דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

חיפה תולדותיה וסיפורה בקצרה

 

תיארוך תחילתה של חיפה מתחיל באגדת אליהו הנביא שברח במאה השלישית לפני הספירה למערת מסתור ,מפחד רדיפת נביאי הבעל, מתחת לסטלה מריס שבמרומי הכרמל,כיום המערה נקראת מנערת אליהו ,ומושכת אליה רבבות לביקור בעקבות קברי צדיקים.

בין יתר האנשים שהגיעו למפרץ והנמל של כפר הדייגים בחיפה ,היו שודדי הים של איי מלטה ,שמצאו בה מקלט ומקום להצטיידות במזון ובמים ,שודדי הים המלטזים כינו את מקום המסתור "מלטה הקטנה".

מעבר להם הותקף נמל חיפה בתדירות בידי שודדי ים,ולכן נאלץ המושל העותומאני לבנות משני צדדי הנמל מגדלי שמירה ,בציורי התקופה ובצילומים ניתן לראות את המגדלים שהוו חלק בסמלה של העיר, מגדלים אלו נהרסו לאורך השנים ואינם עוד עימנו כיום.

בתקופת בית שני גרו בעיר חיפה יהודים ומוסלמים יחדיו , לאורך השנים התבססה פרנסת התושבים משרותי הנמל ומסחר של סחורות שעברו ויוצאו מנמלה,לצידו של הנמל הגדול באותה תקופה נמל עכו הסמוך.


בתקופת ימי הצלבנים והביניים קיבלה העיר חומות וביצורים להגנת העיר העתיקה של העיר חיפה,בחלק הצפוני של העיר שקמונה שקדמה לחיפה כישוב המרכזי ששלט באזור,כאשר נכבשה ארץ ישראל בידי הכוחות העותומאניים,בימיו של דאהר אל עומר,שהיה שליט אזור הגליל והכנרת,הוא הרס את התשתית של העיר בשנת 1761 והעתיקה לבניה מחדש במיקומה כיום.

יש החושבים כי תכנונה ובנייתה מחדש כולל הרחבת הנמל ,מסמנת את עלייתה ותפיסת השלטון המרכזי באזור, העיר חיפה החלה לצבור את כוחה הכלכלי והאסטרטגי בזכות הנמל,הסחורות והצמיחה הכלכלית ,כנגד החלשות וירידת כוחה של העיר עכו ונמלה .

בתהליך ההיסטוריה של העיר חיפה אין לשכוח את חלקם של הנזירים הכרמליתיים שהתיישבו בתחילה בשכונת בת גלים ובהמשך, גם בכרמל באזור סטלה מריס במאות 10-11  ,התיישבויות אלו ,השפיעו על חיי התושבים המקומיים בעת שסיפקו להם , מזון ואספקת שרותי רפואה לתושבים המקומיים ובניסיון להמיר את דתם לנצרות.

כאשר הקימו הנזירים את הכנסייה והמנזר במרומי ההר במאה העשירית ,המנזר והכנסייה שנחרבה במאה השבע עשר ,שוקמה והוקמה מחדש ונבנה בה בית חולים שסיפק מזור לחייליו החולים והפצועים של נפוליאון בונפרטה ,בעת ניסיונו לכבוש את העיר עכו בשנת 1789 , המנזר נהרס מחדש כעונש לאחר נסיגת צבאו של נפוליאון ,הוקם מחדש במתכונתו החדשה בשנת 1836 ,כפי שהוא נראה כיום.

בסוף המאה התשע עשר כאשר התיישבו מחוץ לחומות העיר העתיקה של חיפה ,אנשי הכת הטמפלרית , הביאו עמם תושבים חדשים אלו, אורח חיים השייכת למאה ועשרים ,על חידושיה ושיטות חקלאיות חדשות ממוכנות ובעלי מקצוע , עוד הביאו עמם התושבים החדשים לדרגות גבוהות יותר של חיי המסחר ,היבוא והייצוא בזכות הרחבת השימוש ברציפי הנמל .

מעבר לבניית השכונה הגרמנית החדשה בתחתית העיר חיפה לאורך שדרות בן גוריון בואכה לנמל ,הקימו בני המושבה גם את המושבה כרמלהיים במרומי רכס הכרמל וגם לשם הביאו את חיי המסחר ,אך גם את תרבות הפנסיון,בתי האירוח ובתי המלון וביססו את אזור גם כאזור קיט ותיירות .

יהודים בחיפה

 הנקודה היהודית מתייחסת למעברו של הרצל בעיר והתרשמותו מהכיוון של ההתפתחות לכוון המערב,עד כך התרשם שרשם בספרו אלטנוילנד כי לעיר צפוי עתיד כעיר נמל בין לאומית כדוגמת ערי נמל מפותחות באירופה.

במחצית המאה התשע עשר החלו להגיע לעיר תושבים חדשים בעזרתו של המושל המצרי איברהים פחה ,תושבים אלו התיישבו בעיר התחתית ועבדו בעיקר בעבודות סוורות ובנייה בנמל ובסלילת קווי הרכבת ותחזוקתם.

אומנם מרבית תושביה היהודים של חיפה במאה התשע עשר , שמנו בתקופה הזאת מעל לאלף יהודים בעיר,היו בני עדות המזרח שהגיעו בנדידתם לעיר מהגולה,כתוצאה מהעליה הראשונה והשנייה של יהודי מזרח אירופה צמחה האוכלוסייה היהודית ערב מלחמת העולם הראשונה מעל לשלושת אלפים יהודים בחיפה,אז גם הוקם המוסד הלימודי הטכני בעזרת כספים של אגודת "עזרה" מגרמניה,שנקרא הטכניקום,בהמשך תכניון עד שקיבל את שמו כטכניון כיום.

את פניה שינתה עיר הנמל חיפה בעת שחוברה לקו הרכבת בתחילת המאה העשרים בתקופת השלטון העותומאני,כאשר שימשה כתחת מוצא לכוון עמק יזרעאל ומעבר הגבול בנות יעקוב, חיפה התחברה לקו הרכבת החיג'אזית ,לקו הרכבת ליפו ובהמשך לכוון עזה ואל עריש ומסילת משנה לבאר שבע.

חיבורים אלו קישרו בשרותי הובלות ונוסעים ברחבי ארץ ישראל ובארצות הסמוכות תחת השלטון העותומאני באזור , חיבורים אלו בשינוע סחורות העקל על היבוא,הייצוא וחיי המסחר בארץ ישראל.

התקופה הבריטית בסוף מלחמת העולם הראשונה בחיפה

ערב מלחמת העולם הראשונה, מנתה אוכלוסיית העיר על שלל תושביה מעל לעשרים אלף תושבים והיא נחשבה לאחת מהערים הגדולות בארץ ישראל.

בעת שכוחותיו של אלנבי הסתערו על העיר לאחר כיבוש המתמחים הצפוניים של במוצא של הירקון לים בתל אביב ,המשיכו הכוחות הבריטיות בראשות שתי חטיבות פרשים לכיבוש מישור החוף, לבסוף הסתערו על העיר מדרום ,שתי פלוגות פרשים ממוצא הודי שנקראו – נושאי החנית ,עלו על הכרמל (מושבת כרמלהיים ואחוזה) מהוואדיות והסתערו על סוללת התותחים העותומאנית שהוצבה במרומי הכרמל ,לאחר ההסתערות לקחו פרשי חוד החנית, 17 תותחים שהיו מיועדים להפגיז את הכוחות הבריטיים בכניסה לחלקה הדרומי של העיר, אותן יחידות המשיכו לכוון עכו וגם אותה כבשו בסערה.

לאחר כיבוש העיר חיפה ,החליטו הבריטים להרחיב את נמל חיפה ,על מנת שתספק נקודת קשר וחיבור למדינות הסמוכות ,בהיותה עיר נמל ומעבר לסחורות ולשליטה בחלק המזרחי של הים התיכון,לאחר פריקת הסחורות בנמל ,ניתן היה לשנע את הסחורות והציוד הצבאי הן ביבשה ,הן בתחבורה על גלגלים ,אך בעיקר שינוע בקרונות רכבת על תווי המסילות שהעותומאניים הקימו.

כיוון שרוחבם של פסי הרכבת העותומאניים אינם במידה הסטנדרטית האירופאית והבריטית נדרשו שלטונות המנדטוריים לשנות ולהרחיב את המרווח בין הפסים ולהתאימם לרוחב גלגלי הקטרים האירופיים.

במקביל לקווי פסי הרכבת ,שחיברו את היבשות אפריקה (קהיר) ,אסיה,שפלת החוף,ירושלים ועמר הירדן בואך הממלכה הירדנית ,עדן ,והחיבור לאירופה דרך דמשק,בירות,תורכיה ומדינות אירופה.

לצד קווי הרכבת בארץ ישראל ,הונח קו לאספקת נפט משדות הנפט של עיראק ,לנמל חיפה,שם הוקמו מתקנים לעיבוד הנפט הגולמי לבנזין וסולר,מנמל חיפה נשלח הנפט לאנגליה ולאירופה.

לאחר מלחמת השחרור ומנוסת רובם של תושביה הערביים של חיפה ושכונותיה,החלה העיר לגדול בגלי העלייה הרבים ,נבנו בה שכונות חדשות,אזורי תעשייה , הורחבה התשתית התרבותית,הוקמו בה מוסדות השכלה גבוהים,נבנו בה בתי חולים,הורחב הנמל ,נבנו ממגורות לגרגרים,ואף הוקמה בה הכרמלית (הרכבת התחתית הראשונה בישראל,והחלה התפתחות מואצת של העיר והרי לנו עיר ואם בישראל (בעבר העיר האדומה ) כיום חיפה היא העיר השלישית בגודלה בישראל .

קריות חיפה

הקריות בחיפה ממוקמות בעמק זבולון מצפון לעיר חיפה, לאורך מפרץ חיפה, הקריות הם: . בקריות נכללות הערים מצפון לדרום  קריית ים, קריית ביאליק, קריית מוצקין  וקריית אתא, וכן קריית שמואל  וקריית חיים .

 

תחבורה בחיפה :

תחנות רכבת בחיפה : בחיפה 6 תחנות רכבת : חוף הכרמל, בת גלים, חיפה מרכז, לב המפרץ, חוצות המפרץ וקריית חיים .

 

בחיפה שתי תחנות אוטובוס מרכזיות : תחנה מרכזית  חוף הכרמל, אשר סמוכה לתחנת הרכבת חוף הכרמל במבואות הדרומיים של העיר ותחנה מרכזית המפרץ, אשר סמוכה לקניון לב המפרץ ותחנת הרכבת לב המפרץ, הממוקמים שלושתם ביציאה הצפונית מהעיר .

 

בחיפה הסתיים פרויקט מנהרות הכרמל, המקשר בין הקריות לבין הכניסה הדרומית לעיר תענוג דקות ספורות ונפטרים מהצפיפות ברחוב הנמל ולעבור בעיר  חיפה.

 

הכרמלית , שיש לה 6 תחנות בלבד, והיא נחשבת למעשה למעלית בשיפוע.



 
 
 
בניית אתרים - שרקור