דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ים המלח גלריית האומנות העכשווית בכביש חוף קליה

 

כאשר מגיעים לצומת קליה (ליד תחנת הדלק והמסעדה ) בירידה מכביש ירושלים ים המלח בסוף כביש מספר 1 פונים ימינה לכוון עין פשחה ,נכנסים בפניה השנייה שמאלה בשילוט לחוף הרחצה קליה ,שם בצדו הימני של הכביש ,ניצבים מבנים שעל קירותיהם החיצונים ובתוך החדרים, שלל צורות ואנשים המצוירים בצבעים עזים בסגנון אומנות מודרנית בגוונים של אדום ,צהוב, כחול ,שחור ועוד .

אלו הם מבנים ששימשו את חטיבת השריון השש עשר הירדנית שהוצבה במקום לאחר פינוי מפעלי ים המלח הצפוני במלחמת השחרור , בעת מלחמת ששת הימים ,הזרימו הירדנים כוחות שריון שנעו לעזרה לצבא הירדני בירושלים , אלא שטנקים אלו הושמדו בידי חיל האוויר הישראלי ,בתוספת לגשר עבדאללה הסמוך.

לאחר מלחמת ששת הימים והסתלקות שארית הצבא הירדני מהמקום , שימשו המבנים הנטושים להתמקמות יחידה צבאית ישראלים , לאחר שאלו נטשו התיישבו במקום חברי גרעין הנחל שיועד להקים את הקבוץ קליה שמעבר לכביש בצדו המערבי.

כאשר חברי הגרעין נטשו את המקום ,ניסתה החברה להגנת הטבע לשמר את המקום לצרכיה ולמטיילים באזור כמקום לינה, לאחר שאלו נטשו גם הם , נותרו המבנים ועד היום נטושים .

מבני החטיבה הירדנית, הניצבים לאורך כביש הגישה לחוף הרחצה החדש של קלייה ,כוסו בציורי קיר (גרפיטי) במיזם צעקת הצילו ,במסגרת פרויקט של אמנים מכול העולם, שנקרא Gallery minus 430 , על מנת להסב את תשומת הלב ,למותו של ים המלח הייחודי מעל דפי ההיסטוריה ,בשלבי התייבשותו עקב ניצול מסחרי ואי קבלת מים עקב בצורת גשמים .

מעל לשלושים אמני רחוב (גרפיטי) מכול רחבי העולם ,התכנסו בהתנדבות בחוף קליה, על מנת להביע את השקפת עולמם כנגד מותו בהדרגה של הים, הציירים השתמשו בצבעים מדבריים אל מול צבע המים הכחול, יש המכנים את המיקום כגלריה הנמוכה בעולם .

מעבר לציור המחאה ,ניצב רעיון משני אולי ליצור דו קיום באזור, בין הדתות השונות והמתיישבים , בסגנון ציור שונה ובמריחת צבעים בולטים וצעקניים על הקירות החיצוניים חלק מהאומנים התרשמו מהתושבים בסביבה וציירו דמויות הקשורות לאזור , חלקם של האמנים שיתפו פעולה בציורים משותפים וחלקם היו עצמאים בשטח.

חלקם של הציורים מביעים התרסה כלפי בעלי ההון תוך יצרת סימני הדולר בעיניים חלק מהגרפיטי מסמנים את נסיגת הים והתייבשותו ,בהמחשה של פצעים בטבע , גם צבעם של הציורים באים להמחיש צעקה לסכנה כמו הצבע האדום , או התפרקות גוף אדם כאלגוריה לנעשה בשטח .או אנשים המנסים להיאחז ולתמוך בבתים ובטבע המתפרק לנגד עינינו , או דמות הגמל בעל העיניים הגדולות הבא לסמן את הרצון לראות את השיקום .

אמן אחר צייר פלסטרים על הקירות ,על מנת להעניק כמיהה לטיפול רפואי ושיקום ההרס, מספר ציורים עם רקע שחור על הקירות הפנימיים ,הבאים לתאר מקום מחבוא של חיות כנגד הרעה שבחוץ , או קרבות של איילים המדמה קרב בין הקפיטליזם לבין שוחרי הטבע , עוד חיות מסמלות את הרצון לתקווה לפני שהיא אובדת .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור