דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

לטרון סיור במנזר השתקנים

 

גן האחווה  

בעליה בכביש הכניסה למנזר בצד ימין, ממוקם גן הנקרא גן האחווה ,שהוקם בשנת 1997 במרכזו עומד עמוד אובליסק ,המוקדש לשלושת הדתות : היהודית הנוצרית והמוסלמית, הדמויות שנבחרו לייצוגם הם : היהודי ופרשן התורה רש"י, הנוצרי בראנד דה קלברו שסיסמתו הייתה כי מי שיפגע ביהודי, הדבר משול כאילו פגע בעינו של ישו, והמנהיג והכובש המוסלמי צאלח א-דין ,נציגי הדתות הללו נתפסו בידי נזירי מנזר לטרון, כדוגמא לסובלנות דתית כלפי דתות אחרות ,על האובליסק מגולפת הכתובת איש באמונתו יחיה , על פי מחשבתו של האב פול , כי האובליסק במשולש הדתות, מדגיש את האמונה באל ולא חשוב מוצאו.

מתחם מנזר לטרון מוקף בגדר אבן ותיל ,ומסביבו כרמי הזיתים והיין ,שטחים חקלאיים מעובדים והמכוורות ,בתוך המתחם המוקף בגדר ,ממוקמים מספר מבנים ומבנה המנזר עצמו ,הכולל את שתי הכנסיות ומגורי הנזירים, הספרייה ,למעשה רק במבנה זה ניתן לסייר בסיור מודרך בשעות מתואמות.

תחילת הסיור במנזר השתקנים 

כאשר חונים בחלקו החיצוני של המנזר, נכנסים מבעד לשער ומנהרת צינור חצי עגולה שבדפנותיה ממוקמות חנות היין ,השמן, הדבש, החומץ וקיוסק הארטיקים והנשנושים משני צדדי השער מבנים .

כאשר חולפים על פני הכניסה מקדמת כיכר ובה צמחיה משם ממשיכים בשורת המדרגות מימין המוליכה למרפסת המנוחה המקורה ,שממוקמת מימין למבנה המנזר ,לאורך טרסת המרפסת נאספו מוצגים ארכיאולוגיים הכוללים פריטים מאזור לטרון, בין הפריטים באוסף גלוסקמאות, שברי עמודים מעוטרים וכתובת רומית על אבן של הלגיון החמישי הרומאי.

הערה : בעת הביקור נפגשים עם נציגי המנזר המורשים לדבר ולהדריך במתחם המנזר, נהוג שאין שואלים אותם על חייהם בעבר, או שאלות אישיות ,המדריכים מסבירים את האיסור כרצינות תהומית ,כי בשאלות האישיות כמו :היכן נולדת, מתי נולדת ואז אולי השאלה מדוע נולדת ,שזאת שאלה גשמית הקשורה לחייהם בשאלות ההגשמה של היקום האוניברסלי .

הכנסייה הגדולה במנזר השתקנים  

לאחר הכניסה לאולם התפילה בכנסייה ניתן להבחין בעוגב בצדו הימני של האולם בקרבה לכניסה ,העוגב נבנה בשנת 1904 בידי בונה העוגבים האנגלי תומאס קסוון, בעבור כנסיית וולינגטון ,בשנת 2001 ביקר בונה העוגבים הישראלי גדעון שמיר בבריטניה , בעת הביקור שמע מאנשי הכנסייה שברצונם להיפרד מעוגב זה .

גדעון שמיר קיבל לידיו את העוגב הקטן העשוי מעץ אלון, העבירו ושיפצו והציבו על רצפת כנסיית בגומחה קשתית במנזר השתקנים, לאחר עבודה מאומצת הופעל מחדש העוגב בשנת 2002,כיום משמש העוגב לקונצרטים הנערכים באולם הכנסייה ,הידועה בזכות האקוסטיקה המשובחת שבה.

כאשר מביטים על רצפת הכנסייה ,מבחינים בין אריחי השיש שעליהם חקוקים צלבים, בריבועים ירוקים שמעליהם רשת, ריבועים אלו משמשים כפתחי אוורור, להחדרת חימום וקירור לחלל הכנסייה בעת השימוש בה, פריט נוסף ומעניין הם טבעות זכוכית המשובצות ברצפה, שמטרתם להחדיר אור יום או ממנורות ,מהכנסייה הקטנה שמתחת לכנסייה הגדולה על מנת להחדיר אור לאפלוליות הכנסייה הגדולה.

בעת הביקור כדאי לשים לב לוויטרז'ים המיוחדים בחלונות הקשתיים בקירות הכנסייה הגבוהה ,שמעליהם חלונות רוזטות עגולים שגם בהם זכוכיות ויטראז',כדאי להציץ באבסיס התפילה ומזבח התפילה, הכנסייה איננה רחבה במיוחד, אך היא גבוהה, תקרתה קשתית הנתמכת בעמודים, שעליהם תבליטים בנקודת החיבור של קו המחצית בגובה הקירות, הישיבה בכנסייה על ספסלי עץ פשוטים.

עוד כדאי להתבונן ,בכנסיה הגדולה ,בספרי התנ"ך הישנים והכבדים, המונחים על המדפים, על הקיר תלויות תמונות ,המתארות בסדר כרונולוגי את מסלול הויה דה לרוזה, בפסלים של ישו בעת צליבתו, באש התמיד ממנורה חשמלית מאירה, הממוקמת  מתחת לתמונה הגדולה של מריה.

הירידה לכנסייה הקטנה  

אל הכנסייה הקטנה הנמצאת מתחת לכנסיה הגדולה , מתחילים בירידה בגרם מדרגות אבן דרך פתח הממוקם ,במחצית הכנסייה הגדולה מצד ימין,יורדים כשלוש קומות,כאשר לאורכן משתלשלים שני חבלי הפעמון ,שבהם מכריזים לנזירים את הזמנים לתפילות ,הארוחות והפסקת העבודה בשטחים ,(שני נזירים אחראים על הצלצולים וליד עמדת משיכת החבלים נמצאת גומחת תפילה .

בכנסייה הקטנה מוצב מזבח תפילה ,ולפניו באולם הקטן שתי שורות של ספסלים כבדים בשני צדדי הכנסייה עם מושבים וגבים , כאשר מביטים לתקרה, רואים את עיגולי הזכוכית המספקים את תאורת הרצפה, בכנסייה הגדולה שמעלינו.

בקיר שממול לדלת הכניסה לכנסייה הקטנה, מבחינים בדלת שמאחוריה מנהרה ארוכה שאורכה כארבע מאות מטר, שממנה נכנסים הנזירים לעבודה ביקב המנזר, לאחר הצצה סובבים לאחור ויוצאים בפרוזדור היציאה והכניסה לחצר המנזר.

ספור מצחיק מספרים הנזירים כי בשנת 1967 גילו הישראלים את יקב מנזר השתקנים ,אז החל מסע מטורף לרכישת בקבוקי היין, שנה לאחר מכן התברר לנזירי המנזר כי תוצרתם אינה עומדת בביקוש.

חשבו הנזירים על פתרון מקורי, ושלחו משלחת מטעמם ליקבי זיכרון יעקוב ,שם רכשו כמות גדולה של יין שאותו פקקו במנזרם , על הבקבוקים הוסיפו את תוויתם והרי לכם יין קדוש וכשר שנמכר באותה שנה ,עד שהנזירים התחילו ליצר בכמויות גדולות יותר ,על מנת שתהיה להם מספיק סחורה ליהודים הצמאים.

חיי הנזירים ומעט על סדר יומם 

במנזר השתקנים מתגוררים כיום ,במחצית 2015 כחמישים ושבעה נזירים ,ביולי 2017 ירד מספרם ל17, משום שראשי המסדר באירופה אינם שולחים נזירים חדשים במקום אלו שנפטרו או עזבו, נזירים אלו המחויבים לנדר השתיקה, השתיקה מתבצעת לאורך כול שעות היום והלילה, הן בחיי היום יום, בעבודה ובתפילה כאשר כול נזיר מתפלל בשפתו, למרות שרובם שולטים בשפות ,עברית ערבית, צרפתית ועוד, רק אב הבית ראשי לדבר ולייצג את נזירי המסדר בפני השלטונות.

בסדר יומם של הנזירים שלושה עיקרים בעת ההתייחדות עם עבודת האל: ניסיון להתאחד עם ישו בעת התפילה, עבודה תיאולוגית במחשבה פנימית לעומקם של חיי הנזיר,ו תפילות אישיות בתאי סיגוף קטנים.

בנוסף לאורך היום נפגשים הנזירים לשבע תפילות על פי הפסוק מספר תהילים "שבע ביום היללתיך, כאשר ההשכמה לתפילות מתחילה בשעה שלוש בבוקר, למיסה של השחרית של הקרבת הקורבן הקדוש, לאחר התפילות הנוספות וארוחת הבוקר ,יוצאים הנזירים לעבודה עבודה במשק הבית ,בשדות, בכרמי הזיתים ,בכרמי היין, ביקב, במכוורת ובבית הבד ליצור השמן .

כתחליף לשתיקה (השקט הירוק), יצרו נזירי המנזר שפת סימנים הכוללת 350 מילים בתנועות ידיים ואצבעות, כאשר חושבים על ארוחת הנזירים מסביב לשולחן האוכל, ואין אפשרות לומר לשכנך הנזיר, נא להעביר לי לחם, מלח או יין ,כאן נכנסת שיטת הסימנים 

  לדוגמא הסימן לקבלת יין, היא נגיעה באף באצבע האמה (מסימן הריח הטמון ביין) או האף הסמוק לאחר לגימתו, תנועה נוספת היא : קבוץ אצבעות ,כמו בתנועה של אכילת אורז בידיים אצל הבדויים מתוך צלחת ההגשה הכללית, הסימן הוא : קבוץ כול האצבעות כלפי מעלה בכף היד ,שפרושה הב לי מים ועוד ועוד דוגמאות.

צלצולי הפעמון לאורך היום הם הקובעים לנזירים את סדר היום ,על השמעת הצלצולים אחראים שני נזירים, כאשר מודיעים למשל :בצלצול של 12 בצהרים, המסמן את הפסקת העבודה והזמנה לארוחה ותפילה, צלצולים נוספים קובעים את זמני התפילה המשותפת שלוש פעמים ביום ,צלצולים נוספים מספקים את זמני היקיצה זמני הארוחות ועוד.

סידור העבודה נקבע בידי אב המנזר, הנעזר בנזיר ותיק, כמו אב בית שעבר מתפקיד רוחני לתפקיד מנהלתי, תפקיד נוסף לאב המנזר, ללמד את החדשים את אורחות העבודה, התפילה והחיים היום יומיים במנזר השתקנים.

חוקי קבלת הנזירים החדשים עובדים על פי חוקים קבועים שהראשון בהם הוא :שאין לקבל נזיר חדש בטרם מלאו לו עשרים ואחת שנה, המתלמד שוהה כשבע שנים, תחת השגחתו של אב המנזר או כומר מלווה עד שהוא יכול להגיש בקשת קבלה לקבלת הנדרים ,אך בקשת הקבלה, מותנת גם בהסכמת הנזירים הוותיקים.

בתקופת הלימודים עד שהמתלמד מצטרף למסדר ומקבל את הסמכתו ניתנת למתלמד האפשרות לעזוב ,עוד ניתנת האפשרות לנזירים ותיקים לפרוש מחיי הנזירות, על פי הסברו של האב פול רק נזיר אחד ניצל זכות זאת .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור