דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

רכבת הטרזינה בעיר יפו – בלשון העם טארזינה

 

שיטת רכבת הטרזינה הובאה מגרמניה שבה השתמשו בה במכרות , טרזינה כזאת פעלה במפעל הרעפים של בית היתומים שנלר בירושלים כבר בשנת 1910 ,רכבת הטרזינה הינה רכבת של קרוניות משא פתוחות וקטנות הנעות בעזרת קטר קטן אחד,שנעו על מסילה שרוחבה כשישים סנטימטר בשיטת דקוביל .

בהמשך הוכנסו הטרזינות לפרדסי ההדרים להערכתי בידי הטמפלרים בסוף המאה התשע עשר ותחילת המאה העשרים,בעת שנטעו פרדסים רחבים בשרון (במיוחד במושבות שרונה והמושבה וויהלמה.

לפני תחילת מלחמת העולם הראשונה ,פרקו התורכים קטעי מסילה בין תחנת הרכבת שבין יפו לבין תחנת הרכבת של לוד , בחלק מהפסים השתמשו התורכים לבניית רכבת צרה שבתחילה פעלה לאורך הטיילת של נמל יפו,שנבנתה בידי החברה הצרפתית שבנתה את הקו בין יפו לירושלים,אך הקו נפגע שלוש פעמים ונהרס בידי סערות,אך התורכים לא אפשרו לחברה הצרפתית לבנות מסילת קבע של הקו  .


(מהקטע הזה אין מידע מדוייק )על פי אגדות זקני יפו ,לאחר ההצפות בוטל הקו לאורך הטיילת של היום לכוון כיכר השעון, לכן נעשה שינוי בנתיב והוא הועבר מהמזח לסמטאות העיר העתיקה ביפו ,הטרזינה העלתה תחמושת ,תותחים וציוד לביצורי התורכים ולסוללות התותחים במרומי תל יפו .

כאשר נכבשה יפו בידי הבריטים והאוניות הבריטיות עגנו בבטחה בנמל יפו , הקימו הבריטים מחדש את הקו ,הטרזינה בתקופת המנדט הבריטי פעלה משנות העשרים וחדלה לפעול בשנת 1928 ,יש להניח שסיפור הסערות שהשמידו את הקו שלאורך החוף בתקופה העותומאנית ,חלחל למהנדסי הצבא הבריטי ולכן בנו את הקו על פי המתווה העותומאני החדש דרך הסמטאות מהנמל.

קו הטרזינה בתקופה הבריטית ,החל בקו מסילה שתחילתו מסילה בתוך הים כמו מזח בולט משם המשיכה ועלתה הטרזינה בעזרת קטר זעיר , לדעתי נדרשו שני קטרים להתגבר על קטע העלייה בסמטאות העיר העתיקה ביפו, ביחד עם המטען , קו הטרזינה נע מתחנת יפו דרך רחוב נג'יב בוסטרוס/איסקאנדר עוואד (רזיאל) ככר השעון, רחוב רוסלאן, סימטת שבזי, רציף עליה שניה ואל המזח.

תחילה שימש קו הטרזינה את הצבא הבריטי ,לצרכים צבאים בהעברת ציוד צבאי שנפרק בנמל יפו,כאשר הצבא הבריטי החל להשתמש בצורה מסיבית יותר בנמל חיפה, ירדה ההובלה הצבאית ברכבת הטרזינה,אז החלו תושבי יפו להשתמש ברכבת להעברת סחורות מהנמל לתחנת הרכבת ביפו מנשייה, על פי האגדות נקראה  אז הטרזינה רכבת החלב .

כאעשר גילחו הבריטים את סמטאות יפו והרסו בתים ופתחו נתיבים חדשים בעיר נגמר פרק הטרזינה שממנה נותרו רק התמונות .

1 יציאה מנמל יפו       

 
 
 
 
 
 
 
 


 
 2 מעבר בסמטאות יפו העתיקה , מתחנת יפו דרך רחוב נג'יב בוסטרוס/איסקאנדר עוואד (רזיאל) ככר השעון, רחוב רוסלאן, סימטת שבזי, רציף עליה שניה ואל המזח.
 
 
 
 
 
 
 

 3 . ירידה מהסמטה ביפו העתיקה דרך מכיכר קדומים למסגד חמודיה

 
 
 

 
 
 
 
 
 4 . הירידה מכיכר קדומים למסגד החמודיה.



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 5 . המשך דרך נג'יב בוסטרוס/איסקאנדר עוואד (רזיאל) וסיום בתחנת הרכבת יפו.


 




תודה לספריית הקונגרס האמריקאני על שימוש והצגת תמונות אלו ולנתב מאתר אג'נדה למידע.




 
 
 
בניית אתרים - שרקור