דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ממשית כורנוב ספור התוכנית להקמת העיר

 

בסוף שנת 1950 ישבה והתכנסה הסוכנות היהודית ומחלקת הקליטה ,על מנת לממש את רצונם להקים מעברה בכורנוב – ממשית ,לקהילה של שבעים וחמש משפחות (כמאתיים חמישים איש) ,כאשר מטרת ההתיישבות להפוך ליישוב קבע שיתפרנס מהגשת שירותים ליחדות הצבא באזור, לפתח חקלאות ,ליצור מקומות עבודה בעבודה ציבורית ייזומה ולהקים תשתית תיירותית באזור עבור מטיילים .

במחצית שנת 1951 החליטה הממשלה על הקמת עיר בממשית ,ששטחה המתוכנן היה כשלושה קילומטר מרובע שתכיל כחמש עשר אלף תושבים, על גבעה בגובה 550 מטר מעל גובה פני הים, מטרת הקמת העיר שתשמש כעיר מגורים לעובדים במפעלי הפוספטים, ים המלח ומפעלים שיוקמו בערבה ובנגב .

על פי המחשבה שנעשתה במשרדי הממשלה ,ליישוב העיר כורנוב שתקום בעבור עובדי מפעל ים המלח בסדום שיגורו בממשית – כורנוב ,לצורך הובלתם לעבודה תקום תשתית הולכה ציבורית של אוטובוסים .

העיר המתוכננת הייתה אמורה לתפקד כעיר מסחר מרכזית ,בנוסף לבאר שבע ,בנושא התיירות, הייתה אמורה העיר לספק שירותים לחנייה וללינה לטיילים שמתכננים לבקר במכתשים ובסביבתה הקרובה ולירידה לרחצה בים המלח בשל סגולותיו הבריאותיות שבו.

על מנת להמחיש את רצינות השלטונות להקים את העיר כורנוב, ניתן לראות שבסוף שנת 1952, סיימה חברת מקורות תחנת שאיבת מים בבאר שבע,שלוש משאבות חשמליות שהספקם 300 קוב מים ביממה , יועדו לתצרוכת העיר כורנוב – ממשית לכשתקום ,אך בשלב הזה הופנו המים להשקיה חקלאית ביישובי הסביבה .

לשינוע האשלג שיגיע ממפעל המלח בסדום, החליטה המדינה לסלול קו רכבת שיגיע לכורנוב – ממשית ,קו שאורכו 240 קילומטר ,שיחל בקבוץ נען ויגיע עד כורנוב ,על פי התוכנית הרכבת תועמס בכורכוב באשלג ובפוספטים ,מהמשאיות שיביאו את התוצרת מהמפעלים משם תצא הרכבת העמוסה לכוון הנמלים לשווק בחו"ל .

בסוף שנת 1952 הוכרז בראש מחוצות כי החלה הסלילה של קו הרכבת לכורנוב, בינתיים עם ישראל בשנת 2017 עדיין ממתין לפלא ההנדסי והכלכלי .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור