דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

לטרון מנזר השתקנים אגדות ומחקר 1

 

המנזר ידוע גם בכינויו הצרפתי מנזר של גברתנו שבעת הכאבים.ביקור במנזר כולל ביקור במצודה לטורון דה שוואליה הצלבנית בלטרון,בכנסייה העליונה והתחתונה בחנות היקב ואולי בהגעה לקונצרט או מופע של זמר .הכניסה לחצר המנזר ולכנסיות חופשית , ניתן לקבל סיור מודרך בתאום ואף לבקש לראות את הסרט על המנזר.

 
כיצד להגיע יורדים מהכביש המהיר מירושלים לתל אביב, ליד צומת לטרון ממול למוזיאון השריון.טלפון לתאום  9255180 – 08 08-9220065 שעות פתיחה בימים ב – ה בשעות 08:00-11:00 ובשעות 12:30:17:00 בימי שישי 10:00-14:00, שבת בשעות 10:00-16:00,סגור ביום ראשון.

 


תודה לזקני קבוץ נחשון,אבות מסדר השתקנים ובראשם האב פול ,ולאנשים שעזרו לי במחקר הנושא.

 
שרידי המצודה הצלבנית העתיקה לטורון דה שוואליה

 

המצודה ממוקמת על ראש הגבעה בחלקה המזרחי ולידה ניצב המנזר,אל המצודה מוליך שביל העפר בחלק השמאלי של המנזר, העולה למצודה תחילתו בצידו השמאלי של המנזר, כ 50 מטר לפני  שער הכניסה,הדרך המסומנת בסימון כחול מובילה עד מרגלות המבצר.

 

דרך נוספת להגעה למצודת לטורון דה שוואליה,עולים בדרך עפר המסומנת באבנים בצבע כחול,בין כרמי הזיתים של המנזר לבין חומת המנזר,עד המפגש עם צומת שבילים המסומנת בצבע אדום כחול ,ממשיכים בשביל המסומן בכחול ומגיעים לשולי שרידי המצודה,המקום שהוזנח סובל כיום מסכנת התמוטטות שרידי המבנים.

 

השביל הכחול אינו עולה לראש גבעת התצפית ,אלא ממשיך לכוון שרידי המצודה בחלקה הצפוני ששם ממוקמת האנדרטה לחללי חטיבה 7 ,שנפלו במתקפה לכיבוש האזור והמצודה הבריטית לטרון, מנקודת האנדרטה ניתן לצפות לנוף מרחוק של האזור המישורי של האזור..

 

ספור המצודה הנקראת לטורון דה שוואליה

 

פרוש השם הינו מגדל הפרשים  ,שיבוש השם של תושבי האזור גרם לנקודה להיקרא  לטרון,המצודה הוקמה בשנת 1132 לספירה ,על מנת להגן על הדרך לירושלים, במצודה ישבו האבירים בני מסדר הטמפלרים, בתקופת השלטון הצלבני ובתקופת הלחימה עם המוסלמים, בהמשך כיבוש הארץ בידי כובשים נוספים ,שלטו במצודה הכובשים החדשים.

יש לציין שערב מלחמת השחרור ,בחלקה המזרחי של מתחמי המצודה והמנזר, התמקמו ושלטו כוחות לגיון ירדני ואנשי כנופיות ערביות על הדרך לירושלים הנצורה , באמצעות המשלטים שבנו וסוללות התותחים שמוקמו במתחם המנזר..

 

שמה של המצודה ניתן לה בידי חיל פרשי הצלבנים שנקראו : לה טורון דה שבלייה או מגדל האבירים,שמו של המתחם שובש ונקרא לטרון בידי המקומיים,וכך גם צמחה האמונה הנוצרית כי הגנב דיסמס   boni latronis , שנצלב לצידו של ישו נולד באזור לכן יש שקוראים למקום קסטאולם בון לטרוניס .

 

מצודת לטורון דה שוואליה נהרסה בתום תקופת הצלבנים ,בידי צבאו של סאלח א-דין,ליד חורבותיה הקימו פלאחים ערביים את כפרם שנקרא אל עטרון ,כפר שננטש במלחמת ששת הימים .

 

ספור מלון המכבים במתחם מנזר לטרון

 

מלון הדרכים "מכבים" הוקם בין השנים 1876-77 , בידי אלכסנדר האוורד ( איסכנדר עוואד ) שהיה נוצרי בן העדה המרונית שמשפחתו הגיעה ממלטה, ושותפו אמיל בטאט הנוצרי, ביחד הקימו מלון דרכים שנקרא "מלון המכבים " ,המבנה שנבנה בשימוש באבן אפורה, למרגלותיו של מנזר לטרון לכוון מצודת לטרון ,מלון דרכים ששימש כמקום מנוחה לנוסעים וחניה בקו מיפו לירושלים .

 

מלון הדרכים מכבים, אמור היה לאפשר לצליינים נוצרים, לעשות מנוחה והפסקה בדרכם בין יפו, לביקור במקומות הקדושים בירושלים, מסע שנמשך כיומיים נסיעה, בדרכי העפר והסלעים בעליות לירושלים,כאשר נפתח ,קו הרכבות החדש לירושלים בשנת 1892 ,גרם לחיסול המלון לחניית ביניים, כיוון שלא היה בו צורך יותר ,מאחר והנוסעים לירושלים עברו לנסיעה ברכבת האיטית.

כשצרה זאת, נפלה על בעלי מלון המכבים,השותפים אלכסנדר האוורד ושותפו אמיל בטאט בעלי מלון המכבים, הם ניסו למכור ליהודים שעלו לארץ ישראל, על מנת שיקימו מושבה במקום ,אך ניסיון מכירה זה לא צלח.

 

אי לכך רכשו בשנת 1892 בתום משא ומתן קצר, נזירי המסדר הציסטרציאני , הנקרא גם המסדר הטרפיסטי מהזרם הדתי נוצרי הצרפתי ע"ש העיר לה-טרפ שבצרפת , את המבנה ששימש עד אז גם למגוריהם,בזמן שבנו את המנזר שהחלו לבנות במעלה הגבעה ,בשנת1980 וצרפו אותו למתחם המנזר ולשדות החקלאיים שעיבדו לאחר שהתיישבו בנקודה כיום כמבנה ומחסן לציוד ונקודת איסוף לתוצרת המשק החקלאי של הנזירים . 

 

מעט מידע איסכנדר עוואד ( אלכסנדר האוורד )

 

איסכר עוואד ,שאינגלז את שמו לאלכסנדר הווארד לצרכי עסקים, היה בן משפחה עשירה ובעלת קרקעות באזור כיכר יפו של היום,משפחה שמוצאה מהאי מלטה ,בזכות עושר המשפחה והחינוך שקיבל,איסכר הושפע מתרבות המערב,ולכן שינה את שמו לאלכסנדר הווארד ,בעת שהחל לעסוק כסוכן תיירים של חברת קוק בארץ ישראל, בזכות הצלחותיו העסקיות צרף אליו חברים כמו סגן הקונסול האמריקאני בארץ ישראל,הארכיאולוג צ'ארלס וורן וחברים אירופאיים ואמריקאנים נוספים.

 

איסכר עוואד ( אלכסנדר הווארד ) החל כבר בשנת 1860, כסוכן הראשי של סוכנות הנסיעות קוק בארץ ישראל,שותפו למשרד הנסיעות היה רולה פלויד שהגיע לארץ ישראל בשנת 1865 והתיישב במושבה האמריקאנית ביפו, מעבר לשותפות בהפעלת סניף סוכנות הנסיעות קוק,הצטרפו אלכסנדר הווארד ורולה פלויד לסניף הבונים החופשיים  שם התמנו בהמשך לכוהנים הגדולים של הארגון בארץ ישראל,בפעילותם זאת ניהלו והפיקו סיורים ומסעות תיירותיים  בארץ הקודש לקבוצות, כולל לינה ואוכל משך כל שהייתם, הסדרי ההגעה לירושלים והלינה שבדרך.

 

השותפים  התפרסמו ברחבי העולם ,כמפלסי דרך באזורי ספר מסוכנים, כמו הדרך מיפו לירושלים שהייתה ידועה בשודדים, בהמשך הרחיב איסכר עוואד ( אלכסנדר הווארד ) את פעילותו בארגון טיולים גם ללבנון, מצרים, ואיטליה והגנת על שיירות הצליינים מפני שודדי דרכים.

 

סיפור הקמת מתחם מנזר לטרון (השתקנים)

הקדמה

המסדר המקורי של הנזירים הטרפיסטים נוצר בעיר סיטו (לה טרפ)בצרפת, לאחר הרפורמה שעברה על המסדר הבנדקיטיני במאה ה 12 באירופה,כאשר הרפורמה של בני המסדר כללו קבלת חוקיו של בנדיקטוס הקדוש (המכונה סנטה רגולה) ,חוקים ונדרים הכוללים נדרי נזירות קפדניים וקיצוניים,משום הקפדה זאת ,כונו חברי המסדר "המקפידים " או נקראו ציסטרציאניים .

כיום ברשות המסדר כשמונים ושתים מנזרי גברים וכארבעים ושתים מנזרי נזירות, מספרם של הנזירים ברחבי העולם כתשעת אלפים נזירים ונזירות, שוויתרו על תענוגות החיים והמעדיפים להסתגר בחיי פרישות וסגידה לישו, בתקווה לחיי העולם הבא,מנזר השתקנים בלטרון הוא המנזר היחידי של המסדר בישראל,מנזרים נוספים של המסדר מפוזרים בארצות אירופה כמו : צרפת,גרמניה,איטליה ועוד.

אורך חייהם של הנזירים במנזר, מבוסס על פשטות והשתלבות עם הטבע,לאמונתם הוסיפו הנזירים בארץ ישראל על עצמם, את נדר השתיקה (מנזר השתקנים) ,על פי התיזה שכאשר אדם מדבר הוא אינו שומע,יש להוסיף כי לאמונתם משהוצאה המילה מהפה ,היא אינה שייכת לו והיא ברשות הרבים, ואין אפשרות להחזירה למקומה מבחינת משקלה, על פי המשפט הידוע: אבק מילים מתות דבק בך ,נפשך בדומיה טהר.

חשבו על אדם שאיבד חוש אחד מחושיו ,אנו מבחינים ,כי מגרעת זאת מחופה בטבע בהענקת יכולות יתר לחושים אחרים,לדעת האמונה של נזירים במסדר זה,כאשר אדם אינו מדבר ,למעשה יכולתו הפנימית מועשרת יותר ,על מנת לאפשר לו ,הגעה לספרות גשמיות גבוהות ביותר.

לדעת של הנזירים ,השתיקה מקרבת את הנזיר לאל ולהתקדשותו האישית, בהוויה האישית על פי האמרה ומשנתו של בנדיקטוס הקדוש בעת הקמת המסדר, שאמר כי הנזיר נדרש לאהוב את השתיקה כמשאת נפש, או בפרוש מהיהדות למשפט, שאמר שלמה המלך, החיים והמוות ביד הלשון.

טקסי הנדרים לנזירים במסדר הטראפיסטי

זמן חניכת חיו של פרח נזירות במסדר נמשך כשש שנים ,לאחר שלוש שנים נערך הטקס הראשוני שבו ניתן לפרח הכמורה ללבוש גלימה לבנה לאחר שנדר את נדריו הראשונים, הטקס הבא לחניך הכמורה נערך מקץ חמש שנים כאשר החניך מוסר את נדריו ,ומורשה לענוד סינר שחור מעל לגלימה בתוספת חגורת עור שחורה .

גמר החניכות לפרח הנזירות מתקיים לאחר שש שנים ,בטקס שבו מוסר הנזיר את נדריו האחרונים שבהם החניך עובר סופית לעולם הנזירות במנזרו ,טקס שבו הוא מתחייב למסדר ומבצע התנתקות סופית מחייו הקודמים וממשפחתו.

בטקס הסופי לקבלתו כחבר במנזר (מותנה בהסכמת חבריו למנזר), מקבל הנזיר החדש את גלימת המנזר הלבנה ,שעליה רקום סמל המסדר ,בשלב הזה נשבע הנזיר על נאמנות טוטלית כלפי המסדר שהיא לכול החיים עד המוות.

לאורך השנים החפצים בזאת ממשיכים בהתקדמות לתפקידים ומשרות בסולם תפקידי המסדר עד לדרגה העליונה במנזר שהיא אב המנזר, תפקיד שנושא עליו  הממונה עד גיל 75 שאז הוא מפנה את מקומו לבא אחריו בהצבעה חשאית של חבריו למנזר.

סיפור הקמת מנזר השתקנים

בשנת 1887 הגיע הנזיר לואי וילה (אמיל ויאלט )הצרפתי לארץ ישראל בשליחות מסדרו ,על מנת למצוא מקום לבניית מנזר לנזירי המסדר בארץ ישראל,לאחר שיטוט ברחבי המקומות הקדושים לנוצרים ובדרכו לירושלים, החליט הנזיר לואי וילה (אמיל ויאלט ),כי המקום המבודד הזה התאים לרוח המסדר .

האגדה המסופרת על  הנזיר לואי וילה (אמיל ויאלט ) מתארת את הנזיר כאיש צבא בצבאו של נפוליאון השלישי ששרת באבטחת מדינת הוותיקן בשליחות הקיסר הצרפתי, שלאחר מכן בהמשך שליחותו ושירותו בצרפת ,הזמין אדם שהעליב את הדת הנוצרית לקרב , בעת הלחימה על כבוד הדת והכנסייה הרג לואי וילה (אמיל ויאלט ) את יריבו בקרב.
 
בזכות אותו הקרב שבו הרג את יריבו ,חל בו שינוי אישי והוא עזב את שרותו הצבאי והחל בשיטוט בין מנזרים ומסדרים באחד מביקוריו במנזר של המסדר הטראפיסטי, שהותיר בו רושם רב, והחלטה לשמש כאיש דת כנזיר, לצורך זה החל ללמוד תיאולוגיה ופילוסופיה והמשיך למדינת הוותיקן שם השלים את לימודיו ,אך חיידק הנזירות חלחל בו במיוחד אחרי מפגש עם נזירים ששרתו בארץ ישראל.
 
אי לכך החליט להגשים את חלומו כנזיר בארצו של ישו ועלה לארץ ישראל בשנת 1886 ,בשליחות המסדר   הטראפיסטי ,בתחילה התגורר במערה ליד מנזר יוחנן הקדוש בעין כרם ,אך התנאים הקשים הובילו אותו לחפש מקום חדש , שאותו מצא במנזר אמאוס שנבנה בימי הצלבנים על מנת לשמש כמקום שהייה לצליינים בדרכם לירושלים ,מנזר שאדמותיו שמסביב לו ,נרכשו כשנתיים לפני כן עלותו של לואי וילה (אמיל ויאלט) לארץ ישראל.
 

סיבה נוספת להקמת המנזר דווקא בנקודה זאת נעוצה באמונה הנוצרית ,שבשעה שהרומאים שצלבו את ישו ,צלבו הרומאים שני גנבים משני צדדיו,המילה הלטינית של גנב  Latronius ומכן צמח השם לטרון, משך לאמונתם הנוצרית, קיימת האמונה כי אחד הגנבים הודה במעשה והחליט לחזור לדרך הישר על כן ,על פי האמונה הנוצרית הוא הגנב הטוב שנצלב לצדו של ישו, והגנב השני שלא הודה נקרא הגנב הרע , האמונה הנוצרית טוענת, כי מקום הולדתו של הגנב הטוב ,הוא בנקודה שבה הוקם במנזר בהמשך, אחת מהסיבות או שתיהן גרמו לנזיר לואי וילה (אמיל ויאלט)לאנשי מסדרו לבחור במקום זה להקמת מתחם המסדר והמנזר . 

כאשר התיישב הנזיר באדמות מנזר אמאוס ,באישור הנזירות של המסדר הכרמליטיות שחיו במנזר , אז גם שינה את שמו על שם הגנב הטוב קליאופס ,המגורים בבדידות במקום הביאו אותו למחשבה על הקמת מנזר לגברים לחברי המסדר  הטראפיסטי, בעקבות בקשתו לרכוש את האדמות להקמת מנזרו בשטח מצודת לטורון דה שוואליה ,נתקל רצונו בסרוב בעלי השטח הערבי למכור לו את השטח.
  

בהמשך רכש או קבל הנזיר לואי וילה חלק מהשטח שמעל למלון מכבים מידי הנזירות הכרמליטיות, שרכשו חלק מהשטח לפניו , ועבר להתאכסן הנזיר לואי וילה (אמיל ויאלט) במלון מכבים ,שאותו רכש לבסוף בשנת 1892, לאחר שבעלי המקום הנוצרים המרונים ,אלכסנדר האוורד (איסכנדר עוואד) ושותפו אמיל בטאט ,מכרו אותו למסדר הטראפיסטי,עוד בתקופת מגוריו במלון ,הצטרפו אליו חברים ממסדרו וביחד החלו בעבודת הכשרת הקרקע לגידולים חקלאיים ובהמשך בשנת 1890 לבניית מבנה המנזר שעל ראש הגבעה.

מבנה המנזר הראשון שאת בנייתו החלו בשנת 1890,ושעבר שיפוץ נרחב בשנת 1927, נהרס ברעידת האדמה בשנת 1929 ונבנה מחדש ,לאורך השנים ,המנזר הורחב ושופץ מספר פעמים, רק בשנת 1954 נסתיימה בניית מגדל הפעמונים של הכנסייה,שגובהו 39 מטר ובו פעמון ,אך בשנת 1958 נתווסף פעמון נוסף גדול שמשקלו 500 קילו.

עד אשר השלימו את בניית המנזר החדש במרומי הגבעה ,הקימו הנזירים ליד מבנה מלון המכבים שבו התגוררו הנזירים, כנסייה קטנה ששימשה עד אשר ,נבנתה הכנסייה הקטנה שמתחת לכנסייה הגדולה העכשווית במרומי ההר,כנסייה זאת נהרסה בידי הנזירים מיד לאחר המעבר לתפילה בכניסיה הקטנה החדשה.
 
מנזרים של המסדר הטראפיסטי ברחבי העולם ,נבנים בשיטת (חבר מביא חבר) ,כלומר מסדר שמגיע לרווחה כלכלית ,מאמץ ובונה מנזר חדש ברחבי העולם בכספו בתמיכתו ובשליחת נזירים ואב מנזר לניהולו בשלבים הראשונים עד שיעמוד על רגליו, במקרה של מנזר השתקנים בלטרון ,המנזר המאמץ שלהם היה מנזר סט פו שבצרפת .
 
החלק המעניין של הסיפור היה שהמסדר הטראפיסטי מתנהל תחת חוקים נוקשים ולמרות שהאב  לואי וילה (אמיל ויאלט ) היה הכוח המניע והמנוע של הקמת המנזר באדמות לטרון , הוא לא היה נזיר במלוא המובן החוקי של חיי הנזירות של המסדר ,מכוון שלא עבר מסלול חונכות לנזירות טראפיסטית , לכן על פי חוק המנזר,לא היה יכול לנהל ולהנהיג את המנזר בלטרון.
 
לכן שלחו אנשי מסדר סט מפו מצרפת,את האב דום איגנץ לנהל ולהנהיג מבחינה רוחנית את נזירי המסדר בלטרון, עד שתתקבע שגרת התפילות וחיי המנזר היום יומיים, ולעזור בהקמת תשתית כלכלית חקלאית בעיקרה לרווחת המנזר ודייריו .
 
בסיום שליחותו במנזר השתקנים חזר האב דום איגנץ למנזרו ומחליפו היה אמיל לורן ,שהמשיך את דרכו והקים רפת חולבות ומחלבה ,הקים בית ספר לילדי הכפר הערבי הסמוך, המשיך בנטיעות הכרמים ופרדסי הזיתים ועצי הפרי ובעיקר  המשיך בבניית מבנה המנזר החדש לתהליך השלמתו ,לעזרת הפקת  היבול המיירבי מהתוצרת החקלאית שהותאמה לתנאי הגידול הארץ ישראליים ,התייעצו נזירי המנזר עם ענשי בית הספר החקלאי במקווה ישראל .
 
בשנת 1902 עברה על אזור לטרון רעידת אדמה קשה , שגרמה להתמוטטות פתחה של באר המים העיקרית  "עין אל מוסלם "של המנזר ,אי לכך פנו ראשי המנזר לכפרים המוסלמים בסביבה ,בבקשה להשתמש בבאר המים "אל חילו" ,ששימשה את הכפרים שישבו שבסביבה .
 
 

 
 
 
בניית אתרים - שרקור