התחבר

אנדרטת חטיבת הנגב
הכניסה חופשית
איך להגיע בדרך המגיעה לבאר שבע מצפון ,מומלץ לפנות שמאלה בצומת גורל ,להמשיך בכביש מספר 40 נכנסים לעיר באר שבע במחלף חטיבת הנגב ומשם בשדרות בנ"צ כרמל עד הפנייה למעלה החטיבה .

לנוסעים על כביש מספר 40 ,נכנסים לבאר שבע דרך מחלף חטיבת הנגב, ממשיכים בשדרות בנ"צ כרמל, לאחר כחצי קילומטר פונים ימינה במעלה החטיבה ,את האנדרטה ניתן לראות מרחוק עקב מיקומה על גבעה .

מידע
האנדרטה הוקמה לזיכרונם של 324 חללי חטיבת הנגב של הפלמ"ח על שלושת גדודיה , מיקומה של האנדרטה על גבעה הנשקפת ממערב העיר באר שבע, את תכנונה של האנדרטה והקמתה נמסרו בידיו של האמן דני קרוון, בשנים 1963-1968, האנדרטה בנויה מ 18 אלמנטים שונים וכולם בוצעו בבטון חשוף.

כל אלמנט קשור לקרבות של הפלמ"ח בלחימתו באזור במלחמת העצמאות, מביב לאלמנטים וביניהם קיימות תעלות קשר והגנה, מדגל מחורר המזכיר מגדל שמירה שחורר בקליעים.

המלחמה על מי השתייה מסומל באלמנט צינור, על לוחות הנחושת מוטבעים ,סמלי הפלמ"ח, שמות החללים, מפות והסבר על הקרבות ,יומני קרבות, מרשמי לחימה ותכנון הקרבות, שתי עמדות שמע להסברים על מהלך הקרבות ומידע לאזור.

לאחר חניה במגרש החניה למרגלות הגבעה ,מתחיל טיפוס קצר של כמאה וחמישים מטר לקיר הכניסה וההנצחה ,שעליו חקוקים סמלה של חטיבת פלמ"ח, בצרוף שמות החטיבות שלחמו לכיבוש והגנת הנגב ולוח ההקדשה ללוחמים שבו חרוטים קטעים אלו :

עובר אורח, אתה בא בשערי מקדש מעט של אהבתנו לארץ הנגב , אנשים אלה יבואו הנה לפגוש את המרחב ואת סופות החול, את מדורת הסיירים בגיא וריח עדרים על בור המים, את צינור המים המנוקב, תימרות אבק השיירות בדרך חסומה, פריחת הרתמים, טעם של מנות ברזל.

את אימת המוקשים, מסע ארוך בדרך לא דרך, מגדל חרב בחצר קיבוץ, תעלות הקשר המופגזות, בדידות הנצורים, אד רוטט על דרך הרעב, צל חם לרגלי צאלים, עורמת הפושטים המבקיעים בחשך ואת השעטה באדיר לאור היום. אור סגול על הררי השחם וכחול מפרץ אילת, עורבים על צוק. איילה באופק, חגור החותך בבשר, שפתיים מלוחות צמא, שם נערה על חול, שם חבר חרות באבן, ואת הרעות ואת הנעורים.

לאחר עמידה אל מול קיר ההנצחה ,אנו עוברים למבנה המזכיר את אוהל הפלמ"ח ומעניק צל מועט בגבעה החשופה, מאוהל הפלמ"ח ממשיכים לאלמנט הנקרא המשלט ,המתאר בצורה סימבולית את תעלות המגן החפורות, חדרי התחמושת והלחימה, בהתבוננות ניתן לראות על קירות המשלט טקסטים חקוקים בכתב יד, ציורים מהתקופה של כובע גרב וציור לב עם חץ כמו של קיפודון וקטע שיר אהבה.

בהמשך הסיור בחלק הימני של הרחבה ,נמצא הקיר האלכסוני שעליו חקוק חלקו של יומן הקרבות בסיפורה של החטיבה מתאריך 15.5.48 עד 20.7.48 .

לידו נמצאת אמת המים ,לזכר תפקידה של החטיבה בימי הלחימה ואחריהם בשמירה על צינורות ונתיבי המים לדרום, לציון תפקידם זה מופיעה הכתובת החקוקה על האמה מתיאורי הקרב על המצדה שבה כתוב : ואומת המים יצאה בעקבי האנשים ההולכים בנפשותיכם לציין את קרב המעטים כנגד הרבים בהגנה על מקורות המים.

ליד אמת המים ממוקמת הכיכר המרכזית של האנדרטה שעל רצפתה חקקו את תשעת מפות הקרב של חטיבת הנגב כולל הכניסה לחצי האי סיני, על המפות ניתן לראות את שמות עשרים וחמש ישובי הנגב ,שעמדו במערכה ותיאור קו המים בינם .
מכיכר האנדרטה המרכזית יורדים לכיפת הזיכרון שבה פעורים פתחים בצורת כוכבים , דרך פתחים אלו חודרות קרני השמש ויוצרות מבט של שמים וכוכבים, על פי הפסוק התנכי שבו מבטיח אלוהים לאברהם אבינו כי מספר צאצאיו יהיו כמספר הכוכבים, בחלק העליון של הכיפה ישנו מעין קן חוצה המזכיר קשת בענן, על קירות היכל הזיכרון חקוקים חללי יחידות החטיבה  על פי תקופת מותם.

מבנה כיפת הזיכרון מוקפת חצר סגורה שעל אחד הקירות חקוק סמל הפלמ"ח והפסוק : אבי אבי רכב ישראל ופרשיו, שנאמר בעת עליית הנביא אליהו לשמים בידי הנביא אלישע המפרשים מתארים כתיאור סימבולי לעליית נשמות החללים לשמים ולתקומת עצמאות מדינת ישראל.

אלמנט הגבעה באנדרטת הנגב מתאר את הפרחת הנגב באמצעות בור המים והתלמים החרושים ,בגבעה ממוקם אלמנט הבונקר שעל גגו ניתן לטפס בסולם על מנת להתרשם מהנוף שמסביב לאנדרטה ,על אחד מקירות הבונקר חקוקה מגילת הקמת אנדרטת הנגב.

בצדו של הבונקר עומד קיר בטון הנקרא קיר הסיירים לזכרם של סיירי החטיבה ולפועלם לידו ממוקם מגדל המים הנקוב כדורים הבא לספר את מגדלי השמירה של יישובי הנגב במערכה, גם עליו ניתן לטפס במדרגות לולייניות מסביבו עד לנקודת תצפית הנוף.

ממש למרגלות מגדל השמירה המנוקב נבנה מבנה מבטון שצורתו מזכירה ציפור בזכות המקור והכנף הנטויה הבא לציין את מהות הכמיהה לחופש של העם היהודי ,מסביב למבנה הציפור קיים פסל הנחש המנסה לחנוק את רצון החופש צורתו מזכירה גם בדמות הנחש המבותר את מפלת האויב ופציעותיו בניסיונו לכבוש את הנגב.

המבנה האחרון בסיור ,אנדרטת הזיכרון לקומנדו הצרפתי ,הממוקם על המשך כתף הגבעה בגבעה השנייה ,המספר את גבורתם ולחימתם של מתנדבי הקומנדו הצרפתי בראשות קצין צרפתי במלחמה ,בעיקר בגבעות 202-3 שמדרום לבאר שבע .

האנדרטה לחיילי גדוד הקומנדו הצרפתי
הבושה והעלבון כלפי ערך חיי אדם ,המשולבת באטימות מפקדים בדרג הגבוה ,נגלתה לי בביקורי האחרון במחצית מאי 2014,באנדרטת הנגב בסמוך לבאר שבע ,סיפור הזנחת הכוח הלוחם בקרב תל תמילה ,פילח את לבי מחדש ,בעת שנחשפתי לסיפורם של חיילים גיבורים אלו (אנשי הקומנדו הצרפתי בקרב על תל תמילה) .

בעת שחיילי הקומנדו הצרפתי ,נלחמו על חייהם והכוח העיקרי עמד מנגד, (התירוץ הצהלי שלא פתחו מעבר בשדה המוקשים לאורך כול הלילה ובשעות היום) ולכן כוח השריון מאחור שהיה אמור לחבור לחיילים הצרפתיים במוצב הצפוני שנכבש נתקע במקומו .

סיפור זה של הכוח שבושש להגיע ,הזכיר לי את הקרב בסולטאן יעקב במלחמת לבנון ,שבו ניצבו שתי אוגדות טנקים מחוץ לאזור הלחימה בהמתנה ושתו קפה ,בעת שאנשי הגדוד הקיזו את דמם.

סיפורם של לוחמי יחידת הקומנדו הצרפתי בימי מלחמת השחרור
במסגרת הנצחת חיילי מתנדבי הקומנדו הצרפתי במלחמת השחרור בשנים 1948-9,צורפה אנדרטה בגבעה שבאוכף גבעת ההנצחה לחטיבת הנגב של הפלמ"ח, מנקודת החניה של הרכבים למרגלות האנדרטה ,יוצא שביל עפר בחלק השמאלי של האנדרטה המוליך לאנדרטה של לוחמי הקומנדו הצרפתיים .

לוחמי הקומנדו הצרפתי, לחמו בתחילה במסגרת הגדוד התשיעי של חטיבת הנגב ובהמשך בגדוד 7, כיוון שהחיילים הללו לחמו בחטיבת הנגב ,הוחלט בשנים האחרונות, להנציחם בצורה ראויה במתחם הזיכרון לחללי החטיבה באתר הזכרון, פעולה ראשונה נערכה ביוזמת ידידי החטיבה וכאשר יגיע התקציב יבנה אתר ההנצחה בצורה הולמת יותר להנצחתם ולא רק בשלט לזכרם .

כמאה וארבעים מתנדבים שלחמו בקרב הצבא הצרפתי ,רובם במסגרת לגיון הזרים הצרפתי באפריקה ,בימי מלחמת העולם השנייה ,חלקם פעלו במחתרת הצרפתית וחלקם בצבא צרפת החופשית,לוחמים אלו קובצו ביחד וכללו לוחמים ממוצא יהודי ולוחמים נוצרים, היחידה הוקמה בראשות הקצין טדי איתן (תדה דיפרה), נוצרי אוהב יהודים ששרת כסרן במלחמה.

מעט על רס"ן תדה דה פרה בשמו העברי טדי איתן.

טדי נולד בצרפת בתחילת המאה העשרים ,למשפחה נוצרית אמידה בצרפת ,טדי למד משפטים ונשלח לשרת בשרות מדינת צרפת בקולוניות האפריקאיות ,שם הצטרף בעת מלחמת העולם השנייה ליחידות צבא צרפת החופשית,במהלך שירותו בצבא ,סיים טדי קורס קצינים בריטי, ונשלח לשרת בדרום ארץ ישראל (ברחובות) ,שם שרת בראש יחידתו שהורכבה מתושבי אפריקה, בהמשך נשלח עם יחידתו להילחם בסוריה ,בעת הקרבות נפצע לאחר פציעתו הועבר לטיפול רפואי בהדסה בארץ ישראל.

לאחר החלמתו ,נשלח להילחם בכוח הבריטי באירופה ,כאשר הסתיימה המלחמה בגרמניה הנאצית ,נחשף לסבלם של היהודים במחנות הריכוז וההשמדה, כתוצאה מכך החליט להתגייס לצבא הישראלי הנלחם על מולדתו בפני צבאות ערב, לאחר גיוסו לצבא הישראלי, קיבל על עצמו לאחר שיחה עם יצחק שדה, להקים יחידת קומנדו רכובה על גיפים במרחבי הנגב הנצור .

בקרבות האחרונים של היחידה במסגרת מבצע חורב , כנגד מערך הצבא המצרי שפלש לחלק הדרומי לארץ ישראל בקרב במוצבי תל תמילה (החלק השני של החיל המצרי ניסה לכבוש את ירושלים דרך חברון ובית לחם),הוטל על הקומנדו הצרפתי לכבוש את המוצב הצפוני שמספרו י"ג ,בקרב נפצע טדי אילן.

בסופו של הקרב ,כתוצאה מפציעת מפקדם והאבדות הרבות של היחידה בהרוגים ופצועים הוחלט בחטיבה להסיג את היחידה להתארגנות מחדש ,ולבסוף לפירוקה של היחידה בהחלטה שנבעה, מאירוע שקרה בסוף קרב בתל תמילה.
בעקבות הקרב הקשה בתל תמילה, שבו נגרמו ליחידה הקומנדו הצרפתית ,אבדות של שלוש עשר ההרוגים ופציעתם של כעשרים וחמשה מאנשי היחידה ,זאת כתוצאה מלחימה עיקשת בקרב ולאחריו ,שכללו הפצצות מצריות על המוצב שנכבש, סדרת ההתקפות רבות של הצבא המצרי ,בניסיונו לכבוש בחזרה את המוצב שנפל .

כיוון שתחמושתם אזלה והאבדות התרבו ,והכוח המשוריין של החטיבה ,התמהמה בחבירתו אליהם, החליטו הנותרים לסגת ולשאת את חלק מהפצועים עמם, חלק מהפצועים שלא פונו בנסיגה , הוסתרו מתחת לגשרון פסי הרכבת התורכית הישנה, לאחר כיבוש המוצב מחדש התברר לחברי היחידה הצרפתית ,כי פצועים שהוסתרו בעת הנסיגה, נתגלו ונשחטו בידי החיילים המצריים שחזרו למוצב ועברו התעללות.

בעקבות הגילוי על רצח חבריהם הפצועים ,החליטו חיילי היחידה הצרפתית הנותרים, לערוך שפטים כנקמה בשבויים המצרים שנפלו במתחם מוצבי תל תמילה לידי חיילי חטיבת הנגב כנקמה על הריגת וההתעללות בחבריהם הפצועים למרות רצונם טבח נקמה זה נמנע, אך מפקדי החטיבה החליטו להסיג את הכוח אחורה ולפרק את היחידה, טדי עצמו שוחרר מצה"ל והמשיך להתגורר בארץ ישראל ,עד שחזר לצרפת בשנות השבעים ומצא את מותו בתאונת דרכים

המשך סיפור יחידת הקומנדו הצרפתי

לאחר הקמת גדוד הקומנדו הצרפתי ,ממתנדבים ששפתם צרפתית ,שחלקם נמנו על כוחות צבא צרפת החופשית באפריקה ומצרפת, הוקם מחנה אימונים בשנת 1947 ,באזור העיר מרסי בצרפת ,היחידה לאחר הניפוי של החיילים שלא התאימו מנתה כשמונים לוחמים ועוד כשבעים אנשי מנהלה שנבחרו מתוך קרוב לארבע מאות מתנדבים , המתנדבים שנבחרו  הועברו באוניות לארץ ישראל .

יחידת הקומנדו הצרפתי החלה את לחימתה במסגרת גדוד 75 של חטיבת הנגב במבצע חורב בפרברי העיר רפיח בחצי האי סיני בקרב שבו נהרג סמג"ד הגדוד ,לאחר מכן הועברו חייל הקומנדו וסופחו לגדוד 9 במסגרת מבצע יואב למבצע שנקרא מבצע משה לכיבוש העיר באר שבע ,במבצע הזה נהרגו ארבעה לוחמים ונפצעו ארבע עשר.

אגדה מאותה תקופה מספרת כי לוחמי הגדוד הצרפתי ,בזזו את הבתים שנכבשו על ידם, מפקדם טדי איתן החליט על ענישה מקורית , הוא אסף את אנשיו העמיס עליהם את הציוד המלא והרכוש שנבזז, והחל מסע רגלי מפרך, ברור שלאחר זמן מה השליכו חיילי הגדוד את הביזה, על מנת להקל על עצמם במסע והלקח נלמד בדרך הרגלים.

הקרב הבא של יחידת הקומנדו הצרפתי שמנתה חמישים ושלושה חיילים לוחמים, נערך בחסות גדוד 7 בחטיבת הנגב ,על המוצב האחרון במתחם מעוזי תל תמילה שמספרו י"ג הצפוני , בקרב הרגלי שהחל בזחילה עד שנתגלו החיילים והסתיים בכיבוש המוצב מידי החיילים המצריים והסודנים תוך פילוס דרכם בינות לשדות המוקשים.

כיוון שהמוצב הצפוני שנכבש ,היה בשטח טופוגרפי נחות לעומת שאר המוצבים  המצריים במתחם חיילי הגדוד הצרפתי שהיו חשופים לאור היום , החלו לקבל הפגזות והסתערויות של חיילים מצרים על מנת לכבוש את המוצב מחדש .
הקרב ובהמשך הלחימה להדיפת החיילים המצריים בניסיונם לכבוש את המוצב בחזרה שנערכו באור היום, המשיך כוח הקומנדו הצרפתי לספוג אבדות בנפש ופצועים ,לאחר הקרב נמנו ביחידה הצרפתית כעשרים וחמש פצועים כולל מפקדם טדי ומספר הרוגים .

בעת הקרב להדיפת מתקפות הנגד של הצבא המצרי, החלה תחמושתם לאזול ,אז גם הבינו החיילים הנותרים על המשלט כי כוח הזחל"מים והמשוריינים שהיה אמור לחבור אליהם ,לא מגיע, כיוון שהפלסים לא הצליחו לפלס דרך לזחל"מים ולכוח המשוריין, החליטו החיילים הנותרים לסגת בחזרה לכוח מאחור.

בעת הנסיגה נותרו ההרוגים בתעלות הלחימה ,את הפצועים שאת חלקם לא יכלו לשאת החביאו בגשרון מעביר המים שמתחת למסילת הרכבת התורכית הישנה ונסוגו, בתהליך הנסיגה ,חברו הנסוגים לכוח שהחל לנוע לכוון המוצב לאחר פתיחת הציר ממוקשים, והחל המסע בחזרה לכיבוש המוצב ולהצלת הפצועים שהושארו במחבוא מתחת לגשרון מסילת הרכבת התורכית .

לזוועתם גילו החיילים הצרפתיים הנותרים שחזרו למוצב שננטש, כי הפצועים שהוסתרו בגשרון מעביר המים ,נתגלו בידי חיילי האויב שחזרו למוצב ונשחטו ועברו התעללות קשה, מרביתם פונו בידי רב החטיבה נבון ,הועמסו על קומנדקרים ונקברו בבית הקברות ברביבים .

האנשים הנותרים ביחידת הקומנדו הצרפתי ,החליטו בתגובה להרוג את שבויי המוצבים המצריים שנפלו לידי הכוחות הלוחמים , לאחר עצירת הצרפתים מהחלטתם לנקום בחיילים המצריים ,הועברו שרידי הכוח שנותרו מתוך 53 הלוחמים שיצאו לקרב ,להתארגנות מאחור, ולאחר מכן פורקה היחידה בלא שתמשיך להילחם .

אנדרטאות שהוקמו לזכרם של חיילי הקומנדו הצרפתי בבאר שבע :
האנדרטה המוזנחת במתחם אנדרטת חטיבת הנגב של הפלמ"ח
כיכר חיילי הקומנדו הצרפתיים בעיר העתיקה בבאר שבע.
האנדרטה בגן הקומנדו הצרפתי ,בשכונה ג בעיר באר שבע.
האנדרטה על מצפור גדוד הקומנדו הצרפתי בתל תמילה ליד קבוץ אשלים.
האנדרטה מעל לחוות השחפים – תודה לצילום לפיטר פן.
תודה לדן חולתי ולארכיון קבוץ רביבים על עזרתם במחקר, תודה לאמנון ליבנה צילום האנדרטאות .

תכונות פילטר לוח

סרטונים

מיקום

הוסף חוות דעת

כתיבת תגובה

חיפוש

הקלד ולחץ על Enter

בחר קטגוריה להצגה במסננים

נוסף על ידי אורי מלץ

אורי מלץ

בבקשה על מנת לראות פרטי החשבון.