דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

גליל מצד עטרת

 

גליל סיור בערוץ נחל הירדן ההררי

בנסיעה על כביש 90 לכוון חצור הגלילית ,נוסעים לכוון המפגש עם כביש 91 , הפונה מזרחה לכוון רמת הגולן, אז פונים לכוון גשר בנות יעקב בסיבוב שלפניו בערך כקילומטר לפניו פונים לשביל עפר הנקרא, דרך הירדן ההררית היורד דרומה.

מצדו השמאלי של השביל ,ממוקם מבנה אבן שראה ימים טובים בעבר, המבנה מסמן שרידי מבצר צלבני מהמאה השתיים עשר ,כיום בשמו מצד עטרת, שנבנה על מנת לשמור על המעבר שבירדן מעמק הירדן לכוון רמת הגולן, או על הדרך בין טבריה לדמשק, בעת שחפרו בשרידי המצד ,גילו הארכיאולוגיים בקירות, סדקים תואמים קווי מאר בשני צדדי הסדק ,דבר המלמד כי האזור עבר רעידות אדמה ובנקודת הפיצול של הסדק הקווים חופפים.

מצר עטרת נקרא גם קצר אל עטרה , או בשמותיו הנוספים שסטלה (המבצר הקטן) ,או מעבורות יעקב ,המצדית נבנתה בצורת ריבוע שמסביבה חומה, במרכז המתחם ניתן לראות את שרידי מגדל השמירה והתצפית, בחלקו המזרחי מבחינים בשרידי תחנת קמח , כתוסף להגנת המקום ניתן לראות שרידי חפיר ההגנה בחלקה המערבי של המצד.

כיבושו של המבצר הראשון בימי סלח א דין נכשל, למרות המצור שהטיל על המצד, כוח של כשמונים אבירים וכוח עזר שהגנו על המצד ,הדפו את ההתקפה והמצור, סלח א דין חזר שוב בסוף המאה ה 12 להתקפה נוספת.

בטקטיקת קרב חדשה ,כאשר אנשיו חפרו מתחת לחומת המצודה ,הבעירו את יסודות העץ של החומות ומגדל השמירה , אש זאת גרמה להתמוטטותם, ובמהומה שנוצרה הצליחו אנשיו של סלח א דין לכבוש ולגרש את האבירים, האגדות מספרות כי מפקד המקום הצלבני התאבד מתחת להריסות המגדל, אנשיו של סלח אדין טבחו במגניי המקום ושיחררו אסירים מוסלמים שהיו כלואים במצד .

המשך הסיור בערוץ נחל ירדן ההררי

ממשיכים לכוון שדרת האיקליפטוסים פונים ימינה בפתאומיות – להיזהר , מסלול נהר הירדן ההררי בעל מדרון היורד בסופו ,לאחר כעשרה קילומטר, לגובה של 400 מטר בסופו ,כיוון שקטע הנהר סוער הוא נחשב לאחד הטובים לשייט רפטינג.

יורדים לאט במדרון המתפתל מעל ערוץ נהר הירדן ,פונים בסיבוב החד שמאלה ,כאשר מתבוננים מטה רואים את גשר בנות יעקב וחניון קטן לידו, חולפים מאגר מים כפר הנשיא הנחבא המשתמש בזרימת המים שנאגרו בו בדרכם בחזרה לערוץ הנהר , פעולת צניחת המים במדרון לנהר מתועל ליצור חשמל לקבוץ.

המשך דרך העפר מוליכה דרומה, מנקודה זאת אורכו של השביל שהכינה הקק"ל כתשעה קילומטר לאורך הדרך קיימות נקודות תצפית לנהר השוצף מתחתיו סופו של שביל העפר ביישוב כרכום .

משביל העפר יורדות דרכי עפר אל גדות הנהר, רובם של ההתפצלויות נגישות רק להולכי רגל, בתחילת שביל העפר הירידה הראשונה היא כשלוש מאות מטר מתחילתו , בקטע הזה שהירדן מבצע עיקול נאספות הסירות לאחר הרפטינג ,בתוך מעין אגם קטן הנבלם בידי סכר

הירידה בשביל עפר הבאה לקו המים רגלית היא כארבעה קילומטר דרומית לנקודת ההתחלה, שביל העפר שאנו נוסעים עליו, זאת נקודת פיצול משולשת , העליונה המסומנת בסימון דרכים כחול מוליכה לכפר הנשיא , המסלול בשביל היורד לגדות הנהר מסומנת בסימון דרכים שחור, אך אנחנו ממשיכים בנתיב האמצעי המסומן בסימון דרכים בצבע אדום

בחלק הימני של מסלולנו האדום ,נבחין בשרידי תעלת חפורה ישנה מתחילת שנות החמישים, המדופנת בחלקה בבטון ,תעלה זאת היא שריד לתעלת ההטיה שישראל תכננה על מנת ,כיוון שהיא נחפרה בגובה של עשרות מטרים מעל לגובה פני הים ובדרך תעלה זאת התכוונה ישראל לשלח מים להרי הגליל ,בהטיה תכננו לחסוך את האנרגיה הדרושה להעברת המים בשאיבה מים הכנרת הנמוך יותר .

מפעל ההטיה הזה נגנז, כיוון שהייתה התנגדות רבה להטיה במיוחד משלטונות סוריה, אי לכך נאלצה ישראל להתקפל ולחדול ממפעל זה כיוון שהוא נשק לשטח המפורז, כיוון שהצורך בהזרמת מים לגליל ולשטחי מדינת ישראל גבר, הוקם בשנת 1964 המוביל הארצי.

בנקודה זאת ניצב בעבר גשר ביילי מעל נהר הירדן ההררי ,שהתמוטט וכתוצאה מהחסימה של הגשר שהתמוטט יצר הזרם נתיבים ומעברים חליפיים , שנחרצו בסלע הבזלתי השחור .

דרך העפר המסומנת בסימון דרכים אדום , מסתיימת במושב כרכום, בנקודת ההשקה חוזרים לכביש הסלול בפניה שמאלה, עד שמגיעים לצומת בצורת האות טי, בצומת פונים ימינה לכביש 8277 , ממשיכים לכוון צומת כורזים בעוברנו על פני ורד הגליל , בצומת כורזים פונים דרומה בכביש 90 .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור