דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

ים המלח ספור הזיכיון להקמת המפעל הצפוני

 

לצורך קבלת הזיכיון הוקמה חברה בלונדון שמטרתה לרכוש זיכיון מהשלטון המנדטורי בארץ ישראל ,ומשלטונו של המלך עבדאללה מירדן ,של רצועת חוף בחלק הצפוני מערבי של ים המלח, שאורכה כחמישה קילומטר מרובעים, הזיכיון נחתם בתחילת שנת 1930 ,לתקופה של 75 שנים, חתמו עליו מייסדי החברה המהנדס משה נובומייסקי ושותפו מיג'ור תומאס גרגורי טולק .

הזיכיון כלל זכויות על המים המינראליים, החומרים המינראליים שבים, והחומרים שישאבו מהים לצורך הפקת המלחים, בתמורה תשלם החברה   תמלוגים מרווחיה בהפקת החומרים והאשלג ,בנוסף לדמי חכירה ודמי הזיכיון .

מנהלת המפעל הורכבה מהמנהל הכללי של המפעל המהנדס משה נובוייסקי , האחראי על השינוע מיג'ור טולק , ואת המנכ"ל פריזלנד בלונדון ,כן מונו מהנדסים ומנהלי עבודה .

עד לקבלת הזיכיון ערכו משה נובומייסקי ומתנדבים ניסויים באזור ים המלח ליצור אשלג ומלחים אחרים וברום מהזרמת מים לבריכות אידוי, בחינת כלים הנדסיים שעוסקים בכרייה, ביקרו במפעלים דומים ברחבי העולם ,ערכו ניסיונות הפקה ובדיקת המלחים השקועים בדרגת מליחות גדולה.



לאחר קבלת הזיכיון ,חצבו בריכות לאידוי, הקימו מערכת הזרמת מים ושאיבתם לבריכות האידוי ,הקימו מפעל הפקה לברום ומכון ליצור חשמל להפעלת הציוד, בשנת 1931 הגדילה החברה את שטחי בריכות האידוי בהקמת בריכות נוספות, על מנת להבטיח הפקת כעשרת אלפים טון אשלג וכשמונת אלפים טון ברום .  

כאשר החלו לשווק את תוצרתם התברר כי התוצרת טובה והם הצליחו למכור את כול התוצרת ברחבי העולם ובארץ ישראל, על מנת לשנע את הסחורה מהמפעל ,נסלל כביש אספלט משופר בשנת 1931 בידי שלטונות המנדט ,כביש שקיצר את הדרך לתחנת הרכבת הירושלמית ,לצורך הסלילה נעזרו השלטונות בהלוואה של 5000 לירות ,שנמסרה מהמנהלת המפעל לידי השלטונות המנדטוריים ,ושחזרתה של ההלוואה תופחת מדמי הזיכיון שישולמו .

חברת כריית המלח הצפונית חתמה על העדפה ותשלום הובלה בתעריף מיוחד עבורם על מנת להוביל את הסחורה לנמלים : יפו, חיפה ולפורד סעיד.


 
 
 
בניית אתרים - שרקור