התחבר

רמת הגולן תל פארס (שטח צבאי סגור)

אטרקציות, מידע כללי, מסלולי טיול רמת הגולן תל פארס

תל פארס ממוקם בקצה הדרומי של השרשרת המזרחית ברמה הגולן הישראלית, גובהו 929 מטר, החוקרים משערים שנוצר בכמה שלבים, על פי הזרימות של נחלי הבזלת לכוונים שונים ,בשלב השני להיווצרותו נוצר חרוט לבה שקוטרו כקילומטר ,שבראשו שני לועות סמוכים ומחוברים.

חוקרים טוענים כי בשלב השלישי במה שנקרא תל פארס כיום, נפער חרוט יחיד גדול בולט מעל לחרוטים השניים ,שקוטרו מעל לשלוש מאות מטר ועומקו כשלושים מטר השולט מעל הרי השרשרת הסמוכים בקרוב למאתיים מטר גובה, בחלקו המזרחי של החרוט נוצר חרוט קטן בדופן החרוט הגדול.

כיום לא ניתן לטפס על התל הנשקף למרחקים והשולט על האזור ,מהיותו שטח צבאי סגור , שעליו ממוקמים יחידות מודיעין ,תצפית ובקרי ירי ואיכון של חיל האוויר ותותחנים, התל גם שולט על צומת דרכים שנקראה צומת רפיד החשובה והדרך המוליכה לדרום רמת הגולן.

בשנות השבעים החלו הסורים להפגיז את מוצבי צה"ל שעל התילים וגם את תל פארס, ואף ערכו מספר פשיטות על מנת לנסות ולהשתלט על חלק מתילים אלו, במלחמת ההתשה הזאת נהרגו חיילים בהגנה על התילים, כתגובה החלו סוללות תותחים וטנקים להשיב אש כנגד הסוללות הסוריות שממול.

גם עבודת הטרקטורים בשנות השבעים כולל לאחר מלחמת יום כיפור ,בעת שבנו את מיגון התל וכנגד אנשי הנטיעות של מטעי הפרי של קבוץ מרום הגולן, שנטעו למרגלו התל ובסביבתו , ספגו אש בעת שעבדו במיגון ובנטיעות , בעת ההפגזות שהו תושבי הסביבה במקלטים.

בעת מלחמת יום כיפור , הצליחו ביום השני של הלחימה להשתלט עליו כוחות קומנדו סוריים שאף העלו עליו טנק לסיוע , למעשה בשעות אחר הצהרים נשלחו כשישה הליקופטרים סוריים שעליהם ישבו חיילי קומנדו סוריים ,כוחות ההגנה הצליחו להפיל שלושה מהם יתר ההליקופטרים שלא הצליחו להנחית כוח על הכיפות , פנה והוריד את כוח הקומנדו בחלקו המזרחי של התל ומשם חיילים אלו טיפסו והשתלטו על התל .

הכוח הסורי הצליח לפוצץ את הבונקר השמאלי שהיה בתוך לוע התל, בשלב הזה החלו חיילינו שהגנו על המקום להתרוצץ בניסיון לארגן נסיגה, שהיה מעט מבולבל ולכן בעת ההשתלטות ניסו מספר לוחמים ישראלים לסגת בעזרת משאית אך הם נכנסו למארב ונהרגו, חיילים ישראליים נוספים נתפסו בעת ההשתלטות, הם נקשרו הובלו לתחתית התל ונרצחו, מספר חיילים לא נורו ונלקחו לשבי ולחקירות בסוריה ,מעטי מעט נחבאו במחילות של הבונקר וניצלו בעת שהמקום נכבש מחדש בידי ישאל בעת התקפת הנגד.

בעת שהשתלטו הסורים על התל, הם הציבו על פסגתו קציני טווח ארטילרי ואווירי ,שכוונו את הארטילריה והמטוסים לתקיפת כוחות צהל בסביבה עד שהמקום נכבש מחדש במחיר של מספר הרוגים.

בעת כיבושו מחדש של תל פארס שנעשה בחלקו בידי חיילי סיור ,נערכה התקפה בידי זחלמים ומעט טנקים, טנק סורי שהתמקם על התל ,הצליח לפגוע במספר כלים, באיגוף רגלי הצליחו חיילי הסיור להשליך רימונים על הטנק, כשנגמרו לו הרימונים, חזר לאחור הצטייד בתחמושת נוספת וחזר להילחם עם הטנק, דבר שגרם לאנשיו הסוריים לנסות ולברוח ממנו דבר שעלה להם בחייהם כשנחשפו , לאחר שהושמד הטנק הסורי ניתן היה להשלים את הכיבוש בחזרה ,על לחימה זאת ולחימה נוספת זכה סרן אסף קוטף באות המופת.

סביב לתל ממוקמת שמורת תל פארס, ומחצבת טוף שהייתה פעילה על מורדותיו שיצרה מצוק , החלק המעניין שהמחצבה תוכננה להיפתח ומלחמת יום כיפור שפרצה מנעה את פתיחתה, לאחר המלחמה החלו לתקן את הנזקים ,אך התוכניות והציוד שהובא לצרכי הכרייה נתקעו ממחסור של חשמל להפעלתם, למעשה רק שליש מצריכת החשמל התאפשרה לצורך הכרייה.

למרגלות תל פארס החלו בשנת 1974 ,החלו עובדי הקק"ל לשדרג את מאגר המים של קבוץ מרום הגולן מאגר שהכיל כשני מיליון מטר מעוקבים של מים והגדילו את תכולתו למאגר המכיל כשלושה וחצי מיליון קוב מים להשקיית מטעי צפון הגולן.

תכונות פילטר לוח

סרטונים

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.