דף הבית   מפת אתר   צור קשר
 
 
 
 
 

סיור במעלה רחוב בן יהודה מכיכר ציון וסיום ברחוב המלך גורג

 

רחוב בן יהודה נקרא בתחילה הרחוב המרכזי, שמו "הרחוב המרכזי" שונה בשנת 1923, לרחוב בן יהודה בעקבות מותו של אליעזר בן יהודה .

בשנות העשרים של המאה העשרים בעת ימי המנדט הבריטי החליטו שלטונות המנדט לפתח ולהרחיב את מרכז העיר ירושלים ,לשפר את מערכת הכבישים העירונית ואת  הדרך המובילה לירושלים דרך רחוב יפו המובילה לכוון חוף הים.

בנוסף ,החליטו השלטונות המנדטוריים ,להכין תוכנית אב אורבאנית ,לתכנונה של העיר ושכונותיה החדשות שמחוץ לחומות העיר העתיקה,כמובן שישום תוכניות  אלו היה תחת אילוצים כספיים.

בראייתם לרחוק החליטו השלטונות להעביר את מרכז הכובד הכלכלי של העיר למערבה תוך שימת לב לפיתוח מרכז מסחרי וכלכלי ,בגוש המשולש הירושלמי והחנויות והעסקים לאורך רחובה הראשי של העיר רחוב יפו וכמובן השוק העירוני מחנה יהודה שבו הוסרו מבניים ארעיים ובניית מבני מאבן על פי תוכניות פיתוח.

חלקות חקלאיות שהיו ממוקמות במרכז העיר ובאזורים שונים שהיו שייכים בעיקר לכנסייה היוונית האורתודוכסית ושהיו על צירי תנועה עתידניים לאותה תקופה ,נעקרו והועברו לשולי העיר, באזורים שאינם מיושבים או שהיו בתוכניות האב לפיתוח ובנייה.

לצורך התכנון האורבאני החדש בשנת 1922 נסללה דרך חדשה ,שחיברה את כיכר ציון לרחוב המלך גורג ונחלאות של היום ,כיוון שבסיום סלילת כביש זה נפטר מחייה הלשון העברית אליעזר בן יהודה ,כביש זה נקרא על שמו ,בסוף שנת 1923 הונחה אבן הפינה לבית מספר 12, לצורך הקמת בנק הלוואה וחסכון ,כמבנה בן שתי קומות כשבקומת הקרקע נבנו חנויות למסחר.

את המבנה בנתה חברת סולל בונה  בתכנונו של האדריכל פריץ קורנברג, זקני העיר מספרים כי במהלך העבודה לא ניתנה הדעת לרוחבה של דלת הכניסה ,שהווה בעיה להכנסת הכספת לבנק, מבנה זה הורחב וגדל בתוספת בניה ,כאשר השטח הסמוך נרכש מידי בעליו לצורך ההרחבה, בעת הפיצוץ של מכונית התופת 1948 ,נפגע המבנה ,רק לאחר מלחמת העצמאות שוקם המבנה החלק שנפגע נהרס ונבנה מבנה חדש בן שלוש קומות .
 
מחוץ למבנה בנק הלוואה וחסכון , החלה חברת סולל בונה בבניית שלושה מבנים נוספים בשנת 1924 ,שנת 1930 תזכר כשנת התפתחות האזור המסחרי היהודי החדש ,כאשר 52 בתים נבנו עד אז במשולש הרחובות הירושלמי  .
 
הסיבות להתפתחות מרכז מסחר יהודי ברחוב בן יהודה ללא הקמת מבנים בידי קבלנים ערבים  היו תחילת הפרעות בעיר העתיקה ודחיקת רגליהם של הסוחרים היהודיים משם, סיבה נוספת הייתה גל העלייה הרביעית והחמישית של יהודים לארץ ישראל שהגיעו עם ממון והחלו להשקיע ברכישת מגרשים ובבניית בתים ,אומנם בתחילה מבנים בני שתי קומות ,אך בהמשך בתים רבי קומות .
 

שנתיים לאחר מכן נסלל בידי אנשי גדוד העבודה של מחנה רטיסבון רחוב המלך גורג בואכה לכוון תחנת הרכבת הישנה,כך נוצר המשולש העירוני הירושלמי שהתהדר בשם המרכז המסחרי החדש ,להבדיל מהמרכז המסחרי באזור ממילא ששימש בעיקר את הסוחרים היהודים ,שנמלטו מהפרעות של שנת 1936 בעיר העתיקה.

מיד לאחר שנסלל רחוב בן יהודה נבנו בו מבני אבן גדולים על פי תוכנית שבקומות הקרקע שלהם נפתחו חנויות , בנקים,בתי קפה, תחנות מוניות ,בקומות מעליהם נפתחו משרדים שונים ובחלק מהקומות נבנו דירות מגורים,כמובן שהתפתחות העסקים סביב כיכר ציון ,בנין סנסור הגדול בשנת 1931 ברחוב בן יהודה 2  ,בניין מספר אחד של היזם דוד אבולעפיה ובנו ידידיה , בהמשך בשנת 1936 הרחיבו את חיי המסחר של המשולש.

לאחר שנים החליטה העירייה להפוך את הרחוב לשימושם של הולכי הרגל והפכה אותו למדרחוב שאמור היה להפוך למרכז מסחרי מוליך בירושלים, אך פרק הזמן הארוך בסלילת נתיב הרכבת הקלה עמעמה את זוהרו והוא החל בתהליך שקיעה, לנושא הזה יש להוסיף את פתיחת מרכזי המסחר הגדולים בירושלים הקניונים שהוסיפו בעיה להתפתחות הרעיון המסחרי והתרבותי למרכז העיר.  


 
 
 
בניית אתרים - שרקור