דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

בהאיים ספור היווסדות הדת הבהאית

 

הסברות להיווצרות הכת הבהאית מפנות אותנו לעיקרי הכת הבאביזידית השיעית, שליקטה כמה יסודות פילוסופיים ואמונות ,מכתות אחרות הקשורות ליסודות של הניגוד בין האור לחושך, תקווה לנושא חופש עולמי והתנגדות למלחמות, הכת הבהאית אספה יסודות אלו לדתה החדשה בעת שהוקמה.

על פי האמונה ,בשנה זאת החלו להתקבץ סביב באב סייד עלי מחמד שיראזי ,שהוסיף לשמו את השם באב מלשון דלת (שער) להכרזתו בעיקרי אמונתו החדשה ,הצטרפו מאמינים נוספים ובינם האחים בני משפחת מירזא, במיוחד האח הגדול ששינה את שמו לבהא אללה מירזא חוסיין-עלי , כאשר נמנו חסידיו כשמונה עשר חסידים ,שכונו אותיות החיים, הם מונו למפיצי הדת ברחבי העולם.

בהכרזתו של בהא אללה מירזא חוסיין-עלי, על הקמת הכת הדתית החדשה וכנביא הפותח תקופה חדשה, באמונה דתית חדשה המבטלת את האמונה האסלאמית הכתובה בקוראן למרות שלא כפר בכתוב בספר התפילה של המוסלמים, הוכרזה עליו מלחמה ורדיפות של השלטון הפרסי.

אביו מירזא עבאס י-נורי של מירזא ,שימש בבית המלוכה הפרסית כיועץ משפחת המלוכה הפרסית עד שנפטר, בנו מירזא מוחמד קולי שהתייתם בצעירותו לאחר מות אביו ,נשא את הובלת המשפחה וגידול אחיו .

בשנת 1844 החל האח הבוגר מירזא חוסיין-עלי ,להתעניין בתורתו של באב סייד עלי מוחמד ,סוחר מהעיר שיראז בן 25 שנה שהחל להפיץ את תורתו, שעיקרי דתו הם אמונה באל אחד ,אשר אמונתו ניזונה בידי שליחים מכל הדתות, עוד הוסיף באב סייד עלי מוחמד והכריז כי הוא נועד להודיע לתושבים ברחבי התבל את זמן התגלותו של האל, לאחר הכרזתו הוסיף לשמו את התואר באב שפרושה בעברית דלת.

לעיקרי הדת הבהאית נוספו החוקים ,המאפשרים הצטרפות למאמיני הדת הבהאית ,ללא הבדלי לאום גזע ,מעמד או הבדל בין גברים לנשים, מבחינתם כולם שווים ועליהם לשאוף ליצירת שלום בין אנשים ולבטל את הענישה והקיפוח בקרב עמים ואומות, תוך הבאת הצדק בעבור כול הדתות.

שלטון המלוכה הפרסי ,סרב לקבל את אמונת בני הכת הבהאים ולכן החלו מעשי איבה לגבור בין המאמינים לשלטונות  , באב סייד עלי נעצר בשנת 1850 וישב כתשעה חודשים בכלא, שם השלים את משנתו שנקראת הביאן הפרסי ,בסוף תקופת הכליאה ,הרגו השלטונות את באב סייד עלי מוחמד המייסד של הכת הבהאית .

האגדה הנפוצה בקרב המאמינים של הדת הבהאית, כי בעת שעמד בפני כיתת הירי ונורה, כשהתפוגג העשן נעלם באב סייד עלי מוחמד , ונמצא חיי בתאו הוא נכפת שוב הובא לקיר הירי ונורה ושם מצא את מותו, גופתו הושלכה מחוץ לחומות העיר ונמצאה בידי מאמיניו שהעבירו את גופתו במסע נדודים שהסתיים במקדש הבהאים למרגלות הכרמל ,שם מעל קברו נבנתה הכיפה המוזהבת המפורסמת.

בשנת 1852 נעצר האח המבוגר סעיד עלי-מוחמד ממשפחת מירזא  , שנתן לעצמו את השם בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ,על פי האמונה הבהאית, בהיותו עצור בבור האסורים, עברה עליו התגלות ,שבה הופיעה נערה שטענה שהגיעה מגן עדן ,שהכתירה אותו כהתגלות האל וכשליחו של אלוהים ,(האדם הנבחר) כפי שחזה המייסד באב סייד עלי מוחמד בעיקרי אמונתו בטרם הוצא להורג.

בני משפחת מירזא הפעילו את קשריהם וכספם בקרב השלטונות לשחרור האח בהא אללה מירזא חוסיין-עלי , שלבסוף הוצא מבור האסורים והוגלה לבגדד, זאת לאחר שכול רכוש המשפחה הוחרם, בעיר בגדד שהה מירזא חוסיין-עלי כעשר שנים, על מנת להגשים את רוחניותו הסתובב מירזא חוסיין-עלי ,בדד במשך שנתיים בהרי כורדיסטן .

לאחר חזרתו לבגדד התקבצו מסביבו תומכים של הדת הבהאית ,שנמלטו אף הם מחוץ לפרס, אחיו מירזא מוחמד קולי , הפך לאחד ממאמיניו הגדולים ועמד לשרתו בכול שעות היממה.
 

כיוון שמעשיו הגיעו לידיעת המושלים העותומאניים של בגדד, קיבלו הוא וחבר תומכיו בשנת 1863 צו להגיע ולהתייצב באיסטנבול בפני השלטונות העותומאניים, בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ומאמיניו החלו במסע על פי צו הסולטאן לאיסטנבול .

על הצד הלוגיסטי של המשא מונה האח הצעיר מירזא מוחמד קולי , לאחר שהתייצבו באיסטנבול נשלחו חברי הכת לעיר לאדירנה שעל גבול תורכיה וסוריה, משם נשלחו בשנת 1868 לעיר עכו , לאורך כול הדרך הקשה והנדודים ,שימש האח הצעיר מירזא מוחמד קולי כמשענת חשובה ולעידוד רוחו של אחיו הגדול מפיץ התורה הבהאית.

בתקופת השלטון העותומאני שימשה העיר עכו ומצודתה כמקום שאליו נשלחו אישים וגורמים פוליטיים שסר חינם בעיני השלטון העותומאני, בזכות אמונתו ואופיו הנוח ,התחבב בהא אללה מירזא חוסיין-עלי על מושל עכו ולאחר קרוב לעשר שנות בידוד בכלא שבחומות מצודת העיר שוחרר מכלאו .  

בשחרורו ניתנה לו ,האפשרות לצאת ולהסתובב ולהתגורר בחווה החקלאית של האפנדי מוחמד ספאד ,בכניסה הצפונית בכפר הערבי מזרעה, מכיוון שמושבו של האפנדי היה בלבנון, השכיר האפנדי את החווה לידי בני הכת הבהאית בארץ ישראל ולמנהיגם בהא אללה מירזא חוסיין-עלי ששוחרר .

בחווה החקלאית המושכרת ,התגורר המנהיג הבהאי ,עד שעבר לביתו החדש בחווה החקלאית על האדמות שרכשו מאמיניו ליד בוסתן הגליל, בחלקה הצפון מערבי של העיר, אחוזה חקלאית זאת שנרכשה ,הייתה רכושו של עבוד אליאס נוצרי עשיר מלבנון.


בביתו החדש בילה בבית המקדש שנבנה עבורו ,בתפילות ובכתיבת משנתו התאולוגית וערך את חוקי הדת בספרו כתאב אקדס (הספר הקדוש ביותר לכת הבהאית) מאז משמש המקום לעלייה לרגל למאמיניו ולמבקרים בזכות גניו והמקדש לזכרו .

כאשר הותר לבהא אללה להסתובב ברחבי הגליל ,הוא הגיע בסיוריו גם למרומי הכרמל והשקיף על הנוף ,את התרשמותו העביר למאמיניו, שלאחר זמן לאחר שרכשו את שטחי האדמה ,שכיום ניצבים עלייה מוסדות הדת המרכזיים של הדת הבהאית ,העיר חיפה הוכרזה במקום המרכזי והאדמיניסטרטיבי והדתי ,של הדת הבהאית ברחבי העולם.

כאשר שוחרר הלחץ של השלטון העותומאניים על  בהא אללה מירזא חוסיין-עלי לאחר הבידוד במצודת עכו, החלו מאמיניו בכספים שגויסו מידי מאמיניו ברשות השלטונות, לרכוש אחוזות ואדמות בגליל ושטחי אדמה גם בגדה הדרומית מזרחית של הכנרת והירדן ,על מנת להקים עליהם את מוסדותיהם וחוות חקלאיות שיספקו מזון לשאר הריכוזים הבהאים.

לאחר 12 שנות שהייה באחוזתו שבעכו ,נפטר הבהא אללה ממחלת הקדחת בשנת 1892,ונקבר במבנה שהוקדש לקברו הידוע בשמו מקדש בהא אללה ,מקום המשמש כבית תפילה לאנשי הכת הבאים לתקופה קצרה לשהייה במוסדות המרכזיים של הדת.

בעת שהייתו באחוזתו שבעכו ,הכריז הבהא אללה שהוא הנביא היחידי של הכת הבהאית והמאפשר למאמיניו, להיכלל כמאמינים לכול אנשי העולם ללא הבדלי לאום ,גזע ,מעמד או הבדל בין גברים לנשים, מבחינתו כולם שווים ועליהם לשאוף ליצירת שלום בין אנשים ולבטל את הענישה והקיפוח בקרב עמים ואומות.

על פי האמונה שיצר, יש לטפח את היופי והאסתטיקה ,לשמור על ההיגיינה למניעת מחלות ,וכול זאת על מנת שיוביל ליצירת הרמוניה ופתיחות בין בני האנוש, בעיקרי הדת הבהאית ניתנה הרשות למאמיניה, להינשא לבני זוג שאינם בני הדת, מימון מוסדות הכת הבהאית ממונים אך ורק מתרומות של חברי הכת הבהאית.

חל איסור לקבל תרומות או כספים מגופים או מוסדות ממשל שבהם נמצאים חברי הכת, המנהל האדמיניסטרטיבי מנוהל בידי עבודת מתנדבים הנמנים על חברי הכת, בחוקי הדת הבהאית אסורה פעילות מיסיונרית .

שפת האספרנטו (שחוברה בידי ד"ר זמנהוף)  ,נקבעה בתחילה בידי הבהא אללה כשפה הבין לאומית של חברי הכת, אלא שהשפה לא תפסה ברחבי העולם והאנגלית הפכה להיות השפה הבין לאומית של חברי הכת הבהאית.

לאחר מותו מינה בהא אללה את בנו עבדול בהא כיורשו והניק לו סמכויות לפרשנות משלו לתורה הבהאית ולטפל במחלוקות בכת על מנת לאחד את חברי הכת הבהאית ואת הקהילה בדבר החשוב שלום בין האנשים.

היורש עבדול בהא

היורש עבדול בהא , העתיק את מקום פעילותו מעכו ,לאדמות שלמרגלות הר הכרמל ,שנרכשו על ידו ,להקמת המרכז הרוחני והאדמיניסטרטיבי העולמי של הכת הבהאית בחיפה , עבדול בהא הבין בראש ובראשונה ,שיש להגדיל את מספר מאמיניו בארץ ישראל ולהקים את מבנה ההתכנסות והתפילה לבני העדה.

אנשי השלטון העותומאני לא אהבו את הרעיון של היורש עבדול בהא , כיוון שחשבו שהבנייה החדשה למרגלות הכרמל תשמש את בני העדה למרד כנגד שלטונם, עבדול בהא נעצר ונכלא כאביו במצודת עכו למשך שמונה שנים.

בעקבות מהפכת הקצינים בצבא התורכי בשנת 1908 שכונתה מהפכת הקצינים הצעירים, שוחרר עבדול בהא מכלאו , שלאחריה חזר לחיפה וחידש את הקמת מבני הדת למרגלות הכרמל, שלוש שנים לאחר מכן יצא במשלחת עם מאמיניו למסע להחדרת הדת הבהאית ברחבי העולם, במסע זה שערך ברחבי אירופה ואמריקה נישא לנשותיו הלבנה והשחורה.

במתחם הכת הבהאית ,הקים עבדול בהא את המוזילאום מעל לקברו של הבאב וקברו שלו שהתווסף לאחר שמת בשנת 1921,במוזילאום קבורים גם אחותו ובני משפחתו,לאחר מותו מונה לתפקיד הבהא, נכדו שוגי אפנדי רבאני ,לממשיך דרכו וכמנהיג הכת הבהאית ברחבי תבל.

שוגי אפנדי רבאני הנהיג את הכת הבהאית לאורך 36 שנה ,עד מותו בשנת 1957 ,שש שנים לאחר מותו ,התכנסה מועצת חכמי הכת הבהאית ,שהחליטו כי בזאת הסתיימה תקופת המנהיג הבודד המנהיג את הכת, לצורך הנהגת הכת מונתה ועדה הנקראת המוסד המושל.

תחילת מנהיגות המוסד המושל שנקראת כיום בית הצדק העולמי .

בשנת 1963 שש שנים לאחר מותו של שוגי אפנדי מנהיג הכת הבהאית ,הוקם הגוף המנהל כיום את עניני הדת הבהאית, גוף הכולל תשעה חברי הנהלה ,האחראים על כול פעילות הכת הבהאית ברחבי התבל, בין החלטותיה הראשונות של ההנהלה הייתה, לבנות את קריית המרכז הבהאי העולמי ומוסדותיו במתחם שלרגלי הכרמל, בתחילה החליטה המועצה לבנות את בית הצדק העולמי, שבו יושב הוועד המנהל והמנהיג את הכת.

וועד זה ,שעיקר פעילותו לשמור ולשמר את החלק הרוחני של הכת ולדאוג למנהל האדמיניסטרטיבי של הכת, חברי הוועד נבחרים בבחירות חשאיות ,אחת לחמש שנים מחדש בידי מאמיני הכת, ללא פעילות פוליטית פנימית כזאת או אחרת,עוד מטפל הוועד הנבחר, בנושאי חקיקה דתית, טיפוח הקשרים הבין לאומיים,ניהולן כספי הכת ואיסוף התרומות.


 
 
 
בניית אתרים - שרקור