דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

טבריה אנדרטת הטייסים התורכיים

 

הרצון הפולני המשותף ,לערוך סיור שתחילתו במצבת הטייסים התורכיים ובהמשך להמשיך למעין עין שריר להמשיך בדרך העפר למעין עין תאופיק (עין עקוב ) לבקר במוצב המכונה תותחי נברון,להמשיך דומה על דרך העפר ולחבור לכביש בין צומת חמת גדר ומשם להמשיך ולהשתכשך במימי חמת גדר.

הרצונות והעיניים הגדולות ,שכחו רק את מכת החום הנוראית מעל לארבעים ושתים מעלות שנתקלנו בהם בעת שביקרנו ליד האנדרטה לזכרם של הטייסים התורכיים , אדי החום הנוראיים ,שגרמו לנו על סף העילפון ,רק להישאר ברצון לקפל את רגלינו ולברוח למים של חמי טבריה .

איך להגיע לאנדרטת הטייסים התורכיים :

בנסיעה על הכביש שמספרו 92 , על מפת כבישי ישראל, הכביש העוקף את אגם הכנרת בחלקה המזרחי בין קיבוץ האון לקיבוץ עין גב לכוון הצפון , מוצב שלט המכוון לכוון אנדרטת הטייסים התורכיים ועליו כתוב אנדרטת הטייסים התורכים בעברית ובאנגלית ,שלט הניצב כמאתיים מטר מתחנת הדלק, כשלוש מאות מטר מהכניסה הדרומית לקבוץ האון, מיד שיורדים מהכביש לדרך העפר עוקפים מימין או משמאל את חממת עצי הבננות ומאחוריה מתמשכת דרך עפר שאורכה כשמונה מאות מטר , לכוון תלולית האנדרטה הנשקפת באופק הקרוב גם בזכות דגלי תורכיה המתנופפים ברוח הקלה.

מעט לוחות זמנים למטס העותומאני

שני המטוסים המריאו בתאריך 8.2.1914 משדה התעופה באיסטנבול מעל לים לכוון בירות ומשם היו אמורים לנחות בדמשק, המטוס הראשון שכונה "העזרה הלאומית" נפל בים לחוף העיר בירות נמשה ותוקן .

בתאריך 24.2.1914  נחת המטוס לאחר השיפוץ בדמשק ,לאחר מנוחה קצרה המריא המטוס מדמשק בתאריך 27.2.1914 לכוון ירושלים מעל הרי הגולן ומעל לאגם כנרת ושם סיים את טיסתו בהתרסקות ובמות שני הטייסים במטוס זה .

ספור הטיסה וההתרסקות

שני מטוסים נשלחו למטס בפקודת השולטאן העותומאני , המטוס הראשון נפל לים בקרבה לבירות נימשה מן המים ,תוקן ונשלח לדרכו שוב לדרכו,  אלא שמטוס ביש מזל זה,בעת שהיה באוויר בדרכו מדמשק לירושלים ,ביצע שוב את נפילת חייו , באזור סמרה שליד קבוץ האון בקרבה למימי אגם כנרת (זקני האזור מספרים שרוח השירקייה גרמה למטוס שהנמיך לצלול ולהתרסק) ,בנפילתו זאת לאחר ההתרסקות ,מצאו המחלצים בין השברים הבוערים את שני טייסים, הטייס הראשי שנפצע, פרפר עוד כשעה וחצי וגווע טייס המשנה נהרג בעת ההתרסקות , בשדה התעופה בירושלים המתינו עד בוש קהל מקבלי הפנים והסקרנים והתפזרו כאשר הגיעה השמועה להתרסקות  .

אל מקום התאונה באזור קבוץ האון ,נזעק הפחה של העיר טבריה ,בדרכו עלה על סירה לחוף צמח שם ירד והגיע לנקודת ההתרסקות ,בפקודתו נלקחו שני גופות הטייסים שנהרגו ברכבת מיוחדת לחיפה ומשם לעיר יפו בעיר יפו נערכה לגופות לוויה ממלכתית בהשתתפות אלפי תושבים כולל תושבים יהודיים,לאחר שנגמרה תהלוכת הלוויה הועלו המתים על רכבת לדמשק ונטמנו בבית הקברות ליד קברו של המנהיג המוסלמי הדגול סלאח א דין .

אפיזודה נוספת לסיפור המטס כפי שמספרים זקני יפו ,הייתה התכנסותם של מנהלי בנק אנגלו פלסטינה ,שהחליטו לתרום כסף לרכישת מטוס חדש לצבא העותומאני , שכונה "ארץ ישראל ".

המטוס השני המריא מדמשק לכוון העיר יפו ערך יעפי ראווה לקהל הסקרנים , המוזמנים והאישים של הממשל התורכי ונחת ליד יפו, למחרת כאשר המריא שוב לכוון העיר ירושלים בעת ההמראה בעת שהמטוס נטה בסיבוב אחת הכנפיים הנטויה פגעה במימי הים , המטוס התרסק בחוף הים ואחד הטייסים נהרג בהתרסקות השני נפצע ונלקח לאשפוז .

לאחר שהסתיימו ההלוויות בחודש מאי 1914 הורה שר המלחמה העותומאני אנוור פאשה שבפקודתו הם נשלחו למטס ,להקים באזור ההתרסקות של המטוס ,אנדרטה ממלכתית לזכרם ,בלוח הזיכרון של האנדרטה נחקקו בלשון התורכית ובאותיות מהשפה הערבית : מספר התפילה המוסלמי הפרק הראשון המכונה "פתחייה" בחקיקה תפילה לשני הטייסים שנהרגו בהתרסקות.

מעט על שיקום האנדרטה

מחווה של הקיבוצניק ירח פראן מקבוץ האון משמרת את זיכרונם ,של זוג הטייסים התורכיים סרן פתחי ביי וסג"ם צאדק ביי ,טיסה שהתקיימה בשלהי מלחמת העולם הראשונה ,במטרה ליצור תוכנית שאפתנית של חיל האוויר התורכי ,להוכיח את  כישרונם של הטייסים התורכיים, במלאות לחיל האוויר התורכי שנה להקמתו ,כול זאת בתוכנית טיסת ראווה מתוכננת ,שיצאה מאיסטנבול דרך דמשק ומשם לירושלים והסיום בעיר קהיר במצרים.

לאחר מלחמת ששת הימים כשהוסרו מגבלות הביטחון והירי של החיילים הסורים על האזור החליט ירח פארן חבר קיבוץ האון לגאול את האנדרטה משיממונה ולתת מחווה של כבוד כלפי רוח הטייסים במשימתם השאפתנית שאליה נשלחו, בעזרת כספים וחומרים שנתרמו בידי המועצה המקומית וקרן שימור אתרים ,נטע גן מסביב לאנדרטה והמקום הוקף בגדר לשמירתה של האנדרטה, לצורך השיקום תרמה שגרירות תורכיה בשם מדינתה זוג פסלי ציפורי עיט שחורים ומימון לשילוט סיפור המעשה ומפת המסלול וזוג תרנים להנפת דגלי תורכיה וישראל מעל לאנדרטה ,

במחצית שנת 2001 הגיעה לביקור בהזמנת חיל האוויר הישראלי ,משלחת מטעם חיל האוויר התורכי , על מנת לשחזר במה שנקרא "כנפי הזהב " ,את תהליך הטיסה המקורי של הטייסים העותומאניים מפברואר 1914  .


 
 
 
בניית אתרים - שרקור