות הנחל בין הצמחייה , הטבע עזר לשקם את עצמו בצמיחה חדשה ובעלי הכנף וחיות חזרו להתגורר בו.

תהליך שיקום הפארק כלל שיפוץ בריכות מים טבעיות ,ומפלוני המים הצונחים אליהם כולל הגבוה שבהם שגובהו כשני מטר, הטבע חזר להצמיח צמחיית פרא המכונה ג'ונגל ,,הכולל חורשת עצי מילה סוריים ,שלידם ועליהם משתרגים זרועות של שיחי חלבליב יווני ,בחלקו הנמוך של הפארק צומחים צמחי עב קנה שכיח.

אל הפארק ובינות לצמחים חזרו לקנן בעלי כנף וחיות פרא כמו לוטרות ,לטובת המטיילים הקימו בפארק פינות לפיקניקים ,מדשאות ומתקני מנוחה ,בשיקום הגיעו המשקמים לקטע של המפגש בין נחל הזהב ונחל שושן שבו נ יתן לראות שרידי תחנת רוח ישנות.

הסיור הרגלי בביקור בפארק הזהב

אורכו של המסלול המעגלי כשני קילומטר ,תחילתו מול האצטדיון העירוני בקרבה למסגד (המוזיאון) הישן, רוב המסלול עובר לאורך הגדה המערבית של הנחל, לאחר הכניסה לשביל ליד המסגד מגיעים לגשר שאותו חוצים שם חולפים על פני מגרש מתקני ספורט, שלצדו שלושת צריפי הפח שמסביבם גדר המספרים את סיפור מעברת חלסה .

בחלק השמאלי של המסלול באפיק הנחל ממוקמת בריכה טבעית האסורה ברחצה, ליד הברכה שורת עצים המכונים ברוש הביצה, ולידה גן פסלים קטן בהמשך ההליכה השביל מתרחק מעט מגדת הנחל , ממשיכים וחוצים שער קטן בחורש ,ממשיכים ועוברים על מספר גשרים קטנים מעל לפלגים ובין הגדות ממשיכים לאורך השביל המשולט בשלטי הסבר על הצמחייה האופיינית לאזור.

ליד השלט האחרון בשורה יורדים שמאלה לערוץ נחל שושן חוצים אותו ומגיעים למבנה שעליו שלט ,מרכז משאבים לאגסי והרטינג ,עוקפים אותו ורואים מאחוריו שער הצבוע בצבעי צהוב כחול ,עוברים דרכו למגיעים לרחוב קרן היסוד פונים שמאלה לחזרה לאצטדיון המקומי.